• De stelling van deze week luidt:
    Nabestaande zouden na de dood van een orgaandonor niet moeten kunnen zeggen dat deze toch geen donor is.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Lijkt me logisch...


    I know there's a way so I promise: 'I'm gonna clean up the mess I made'

    Inderdaad. Als de overleden persoon zelf die keuze gemaakt heeft, mag de familie daar niets tegenin brengen. Ze moeten zijn of haar keuze respecteren


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Aristocat schreef:
    *Vraagt zich af waarom ik deze stelling ooit heb toegevoegd*

    Als ik heb laten registreren dat ik donor wil zijn, kunnen mijn naaste familieleden dit alsnog weigeren als ik ben overleden?

    Wettelijk gezien is het niet mogelijk tegen de wil van de overledene in te gaan. In de wet op de orgaandonatie staat dat de keuze van de overledene niet gewijzigd kan worden door derden. De arts heeft wel altijd een gesprek met de nabestaanden over de orgaan- en/of weefseldonatie.


    Dit klopt, maar bij zeer heftige tegenspraak van de familieleden kan de arts besluiten de organen niet weg te nemen. Dat gebeurt heel zelden, meestal hebben mensen er wel begrip voor en binden ze uiteindelijk wel in. Een traumachirurg vertelde mij eens dat ze misschien een keer per twee-drie jaar afzien van de orgaandonatie.

    Dit hangt natuurlijk ook af van de arts, aangezien de familie er wettelijk gezien niks over te zeggen heeft.


    quidquid excusatio prandium pro

    Eens, het is de keus van de overledene en daar mag niets of niemand iets aan veranderen als je het mij vraagt.


    If you wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Dit klopt, maar bij zeer heftige tegenspraak van de familieleden kan de arts besluiten de organen niet weg te nemen. Dat gebeurt heel zelden, meestal hebben mensen er wel begrip voor en binden ze uiteindelijk wel in. Een traumachirurg vertelde mij eens dat ze misschien een keer per twee-drie jaar afzien van de orgaandonatie.

    Dit hangt natuurlijk ook af van de arts, aangezien de familie er wettelijk gezien niks over te zeggen heeft.

    Alsnog heel erg vreemd, dat het bij heftige tegenspraak toch mogelijk is.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Aristocat schreef:
    (...)
    Alsnog heel erg vreemd, dat het bij heftige tegenspraak toch mogelijk is.


    Meh, alleen sommige doktoren doen dat en heel weinig. Je moet een flinke scene schoppen en dat ook blijven doen voordat dat overwogen word.

    Gezien wat je net postte vraag ik me trouwens af of het wetteljik gezien wel mag xD


    quidquid excusatio prandium pro

    RainbowDash schreef:
    (...)

    Dit klopt, maar bij zeer heftige tegenspraak van de familieleden kan de arts besluiten de organen niet weg te nemen. Dat gebeurt heel zelden, meestal hebben mensen er wel begrip voor en binden ze uiteindelijk wel in. Een traumachirurg vertelde mij eens dat ze misschien een keer per twee-drie jaar afzien van de orgaandonatie.

    Dit hangt natuurlijk ook af van de arts, aangezien de familie er wettelijk gezien niks over te zeggen heeft.


    Alwin... I hate to say this... But I agree with you. Again. You win. Here's your virtual cookie:


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Eens. Ik heb zelf besloten om donor te zijn, en sinds de doden gerespecteerd moeten worden, zou mijn keuze ook moeten worden gerespecteerd als ik dood ben.:Y)


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Pollux schreef:
    Nee, dat is de keus van de dode en nabestaanden hebben dat maar te respecteren.


    Bad decisions make good stories.

    xlufjoetoexx schreef:
    Ik begrijp dat die nabestaanden dat liever niet hebben, maar toch was het de keuze van de overledene om zich als orgaandonor te registreren en moeten de nabestaanden die keuze respecteren. Ik vind het dan ook erg onrespectvol om dat dan te ontkennen, aangezien de orgaandonor dit zelf wél wilde.


    Tijd voor koffie.

    Ehm... als de overledene als donor staat geregistreerd niet nee. Maar als hij echt geen donor was wel natuurlijk. Die persoon had het zelf gewild als hij zich als donor had opgegeven. Ik vind niet dat nabestaande dat dan mogen tegenhouden


    mee eens :Y)


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.

    Pollux schreef:
    Nee, dat is de keus van de dode en nabestaanden hebben dat maar te respecteren.

    Toen ik de stelling in eerste instantie las, zou ik hebben gekozen voor oneens, maar nu er over nagedacht te hebben eigenlijk wel eens. Ik vind dat als je keuzes zelf kunt bepalen in je leven, mensen die moeten respecteren, en niet dat als wanneer je dood bent, dit opeens vervalt.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Oneens, mijn moeder is zelf donor. Maar als mijn moeder dood gaat moet ik er serieus niet aan denken dat ze iets uit haar gaan halen of iets van haar gebruiken. Het klinkt misschien zielig en sneu, oneerlijk enzo. Maar ik kan dat gewoon niet. Dat heb ik haar ook al gezegd van, als je ooit in een ziekenhuis ofzo dood ga, waar ze iets van je kunnen gebruiken, ik doe het niet, ik laat het niet gebeuren sorry.


    Nvt

    Amused schreef:
    Dat is de keuze van de persoon zelf, niet van zijn nabestaanden. Mij mogen ze na mijn dood helemaal leeg halen, dan kan ik nog andere mensen helpen/redden.