• Het gaat al een tijdje minder tussen mijn vader en mij, maar gisteren/vandaag barstte de bom.
    Ik zit nu in mijn 4de jaar middelbaar, Grieks-Latijn, ASO. (België ) Voor de Nederlanders: ik denk dat het vergelijkbaar is met jullie Gymnasium, een vrij zware richting dus.
    Ik ben vrij tot zeer intelligent, ik ben getest geweest, en ik ben hoogbegaafd. Ik heb tot nu nooit echt veel moeten doen voor school, en haalde vrij goede resultaten. Nu met het kerstproefwerk van Latijn had ik maar 50%, m.a.w. ik was er maar net door. Grote schok voor mezelf, maar ook voor mijn ouders. De lat om te presteren ligt vrij hoog hier, omdat mijn ouders weten wat ik aankan. Een hele preek van mijn vader en moeder, ik ging meer werken voor school het tweede trimester.
    Dat deed ik ook, zeker met de examens voor Pasen (die intussen achter de rug zijn). Ik weet mijn resultaten al, en ik heb dus nu 51% voor Latijn. Weer slecht, "ondermaats voor mijn intellectuele capaciteiten".
    Nu had ik vandaag sportdag, morgen heb ik maar een halve dag les, wat geeneens echt les is, en vanaf overmorgen heb ik twee weken vakantie. Nu verwachtte mijn vader gisteren, de dag voor de sportdag, dat ik nog wat zou studeren voor school. Ik vertelde hem dat ik sportdag had. Hij vroeg of ik niets te doen had tegen vrijdag (morgen). Ik zei dat ik niets te doen had, het is de laatste dag voor de vakantie. Dan zei hij dat ik dan maar moest beginnen studeren voor mijn volgende examens, over drie maand. Ik heb nog maar net examens gehad, dus het zou nogal vreemd zijn als ik nu alweer zou beginnen studeren. Dit heb ik hem ook gezegd. Mijn vader wordt opeens helemaal loco, hij begint te ratelen dat ik met zo'n attitude het nooit op een universiteit ga halen, dat ik zo nooit aan een goede job ga raken en dat ik alleen en ongelukkig ga sterven. (Heel erg fijn hoor, dank je, pa!)
    Vandaag komt hij thuis van zijn werk, ik zat rustig wat in de tuin te niksen. "Heb je niets te doen tegen morgen?" Ik antwoord, weer vriendelijk, dat het bijna vakantie is en ik dus niets e doen heb. Hij stormt het huis binnen, waar hij begint te schreeuwen over mij tegen mijn moeder. Alsof ik hem niet kan horen. Zo is het al de hele avond lang. Nu zit ik in mijn kamer, en ik hoor ze roepen tegen elkaar, mijn moeder probeert me te verdedigen.
    Ik weet heus wel dat ik universiteit aankan, ik heb hier met mijn mentor over gesproken, en hij is ervan overtuigd dat ik meer dan intelligent genoeg ben daarvoor. Ik ben ook nog lang niet volwassen, nog meer dan 2 jaar voor ik überhaupt naar een universiteit kan gaan, verwacht mijn vader nu echt al dat ik zo'n studiehouding ga aannemen? Ik ben het gewoon even allemaal beu nu, en mijn vader mag dan overbezorgd zijn, hij mag niet overdrijven, en eerlijk gezegd vind ik al helemaal niet dat hij zo'n dingen tegen mij mag zeggen, zijn eigen kind nota bene, dat dan "alleen en ongelukkig" gaat sterven. Echt pap, dank je!

    [ bericht aangepast op 29 maart 2012 - 21:26 ]


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Wacht nog maar die 2jaartjes af en dan oordeel veder :W


    Shoganai i ne~

    LightYagami schreef:
    Wacht nog maar die 2jaartjes af en dan oordeel veder :W

    Doe ik ook, het is mijn vader die dat ook zou mogen doen.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Jezus wat erg zeg. Ik heb nu ook moeite met het halen van het Gym (ik ben NL'er), en mijn moeder heeft ook toen gezegd dat ik met zo'n houding beter naar de HAVO kon gaan (ik weet niet hoe dat te vergelijken is in België, maar het is in iedergeval lager als het Gym), alleen niet op zo'n manier.
    En ik vind het vooral kut voor je dat je gewoon kan horen dat ze het over jou hebben. Ik vind dat ook erg, want je wilt dan (meestal) helemaal niet horen wat mensen over zeggen...

    Aan de andere kant; hij bedoelt het denk ik wel goed. En het is misschien niet zo héél slecht om nu alvast een béétje te beginnen met examens, maar je vader had het dan wel op een andere manier kunnen brengen. >.<

    Als je nog iets kwijt wilt: mijn PB en GB staan voor je open (A)


    Deep inside, I've never felt alive

    Cogsworth schreef:
    Jezus wat erg zeg. Ik heb nu ook moeite met het halen van het Gym (ik ben NL'er), en mijn moeder heeft ook toen gezegd dat ik met zo'n houding beter naar de HAVO kon gaan (ik weet niet hoe dat te vergelijken is in België, maar het is in iedergeval lager als het Gym), alleen niet op zo'n manier.
    En ik vind het vooral kut voor je dat je gewoon kan horen dat ze het over jou hebben. Ik vind dat ook erg, want je wilt dan (meestal) helemaal niet horen wat mensen over zeggen...

    Aan de andere kant; hij bedoelt het denk ik wel goed. En het is misschien niet zo héél slecht om nu alvast een béétje te beginnen met examens, maar je vader had het dan wel op een andere manier kunnen brengen. >.<

    Als je nog iets kwijt wilt: mijn PB en GB staan voor je open (A)

    Het is alleen Latijn dat nu wat tegenslaat, ik heb nu zelfs 90% voor wiskunde, dus het is niet dat al mijn resultaten tegenslaan, het is gewoon dat ene vak. En dankje. (:


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Kelso schreef:
    (...)
    Het is alleen Latijn dat nu wat tegenslaat, ik heb nu zelfs 90% voor wiskunde, dus het is niet dat al mijn resultaten tegenslaan, het is gewoon dat ene vak. En dankje. (:

    Misschien dat je moet overwegen om een andere taal te pakken of die taal te laten vallen? Als het tenminste écht niet luk?
    Een jongen uit mijn jaar is dit jaar ook blijven zitten op een aantal vakken, waaronder Grieks. Het ging nu nog steeds heel slecht, dus hij is ermee gestopt en gaat nu alvast verder met Frans... Maar hij moet in de vakantie wel veel gaan bijspijkeren voor Frans...


    Deep inside, I've never felt alive

    Cogsworth schreef:
    (...)
    Misschien dat je moet overwegen om een andere taal te pakken of die taal te laten vallen? Als het tenminste écht niet luk?
    Een jongen uit mijn jaar is dit jaar ook blijven zitten op een aantal vakken, waaronder Grieks. Het ging nu nog steeds heel slecht, dus hij is ermee gestopt en gaat nu alvast verder met Frans... Maar hij moet in de vakantie wel veel gaan bijspijkeren voor Frans...

    Bij ons kan je niet zomaar een vak laten vallen, helaas. En het is niet dat ik het niet graag doe, of het niet aankan. Ik moet er gewoon werk van maken, en dat ben ik ook van plan in het laatste trimester.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Joh, ik zit nu in de vijfde op het VWO (NL dus) en de meeste mensen in mijn jaar staan er maar magertjes voor. Een verbazingwekkend groot deel staat op 'niet overgaan', dus ik zou me als ik jou was niet zo veel waarde hechten aan één vak. En zolang je maar van jezelf weet dat je het kan.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Goh,je vader zou trots op je mogen zijn, als alleen latijn slecht is!
    Misschien moet je iets meer inzetten voor Latijn, dan voor die andere vakken in juni?
    Maar nu is je vader wel onredelijk, aangezien je na de examens niets meer leert en dus moeilijk nieuwe dingen kunt leren (:

    Kelso schreef:
    (...)
    Bij ons kan je niet zomaar een vak laten vallen, helaas. En het is niet dat ik het niet graag doe, of het niet aankan. Ik moet er gewoon werk van maken, en dat ben ik ook van plan in het laatste trimester.


    Dat is in ieder geval al een goede instelling! ;]
    Veel succes nog en sterkte met je vader!
    Mijn aanbod geldt nog steeds (A)


    Deep inside, I've never felt alive

    Beren schreef:
    Joh, ik zit nu in de vijfde op het VWO (NL dus) en de meeste mensen in mijn jaar staan er maar magertjes voor. Een verbazingwekkend groot deel staat op 'niet overgaan', dus ik zou me als ik jou was niet zo veel waarde hechten aan één vak. En zolang je maar van jezelf weet dat je het kan.

    Het doet wel nogal pijn als je vader zegt dat je geen unief aankan, je later geen job gaan vinden en je alleen en ongelukkig gaat sterven. Ik weet dat ik het kan.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Wauw, wat erg dat er zo'n druk op je wordt uitgeoefend. Het lijkt mij echt niet leuk als ik gedwongen zou worden om zoveel te leren. Ik denk dat je je vader eens goed duidelijk moet maken dat hij veel te overdreven bezig is. Als je op één vak minder goed scoort dan je aankunt (terwijl je nog steeds goed scoort, naar mijn mening), is dat heus niet het einde van de wereld. Ik zit nu in 5VWO (dat is iets lager dan het gymnasium zeg maar) en daar valt mijn halve klas al af, doordat ze teveel onvoldoendes staan. Dus jij mag jezelf echt gelukkig prijzen met zulke cijfers hoor, geloof me. Dat moet je vader echt eens inzien, want er zijn niet veel mensen die zo hoog kunnen scoren, vooral door er weinig voor te doen. (:

    [ bericht aangepast op 29 maart 2012 - 21:45 ]

    Lisboa schreef:
    Goh,je vader zou trots op je mogen zijn, als alleen latijn slecht is!
    Misschien moet je iets meer inzetten voor Latijn, dan voor die andere vakken in juni?
    Maar nu is je vader wel onredelijk, aangezien je na de examens niets meer leert en dus moeilijk nieuwe dingen kunt leren (:

    Maak dat maar eens duidelijk aan mijn vader! :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Cogsworth schreef:
    (...)

    Dat is in ieder geval al een goede instelling! ;]
    Veel succes nog en sterkte met je vader!
    Mijn aanbod geldt nog steeds (A)

    Ik zal het in mijn achterhoofd houden! Mijn moeder is nu gaan slapen, dus het ruziën is gestopt.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Wat die attitude heeft hij ook wel gelijk hoor. Maar iedere middelbareschoolstudent heeft die gedachte, dus zo raar is dat eigenlijk niet. Universiteit en middelbare school kun je niet vergelijken als het gaat over leren. Op de universiteit is het zo, dat als je je tentamens gehad hebt, je meteen verder mag gaan blokken voor de rest. Dat zul je nog wel leren. Hij zei op dat punt alleen maar, dat je het niet zou halen als je zo gaat denken, niet dat je het niet aankan. Maar het is een attitude die je jezelf aan moet leren, op de universiteit, niet op de middelbare. Op de middelbare hoef je het niet zo te doen.

    Voor de rest vind ik dat hij niet moet zeiken en even wat trotser op je mag zijn. Zoals het er naar klinkt, ga jij je diploma halen en gewoon naar de uni. Zo'n 5% van de mensen kan dat maar. Natuurlijk is het ronduit belachelijk dat hij meteen begint te roepen dat je ongelukkig en alleen gaat sterven. En wat latijn betreft, dat ís gewoon een kutvak :Y)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Ik heb dat probleem niet echt... Maar ik kan je bijles geven in Latijn, als je dat graag wilt? Ik doe het met alle liefde.


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!