• Het gaat al een tijdje minder tussen mijn vader en mij, maar gisteren/vandaag barstte de bom.
    Ik zit nu in mijn 4de jaar middelbaar, Grieks-Latijn, ASO. (België ) Voor de Nederlanders: ik denk dat het vergelijkbaar is met jullie Gymnasium, een vrij zware richting dus.
    Ik ben vrij tot zeer intelligent, ik ben getest geweest, en ik ben hoogbegaafd. Ik heb tot nu nooit echt veel moeten doen voor school, en haalde vrij goede resultaten. Nu met het kerstproefwerk van Latijn had ik maar 50%, m.a.w. ik was er maar net door. Grote schok voor mezelf, maar ook voor mijn ouders. De lat om te presteren ligt vrij hoog hier, omdat mijn ouders weten wat ik aankan. Een hele preek van mijn vader en moeder, ik ging meer werken voor school het tweede trimester.
    Dat deed ik ook, zeker met de examens voor Pasen (die intussen achter de rug zijn). Ik weet mijn resultaten al, en ik heb dus nu 51% voor Latijn. Weer slecht, "ondermaats voor mijn intellectuele capaciteiten".
    Nu had ik vandaag sportdag, morgen heb ik maar een halve dag les, wat geeneens echt les is, en vanaf overmorgen heb ik twee weken vakantie. Nu verwachtte mijn vader gisteren, de dag voor de sportdag, dat ik nog wat zou studeren voor school. Ik vertelde hem dat ik sportdag had. Hij vroeg of ik niets te doen had tegen vrijdag (morgen). Ik zei dat ik niets te doen had, het is de laatste dag voor de vakantie. Dan zei hij dat ik dan maar moest beginnen studeren voor mijn volgende examens, over drie maand. Ik heb nog maar net examens gehad, dus het zou nogal vreemd zijn als ik nu alweer zou beginnen studeren. Dit heb ik hem ook gezegd. Mijn vader wordt opeens helemaal loco, hij begint te ratelen dat ik met zo'n attitude het nooit op een universiteit ga halen, dat ik zo nooit aan een goede job ga raken en dat ik alleen en ongelukkig ga sterven. (Heel erg fijn hoor, dank je, pa!)
    Vandaag komt hij thuis van zijn werk, ik zat rustig wat in de tuin te niksen. "Heb je niets te doen tegen morgen?" Ik antwoord, weer vriendelijk, dat het bijna vakantie is en ik dus niets e doen heb. Hij stormt het huis binnen, waar hij begint te schreeuwen over mij tegen mijn moeder. Alsof ik hem niet kan horen. Zo is het al de hele avond lang. Nu zit ik in mijn kamer, en ik hoor ze roepen tegen elkaar, mijn moeder probeert me te verdedigen.
    Ik weet heus wel dat ik universiteit aankan, ik heb hier met mijn mentor over gesproken, en hij is ervan overtuigd dat ik meer dan intelligent genoeg ben daarvoor. Ik ben ook nog lang niet volwassen, nog meer dan 2 jaar voor ik überhaupt naar een universiteit kan gaan, verwacht mijn vader nu echt al dat ik zo'n studiehouding ga aannemen? Ik ben het gewoon even allemaal beu nu, en mijn vader mag dan overbezorgd zijn, hij mag niet overdrijven, en eerlijk gezegd vind ik al helemaal niet dat hij zo'n dingen tegen mij mag zeggen, zijn eigen kind nota bene, dat dan "alleen en ongelukkig" gaat sterven. Echt pap, dank je!

    [ bericht aangepast op 29 maart 2012 - 21:26 ]


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Yoda schreef:
    Wat die attitude heeft hij ook wel gelijk hoor. Maar iedere middelbareschoolstudent heeft die gedachte, dus zo raar is dat eigenlijk niet. Universiteit en middelbare school kun je niet vergelijken als het gaat over leren. Op de universiteit is het zo, dat als je je tentamens gehad hebt, je meteen verder mag gaan blokken voor de rest. Dat zul je nog wel leren. Hij zei op dat punt alleen maar, dat je het niet zou halen als je zo gaat denken, niet dat je het niet aankan. Maar het is een attitude die je jezelf aan moet leren, op de universiteit, niet op de middelbare. Op de middelbare hoef je het niet zo te doen.

    Voor de rest vind ik dat hij niet moet zeiken en even wat trotser op je mag zijn. Zoals het er naar klinkt, ga jij je diploma halen en gewoon naar de uni. Zo'n 5% van de mensen kan dat maar. Natuurlijk is het ronduit belachelijk dat hij meteen begint te roepen dat je ongelukkig en alleen gaat sterven. En wat latijn betreft, dat ís gewoon een kutvak :Y)

    Jij begrijpt me. :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Kelso schreef:
    (...)
    Maak dat maar eens duidelijk aan mijn vader! :Y)

    Ik zal het hem komen vertellen, haha (:
    Nee, jij gaat later gewoon naar de unif, zeker met jouw resultaten!
    Trouwens proficiat met die 90% voor wiskunde, ik ben zoo jaloers ö.

    Colorblind schreef:
    Ik heb dat probleem niet echt... Maar ik kan je bijles geven in Latijn, als je dat graag wilt? Ik doe het met alle liefde.

    Dankje voor het aanbod, maar het is niet dat iets niet snap of zo, ik snap altijd alles meteen, ik moet gewoon wat meer voor Latijn werken. (:


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Lisboa schreef:
    (...)
    Ik zal het hem komen vertellen, haha (:
    Nee, jij gaat later gewoon naar de unif, zeker met jouw resultaten!
    Trouwens proficiat met die 90% voor wiskunde, ik ben zoo jaloers ö.

    Haha, ik hoop het toch, dat ik naar de unief ga, ik wil graag taal- en letterkunde Nederlands-Engels studeren. :Y)
    En dankje! (:


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Kelso schreef:
    (...)
    Haha, ik hoop het toch, dat ik naar de unief ga, ik wil graag taal- en letterkunde Nederlands-Engels studeren. :Y)
    En dankje! (:

    Als je dat echt wilt, dan kun je dat (:
    Oooh leuk! (:

    Kelso schreef:
    (...)
    Dankje voor het aanbod, maar het is niet dat iets niet snap of zo, ik snap altijd alles meteen, ik moet gewoon wat meer voor Latijn werken. (:


    Dann kann ich nur sagen... An die Arbeit!


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Ik snap je punt wel, maar ik snap ook dat je papa bezorgd is, als je altijd zo'n goede punten haalt voor Latijn en nu opeens niet meer. Je hebt het mij al zo vaak gezegd, haha, dat hij schrik heeft dat zijn kleine meisje groot wordt. Maar ik vind ook wel dat hij overdrijft met het hele ga-leren-voor-je-examens-gedoe, en hij overdrijft zeker door te zeggen dat je niet naar de universiteit zal kunnen gaan.:Y)

    Sjeemienee Kato! Ik zou er een moord voor plegen om op zo'n niveau te zitten.
    Je vader hoort inderdaad niet zulke dingen te zeggen en hoeft al helemaal niet zo druk te maken over examens die pas over 3 maanden zijn. Ik weet bijna wel zeker dat je op de universiteit kan komen! Probeer je vader te negeren, dat is moeilijk want mij lukt het vaak ook niet, maar probeer het dan toch maar wel!
    Hij draait vast wel bij...


    Believe in yourself.

    Goulding schreef:
    Ik snap je punt wel, maar ik snap ook dat je papa bezorgd is, als je altijd zo'n goede punten haalt voor Latijn en nu opeens niet meer. Je hebt het mij al zo vaak gezegd, haha, dat hij schrik heeft dat zijn kleine meisje groot wordt. Maar ik vind ook wel dat hij overdrijft met het hele ga-leren-voor-je-examens-gedoe, en hij overdrijft zeker door te zeggen dat je niet naar de universiteit zal kunnen gaan.:Y)

    Mijn punten voor Latijn zijn nu ook nooit echt denderend geweest, hoor. :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Stackhouse schreef:
    Sjeemienee Kato! Ik zou er een moord voor plegen om op zo'n niveau te zitten.
    Je vader hoort inderdaad niet zulke dingen te zeggen en hoeft al helemaal niet zo druk te maken over examens die pas over 3 maanden zijn. Ik weet bijna wel zeker dat je op de universiteit kan komen! Probeer je vader te negeren, dat is moeilijk want mij lukt het vaak ook niet, maar probeer het dan toch maar wel!
    Hij draait vast wel bij...

    Dank je, Jolene, ik hoop dat ie bijdraait..


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Twee onvoldoendes & even niets doen en je pa denkt dat je het niet haalt? Lololol. Die leeft in een andere wereld.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    Twee onvoldoendes & even niets doen en je pa denkt dat je het niet haalt? Lololol. Die leeft in een andere wereld.

    Dat zijn niet eens onvoldoendes. Je hebt pas een onvoldoende als je lager zit dan 50%

    Ma. Echt. Da's echt kut.
    En ik vrees dat ik in hetzelfde schuitje zit.
    Ik zit ook in 4ASO, niet in GRL, maar in wiskunde-wetenschappen. Ik had gepland om naar 8 uur wiskunde te gaan. Maar mijn wiskunde-examen is niet zo goed gegaan. Ik twijfel echt of ik niet voor 6 uur wiskunde zou gaan.
    Morgen krijg ik mijn rapport... En oudercontact... Ik vrees dat ik een preek zal krijgen als ik slechte punten zal krijgen. En met slechte punten moet je je bedenken dat dat begin de 70% is. Nu zit ik met mijn dagelijks werk voor wiskunde op 80% en met de examens zal het niet verbetert zijn. -Wiskunde was een ramp-
    Mijn pa verwacht dat ik de 8 uurs vlot aan zal kunnen, dat ik -net zoals hij, indertijd- ook studies voor industrieel ingenieur zal doen.
    Als mijn punten slecht zijn, krijg ik een preek.
    Mijn lat leg ik persoonlijk ook wel hoog. Ik ben niet hoogbegaafd ofzo, maar ik leer vlot.
    GODVERDOMME DE STRESS

    Ikzelf vind het maar onnozel als je nu ook opnieuw begint te leren, oké, als je in het hoger zit. Dan is dat te verstaan, maar als je er nu al zoveel werk in steekt?
    Ja, ik zal ook proberen een dagje uit te trekken voor mijn kleinere vakken waarvan ik geen examen heb gehad (Duits, chemie, bio, aa) en de leerstof eens goed te bekijken. Dat kan je misschien ook wel doen, maar meer zou ik zelf ook niet doen.
    Hij overdrijft wel met dat te zeggen. Het is verstaanbaar dat je vies bent (cat) Ikzelf zou zo boos worden dat ik weeral in huilen uitbarst


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Wat ben ik blij dat ik in ieder geval niet op dat niveau zit. Maar ik vind dat je vader zoiets niet mag zeggen, hij hoort trots op je te zijn. En je kan je cijfers tot de laatste periode nog verbeteren dus hij is volgens mij enorm aan het overdrijven


    Physics is awesome

    ik doe ook latijn (2e jaar) en ik vind het vak op zich wel tof maar die kutexamens das bij mij te veel informatie alarm fase rood bij de hele klas trouwens. Iedereen was de hele tijd aan het zeggen ik ga zo dik buizen. En ik ook. Ik zal je morgen mijn punten is geven(er niet op letten als ik gebuisd ben hoor). maar ik heb wel schrik dat ik er niet door ben daarom volgend jaar moet afzakken en ik niet meer bij mijn vriendinnen zit.
    xxx


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    tja, dat hij graag wat hogere resultaten van jou wil, begrijp ik. maar hij overdrijft wel een beetje.
    klinkt als mijn moeder. heb je niks?
    de examens komen eraan hoor.
    als je zak betaal je zelf schoolgeld. en ga zo maar door.


    -