• Het gaat al een tijdje minder tussen mijn vader en mij, maar gisteren/vandaag barstte de bom.
    Ik zit nu in mijn 4de jaar middelbaar, Grieks-Latijn, ASO. (België ) Voor de Nederlanders: ik denk dat het vergelijkbaar is met jullie Gymnasium, een vrij zware richting dus.
    Ik ben vrij tot zeer intelligent, ik ben getest geweest, en ik ben hoogbegaafd. Ik heb tot nu nooit echt veel moeten doen voor school, en haalde vrij goede resultaten. Nu met het kerstproefwerk van Latijn had ik maar 50%, m.a.w. ik was er maar net door. Grote schok voor mezelf, maar ook voor mijn ouders. De lat om te presteren ligt vrij hoog hier, omdat mijn ouders weten wat ik aankan. Een hele preek van mijn vader en moeder, ik ging meer werken voor school het tweede trimester.
    Dat deed ik ook, zeker met de examens voor Pasen (die intussen achter de rug zijn). Ik weet mijn resultaten al, en ik heb dus nu 51% voor Latijn. Weer slecht, "ondermaats voor mijn intellectuele capaciteiten".
    Nu had ik vandaag sportdag, morgen heb ik maar een halve dag les, wat geeneens echt les is, en vanaf overmorgen heb ik twee weken vakantie. Nu verwachtte mijn vader gisteren, de dag voor de sportdag, dat ik nog wat zou studeren voor school. Ik vertelde hem dat ik sportdag had. Hij vroeg of ik niets te doen had tegen vrijdag (morgen). Ik zei dat ik niets te doen had, het is de laatste dag voor de vakantie. Dan zei hij dat ik dan maar moest beginnen studeren voor mijn volgende examens, over drie maand. Ik heb nog maar net examens gehad, dus het zou nogal vreemd zijn als ik nu alweer zou beginnen studeren. Dit heb ik hem ook gezegd. Mijn vader wordt opeens helemaal loco, hij begint te ratelen dat ik met zo'n attitude het nooit op een universiteit ga halen, dat ik zo nooit aan een goede job ga raken en dat ik alleen en ongelukkig ga sterven. (Heel erg fijn hoor, dank je, pa!)
    Vandaag komt hij thuis van zijn werk, ik zat rustig wat in de tuin te niksen. "Heb je niets te doen tegen morgen?" Ik antwoord, weer vriendelijk, dat het bijna vakantie is en ik dus niets e doen heb. Hij stormt het huis binnen, waar hij begint te schreeuwen over mij tegen mijn moeder. Alsof ik hem niet kan horen. Zo is het al de hele avond lang. Nu zit ik in mijn kamer, en ik hoor ze roepen tegen elkaar, mijn moeder probeert me te verdedigen.
    Ik weet heus wel dat ik universiteit aankan, ik heb hier met mijn mentor over gesproken, en hij is ervan overtuigd dat ik meer dan intelligent genoeg ben daarvoor. Ik ben ook nog lang niet volwassen, nog meer dan 2 jaar voor ik überhaupt naar een universiteit kan gaan, verwacht mijn vader nu echt al dat ik zo'n studiehouding ga aannemen? Ik ben het gewoon even allemaal beu nu, en mijn vader mag dan overbezorgd zijn, hij mag niet overdrijven, en eerlijk gezegd vind ik al helemaal niet dat hij zo'n dingen tegen mij mag zeggen, zijn eigen kind nota bene, dat dan "alleen en ongelukkig" gaat sterven. Echt pap, dank je!

    [ bericht aangepast op 29 maart 2012 - 21:26 ]


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    Ik snap je papa ook wel. Als ik nu op vrije dagen niets doe voor school, dan haalt ik mijn semesterexamens ook niet. Hij wil je gewoon voorbereiden. Maar ik geef je wel gelijk dat dat leren voor de volgende examens nog niet aan de orde is. Studenten en dan vooral jullie op het middelbaar hebben nood aan vakantie. Ook adolescenten kunnen burn-outs krijgen en het komt vaker voor dan je denkt. België is niet voor niets het land met de meeste zelfdodingen in EU met 7 mensen per dag waarvan 1-2 adolescenten met prestatiedruk e.d..

    Tjah, rustig over praten?


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Het wil niet zeggen dat als je niet goed bent in Latijn, je daarom niet naar de universiteit zou kunnen gaan.
    Als Latijn echt te zwaar zou worden, kun je nog altijd overstappen naar het moderne. Dan kun je nog evengoed naar de universiteit. (:
    En als je Aso volgt, moet je sowieso verder studeren, anders is je middelbaar diploma zo goed als niets waard.
    Je vader reageert best wel heftig trouwens. Misschien kun je er het eens met je moeder over hebben? Misschien luistert zij wel :3


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Het wil niet zeggen dat als je niet goed bent in Latijn, je daarom niet naar de universiteit zou kunnen gaan.
    Als Latijn echt te zwaar zou worden, kun je nog altijd overstappen naar het moderne. Dan kun je nog evengoed naar de universiteit. (:
    En als je Aso volgt, moet je sowieso verder studeren, anders is je middelbaar diploma zo goed als niets waard.
    Je vader reageert best wel heftig trouwens. Misschien kun je er het eens met je moeder over hebben? Misschien luistert zij wel :3

    Ik ga (als het moet) volgend jaar dan ofwel Latijn-Moderne Talen of Grieks-Wetenschappen doen, het is de combinatie van Grieks en Latijn wat Grieks-Latijn net zo zwaar maakt. Maar ik ben niet van plan om op te geven, ik ga naar de universiteit mét een diploma ASO Grieks-Latijn! :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    PUKKELxDING schreef:
    Twee onvoldoendes & even niets doen en je pa denkt dat je het niet haalt? Lololol. Die leeft in een andere wereld.

    Het zijn zelfs geeneens onvoldoendes, bij ons heb je pas een onvoldoende als je onder de 50% hebt. :Y) De lat ligt nogal hoog bij ons thuis. :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    ik denk eerder dat je vader bang is. dat je fgaalt(doeg)

    BrainWashing schreef:
    ik denk eerder dat je vader bang is. dat je fgaalt(doeg)

    Je bedoelt: hij is óverbezorgd. Wel, erg fijn om mee te leven hoor.


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."

    hmm, ik ken het probleem.

    alleen heb jij wel meer zekerheid met je hoogbegaafdheid en universitaire studie, ik ben gemiddeld en in de kunstsector.

    maar als mama dan zegt dat ik nooit hogeschool aan zou kunnen... damn.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    JohnHWatson schreef:
    hmm, ik ken het probleem.

    alleen heb jij wel meer zekerheid met je hoogbegaafdheid en universitaire studie, ik ben gemiddeld en in de kunstsector.

    maar als mama dan zegt dat ik nooit hogeschool aan zou kunnen... damn.

    Die hoogbegaafdheid kan ook in mijn nadeel spelen, hoor. Ik snap alles meteen, en daardoor doe ik er verder geen moeite voor, dus ik studeer erg weinig. Maar als er dan een test komt, kan ik de leerstof niet herproduceren. :Y)


    He says: "Live fast and die young, forget the past and move on. What's done is done."