• Misschien is dit een stomme vraag, maar ik heb morgen een So van geschiedenis over de Koude oorlog en ik snap iets niet.

    Het gaat in dat stukje over de bewapeningswedloop en de functies van het bezit ervan hebben.

    Het wapenbezit kon worden uitgebuit in de contacten met de andere grootmacht.

    Wat bedoelen ze hier in godsnaam mee?

    Alvast bedankt!


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik denk dat ze gewoon bedoelen dat de VS en Rusland allebei probeerden de meeste en grootste wapens in bezit te hebben. Hun wapenbezit werd dus 'uitgebuit' door erover op te scheppen en de ander ermee te intimideren.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Vrij simpel: Hoe meer kernwapens en andere mooie explosieve apparatuur je had, hoe gevaarlijker je was. Hoe gevaarlijker je was, hoe reëler je dreigementen waren. I(voorbeeldje: Niemand ziet Noord Korea als een gevaar voor de wereld, ook al hebben ze kernwapens: Ze hebben geen manier om die kernwapens af te vuren behalve met een grote katapult. Iran daarentegen zou dat wel kunnen, daarom neemt iedereen een potentiele dreiging van Iran veel serieuzer)

    Het moment dat je kernwapens hebt tel je mee. Niemand is gek genoeg om ze te gebruiken. Hoop je. Maar je moet het onzekere voor het onzekere nemen en heel voorzichtig met de ander omgaan. Je kunt zijn belachelijke eisen niet meer van tafel vegen, maar moet echt gaan onderhandelen. Dit geld voor alle wapens, niet alleen voor kernwapens. Maar in de koude oorlog waren vooral nucleaire wapens (en de manieren om ze in de VS/USSR te laten ontploffen) van belang


    quidquid excusatio prandium pro

    Zowel de Sovjetunie als de Verenigde Staten hadden veel kernwapens in hun bezit. Ik vermoed dat ze met Het wapenbezit kon worden uitgebuit in de contacten met de andere grootmacht. bedoelen dat zowel de VS als de SU de kernwapens als dreigement gebruikten om iets van de ander gedaan te krijgen. Zoals "Als jullie niet die gevangene die oorspronkelijk uit ons land komt, vrijlaten, dan gebruiken we een atoombom op jullie land.". Ook werden de kernwapens opgeslagen op plaatsen dat als ze nodig waren ze gelijk op het vijandige land gericht konden worden. De VS hadden wapens opgeslagen liggen in Nederland en die stonden gericht op de SU. De SU had kernwapens op Cuba en Cuba is een eiland dat vlakbij de VS ligt.
    Ik denk dat je het op die manier moet zien, maar ik ben niet zeker.


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Square schreef:
    Ik denk dat ze gewoon bedoelen dat de VS en Rusland allebei probeerden de meeste en grootste wapens in bezit te hebben. Hun wapenbezit werd dus 'uitgebuit' door erover op te scheppen en de ander ermee te intimideren.

    Dit ^^. Het was gewoon om elkaar te intimideren.


    The odds are néver in our favor.

    "• De bewapeningswedloop begon nadat in 1949 ook de SU, naast de VS, een atoombom had:
    - De wapens konden daadwerkelijk worden ingezet tegen een vijand (de Tweede Wereldoorlog kwam definitief ten einde toen de VS een atoombom op Japan liet vallen).
    - Het wapenbezit kon worden uitgebuit in contacten (dingen van elkaar eisen).
    - Er werd geïnvesteerd in wapens om een voorsprong en meer macht op de ander te krijgen.
    - De bewapeningswedloop zorgde voor wederzijdse afschrikking tussen de VS en de SU.
    - De bewapeningswedloop zorgde voor een verscherping van tegenstellingen tussen Oost en West."


    "Some day you will be old enough to start reading fairy tales again.” - C.S. Lewis

    Bedankt iedereen!! De uitleg is echt veel duidelijker van iedereen dan in het boek!
    Thankkss!!


    "I solemnly swear that i am up to no good."