• Voor mensen die dit jaar in de derde zitten komt het eraan
    De profielkeuze.
    Hier kan je mensen vragen stellen
    Zeggen welk profiel je gaat doen
    Advies vragen
    Er zijn in Nederland 4 profielen
    Economie en Maatschappij
    Cultuur en Maatschappij
    Natuur en Gezondheid
    Natuur en Techniek

    Dit is op de meeste scholen
    Ik heb alleen maar keuze tussen Alpha en Béta


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb trouwens een klein vraagje. Ik zit heel erg te twijfelen over welke taal ik zal kiezen, Duits of Frans. Ik wil graag C&M doen, maar dit is het enige waar ik tegenaan loop. Iemand advies over welke taal makkelijker/leuker is? Ik doe trouwens (T)VWO


    Tell her she's beautiful, wonderful, everything she doesn't see

    Contostavlos schreef:
    Ik heb trouwens een klein vraagje. Ik zit heel erg te twijfelen over welke taal ik zal kiezen, Duits of Frans. Ik wil graag C&M doen, maar dit is het enige waar ik tegenaan loop. Iemand advies over welke taal makkelijker/leuker is? Ik doe trouwens (T)VWO


    Bij welke taal kun je het beste lezen/luisteren/schrijven etc. De vaardigheden zijn vooral belangrijk in de bovenbouw. Daar moet je goed op letten. Als je het niet weet, kijk dan welke taal je het leukste vind, vooral dat.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Contostavlos schreef:
    Ik heb trouwens een klein vraagje. Ik zit heel erg te twijfelen over welke taal ik zal kiezen, Duits of Frans. Ik wil graag C&M doen, maar dit is het enige waar ik tegenaan loop. Iemand advies over welke taal makkelijker/leuker is? Ik doe trouwens (T)VWO
    Dat ligt helemaal bij jezelf. Ik denk alleen dat jij niet wilt kiezen of het moeilijk vindt om te kiezen. Ik vind zelf Frans namelijk makkelijker, maar dat is dan weer mijn mening.


    "Fuck feelings, be a bitch" - Blair Waldorf

    Contostavlos schreef:
    Ik heb trouwens een klein vraagje. Ik zit heel erg te twijfelen over welke taal ik zal kiezen, Duits of Frans. Ik wil graag C&M doen, maar dit is het enige waar ik tegenaan loop. Iemand advies over welke taal makkelijker/leuker is? Ik doe trouwens (T)VWO


    Ik kies voor beiden. :') Het ligt voor iedereen anders wat makkelijker of leuker is. Voor mij is Frans qua grammatica simpel, maar woordjes en zinnen zijn bij Duits makkelijker te leren voor mij. Kies wat je het fijnste ligt, of allebei. ;p


    Reading a good book is like taking a journey.

    Ik zit echt in een dilemma..
    Ik kan eigenlijk helemaal niks echt goed, alleen Nederlands en Frans :')
    Maar ik ben ook niet creatief en geschiedenis ligt mij niet, dus C&M valt af, E&Mook omdat ik economie niet zo leuk vind en ik kan het ook niet zo goed, N&G zou ik wel willen, maar ik heb voor biologie een 'min-advies' gekregen en ook voor scheikunde. Ik zou dat dan gaan kiezen met aardrijkskunde en wiskunde A, want ik ben heel slecht in wiskunde en ook in natuurkunde. En naar N&T ga ik niet eens kijken, haha :')


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Thank god dat ik volgend jaar pas hoef te kiezen. Ik snap totaal niet wat het betekend allemaal en ik heb nog wel eventjes om mijn keuze te maken. :')

    SeverusS schreef:
    Ik zit echt in een dilemma..
    Ik kan eigenlijk helemaal niks echt goed, alleen Nederlands en Frans :')
    Maar ik ben ook niet creatief en geschiedenis ligt mij niet, dus C&M valt af, E&Mook omdat ik economie niet zo leuk vind en ik kan het ook niet zo goed, N&G zou ik wel willen, maar ik heb voor biologie een 'min-advies' gekregen en ook voor scheikunde. Ik zou dat dan gaan kiezen met aardrijkskunde en wiskunde A, want ik ben heel slecht in wiskunde en ook in natuurkunde. En naar N&T ga ik niet eens kijken, haha :')


    Geschiedenis is maar een enkel vak en je hoeft niet per se een creatief vak te kiezen. Ikzelf kies ook voor C&M en heb helemaal geen tekenen of kunstzinnige vorming gekozen. Het nadeel is dan wel dat geschiedenis verplicht is in dat pakket. Er zullen altijd vakken zijn die je niet liggen en als dat dan één enkel vak is waar je voor terugdeinst kun je beter niets kiezen, want het zal altijd zo blijven. Vraag advies aan je mentor/mentrix, hij/zij weet vast wel wat het beste bij jou zal passen. Overleg met je ouders en bekijk je rapport eens.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Crudelis schreef:
    (...)

    Geschiedenis is maar een enkel vak en je hoeft niet per se een creatief vak te kiezen. Ikzelf kies ook voor C&M en heb helemaal geen tekenen of kunstzinnige vorming gekozen. Het nadeel is dan wel dat geschiedenis verplicht is in dat pakket. Er zullen altijd vakken zijn die je niet liggen en als dat dan één enkel vak is waar je voor terugdeinst kun je beter niets kiezen, want het zal altijd zo blijven. Vraag advies aan je mentor/mentrix, hij/zij weet vast wel wat het beste bij jou zal passen. Overleg met je ouders en bekijk je rapport eens.


    Ja klopt, maar de rest ligt me ook niet zo bij C&M. Wel is het fijn dat ik dan wiskunde C kan kiezen, want wiskunde is niet mijn sterkste vak, maar dat is dan ook het enige voordeel. Alhoewel, ik wil graag twee moderne vreemde talen, Spaans en Frans en dat kan alleen bij C&M, helaas.
    Ik ga sowieso nog praten met mijn decaan en over mijn resultaten op Qompas etc..
    Mijn ouders zeggen allebei verschillende dingen. Mijn moeder vindt dat ik iets met Nederlands moet doen en mijn vader vindt dat je met natuurkunde heel veel kan doen. Dat is ook wel zo, maar natuurkunde ligt me echt niet, of ik doe niet goed genoeg mijn best omdat ik het echt stom vind.
    Dus ik weet het gewoon nog niet..


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    SeverusS schreef:
    (...)

    Ja klopt, maar de rest ligt me ook niet zo bij C&M. Wel is het fijn dat ik dan wiskunde C kan kiezen, want wiskunde is niet mijn sterkste vak, maar dat is dan ook het enige voordeel. Alhoewel, ik wil graag twee moderne vreemde talen, Spaans en Frans en dat kan alleen bij C&M, helaas.
    Ik ga sowieso nog praten met mijn decaan en over mijn resultaten op Qompas etc..
    Mijn ouders zeggen allebei verschillende dingen. Mijn moeder vindt dat ik iets met Nederlands moet doen en mijn vader vindt dat je met natuurkunde heel veel kan doen. Dat is ook wel zo, maar natuurkunde ligt me echt niet, of ik doe niet goed genoeg mijn best omdat ik het echt stom vind.
    Dus ik weet het gewoon nog niet..


    Het verschilt er school maar je zou met C&M best een combinatie hebben die je ligt;

    - Geschiedenis (dat zal toch moeten)
    - Wiskunde C
    - Frans
    - Spaans
    - Aardrijkskunde
    - Filosofie (?)


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Bij ons zitten er zo veel meer verplichte vakken bij
    Maar ik doe ook al voor een deel eindexamen in de vijfde
    In elk geval alle talen rond ik dan af
    En dan krijg ik in de zesde colleges
    Ik wordt alleen al bang bij de gedachte


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Omdat ik geen zin heb in Engels me verveel, zet ik het even overzichtelijk op een rijtje wat ik voor volgend jaar kies:
    Vast:
    Nederlands
    Engels
    KCV (klassieke culturele vorming)
    ANW (algemene natuurwetenschappen)
    Lichamelijke opvoeding
    Levensbeschouwing

    Klassieke taal:
    Latijn

    Stroom:
    Natuur

    Vast in stroom:
    Scheikunde
    Natuurkunde
    Biologie

    Wiskunde:
    B

    Taal:
    Frans

    2 keuzevakken:
    2e klassieke taal (Grieks dus)
    Economie.

    En Duits ga ik zelfstandig volgen, buiten de lestijd. Als extra vak dus.

    Nog even voor de duidelijkheid: ik zit gewoon in de derde, alleen hoeven wij pas in de vierde écht een profiel te kiezen, nu alleen stroom.

    [ bericht aangepast op 13 feb 2013 - 20:00 ]


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Het is onzin om te zeggen dat mensen C&M moeten kiezen als ze niks willen doen. Voor de meer scheikundigemensen zijn vakken als geschiedenis en kunst juist moeilijker, over het algemeen dan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Gamgee schreef:
    Het is onzin om te zeggen dat mensen C&M moeten kiezen als ze niks willen doen. Voor de meer scheikundigemensen zijn vakken als geschiedenis en kunst juist moeilijker, over het algemeen dan.


    ... Uhum, nee. Dingen als wiskunde-natuurkunde-scheikunde ect. de abstracte vakken, die moet je écht snappen. Maar dat er op 1908 een bombardement is geweest is leerwerk, betekend niet dat het weinig werk is, maar het is niet moeilijker voor een 'scheikundig-iemand'.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Licet schreef:
    (...)

    ... Uhum, nee. Dingen als wiskunde-natuurkunde-scheikunde ect. de abstracte vakken, die moet je écht snappen. Maar dat er op 1908 een bombardement is geweest is leerwerk, betekend niet dat het weinig werk is, maar het is niet moeilijker voor een 'scheikundig-iemand'.


    Vakken als geschiedenis worden in de bovenbouw inzicht, dat moet je bepaalde dingen kunnen beredeneren.
    Dus voor iemand die niet goed is in geschiedenis is dat erg lastig.

    Voor alle vakken heb je inzicht nodig.

    [ bericht aangepast op 13 feb 2013 - 21:09 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Gamgee schreef:
    (...)

    Vakken als geschiedenis worden in de bovenbouw inzicht, dat moet je bepaalde dingen kunnen beredeneren.
    Dus voor iemand die niet goed is in geschiedenis is dat erg lastig.


    Klopt zeker, maar meestal hebben beta mensen juist meer inzicht.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'