• Voor mensen die dit jaar in de derde zitten komt het eraan
    De profielkeuze.
    Hier kan je mensen vragen stellen
    Zeggen welk profiel je gaat doen
    Advies vragen
    Er zijn in Nederland 4 profielen
    Economie en Maatschappij
    Cultuur en Maatschappij
    Natuur en Gezondheid
    Natuur en Techniek

    Dit is op de meeste scholen
    Ik heb alleen maar keuze tussen Alpha en Béta


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Licet schreef:
    (...)

    Klopt zeker, maar meestal hebben beta mensen juist meer inzicht.


    In de wiskundigevakken ja >.<
    Voor ieder vak is inzicht nodig, heb je die niet, dan kom je niet ver bij dat vak.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Gamgee schreef:
    Het is onzin om te zeggen dat mensen C&M moeten kiezen als ze niks willen doen. Voor de meer scheikundigemensen zijn vakken als geschiedenis en kunst juist moeilijker, over het algemeen dan.

    Ligt eraan. Als je met alles wel een beetje goed bent dan zou C&M het makkelijkst zijn. Bij mijn school wordt het ook we 'pret pakket' genoemd.
    Zelf ben ik een scheikundig persoon die erg van kunst houd. Maar met mijn dyslexie zou juist zo'n pakket moeilijker worden , want Frans/Duits is verplicht T.T
    En C&M heeft oom het 'makkelijke' wiskunde.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Scabbia schreef:
    (...)
    Ligt eraan. Als je met alles wel een beetje goed bent dan zou C&M het makkelijkst zijn. Bij mijn school wordt het ook we 'pret pakket' genoemd.
    Zelf ben ik een scheikundig persoon die erg van kunst houd. Maar met mijn dyslexie zou juist zo'n pakket moeilijker worden , want Frans/Duits is verplicht T.T
    En C&M heeft oom het 'makkelijke' wiskunde.


    Iedere school noemt het een pretpakket, want dat is het. Een echte c&m'er als ik heeft het dan ook easy peasy, want hij/zij is 'r goed in en vindt het leuk (voor zover schoolvakken leuk zijn te noemen). Dus ja, ik sta als een van de acht leerlingen uit mijn klas op overgaan. Is dat omdat c&m makkelijk is? Misschien, voor mij in ieder geval wel ja. Liever dat, dan dat je n&g hebt en er helemaal niks van bakt omdat je gewoon nergens in uitblinkt. Daar valt ook niet trots op te zijn.
    Dit is niet aanvallend bedoeld oid ;]


    i put the fun in funeral

    Voor kunstmensen is C&M makkelijk, en N&G/N&T moeilijk.
    Voor wiskundigemensen is N&G/N&T makkelijk, en C&M juist moeilijk.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Backfire schreef:
    (...)

    Iedere school noemt het een pretpakket, want dat is het. Een echte c&m'er als ik heeft het dan ook easy peasy, want hij/zij is 'r goed in en vindt het leuk (voor zover schoolvakken leuk zijn te noemen). Dus ja, ik sta als een van de acht leerlingen uit mijn klas op overgaan. Is dat omdat c&m makkelijk is? Misschien, voor mij in ieder geval wel ja. Liever dat, dan dat je n&g hebt en er helemaal niks van bakt omdat je gewoon nergens in uitblinkt. Daar valt ook niet trots op te zijn.
    Dit is niet aanvallend bedoeld oid ;]

    -En zie ik ook niet als een aanval :Y)-

    1 op de 8 leerlingen op overgaan, is dat niet een beetje weinig o.o?


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Scabbia schreef:
    (...)
    -En zie ik ook niet als een aanval :Y)-

    1 op de 8 leerlingen op overgaan, is dat niet een beetje weinig o.o?


    Ja, ik weet ook niet waar mijn klas in hemelsnaam mee bezig is hoor x'D. Maar de andere 18 staan in ieder geva op zitten blijven! De decaan heeft zijn handen vol aan ons.


    i put the fun in funeral

    Gamgee schreef:
    Voor kunstmensen is C&M makkelijk, en N&G/N&T moeilijk.
    Voor wiskundigemensen is N&G/N&T makkelijk, en C&M juist moeilijk.


    Dit is wel erg zwart / wit geschetst.. Meer kunstzinnige mensen kunnen ook best andere kwaliteiten ontwikkelen, en je kunt ook best erachter komen dat je toch wel N&G of N&T aankan. Het hangt er helemaal van af hoe je je vakkenpakket binnen je profiel kiest.
    Je moet vooral kijken waar je interesses liggen, maar ook of je al weet in welke richting je een studie wilt doen. Weet je dit al wel, dan kun je je profiel hierop meteen op aanpassen (dit valt aan te raden). Weet je dit nog niet, probeer je profiel dan zo breed mogelijk te houden, aan de hand van je interesses.


    Even voor alle mensen: Je kunt best N&G doen als je meer een 'alfa' bent, zo lang je maar gemotiveerd bent voor de vakken die je gaat volgen, je kunt je profiel ook zo indelen dat je geen natuurkunde hebt / geen wiskunde B / en als vrij deel een vak als filosofie / kunst (drama / beeldend / muziek).
    Ik heb zelf ook getwijfeld tussen N&G en C&M en ben er toen achter gekomen dat ik precies hetzelfde profiel can creeëren met de naam N&G / C&M als verschil en bij C&M zou ik dan geschiedenis hebben en bij N&G Aardrijkskunde..
    Ik zou zeker wel kijken naar welke wiskunde je kiest, daar zit wel een groot verschil tussen. En als je twijfels hebt over natuurkunde, moet je nagaan of je dit vak echt nodig hebt voor de studies die je misschien zou willen doen (voor geneeskunde heb je dit echt nodig, net als psychobiologie, farmacie en nog wat studies, biologie geloof ik zelfs ook)


    Aan niets denken is ook denken.

    Backfire schreef:
    (...)

    Iedere school noemt het een pretpakket, want dat is het. Een echte c&m'er als ik heeft het dan ook easy peasy, want hij/zij is 'r goed in en vindt het leuk (voor zover schoolvakken leuk zijn te noemen). Dus ja, ik sta als een van de acht leerlingen uit mijn klas op overgaan. Is dat omdat c&m makkelijk is? Misschien, voor mij in ieder geval wel ja. Liever dat, dan dat je n&g hebt en er helemaal niks van bakt omdat je gewoon nergens in uitblinkt. Daar valt ook niet trots op te zijn.
    Dit is niet aanvallend bedoeld oid ;]


    Je kunt bij c&m geloof ik iets van 3 kunstvakken kiezen, als je dat wil, maar je kunt je pakket ook heel anders maken dan dat iedereen denkt bij het standaard c&m pakket; geen enkel kunstvak kiezen, biologie erbij kiezen...
    Ik vind trouwens niet dat je het een pretpakket mag noemen, dat vind ik zelf beledigend. Het is gewoon vaker meer theoretisch, maar dat betekend niet dat dit minder moeilijk kan zijn voor mensen. Bij vakken als geschiedenis moet je door een hoop stof maar je krijgt ook bronnen die je op een bepaalde manier moet analyseren.

    Mijn N&G profiel bestaat uit:
    (vreemde taal): Spaans
    (verplicht): Nederlands
    (verplicht): Engels
    (verplicht): Maatschappijleer (al gehad)
    (verplicht): Algemene natuurwetenschappen (al gehad)
    (verplicht): LO
    (in vakkenpakket, gekozen): Aardrijkskunde
    (vast in vakkenpakket): Biologie
    (vast in vakkenpakket): Scheikunde
    (gekozen wiskunde): Wiskunde A
    (vrije deel): Kunst (dit is kunst beeldend + (verplicht) kunst algemeen)

    [ bericht aangepast op 13 feb 2013 - 21:42 ]


    Aan niets denken is ook denken.

    E&M. Eigenlijk wist ik meteen wat ik ging kiezen.


    I still think of the guitar bible.

    Backfire schreef:
    (...)

    Ja, ik weet ook niet waar mijn klas in hemelsnaam mee bezig is hoor x'D. Maar de andere 18 staan in ieder geva op zitten blijven! De decaan heeft zijn handen vol aan ons.

    Vorig jaar zat ik in een erge klas, maar zelf daar was het niet zo erg o.o
    En in de klas waar ik nu zit staan 5 mensen op zitten blijven van de 30 (min 1, die komt nooit op school. We hebben hem maar 5 keer gezien aan het begin van het school jaar)


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik had Economie en Maatschappij, maar ik had achteraf voor Cultuur en Maatschappij moeten kiezen. Kutwiskunde (cat)


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Ik kan eigenlijk alle vakken goed, behalve Frans
    Maar Frans is bij verplicht
    Ik ga voor Beta omdat ik die vakken gewoon leuker vind en er later meer mee kan


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Ik heb NT met de volgende vakken: Biologie, Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde B, Duits, Filosofie en Geschiedenis. Voor de rest gewoon de vaste vakken. Mijn echte reden was dat ik het best aan kon en ik er later echt nog alles mee kan. Ik weet namelijk echt nog totaal niet wat ik wil worden, dus zoveel mogelijk opties openhouden was voor mij echt het beste.


    I believe in imagination, because what I can't see is infinitely more important than what I can see.

    Lexus schreef:
    (...)

    Je kunt bij c&m geloof ik iets van 3 kunstvakken kiezen, als je dat wil, maar je kunt je pakket ook heel anders maken dan dat iedereen denkt bij het standaard c&m pakket; geen enkel kunstvak kiezen, biologie erbij kiezen...
    Ik vind trouwens niet dat je het een pretpakket mag noemen, dat vind ik zelf beledigend. Het is gewoon vaker meer theoretisch, maar dat betekend niet dat dit minder moeilijk kan zijn voor mensen. Bij vakken als geschiedenis moet je door een hoop stof maar je krijgt ook bronnen die je op een bepaalde manier moet analyseren.



    Ik ben zelf c&m'er, dus ik weet wat het inhoudt ^^. Ik kies het om de simpele redenen dat cultuur en maatschappij mij gewoon boeit, ik er goed in ben en ik er later iets mee wil doen. Dat bedoel ik dan ook met 'echte' c&m'er: ik kies er bewust voor, niet omdat ik lui ben of niet weet wat ik moet kiezen oid. Dit is m'n pakket:
    - Geschiedenis
    - Wiskunde A
    - Maatschappijwetenschapjes
    - Tekenen
    - Filosofie
    - Aardrijkskunde (laat ik vallen aan het eind van dit schooljaar)
    - Cambridge


    i put the fun in funeral

    Parachutes schreef:
    Ik heb E&M of C&M, wat je wil. De vakken die ik heb passen in allebei de profielen. Ik heb naast Nederlands en Engels geschiedenis, wiskunde A, aardrijkskunde, economie, kunst en Frans Duits.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2013 - 13:16 ]


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."