• Sorry als het hier niet thuishoort, maar een godsdienst is naar mijn weten nog altijd een soort levensstijl, dus...

    Omdat ik me het soms afvraag en best wel nieuwsgierig ben. Hebben jullie een godsdienst, of zijn jullie atheïstisch? En welke godsdienst volgen jullie dan op school?
    Ikzelf ben een raar mengelmoesje van van alles, ook al volg ik officieel Katholieke Godsdienst op school. Zo geloof ik wel in bijv. een leven na de dood of in de vele profeten, maar heb ik serieus mijn twijfels van hoeveel goden er nou eigenlijk zijn, en of er überhaupt een god is.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik heb altijd Katholieke godsdienst gevolgd op school, behalve mijn twee laatste jaren, dan deed ik zedenleer. Ik ben wel gelovig, daar niet van, maar wat we in godsdienst begonnen te zien, interesseerde mij niet meer en ik wou graag een kijk hebben op iets anders. Ik ga nu niet zeggen dat ik een katholiek persoon ben, maar ik geloof wel nog steeds in iets. Ik heb een houvast in iets. Ik zit dus niet te bidden als het mij uitkomt, maar ik geloof wel in iemand die mij beschermd. Zo heb ik in 2011 echt een rotjaar gehad. Ik was op Pukkelpop en alle erge feiten waren net naast mij gebeurt. Een maand later heb ik dan ook een zwaar ongeval gehad en had ik enkel maar een trauma aan mijn voet en erge blauwe plekken. Ik heb hier hedendaags nog steeds last van, maar ik had het met mijn leven kunnen bekostigen. Dus ja, ik geloof wel in iemand die mij beschermd en ik denk ook dat dat mijn oma is die ik nooit heb gekend en mijn overgrootmoeder. Waarom ik denk dat zij dat zijn weet ik niet, maar dat is wel mijn houvast. Godsdienst is trouwens ook een lastig thema om over te praten en ik word daar dan vaak ook heel emotioneel over, dus ik praat daar bijna met niemand over.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Pentecostan. Dat betekend dat we in God geloven, maar geen beelden of Maria aanbidden.


    -

    Islam.


    A friend is one who believes in you when you have ceased to believe in yourself.

    Callitte schreef:
    Atheïst, maar ik zit op een Katholieke school…


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Junns schreef:
    Agnost.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik ben protestand gedoopt. Maar doe er absoluut, niks mee. Serieus ik ga nu zelfs even opzoeken wat deze gogodsdienst inhoud haha.

    Maar in god geloof ik absoluut niet, als er een god is. Waarom is hij op dit moment dan een enorme klootzak voor mijn familie?
    *sorry voor de streng gelovigen*


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Ik ben Rooms-Katholiek
    En ik ben ook jarenlang naar een christelijke school gegaan, maar nu niet meer en ik merk niet echt verschil
    (en ik heb liever filosofie dan levensbeschouwing)
    Ik ga af en toe naar de kerk
    Maar ik ben er nog niet uit of ik echt geloof als katholiek, er zijn godsdiensten die mij meer aanspreken


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Hier heb ik eigenlijk nog nooit een goed antwoord op gehad. Ik ben geen atheïst en ik weet ook niet helemaal zeker of agnost toetreft, maar ik zou mezelf ook absoluut niet gelovig noemen.
    Mijn vader komt uit een protestants gezin, maar is zelf niet gelovig meer; de familie van mijn moeder is katholiek, en zij gaat wel nog zo nu en dan naar de kerk, al is dat de laatste jaren vaak echt alleen nog met Kerst of Pasen. Ik ga wel eens met haar mee, al is dat misschien meer omdat ik weet dat ik haar daar een plezier mee doe dan omdat ik er zelf echt waarde aan hecht. Zelf heb ik altijd op openbare scholen gezeten en mijn ouders hebben me nooit een godsdienst opgedrongen. Ik heb wel de eerste communie gedaan, maar niet erg lang daarna heb ik me afgemeld voor de maandelijkse bijeenkomsten die er nog waren van mijn communiegroep, want daar had ik gewoon geen behoefte aan.

    Persoonlijk vind ik religie iets heel moois, maar vind ik het erg jammer dat het vaak wordt gebruikt om zich krampachtige aan ouderwetse normen en waarden vast te klampen of om volkomen onlogische of afschuwelijke dingen te verantwoorden, zoals oorlogen of het onderdrukken van bepaalde groepen. Geloof geeft mensen hoop en veel normen en waarden uit verschillende religies zijn dingen waar men vandaag de dag wel wat meer acht op zou mogen slaan - liefde voor je medemens, respect voor anderen, minder egoïsme - maar het is naar mijn mening vrij bizar om te denken dat wat er in de Bijbel staat nog steeds als levensregels kan worden gebruikt in onze moderne maatschappij. Zo werkt het niet; dat boek is 2000 jaar geleden geschreven, en zelfs als het echt het woord van God zou zijn, zijn twee millennia een lange, lange tijd. Als er echt een God bestaat, denk ik dat hij er meer waarde aan hecht dat je op een menswaardige en respectvolle manier omgaat met de mensen om je heen, zelfs als ze een andere levensstijl hebben dan jij, dan aan het volkomen onzinnige idee dat mensen die zich niet aan wetten houden die je tussen de regels in een eeuwenoude tekst kunt vinden op een of andere manier gestraft zouden moeten worden of "slecht" zouden zijn. De positie van bijvoorbeeld vrouwen en homoseksuelen binnen de kerk en extreem gelovige kringen is vreselijk, beledigend en op niets gebaseerd. Het verafschuwt me, en ik vind het enorm jammer dat het zo in elkaar zit, want in essentie denk ik dat geloof echt wel iets goeds zou kunnen zijn, of er nou een God bestaat of niet.

    Uiteindelijk denk ik trouwens ook dat die conservatieve eigenschap van de Christelijke kerk uiteindelijk tot haar ondergang zal leiden. Jongeren tegenwoordig gaan nauwelijks nog naar de kerk, en dat kan niemand ze kwalijk nemen. Er moet echt wat vooruitgang en vernieuwing komen in de boodschap die de kerk uitzendt als ze überhaupt een kans willen maken om de volgende generatie te overleven. Ik moet wel zeggen dat de huidige paus al een heel stuk beter is wat dat betreft dan vrijwel al zijn voorgangers. Hij gaat echt naar de mensen toe in plaats van zich altijd verheven te gedragen, heeft gezegd dat het belangrijker is om een goed mens te zijn dan om streng Christelijk te zijn en is over het algemeen gewoon "moderner" dan de vorige, maar het trieste is dat hij juist daarom waarschijnlijk weer zal worden opgevolgd door een of andere ultraconservatieve man, wat weer een stap achteruit zal zijn.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    ik ga naar een Katholieke school, en ik ben ook wel een beetje gelovig


    Friendship is not about who you know the longest, it's about who is there when you need someone the most <3

    Boeddistisch, maar ik ben wel gedoopt

    [ bericht aangepast op 29 maart 2014 - 11:13 ]


    “One time, Morrissey was being a little bitch, so I put toothpaste in his oreos. He cried. -Johnny Ma

    Mabel schreef:
    Ik ben katholiek, ik heb op ongeveer 7 scholen gezeten sommige waren wel katholiek. Maar ik zit nu op een Atheïst school.


    Dat bestaat niet :Y)


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Ik heb mijn eigen geloof. (cat)


    "Well, well. Look who we've got here!"

    God, dit wordt leuk.

    Ik heb zelf altijd al gedacht dat ik een atheïst ben, maar ik neig denk ik meer naar het Satanisme. En néé, dit is niet het vereren van de duivel of zo, lol. Satanisme staat er meer voor dat jij je 'Eigen God' bent. Er is geen hemel, geen hel, maar jij en jij bent degene die beslist hoe je leven loopt. De zogenoemde zonden zijn voor een satanist hetgeen wat je behoeften vervuld, zonder er iemand mee pijn te doen. Het satanisme heeft zijn eigen zonden en ik ben te lui om een hele uitgebreide uitleg te geven, maar het komt er dus op neer dat er geen God boven je staat.

    *Hides for negative comments* Ik ben geen pro en slechts een beginneling van een paar jaar.


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''

    Protestant.


    'Darling, just hold on'

    Yoda schreef:
    Rooms-Katholiek.


    stay safe because I like being alive at the same time as you