• Veel van jullie die in de derde zitten weten het vast al, we moeten een profielkeuze gaan kiezen.
    Ik ben best wel nieuwschierig naar wat jullie gaan kiezen, en naar al jullie vragen (:
    Zelf heb ik ook een vraag, maar waarschijnlijk kan niet echt niemand 'm van jullie beantwoorden, want ik moet toch echt zelf kiezen.

    Ik zit namelijk te twijfelen tussen C&M (Cultuur & Maatschappij) en N&T (Natuur & Techniek).
    Ik heb wel een lichte voorkeur voor C&M, maar ik hoor van best wel wat mensen dat N&T veel handiger is, omdat je dan veel meer kanten op kan en uit veel meer verschillende opleidingen kan kiezen. Wat is het beste om te kiezen volgens jullie?

    Ook al hoeven we pas te kiezen rond maart (geloof ik), ik ben toch wel benieuwd naar jullie keuzes.

    - Sommige van jullie vroegen welk niveau ik doe, ik doe vwo. En het is niet zo op onze school dat je na een tijdje als je wilt nog van pakket mag wisselen, dus ik moet echt wel meteen een goede keuze maken ...
    - De vakken waar ik beter in ben zijn eigenlijk niet echt specifieke vakken. Ik ben bijvoorbeeld erg goed in alle talen (Frans, Duits, enz..), maar ook sta ik bijvoorbeeld voor wiskunde, informatica en natuurkunde echt heel erg hoog. Ik heb niet echt moeilijkheden met één speciaal vak, dus daar ligt het probleem niet.
    - Ik heb werkelijk géén idee wat ik wil worden, maar psycholoog of iets in de bouwkunde lijkt me wel wat.
    - Ik zit ook best wel in een lastige periode, want het is namelijk zo dat ik in de eerste en tweede klas talen helemaal geweldig vond. Ik heb het gevoel dat dit wel langzaam aan het veranderen is, omdat ik steeds minder zin heb om wat voor talen te doen. Terwijl ik het eerst met heel veel plezier leerde, vind ik het nu toch wel erg vervelend. Ik ben nooit echt een bèta persoon geweest, maar de laatste tijd interesseer ik me toch meer in bèta vakken. Omdat je toch minder moet stampen met woordjes en zinnetjes gaat het toch sneller. Maar ik weet echt niet of dit ook zo verder gaat, want het zou ook zo kunnen zijn dat het opeens helemaal kantelt. Kort samengevat: ik weet eigenlijk niet goed wat ik écht leuk vind.
    - Ik hoor toch ook best wel veel dat heel veel mensen voor het E&M (Economie & Maatschappij) pakket kiezen / hebben gekozen. Waarom hebben jullie hier voor gekozen?
    - Het profiel N&G (Natuur & Gezondheid) is voor mij echt geen optie. Ik heb een hekel aan biologie.

    [ bericht aangepast op 16 nov 2013 - 17:10 ]

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Omg serieus? Ik vind het echt héél slecht als je geen wiskunde hebt tbh, dat is gewoon.. Goed voor je algemene ontwikkeling, bepaalde inzichten en dergelijke.

    Bij de HAVO was het niet verplicht bij mij.
    Olicity schreef:
    (...)

    Daarom zeg ik ook "als je tekentalent hebt" als je niet goed bent in tekenen is het nogal dom als je het kiest.
    En kunstgeschiedenis is volgens de mensen uit mijn klas die dat hebben gewoon stampen. Als jeggoed leert heb je gewoon een voldoende.

    Dus ik heb een domme keuze gemaakt?! :8
    En Beeldende Vorming is echt niet alleen tekenen hoor. Mijn eindproduct was een 3D-werk.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2013 - 21:02 ]


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Ik doe Gymnasium en ik zit nu ook in de derde. Ik kan nog niet kiezen tussen C&M en N&G, bijna hetzelfde dus... Maar wij moeten kiezen tussen Grieks en Latijn en kunnen Duits en Frans laten vallen, maar ik wil heel graag Duits erbij doen. En dat kan als keuzevak bij C&M en ook wel graag muziek wat ook bij C&M kan, dan hoef ik alleen nog maar Cambridge Engels als wensvak te doen. Maar ik wil ook wel wat bèta vakken, aangezien ik daar wel redelijk in ben en je daar ook meer mee kan, maar dan zou ik Duits, Cambridge Engels en misschien Muziek als wensvak moeten doen.... Dus een hele hoop getwijfel. Ik weet wel dat ik ontzettend graag naar de toneelacademie wil gaan en daar maakt het niet uit welke opleiding je hebt gedaan, als het maar hoger is dan VMBO.


    ~It always seems impossible until its done. ~Nelson Mandela || ~Why is it always me? ~Neville Longbotom ||

    Romia schreef:
    Mhm, ik weet nou niet zo goed of ik economie er bij moet kiezen of niet. Ik weet trouwens ook niet of dat bij N&T kan, maar bij C&M kan het sowieso wel. Omdat ik het nu al niet zo geweldig vind, en het alleen maar moeilijker wordt is het misschien niet zo verstandig. Maar het is waarschijnlijk wel altijd handig voor de toekomst.

    N&T met economie moet kunnen, want ik hoor het bijna overal dat je dat kan. Ik heb zelfs mensen gehoord die (technisch gezien) drie profielen doen.
    En ik zou niet zoveel aan toekomst denken, als ik jou was. Ja, economie is handig, maar als je het niet leuk vind, ga je vast ook geen studie doen met economie. Dan zou ik eerder voor een pakket kiezen wat je wél leuk vind.


    Deep inside, I've never felt alive

    Ubiquitous schreef:
    Ik wil trouwens wel even zeggen dat er bij ons op VWO vaak veel slechte cijfers vallen bij: Wiskunde B, scheikunde, M&O.
    Economie is ook wel vrij pittig, maar wel te doen. Mocht je filosofie willen moet je je wel bewust zijn dat je er ook werkelijk
    wat voor moet doen, je moet wel echt je huiswerk maken om te oefenen, geld ook voor kunstgeschiedenis.
    De enige manier om goede cijfers te halen is door te oefenen, oefenen en oefenen.

    Dat is bij ons weer het tegenovergestelde: bij VWO 5 had onze deelklas (we hebben twee wiskunde B klassen), bij elk proefwerk gezamenlijk een 7,5 of hoger. Dit jaar was het (met de herkansingen) een 7,4. Scheikunde doet het bij ons ook heel goed. Het ligt er echt aan waar je school zich op focust én of de leraar van goede kwaliteit is. (Ik zeg niet dat jullie slechte leraren hebben.) M&O heb ik geen idee van, want ik volg dat niet :Y)

    Ik zeg dit trouwens niet om jullie de hele tijd onderuit te halen, alleen om te laten zien dat het écht aan de school ligt èn aan de leraar.


    Deep inside, I've never felt alive

    C&M en N&T, dat zijn nogal twee uitersten (cat).
    Ik heb zelf C&M (wi A, Duits, filosofie, maatschappijwetenschappen, geschiedenis, tekenen en Cambridge) en ik heb het easy peasy. Dat is niet omdat C&M per definitie een pretpakket is, maar omdat ik goed ben in wat ik doe en het leuk vind. Dat is het belangrijkst. Als jij je mogelijkheden het grootst wil houden, zou ik zeker voor N&T gaan, maar ik kan je verzekeren dat dat een ware hel wordt als je wiskunde, scheikunde en natuurkunde nu al lastig vindt.
    Succes met je keuze ;p.


    i put the fun in funeral

    Als je geïnteresseerd bent in psychologie of bouwkunde, is N&T denk ik een beter profiel.
    Als je dan toch voor C&M gaat, zou ik zoals al eerder is gezegd inderdaad wel economie erbij nemen.


    Tell me about it, stud.

    Waarom zegt iedereen dat je voor psychologie beter N&T kunt kiezen? Je kan het gewoon met elk profiel doen, het is al handig om er bio bij te hebben, maar dat is niet eens een vast vak bij N&T en je kan dan ook gewoon C&M met keuzevak biologie.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Milicevic schreef:
    Als je geïnteresseerd bent in psychologie of bouwkunde, is N&T denk ik een beter profiel.
    Als je dan toch voor C&M gaat, zou ik zoals al eerder is gezegd inderdaad wel economie erbij nemen.


    Die logica snap ik niet helemaal, want zover ik weet, zit er geen biologie bij N&T en kan je dus beter N&G of C&M doen, aangezien C&M met vakken als maatschappijwetenschappen en filosofie veel meer gericht is op de menselijke aard dan exacte N&T vakken. Also: je weet dat C&M met economie gewoon E&M is hè.


    i put the fun in funeral

    Paranymph schreef:
    (...)
    Dat is bij ons weer het tegenovergestelde: bij VWO 5 had onze deelklas (we hebben twee wiskunde B klassen), bij elk proefwerk gezamenlijk een 7,5 of hoger. Dit jaar was het (met de herkansingen) een 7,4. Scheikunde doet het bij ons ook heel goed. Het ligt er echt aan waar je school zich op focust én of de leraar van goede kwaliteit is. (Ik zeg niet dat jullie slechte leraren hebben.) M&O heb ik geen idee van, want ik volg dat niet :Y)

    Ik zeg dit trouwens niet om jullie de hele tijd onderuit te halen, alleen om te laten zien dat het écht aan de school ligt èn aan de leraar.


    Oh aan de docenten ligt het niet, die ene had haar wiskunde studie aan de uni cum laude afgerond :') de toetsen zijn vaak heel lastig, bij ons op het vwo krijg je dingen op toetsen die net wat verder gaan dan je geleerd hebt. Deze toetsweek had wel bijna iedereen een voldoende en dat is historisch :p


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Oh aan de docenten ligt het niet, die ene had haar wiskunde studie aan de uni cum laude afgerond :') de toetsen zijn vaak heel lastig, bij ons op het vwo krijg je dingen op toetsen die net wat verder gaan dan je geleerd hebt. Deze toetsweek had wel bijna iedereen een voldoende en dat is historisch :p


    Toetsen horen toch juist wat lastiger te zijn dan je geleerd had? Anders kom je nooit op examenniveau.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Paranymph schreef:
    (...)
    Dat is bij ons weer het tegenovergestelde: bij VWO 5 had onze deelklas (we hebben twee wiskunde B klassen), bij elk proefwerk gezamenlijk een 7,5 of hoger. Dit jaar was het (met de herkansingen) een 7,4. Scheikunde doet het bij ons ook heel goed. Het ligt er echt aan waar je school zich op focust én of de leraar van goede kwaliteit is. (Ik zeg niet dat jullie slechte leraren hebben.) M&O heb ik geen idee van, want ik volg dat niet :Y)

    Ik zeg dit trouwens niet om jullie de hele tijd onderuit te halen, alleen om te laten zien dat het écht aan de school ligt èn aan de leraar.


    Hebben jullie herkansingen in V5? Wij mogen dat niet eens.:(
    Dat zijn wel echt hoge gemiddelden. Afgelopen toetsweek was het gemiddelde bij wiskunde B bij ons volgens mij een 6,4. Bij bio was het zelfs een 5,7.


    There is nothing more badass than being yourself

    Hey.
    Ik zit in 5VWO nu en ik heb een NT profiel.
    Ik moet zeggen dat NT en CM wel de twee uitersten zijn. (voor zover ik weet en het begrijp met al die vakkenpakketen) Maar ik zou je wel willen helpen, voor zover ik kan, maar volgens mij heb je ook al genoeg gehoord van anderen.
    Toen ik in de derde zat had ik eigenlijk een beetje dezelfde situatie als waar jij in zit. Ik had niet echt moeilijk in een specifiek vak (behalve Frans en Duits, maar zelfs dat ging redelijk). Door veel mensen om me heen (mentrix, decaan, leraren, ouders) ben ik gestimuleerd om uiteindelijk het NT-profiel te kiezen. Dit ook met de reden dat ik nog niet wist wat ik wilde worden en ik met dit vakkenpakket eigenlijk heel veel kanten op kan. Behalve de geneeskunde, want ik heb geen biologie.
    Als je het jammer vind dat je voor een NT-profiel bijvoorbeeld geschiedenis moet opgeven kun je altijd nog kijken of je het naast je eigen rooster kunt volgen en of andere opties zijn (als dit mogelijk is op jouw school). Dit doe ik namelijk, ik volg geschiedenis buiten mijn rooster om en ik maak wel de toetsen, met het oog om eindexamen te gaan doen als het goed gaat.
    Als je wel voor NT kiest ondanks dat je biologie haat, neem ik aan dat je dan kunt kiezen tussen bio en NLT. Of niet? NLT is een best handig vak, omdat ze heel veel dingen combineren.
    Als je nog meer wilt weten, je kunt me altijd pb'en ;')


    "Everything you see exists together in a delicate balance." -Mufasa

    Olicity schreef:
    (...)

    Toetsen horen toch juist wat lastiger te zijn dan je geleerd had? Anders kom je nooit op examenniveau.


    Haha ja, maar dat zijn dan dingen die je niet had kunnen leren, parate kennis en als je van A naar B had geleerd, vragen ze op de toets van B naar A etc.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Ubiquitous schreef:
    (...)

    Oh aan de docenten ligt het niet, die ene had haar wiskunde studie aan de uni cum laude afgerond :') de toetsen zijn vaak heel lastig, bij ons op het vwo krijg je dingen op toetsen die net wat verder gaan dan je geleerd hebt. Deze toetsweek had wel bijna iedereen een voldoende en dat is historisch :p

    Dat ze cumlaude slaagt, wil nog niet zeggen dat iemand kan uitleggen. ^^
    En dat vind ik vreemd. Bij ons worden ze noujuist gedoseerd. 'Standaard' VWO-vragen, waarbij je gewoon normale basiskennis van VWO moet kennen en de vragen die voor een 8/9/10 gaan. Vind ik wel handig, want ik maak altijd eerst de basisvragen en dan pas ga ik de moeilijke proberen ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Paranymph schreef:
    (...)
    Dat ze cumlaude slaagt, wil nog niet zeggen dat iemand kan uitleggen. ^^
    En dat vind ik vreemd. Bij ons worden ze noujuist gedoseerd. 'Standaard' VWO-vragen, waarbij je gewoon normale basiskennis van VWO moet kennen en de vragen die voor een 8/9/10 gaan. Vind ik wel handig, want ik maak altijd eerst de basisvragen en dan pas ga ik de moeilijke proberen ^^


    Echt? Dat is super chill! Wij hebben dat niet, al krijgen we bij sommige toetsen wel te zien hoeveel punten je kan behalen per vraag, dat is wel hsel fijn (: maar er zijn ook vakken of goetsen waarbij je alleen maar examenvragen krijgt, die ingewikkelde krengen.
    En ja ik weet het, maar ze legt ook heel goed uit, heb haar ook gehad ^^


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.