• GENT - Aan een bushalte in Gent is een 14-jarige autistische jongen in mekaar geslagen voor zijn dure koptelefoon. Vijftien jongeren belaagden hem. Hij kreeg stampen, slagen en een kopstoot toen hij weigerde het kleinnood af te geven. De politie spoort de daders op, zo schrijft Het Laatste Nieuws vrijdag.

    Het incident deed zich woensdag voor aan een bushalte op het Gentse Zuid. Het slachtoffer uit Lochristi zat nietsvermoedend op de bus te wachten toen de koptelefoon in het oog sprong bij vijftien jongeren, allemaal leeftijdgenoten.
    Toen de jongeren naar de hoofdtelefoon grepen, trok de tiener zich weg. Dan kreeg hij een resem slagen, stampen en een kopstoot te verwerken. Eén dader schopte de jongen hard in de maag.
    Pas toen er een bus kwam aangereden, zagen het gewonde slachtoffer en zijn vrienden een kans om te vluchten. Hij stapte op de bus, vroeg de chauffeur om hulp, maar die deed niets, waardoor de daders konden vluchten.

    De familie van de jongeren is verontwaardigd en lichtte De Lijn in over het optreden van de bestuurder. De openbaarvervoermaatschappij is een onderzoek gestart. De politie onderzoekt ondertussen de camerabeelden om de daders te identificeren. De ‘bendeleider’ werd herkend door een medereiziger.
    Het slachtoffer herstelt nu thuis van een hersenschudding. Ook heeft hij blauwe plekken en een blauw oog.

    'Onderzoek loopt nog'

    De Lijn Oost-Vlaanderen benadrukt dat het onderzoek naar het incident nog loopt. 'We onderzoeken wat de rol is van de buschauffeur, want we willen ook zo snel mogelijk duidelijkheid', zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers. 'Daarvoor moeten we eerst zijn versie van de feiten horen.'

    Politie zoekt getuigen

    De Gentse lokale politie voert een onderzoek naar het geval van steaming. 'We gaan na of er camerabeelden of getuigen zijn van het voorval', zegt woordvoerder Manuel Gonzalez. De verwondingen die het slachtoffer opliep zijn beperkt.
    'Het slachtoffer werd volgens zijn verklaring belaagd door een groep jongeren', zegt politiewoordvoerder Manuel Gonzalez. 'Ze eisten zijn koptelefoon en toen het slachtoffer die niet afgaf, kreeg hij klappen. We gaan na of er camerabeelden of getuigen zijn van het voorval.'

    Volgens Het Laatste Nieuws liep de jongen een hersenschudding, blauwe plekken en een blauw oog op. De jongen zou vrijdag wel opnieuw naar school gaan. 'We nemen de feiten ernstig. De bestrijding van steaming is ook opgenomen in ons nieuw zonaal veiligheidsplan, maar er is zeker geen sprake van een plaag in Gent', zegt de lokale politie.

    Bron


    Ik vind dit echt te gek voor woorden. Hoe kom je er nu bij om iemand in elkaar te slaan voor een stomme hoofdtelefoon? Met 15 man om 1 koptelefoon. Die zijn niet goed bij hun hoofd.

    Ik vind het nog schandaliger van die buschauffeur. Die man hoort volwassen te zijn. Ik hoop dat hij een geweten heeft dat knaagt. Je voelt je toch moreel verplicht om die jongen even te helpen? Niet per se door achter de daders aan te gaan, maar door andere hulp aan te bieden zoals naar de politie te bellen ofzo.
    Dat snap ik dan ook weer niet. Gent is zo’n drukke stad, daar lopen enorm veel mensen rond. En daar heeft ook niemand de gedachte gehad om de politie te bellen? Van mij moet niemand het per se tegen de jongens echt opnemen, want wie weet wat gebeurt er dan… Maar het zijn een stel kinderen en als meerdere volwassenen het even in hun hoofd zouden halen om in te gaan tegen dat onrecht...

    Ik zou zelf, als 20-jarige, nooit op die jongens durven af te stappen. Met een groep eventueel nog wel, maar ik zou op zijn minst de politie bellen en iets doen zoals daders filmen ofzo.

    Wat vinden jullie van zulke situaties? Wat zouden jullie in zo’n situatie als ‘toeschouwer’ doen?


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Welkom in onze wereld, zeggen we dan... Verschrikkelijk!


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Dat hun maar door 100 man in elkaar worden gestampt.


    I live for the applause, you will die for it.