• De Duitse snoepjesproducent Haribo stopt in Denemarken en Zweden met de verkoop van bepaalde zwarte dropsnoepjes omdat ze er als racistisch bestempeld worden.


    De snoepjes maken al jarenlang deel uit van het assortiment van Haribo. Het gaat om zwarte drop in de vorm van verschillende figuurtjes, waaronder maskers en gezichtsuitdrukkingen die doen denken aan primitieve Afrikaanse, Aziatische en inheemse Amerikaanse kunst.

    Op sociale media in Zweden en Denemarken ligt Haribo al een tijdje onder vuur omdat die figuurtjes als racistisch ervaren worden. De Duitse snoepfabrikant stelde in een eerste reactie dat "het verhaal" van de snoepjes meer dat van een matroos is die de wereld rondreist, en dat er niets negatiefs aan is. Gisteren werd dan toch beslist om de verkoop van het omstreden snoep in Zweden en Denemarken stop te zetten.

    Het is niet voor het eerst dat in Zweden polemiek ontstaat over het al dan niet racistisch zijn van afbeeldingen. Zo bleek in 2012 dat heel wat bibliotheken de strip "Kuifje in Afrika" niet willen opnemen in hun collectie.

    VRT Nieuws


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Are you. Fucking. Kidding me. Dit schiet gewoon hartstikke door, man.

    [ bericht aangepast op 18 jan 2014 - 17:14 ]


    ars moriendi

    Ribery schreef:
    Are you. Fucking. Kidding me.


    Pretty is just a pretty word.

    Ribery schreef:
    Are you. Fucking. Kidding me. Dit schiet gewoon hartstikke door, man.


    That is a perfect copy of reality.

    Waar gaat het met de wereld heen? Zeuren om Zwarte Pieten, blanke vla en snoepgoed, maar ondertussen vindt men het wel normaal om met wapens over straat te gaan en/of mensen zomaar in elkaar te trappen. Ik begin er nu echt genoeg van te krijgen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Wat de fuck is hier racistisch aan trouwens? Worden die poppetjes uitgelachen? Zijn die poppetjes vies? Kan iemand me vertellen wat het racistische gedeelte is, want ik begrijp het niet helemaal.


    ars moriendi

    Mensen zijn rare wezens. -_-


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Waar gaan we heem in de wereld!
    Eerst de negerzoenen toem zwarte piet en nu een paas SIMPELE DROPJES. serieus... wanneer mag blanke vla niet meer?


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    Ribery schreef:
    Wat de fuck is hier racistisch aan trouwens? Worden die poppetjes uitgelachen? Zijn die poppetjes vies? Kan iemand me vertellen wat het racistische gedeelte is, want ik begrijp het niet helemaal.


    Your make-up is terrible

    Ribery schreef:
    Wat de fuck is hier racistisch aan trouwens? Worden die poppetjes uitgelachen? Zijn die poppetjes vies? Kan iemand me vertellen wat het racistische gedeelte is, want ik begrijp het niet helemaal.
    Jup de poppetjes zijn vies. Bah.
    Maar nee ik vind dit echt belachelijk. Ze zijn zwart en lijken op de Afrikaanse cultuur. Ja en? Die mensen zijn toch zwart van kleur, want is er dan racistisch aan. Het zou nog eerder racistisch zijn moesten we ze een kleur geven die alles behalve zwart is. Belachelijk dit. Het zijn gewoon snoepjes. Ik snap zelf niet dat mensen de moeite doen om hier over te discussiëren eigenlijk.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Dadelijk mogen we ook geen zwarte kleding meer dragen of wat voor andere gekke dingen
    Ik vind al dat racisme gedoe erg kinderachtig worden, alles wat zwart is kan niet meer.


    "Your life. Your choice. Think about what you want."

    MAK3Y0URM0V3 schreef:
    Dadelijk mogen we ook geen zwarte kleding meer dragen of wat voor andere gekke dingen
    Ik vind al dat racisme gedoe erg kinderachtig worden, alles wat zwart is kan niet meer.
    Dat zeiden wij hier thuis ook. Ik vind het een beetje zinloos eigenlijk. Als het niet zwart is wordt er geklaagd dat het racistisch is en als het zwart is, mag dat ook niet. Wat willen de mensen dan.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    -.-'''

    Raar dat chocolade nog legaal is.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ah, wel... Je moet toch érgens over kunnen zeuren?

    [ bericht aangepast op 18 jan 2014 - 17:33 ]


    Valar Morghulis.

    MAK3Y0URM0V3 schreef:
    Dadelijk mogen we ook geen zwarte kleding meer dragen of wat voor andere gekke dingen
    Ik vind al dat racisme gedoe erg kinderachtig worden, alles wat zwart is kan niet meer.


    Dan kunnen ze lekker de pot op, want ik hou van zwart! Bijna al mijn kleren zijn zwart.
    En scheiße! Wat is dit voor rotzooi! Alsof alles en iedereen opeens racistisch is! Ik heb dan zoiets van, je bent zelf een racist, gezien jij denkt dat het racisme is.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Belachelijk gewoonweg.


    -