• Het moet ophouden, en dan ook wel meteen.
    Ik ben er zo ontzettend klaar mee.
    Waarmee? Met het gescheld met het woord kanker.
    Zelf ben ik 6 maanden geleden mijn moeder verloren aan deze ziekte, en je wilt niet weten hoe dat is.
    Ik ben hier niet om zielig te doen, ik ben hier om te zeggen dat het moet stoppen.

    Elke dag weer. Overal hoor ik het: “kanker”! Dat wordt niet gezegd omdat iemand deze ziekte heeft, maar omdat mensen het nodig vinden om hiermee te schelden. Per jaar sterven er zo’n 41.000 mensen aan deze ziekte en krijgt 1 op de 3 vrouwen de ziekte en 1 op de 2 mannen.
    Kanker is doodoorzaak nummer één.
    Vind je het nodig dat als je bijvoorbeeld je teen stoot dat je dan gelijk met kanker moet gaan lopen schelden, waaraan al zoveel mensen onnodig, vroeg en jong zijn overleden?

    Nederland is overigens één van de enige landen waarin mensen überhaupt schelden met ziektes.
    En waarom? Je dag zit even tegen of je bent boos.
    Mensen met kanker zelf zijn boos. Boos omdat ze deze ziekte hebben gekregen.

    Kanker is niet zomaar een ziekte. Het is een ziekte die ontstaat in je lichaam en waar je heel moeizaam van af kunt komen en in sommige gevallen helemaal nooit.
    Het heeft niet alleen impact op jezelf als je het krijgt. Het heeft invloed op het hele gezin.
    Neem een gezin van een vader en moeder en twee kinderen van een jaar of zes.
    Stel dat de moeder wegvalt door kanker en de vader loopt over straat en hij hoort overal mensen met deze ziekte schelden en hetzelfde geld voor de kinderen als zij later groot zijn.

    Kanker is geen scheldwoord, het is een ziekte.
    Een ziekte waaraan teveel mensen overlijden.
    Stop het schelden met kanker, je doet er mensen pijn mee.
    En het is overbodig.




    (Niet het juiste topicplek eh?)


    nothing is true, everything is permitted.

    Ik snap ook niet waarom mensen met een ziekte moeten vloeken. Dan heb ik nog liever dat ze de hele tijd fuck schreeuwen dan dat ze de namen van die ziektes uitspuwen.

    Maar helaas is hier niets aan te doen. Sommige mensen vinden het eenmaal nodig. Een vriendin van me gebruikt altijd tyfus. En dan niet enkel bij het schelden, maar ook om aan te duiden hoe moeilijk of zwaar iets was ('het is tyfus koud buiten.'). Onnodig en zwaar irritant.

    Daar ben ik het volledig mee eens. Ik hoorde het vooral vaak bij mij op de middelbare school.
    En zelfs op mijn laatste opleiding was er een meisje in mijn klas die dat woord af en toe gebruikte, vreselijk gewoon.

    Ik vind het ook verschrikkelijk. Als ik iemand die ik ken het hoor zeggen, dan kunnen ze op een hartig woord van mij rekenen. Mensen begrijpen de impact gewoon niet. Soms is het zo boosmakend.

    DarkSavior schreef:
    (...)
    Dit. Daarbij, moet ik dan ook maar stoppen met het gebruiken van tering en tyfus als scheldwoord? Of is dat opeens niet meer erg?

    Dat vind ik ook raar. Eigenlijk vind ik dat er gewoon helemaal niet meer gescholden moet worden met ziektes.

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 17:21 ]


    Tijd voor koffie.

    Ik ben het volledig met je eens, maar het probleem is dat je er zo weinig aan kunt doen. Dat mensen schelden met deze ziekte laat alleen maar duidelijker zien hoe onwetend ze daadwerkelijk zijn, ze lopen eigenlijk te koop met hun eigen domheid. Het is onvolwassen gedrag en ik vind ook dat het gewoon moet stoppen. Ik kan eindeloos door blijven praten en betogen blijven geven, maar de jeugd is al aan het verloederen en daar valt weinig tegen te doen. Ik denk ook dat het deels in de opvoeding het probleem ligt en dat veel kinderen niet meer goed worden opgevoed en ouders dit gescheld en gedrag toelaten. Eigenlijk pleit ik ervoor om elke keer dat iemand scheldt met dat woord er 10.000 euro boete op moet worden gelegd, want dan is het snel afgelopen met die onzin.

    En diegene wie het proberen goed te praten door het te bagatelliseren en te zeggen dat het een werkwoord is, vind ik al helemaal erg, want als je dit gaat goed praten dan is het eind ver zoek en dan wordt het echt tijd voor heropvoeding. Je kwetst mensen opzettelijk ermee door te woord in wat voor vorm dan ook te gebruiken en je kunt mij niet wijs maken, dat het goed is om dat te doen. Rot toch op met het is een werkwoord en probeer eens even met je normale verstandelijke vermogen na te denken.

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 17:33 ]


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ja, het zou inderdaad helpen als er een boete op zou staan. Maar dat gaat dan ook wel weer heel ver.
    En alsnog is dat zogenaamde werkwoord er heus niet eerder geweest als de ziekte zelf.
    Sowieso zou ik het goed vinden als er op scholen een speciale dag zou komen, om mensen een besef te geven.
    Veel mensen op mijn school hebben geen besef als ze ermee schelden, ze doen het gewoon.
    Als ze zelf of een familielid het krijgen komen ze er vanzelf wel achter.
    Helaas wordt dat laatste argument ook te vaak gebruikt.


    nothing is true, everything is permitted.

    LeIouch schreef:
    En diegene wie het proberen goed te praten door het te bagatelliseren en te zeggen dat het een werkwoord is, vind ik al helemaal erg, want als je dit gaat goed praten dan is het eind ver zoek en dan wordt het echt tijd voor heropvoeding. Je kwetst mensen opzettelijk ermee door te woord in wat voor vorm dan ook te gebruiken en je kunt mij niet wijs maken, dat het goed is om dat te doen. Rot toch op met het is een werkwoord en probeer eens even met je normale verstandelijke vermogen na te denken.


    Exactly.


    nothing is true, everything is permitted.

    Er word niks goed gepraat met dat het een werkwoord is. En toevallig was dat werkwoord er wel voor de ziekte xD. Dat is algemeen bekend.


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    LeIouch schreef:
    En diegene wie het proberen goed te praten door het te bagatelliseren en te zeggen dat het een werkwoord is, vind ik al helemaal erg, want als je dit gaat goed praten dan is het eind ver zoek en dan wordt het echt tijd voor heropvoeding. Je kwetst mensen opzettelijk ermee door te woord in wat voor vorm dan ook te gebruiken en je kunt mij niet wijs maken, dat het goed is om dat te doen. Rot toch op met het is een werkwoord en probeer eens even met je normale verstandelijke vermogen na te denken.
    Het werkwoord "Kankeren" is er al sinds 1604, als het al niet eerder bestond (klik maar eens hier). Maakt niet uit of je dat leuk vind of niet. Het betekent gewoon dat iemand niet moet zeuren of mopperen. Dat wij een ziekte dezelfde naam hebben gegeven als een oud werkwoord kan ik niks aan doen (en ik snap er nog minder van). Het is sowieso raar dat wij geen niet de latijnse naam gebruiken zoals bijna de hele wereld doet, maar goed, dat is een ander onderwerp.

    Ik gebruik het zelf niet, noch gebruik ik het woord kanker (uit respect voor anderen), maar het is een werkwoord en daarover is geen discussie mogelijk.

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 17:45 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    DarkSavior schreef:
    (...)Het werkwoord "Kankeren" is er al sinds 1604, als het al niet eerder bestond (klik maar eens hier). Maakt niet uit of je dat leuk vind of niet. Het betekent gewoon dat iemand niet moet zeuren of mopperen. Dat wij een ziekte dezelfde naam hebben als een werkwoord kan ik niks aan doen. Het is sowieso raar dat wij geen niet de latijnse naam gebruiken zoals bijna de hele wereld doet, maar goed, dat is een ander onderwerp.

    Ik gebruik het zelf niet, noch gebruik ik het woord kanker (uit respect voor anderen), maar het is een werkwoord en daarover is geen discussie mogelijk.


    This.


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    Sigil schreef:
    Er word niks goed gepraat met dat het een werkwoord is. En toevallig was dat werkwoord er wel voor de ziekte xD. Dat is algemeen bekend.


    Het maakt niets uit welke er nou eerder was. Mensen kwetst je ermee en ook al was het woord al in de prehistorie, maakt het geen donder uit. Het feit dat het nu zo vaak wordt gebruikt, omdat naar mijn mening de mensen te dom of lui zijn om met daadwerkelijke genuanceerde woorden iemand te raken, is wat mij zo stoort. Ja, wij kunnen niets beter verzinnen, daarom gebruiken we maar een verbastering van een ziekte, want dat is lachen, dat geeft veel impact.

    En ik zag ergens staan van: "Kankeren is namelijk gewoon een werkwoord die niks met de ziekte te maken heeft." Ja, maar maakt dat alles minder erg? Het verwijst er naar en dat is al erg zat. Er zijn zat synoniemen die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je mensen kwetst. Ik vind het feit dat je mensen kwetst toch net iets belangrijker dan welk woord er het eerst kwam, vooral omdat er zat synoniemen ervoor zijn en je domweg gewoon een ander genuanceerder woord kan gebruiken.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    LeIouch schreef:
    Ik ben het volledig met je eens, maar het probleem is dat je er zo weinig aan kunt doen. Dat mensen schelden met deze ziekte laat alleen maar duidelijker zien hoe onwetend ze daadwerkelijk zijn, ze lopen eigenlijk te koop met hun eigen domheid. Het is onvolwassen gedrag en ik vind ook dat het gewoon moet stoppen. Ik kan eindeloos door blijven praten en betogen blijven geven, maar de jeugd is al aan het verloederen en daar valt weinig tegen te doen. Ik denk ook dat het deels in de opvoeding het probleem ligt en dat veel kinderen niet meer goed worden opgevoed en ouders dit gescheld en gedrag toelaten. Eigenlijk pleit ik ervoor om elke keer dat iemand scheldt met dat woord er 10.000 euro boete op moet worden gelegd, want dan is het snel afgelopen met die onzin.

    En diegene wie het proberen goed te praten door het te bagatelliseren en te zeggen dat het een werkwoord is, vind ik al helemaal erg, want als je dit gaat goed praten dan is het eind ver zoek en dan wordt het echt tijd voor heropvoeding. Je kwetst mensen opzettelijk ermee door te woord in wat voor vorm dan ook te gebruiken en je kunt mij niet wijs maken, dat het goed is om dat te doen. Rot toch op met het is een werkwoord en probeer eens even met je normale verstandelijke vermogen na te denken.


    Dude, ik snap heus wel dat er inderdaad niet mee gescholden moet worden, dat ben ik er ook mee eens. Maar ''kankeren'' ís een werkwoord. En er is al uitgelegd wát de betekenis is en dat heeft niets met de ziekte te maken. Dus hou daar je mond maar over, want het is gewoon een normaal bestaand werkwoord. xd

    Dus nogmaals, het schelden met ''kanker'' moet niet kunnen, vind ik ook. Maar ''kankeren'' is gewoon een werkwoord wat niets met kanker te maken heeft.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    DarkSavior schreef:
    (...)Het werkwoord "Kankeren" is er al sinds 1604,als het al niet eerder bestond (klik maar eens hier). Maakt niet uit of je dat leuk vind of niet. Het betekent gewoon dat iemand niet moet zeuren of mopperen. Dat wij een ziekte dezelfde naam hebben als een werkwoord kan ik niks aan doen. Het is sowieso raar dat wij geen niet de latijnse naam gebruiken zoals bijna de hele wereld doet, maar goed, dat is een ander onderwerp.

    Ik gebruik het zelf niet, noch gebruik ik het woord kanker (uit respect voor anderen), maar het is een werkwoord en daarover is geen discussie mogelijk.

    Wacht even, sinds wanneer zeggen ze overal neoplasma malignum om kanker te benoemen? Dat heb ik serieus nog nooit gehoord (maar dat kan aan mij liggen). Of bedoel jij cancer? Want dat spreek je (dacht ik) niet zo uit zoals de Engelsen dat uitspreken, bijvoorbeeld.


    Deep inside, I've never felt alive

    LeIouch schreef:En ik zag ergens staan van: "Kankeren is namelijk gewoon een werkwoord die niks met de ziekte te maken heeft." Ja, maar maakt dat alles minder erg? Het verwijst er naar en dat is al erg zat. Er zijn zat synoniemen die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je mensen kwetst. Ik vind het feit dat je mensen kwetst toch net iets belangrijker dan welk woord er het eerst kwam, vooral omdat er zat synoniemen ervoor zijn en je domweg gewoon een ander genuanceerder woord kan gebruiken.
    Het heeft er niks mee te maken, dus kan het er niet mee te maken hebben. Dat mensen het eraan linken is hun probleem, niet die van de mensen die het correct gebruiken.

    Nu hou ik erover op, want mij punt is duidelijk en ik zal deze niet veranderen.

    Paranymph schreef:
    (...)
    Wacht even, sinds wanneer zeggen ze overal neoplasma malignum om kanker te benoemen? Dat heb ik serieus nog nooit gehoord (maar dat kan aan mij liggen). Of bedoel jij cancer? Want dat spreek je (dacht ik) niet zo uit zoals de Engelsen dat uitspreken, bijvoorbeeld.
    Ik zei niet voor niks bijna overal in de wereld. In veel delen van de wereld is het normaal om het Latijnse woord te gebruiken, omdat mensen het ook zo leren (en elke doktor in de wereld Latijns zou moeten kunnen).

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 17:51 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    DarkSavior schreef:
    (...)Het werkwoord "Kankeren" is er al sinds 1604, als het al niet eerder bestond (klik maar eens hier). Maakt niet uit of je dat leuk vind of niet. Het betekent gewoon dat iemand niet moet zeuren of mopperen. Dat wij een ziekte dezelfde naam hebben gegeven als een oud werkwoord kan ik niks aan doen (en ik snap er nog minder van). Het is sowieso raar dat wij geen niet de latijnse naam gebruiken zoals bijna de hele wereld doet, maar goed, dat is een ander onderwerp.

    Ik gebruik het zelf niet, noch gebruik ik het woord kanker (uit respect voor anderen), maar het is een werkwoord en daarover is geen discussie mogelijk.


    Ja, maar jij vindt het dus belangrijker uit welke tijd het woord komt, dan dat je mensen ermee kwetst? Ik vind namelijk niet dat het uitmaakt wat eerst was. Het punt is gewoon dat je er mensen mee kwetst en dat moet je ter aller tijden voorkomen vind ik, vooral door het feit dat er zoveel synoniemen zijn.

    Latijns wordt hier niet gebruikt vanwege dat het meer een latino taal was en meer van de Romeinen en zo. Je ziet nog veel terug In Spaans, Italiaans ervan, maar Nederland is zo een beetje overgenomen door elk omliggend land, dus onze taal is gevormd door zoveel landen dat je er niets in terug herkent, maar zo af en toe zie je nog wel een paar woordjes die uit het verre latijn komen in de Nederlandse taal. Natuurlijk wel verbasterd.

    Het is een werkwoord, ja, maar zo blijkt het ook plotseling een bijvoeglijk naamwoord te zijn en ik vind gewoon dat zolang er alternatieven zijn, waarmee je kunt voorkomen dat je mensen kwetst, dat je daarvoor moet kiezen.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    LeIouch schreef:
    (...)

    Ja, maar jij vindt het dus belangrijker uit welke tijd het woord komt, dan dat je mensen ermee kwetst? Ik vind namelijk niet dat het uitmaakt wat eerst was. Het punt is gewoon dat je er mensen mee kwetst en dat moet je ter aller tijden voorkomen vind ik, vooral door het feit dat er zoveel synoniemen zijn.

    Latijns wordt hier niet gebruikt vanwege dat het meer een latino taal was en meer van de Romeinen en zo. Je ziet nog veel terug In Spaans, Italiaans ervan, maar Nederland is zo een beetje overgenomen door elk omliggend land, dus onze taal is gevormd door zoveel landen dat je er niets in terug herkent, maar zo af en toe zie je nog wel een paar woordjes die uit het verre latijn komen in de Nederlandse taal. Natuurlijk wel verbasterd.

    Het is een werkwoord, ja, maar zo blijkt het ook plotseling een bijvoeglijk naamwoord te zijn en ik vind gewoon dat zolang er alternatieven zijn, waarmee je kunt voorkomen dat je mensen kwetst, dat je daarvoor moet kiezen.


    Ik wilde hier eigenlijk niet op reageren, maar waarom begin jij over dat je mensen niet mag kwetsen terwijl je het zelf ook altijd doet door op een bepaalde manier mensen op hun fouten te wijzen? Nogal scheef van je, moet je er zelf ook mee ophouden.


    Your make-up is terrible