• Het moet ophouden, en dan ook wel meteen.
    Ik ben er zo ontzettend klaar mee.
    Waarmee? Met het gescheld met het woord kanker.
    Zelf ben ik 6 maanden geleden mijn moeder verloren aan deze ziekte, en je wilt niet weten hoe dat is.
    Ik ben hier niet om zielig te doen, ik ben hier om te zeggen dat het moet stoppen.

    Elke dag weer. Overal hoor ik het: “kanker”! Dat wordt niet gezegd omdat iemand deze ziekte heeft, maar omdat mensen het nodig vinden om hiermee te schelden. Per jaar sterven er zo’n 41.000 mensen aan deze ziekte en krijgt 1 op de 3 vrouwen de ziekte en 1 op de 2 mannen.
    Kanker is doodoorzaak nummer één.
    Vind je het nodig dat als je bijvoorbeeld je teen stoot dat je dan gelijk met kanker moet gaan lopen schelden, waaraan al zoveel mensen onnodig, vroeg en jong zijn overleden?

    Nederland is overigens één van de enige landen waarin mensen überhaupt schelden met ziektes.
    En waarom? Je dag zit even tegen of je bent boos.
    Mensen met kanker zelf zijn boos. Boos omdat ze deze ziekte hebben gekregen.

    Kanker is niet zomaar een ziekte. Het is een ziekte die ontstaat in je lichaam en waar je heel moeizaam van af kunt komen en in sommige gevallen helemaal nooit.
    Het heeft niet alleen impact op jezelf als je het krijgt. Het heeft invloed op het hele gezin.
    Neem een gezin van een vader en moeder en twee kinderen van een jaar of zes.
    Stel dat de moeder wegvalt door kanker en de vader loopt over straat en hij hoort overal mensen met deze ziekte schelden en hetzelfde geld voor de kinderen als zij later groot zijn.

    Kanker is geen scheldwoord, het is een ziekte.
    Een ziekte waaraan teveel mensen overlijden.
    Stop het schelden met kanker, je doet er mensen pijn mee.
    En het is overbodig.




    (Niet het juiste topicplek eh?)


    nothing is true, everything is permitted.

    Maestum schreef:
    (...)
    Gewoon een werkwoord? Ik vind het de verschrikkelijkste werkwoord ooit. Er bestaat toch ook niet iets zoals griepen, iets zoals tyfussen, teringen.. Maar nee, het moet bij kanker.


    DarkSavior schreef:
    (...)Kankeren is een werkwoord en bestaat al sinds 1604 als het al niet eerder bestond. Het heeft niks met het woord kanker te maken. De Nederlandse taal is gewoon zo verneukt om de ziekte kanker een naam te geven dat lijkt op kankeren (wat betekent dat iemand zeurt of moppert). Dit had je geweten als je het hele topic had gelezen.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    LeIouch schreef:
    (...)

    Vandaag niet zo'n zin om nog een oneindige discussie te houden, waarin meelopers alleen hun punten herhalen en niet luisteren -.-
    T'is heel leuk dat je even een voorbeeld hebt onderzocht, dat eigenlijk weinig te maken heeft met dit onderwerp, maar als je me probeert te provoceren of zoiets, dan zul je toch eerst beter je best moeten doen.

    Als er iemand is die een serieuze discussie wilt voeren of wilt praten, dan staat mijn GB/PB altijd open, maar ik hoop niet dat iemand het erg gaat vinden dat ik zulk soort idiote voorzetten niet in kop.
    hahaha =') wauw heb jij enig idee hoe grappig je bent.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Discussie over het werkwoord gesloten, daar draaide dit hele topic niet om.
    Het ging om het > BIJVOEGELIJK NAAMWOORD. < gebruik.


    danku.


    nothing is true, everything is permitted.

    Wauw, moeten er nou altijd discussies komen die uiteindelijk niet meer gaan over waar het topic eigenlijk voor gemaakt is?
    Anyway, ik vind het ook echt verschrikkelijk als mensen met kanker schelden, of het een werkwoord is of niet, want volgens mij weten veel mensen niet eens dat het ook een werkwoord is.


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Ik snap opzich wel dat sommige mensen zich eraan storen als mensen met ´kanker´ schelden, maar persoonlijk heb ik er niet echt een probleem mee als iemand met ´Kanker´ scheld of zoiets dergelijks.

    Dulce schreef:
    of het een werkwoord is of niet, want volgens mij weten veel mensen niet eens dat het ook een werkwoord is.


    Precies.


    nothing is true, everything is permitted.

    Ik heb er zelf nog nooit mee gescholden maar ik ken genoeg mensen die dat doen. Mijn vader heeft het ooit 1 x gezegd omdat hij echt woedend was maar dat heefth ij geweten zeg =) Zijn dochter heeft zijn taalgebruik even verbeterd

    Ik heb het er niet op en als mensen die ik ken er mee schelden vraag ik wel of ze er mee stoppen, maar als ik diegene niet ken dan laat ik het maar zo. Anders kan ik net zo goed met een touringsbus door de wereld heen trekken om iedereen het te vreagen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik vind vloeken/schelden met kanker, tyfus, tering en weet ik veel wat sowieso erg stom. Mensen komen dan, naar mijn mening, ook meteen minder snugger over. Vooral als ze vrienden er mee aanspreken, ik vind het zo een raar iets.

    En nee ik ben geen heilig boontje, ik vloek ook, maar dan heel braaf met kut, shit en godver :Y)


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Drie van mijn grootouders zijn overleden aan kanker.
    Echt waar, respect voor jou!


    Birds born in a cage think flying is an illness.

    Ik scheld er zelf niet mee en ik wil het liever ook niet horen, maar verder maak ik er niet zo'n heel groot probleem van. Ook alleen maar omdat ik het heel vaak van de mensen uit mijn buurt hoor. Er zijn dierbaren van mij overleden aan kanker en/of hebben het gehad, dus of het nu een werkwoord is of niet, ik scheld er niet mee. Bovendien leg ik de link wel direct aan de ziekte zelf.
    En daarbij, alsof de asociale pubertieners (hier in het dorp) eerst denken 'Oh, het is toch maar een werkwoord; ik kan het wel gebruiken', voordat ze met "kanker" gaan schelden. Het spijt me zeer, maar die proberen naar mijn mening alleen maar stoer over te komen.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2014 - 19:28 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik word altijd zo verdrietig als ik dit soort topics lees. Zoveel mensen die dierbaren aan deze ziekte hebben verloren, zoveel mensen die er nog iedere dag tegen vechten, ook al hebben ze zelf de ziekte niet. Ik haat deze ziekte, ik haat het. Mensen die hiermee schelden mogen van mij een hele harde trap tegen hun achterwerk krijgen, het slaat nergens op. Als wij willen en zo hard bezig zijn om deze ziekte te verbannen, moet men ook stoppen met het misbruiken van dit woord. Ik ben van mening dat we deze ziekte niet kunnen stoppen als we elkaar er geestelijk mee blijven kwellen.


    Normal is an illusion. What's normal for the spider, is chaos for the fly.

    Jezus, wat een geruzie. :'D

    Ik ben het inderdaad met je eens dat het woord niet bijvoeglijk gebruikt zou moeten worden, maar ik ben het wel met Mitchell eens.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2014 - 20:26 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik gebruik het woord zelf ook niet - maar op de één of andere manier probeer ik het nu te negeren. Vroeger had ik nog wel eens de neiging gehad om de discussie te gaan met een jongen die ''kanker'' in elke zin gebruikt maar het heeft geen nut. Zoals hier al eerder in dit topic was gezegd; ene oor in andere oor uit. Ik wou dat het kon ophouden maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dat met z'n soort campagne, poster en of stuk tekst gaat lukken. De helft van de mensen heeft schijt van wat je tegen hun zegt - maar mensen komen er vast wel achter op ten duur.

    [ bericht aangepast op 26 jan 2014 - 20:17 ]


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Zelf hoor ik dat nooit gebruikt worden, misschien omdat ik in België woon? Ik snap wel dat het jou moet irriteren.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Tuala schreef:
    Zelf hoor ik dat nooit gebruikt worden, misschien omdat ik in België woon? Ik snap wel dat het jou moet irriteren.

    Volgensmij wordt dat ook alleen maar in Nederland gebruikt als scheldwoord. Soms schaam ik me voor mijn medemens in dit land.