• Het moet ophouden, en dan ook wel meteen.
    Ik ben er zo ontzettend klaar mee.
    Waarmee? Met het gescheld met het woord kanker.
    Zelf ben ik 6 maanden geleden mijn moeder verloren aan deze ziekte, en je wilt niet weten hoe dat is.
    Ik ben hier niet om zielig te doen, ik ben hier om te zeggen dat het moet stoppen.

    Elke dag weer. Overal hoor ik het: “kanker”! Dat wordt niet gezegd omdat iemand deze ziekte heeft, maar omdat mensen het nodig vinden om hiermee te schelden. Per jaar sterven er zo’n 41.000 mensen aan deze ziekte en krijgt 1 op de 3 vrouwen de ziekte en 1 op de 2 mannen.
    Kanker is doodoorzaak nummer één.
    Vind je het nodig dat als je bijvoorbeeld je teen stoot dat je dan gelijk met kanker moet gaan lopen schelden, waaraan al zoveel mensen onnodig, vroeg en jong zijn overleden?

    Nederland is overigens één van de enige landen waarin mensen überhaupt schelden met ziektes.
    En waarom? Je dag zit even tegen of je bent boos.
    Mensen met kanker zelf zijn boos. Boos omdat ze deze ziekte hebben gekregen.

    Kanker is niet zomaar een ziekte. Het is een ziekte die ontstaat in je lichaam en waar je heel moeizaam van af kunt komen en in sommige gevallen helemaal nooit.
    Het heeft niet alleen impact op jezelf als je het krijgt. Het heeft invloed op het hele gezin.
    Neem een gezin van een vader en moeder en twee kinderen van een jaar of zes.
    Stel dat de moeder wegvalt door kanker en de vader loopt over straat en hij hoort overal mensen met deze ziekte schelden en hetzelfde geld voor de kinderen als zij later groot zijn.

    Kanker is geen scheldwoord, het is een ziekte.
    Een ziekte waaraan teveel mensen overlijden.
    Stop het schelden met kanker, je doet er mensen pijn mee.
    En het is overbodig.




    (Niet het juiste topicplek eh?)


    nothing is true, everything is permitted.

    Ik heb de helft van me familie verloren aan kanker binnen een jaar, dus het is niet alsof ik het niet begrijp. Ik laat me er simpelweg niet door raken. Een omdat de mensen dat gewoon niet waard zijn, helemaal niet als mensen het in het context van het werkwoord. "Loop eens niet zo te kankeren" gewoon omdat dat niet eens iets met de ziekte te maken heeft, en het er veel eerder was.
    Ik ben het met Mitchell eens, waarom we het latijnse woord niet gebruiken. De engelse lopen toch ook niet te klagen over cancer omdat het dr ziekte is maar ook het sterrenbeeld. Ik vind het soms een beetje ver gaan dat geklaag. Ja het kan kwetsend zijn ja en het kan vervelend zijn, maar daarvoor kun je t nog als werkwoord gebruikt worden en ja ik vind ook dat er teveel mee gescholden word maar dit gaat ver hoor.


    [i]Help always come when people fight for right - Tonto [/i]

    LeIouch schreef:
    (...)

    Ja, maar jij vindt het dus belangrijker uit welke tijd het woord komt, dan dat je mensen ermee kwetst? Ik vind namelijk niet dat het uitmaakt wat eerst was. Het punt is gewoon dat je er mensen mee kwetst en dat moet je ter aller tijden voorkomen vind ik, vooral door het feit dat er zoveel synoniemen zijn.

    Latijns wordt hier niet gebruikt vanwege dat het meer een latino taal was en meer van de Romeinen en zo. Je ziet nog veel terug In Spaans, Italiaans ervan, maar Nederland is zo een beetje overgenomen door elk omliggend land, dus onze taal is gevormd door zoveel landen dat je er niets in terug herkent, maar zo af en toe zie je nog wel een paar woordjes die uit het verre latijn komen in de Nederlandse taal. Natuurlijk wel verbasterd.

    Het is een werkwoord, ja, maar zo blijkt het ook plotseling een bijvoeglijk naamwoord te zijn en ik vind gewoon dat zolang er alternatieven zijn, waarmee je kunt voorkomen dat je mensen kwetst, dat je daarvoor moet kiezen.


    Het feit dat dat werkwoord er éérder was, plus de betekenis zelf ervan betekend dat het dus níéts met de ziekte zelf te maken heeft. Dus mensen moeten het dan ook niet zo opvatten want het is niet in samenhang met de ziekte. Iets wat mensen zich dan dus wel in hun hoofd halen, maar wat niet waar is.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Kaa schreef:
    (...)

    Dude, ik snap heus wel dat er inderdaad niet mee gescholden moet worden, dat ben ik er ook mee eens. Maar ''kankeren'' ís een werkwoord. En er is al uitgelegd wát de betekenis is en dat heeft niets met de ziekte te maken. Dus hou daar je mond maar over, want het is gewoon een normaal bestaand werkwoord. xd

    Dus nogmaals, het schelden met ''kanker'' moet niet kunnen, vind ik ook. Maar ''kankeren'' is gewoon een werkwoord wat niets met kanker te maken heeft.


    Ja, maar alsnog vind ik niet dat je het zomaar als werkwoord mag gebruiken, omdat in deze tijd die linkt er wel ligt. Het feit dat het totaal iets anders betekend, neemt nog niet weg dat het sowieso als homoniem gelinkt is aan de ziekte. Mensen worden gekwetst als je het gebruikt ook al betekend het iets anders. Het feit dat de betekenis niets met de ziekte te maken heeft, maakt het niet minder erg om te gebruiken en dat jij dit loopt goed probeert te praten, geeft alleen maar aan hoe diep jij al gezakt bent als mens. Want als jij vindt dat het goed is om mensen te kwetsen op deze manier ook al heeft een woord een andere betekenis, dan vertelt dat alleen maar meer over jou.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    LeIouch schreef:
    (...)

    Ja, maar alsnog vind ik niet dat je het zomaar als werkwoord mag gebruiken, omdat in deze tijd die linkt er wel ligt. Het feit dat het totaal iets anders betekend, neemt nog niet weg dat het sowieso als homoniem gelinkt is aan de ziekte. Mensen worden gekwetst als je het gebruikt ook al betekend het iets anders. Het feit dat de betekenis niets met de ziekte te maken heeft, maakt het niet minder erg om te gebruiken en dat jij dit loopt goed probeert te praten, geeft alleen maar aan hoe diep jij al gezakt bent als mens. Want als jij vindt dat het goed is om mensen te kwetsen op deze manier ook al heeft een woord een andere betekenis, dan vertelt dat alleen maar meer over jou.


    O wauw, nu ben ik diep gezakt als mens? Gast, ik scheld niet eens met ''kanker'' want dat is laag. Maar je moet wel eens een keertje beseffen dat er een verschil is qua betekenis tussen het werkwoord ''kankeren'' en de ziekte zelf.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik wilde hier eigenlijk niet op reageren, maar waarom begin jij over dat je mensen niet mag kwetsen terwijl je het zelf ook altijd doet door op een bepaalde manier mensen op hun fouten te wijzen? Nogal scheef van je, moet je er zelf ook mee ophouden.


    Nou, zo ver ik weet, heb ik niemand gekwetst, want als dat wel zo was, dan weet ik zeker dat ze groot genoeg zijn om naar mij toe te komen en het rustig uit te praten. Ik wil dan best mijn excuses en zo aanbieden, want elke reactie die ik typ, heb ik ook zo mijn twijfels bij, maar niemand komt naar mij toe om het uit te praten en ik neem alles niet zo persoonlijk op, dus ga ik er vanuit dat alles wel goed zit. Een normaal mens bespreekt dingen als die ergens mee zit. Het enige verschil met nu is, dat ik dit persoonlijk opneem.

    Kaa schreef:
    (...)

    O wauw, nu ben ik diep gezakt als mens? Gast, ik scheld niet eens met ''kanker'' want dat is laag. Maar je moet wel eens een keertje beseffen dat er een verschil is qua betekenis tussen het werkwoord ''kankeren'' en de ziekte zelf.


    Beter lezen

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 18:00 ]


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Serieus Lelouch. Wat doe jij op een site voor jongeren? Het is duidelijk dat jij je verheven voelt boven de rest van Q, dus ga dan ook maar gewoon naar een andere site waar ze je verhevenheid wél kunnen waarderen. Ik betwijfel of er ergens zo'n site is, maar anders moet je het gameforum maar proberen.


    "Well, well. Look who we've got here!"

    Als iemand zegt 'kankervet'
    Bedoel deze hier heus niet mee. 'Ik moet mopperen omdat ik dit zo leuk vind'
    Hieruit kun je opmaken dat ze het dus in de zin van de ziekte gebruiken.

    Kanker bestaat overigens al sinds de aarde bestaat en dus voordat mensen konden communiceren.
    Natuurlijk wisten mensen niet van het bestaan van kanker af.
    En ik wist niet eens dat het een werkwoord was, en ik weet zeker dat de meeste mensen die het scheldwoord gebruiken het gebruiken in de zin van de ziekte.
    en niet in de in zin van dat het een werkwoord is.


    nothing is true, everything is permitted.

    Ik ben het hier helemaal mee eens. Mijn opa lijdt nu dus blijkbaar al meer dan 20 jaar aan kanker zonder dat hij het wist. Hij weet nu alleen dat hij niet lang meer zal leven. Het is een ziekte die echt vreselijk is.
    Sowieso vind ik schelden met ziektes enzo echt stom. Het slaat helemaal nergens op.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Barnabas schreef:
    Serieus Lelouch. Wat doe jij op een site voor jongeren? Het is duidelijk dat jij je verheven voelt boven de rest van Q, dus ga dan ook maar gewoon naar een andere site waar ze je verhevenheid wél kunnen waarderen. Ik betwijfel of er ergens zo'n site is, maar anders moet je het gameforum maar proberen.


    +1.
    I agree with this.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Overigens heb ik dit topic aangemaakt omdat ik mensen ermee schelden en dat mij raakt.
    Het hoeft jou niet te raken, en dat het dan een werkwoord is betekent het niet dat het me minder raakt.
    Het is wel iemand waarvan je houdt die je kwijtraakt.


    nothing is true, everything is permitted.

    Barnabas schreef:
    Serieus Lelouch. Wat doe jij op een site voor jongeren? Het is duidelijk dat jij je verheven voelt boven de rest van Q, dus ga dan ook maar gewoon naar een andere site waar ze je verhevenheid wél kunnen waarderen. Ik betwijfel of er ergens zo'n site is, maar anders moet je het gameforum maar proberen.


    Sorry, maar ik game niet veel. :P En anders zou jij mij te veel moeten missen.
    Het gaat mij niet om het waarderen, als je even goed zou lezen, het gaat mij meer om hoe disrespectvol mensen hiermee omgaan. Ik weet ook wel dat dit niets zal veranderen en dat ik het niet kan stoppen. Ik ken mijn beperkingen.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Mutiny schreef:
    Als iemand zegt 'kankervet' Bedoel deze hier heus niet mee. 'Ik moet mopperen omdat ik dit zo leuk vind'. Hieruit kun je opmaken dat ze het dus in de zin van de ziekte gebruiken.

    Kanker bestaat overigens al sinds de aarde bestaat en dus voordat mensen konden communiceren. Natuurlijk wisten mensen niet van het bestaan van kanker af. En ik wist niet eens dat het een werkwoord was, en ik weet zeker dat de meeste mensen die het scheldwoord gebruiken het gebruiken in de zin van de ziekte en niet in de in zin van dat het een werkwoord is.
    Kankervet heeft ook niks te maken met kankeren. Het is geen bijvoegelijk naamwoord en ik keur het dan ook zwaar af als iemand dat zegt of het op die manier gebruikt. Just to be clear.

    En ja, daar kan ik me in vinden. Ik wilde alleen duidelijk maken dat dit toch echt een werkwoord was. Ik zeg niet dat iedereen het ook zo gebruikt.

    EDIT: Ik wil nogmaals benadruken dat ik het zwaar idioot vind dat mensen met kanker schelden. Ik hoop dat dit nu duidelijk genoeg is, want ik zal het niet nog eens zeggen.

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 18:05 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ik las trouwens net nog een leuke.
    Het woord pesten.
    daar zit de ziekte 'Pest' in.

    Is onze taal nou zo erg of wat?


    nothing is true, everything is permitted.

    Ik heb het zelf ook niet op schelden met het woord 'kanker'. Het werkwoord 'kankeren' vind ik ook een naar werkwoord, maar mijn eigen vader gebruikt dit zelfs, het is namelijk een normaal woord in de maatschappij ookal is het wat verouderd. Ik zou het echter zelf nooit gebruiken, net zoals het woord kanker als bijvoeglijk naamwoord. Ik begrijp je standpunt dus dat je vindt dat mensen moeten stoppen met schelden over kanker. Ik doe het zelf ook niet, uit respect maar ook omdat er voor mij een nare ondertoon zit aan het woord kanker.


    Life is hard and then we die

    Mutiny schreef:
    Ik las trouwens net nog een leuke.
    Het woord pesten.
    daar zit de ziekte 'Pest' in.

    Is onze taal nou zo erg of wat?
    Hahaha, ja. Nederlands slaat nergens op :'D

    [ bericht aangepast op 25 jan 2014 - 18:09 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.