• Ik wilde al heel lang een fantopic maken voor A Song of Ice and Fire en Game of Thrones, dus hier is 'ie dan! Ik weet dat er al een Game of Thrones-fantopic is, maar ik ben juist enorm fan van de boeken. Daarnaast is dat topic een beetje dood. Seizoen vier van Game of Thrones IS BEGONNEN!

    Spoilers: Mij lijkt het handig als we de tv-serie als leidraad nemen: voor alles wat na seizoen drie gebeurt een spoiler-knopje gebruiken. Maar het kan altijd fout gaan, dus ik waarschuw voor spoilers. Het is lastig omdat de televisieserie pas halverwege deel drie van de boekenserie is en er al vijf delen daarvan uit zijn.

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder

    ANDERE NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss

    Verwacht:

    The World of Ice and Fire, door Elio Garcia en Linda Antonsson in overleg met GRRM, verwacht 28 oktober 2014; Sample chapter
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4, door C.A. Taylor, verwacht 18 november 2014
    Game of Thrones S5, verwacht april 2015

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:
    1
    2
    3
    4 (incompleet) en samenvattingen van 5 en 6
    Spoiler in spoiler werkt niet, vandaar dat ik de namen heb vervangen door cijfers

    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Andere novelles', verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Site van GRRM, met onder andere een link naar zijn blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie





    And who are you, the proud lord said,
    that I must bow so low?
    Only a cat of a different coat,
    that's all the truth I know.
    In a coat of gold or a coat of red,
    a lion still has claws,
    And mine are long and sharp, my lord,
    as long and sharp as yours.
    And so he spoke, and so he spoke,
    that lord of Castamere,
    But now the rains weep o'er his hall,
    with no one there to hear.
    Yes now the rains weep o'er his hall,
    and not a soul to hear.



    [ bericht aangepast op 7 juli 2014 - 15:22 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Oh, die boeken heb ik wel eens gezien. Heb me altijd afgevraagd of ze wel een beetje leuk waren. Maar als je zegt dat ze leuk zijn, moet ik ze maar eens gaan checken


    ik hoop in ieder geval dat we cols hands snel te zien krijgen. Ik vind Bran's verhaal in de serie een beetje saai, terwijl ik hem in het boek best leuk vind


    “All I know is that I love you. And for the first time, that's good enough"

    Hmhm, vind de meeste personages in de boeken wel leuk, maar als uitzondering dan Davos, haha.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik zou trouwens wel meer willen weten over The Faceless Men. Is nl. niet zo heel veel over te vinden. Ben nogal gefascineerd door Jaqen H'ghar. :v


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik vind het zo vreemd dat The Faceless Men een god dienen (soort van), maar ze worden wel betaald voor hun moorden. 't Zit wel iets dieper dan dat, maar daar komt het wel op neer.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Wat ik graag zou willen is dat Daenerys nu eindelijk eens naar Westeros komt, in plaats van dat gehannes overzee.
    Ik respecteer haar 'red de slaven' mentaliteit, maar hoe lang kan ze daar nog zitten?


    “All I know is that I love you. And for the first time, that's good enough"

    Mercedene schreef:
    Ik vind het zo vreemd dat The Faceless Men een god dienen (soort van), maar ze worden wel betaald voor hun moorden. 't Zit wel iets dieper dan dat, maar daar komt het wel op neer.

    Da's wel heel oppervlakkig gezegd, haha. Ik zal nog eens die pagina opzoeken waar 't heel uitgebreid staat beschreven.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Orchard schreef:
    (...)
    Da's wel heel oppervlakkig gezegd, haha. Ik zal nog eens die pagina opzoeken waar 't heel uitgebreid staat beschreven.

    Ik heb wel de pagina op A Wiki of Ice and Fire (pas op: spoilers) doorgelezen, dat is wat ik ervan weet. Hoe het in elkaar zit is ook heel interessant, maar als je het banaal nadert dan is het gewoon zo dat ze moorden voor geld.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mercedene schreef:
    (...)
    Ik heb wel de pagina op A Wiki of Ice and Fire (pas op: spoilers) doorgelezen, dat is wat ik ervan weet. Hoe het in elkaar zit is ook heel interessant, maar als je het banaal nadert dan is het gewoon zo dat ze moorden voor geld.

    Ik geloof dat er wel het geloof heerst dat de opdrachten die ze krijgen eigenlijk worden toegewezen door the Many Faced God en deze vervolgens ook opdragen als een offer aan die 'God'.

    'The Faceless Men see themselves as the servants of Him of Many Faces, and have no say in who lives or dies'

    Ik kan alleen geen beschrijving vinden waar dat zwart op wit staat, heheh. Maar, ja. Je zou ze kunnen zien als huurmoordenaars.

    De website: http://www.westeros.org/Citadel/Concordance/Section/12.2.2./

    [ bericht aangepast op 9 april 2014 - 18:48 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Orchard schreef:
    (...)
    Ik geloof dat er wel het geloof heerst dat de opdrachten die ze krijgen eigenlijk worden toegewezen door the Many Faced God en deze vervolgens ook opdragen als een offer aan die 'God'.

    'The Faceless Men see themselves as the servants of Him of Many Faces, and have no say in who lives or dies'

    Ik kan alleen geen beschrijving vinden waar dat zwart op wit staat, heheh. Maar, ja. Je zou ze kunnen zien als huurmoordenaars.

    De website: http://www.westeros.org/Citadel/Concordance/Section/12.2.2./

    "For a price, the Guild will grant the 'gift' of death to anyone in the world, considering the assassination a sacrament to their god."
    Met die zin klopt jouw benadering een stuk beter, ja.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Vanavond komt de tweede aflevering in de US. ^^ Deze is geschreven door GRRM zelf dus ik heb hoge verwachtingen. Het wordt alleen een race om straks de aflevering te downloaden voordat BREIN de spot verpest. -.-


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Kan niet wachten! Moet alleen wel wachten tot morgenavond, dan wordt 't pas uitgezonden op HBO.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Heb 3e boek sinds vorige week uit! Nu begonnen in 4e.

    Mijn god, wat gingen er op 't laatst ineens veel personages dood.

    [ bericht aangepast op 13 april 2014 - 16:39 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Serie is zo geweldig, boeken wil ik ook echt lezen maar kom er gewoon niet aan toe :x


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Als je de serie al leuk vindt, vind je de boeken al helemaal fantastisch. :Y)

    @Stoneheart

    Klopt, maar de Freys, Tywin en Lysa vond ik niet zo erg. Ik schrok er alleen van hoe Catelyn was veranderd. En goed opletten bij de proloog van boek vier, er zijn theorieën dat er een oude bekende in voorkomt.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mercedene schreef:
    Als je de serie al leuk vindt, vind je de boeken al helemaal fantastisch. :Y)

    @Stoneheart
    Klopt, maar de Freys, Tywin en Lysa vond ik niet zo erg. Ik schrok er alleen van hoe Catelyn was veranderd. En goed opletten bij de proloog van boek vier, er zijn theorieën dat er een oude bekende in voorkomt.

    Tywin zag ik eerlijk gezegd niet echt aankomen. :'D Ygritte baal ik eigenlijk wel een beetje van, maar ik moet zeggen dat ik vind dat het verhaal van Jon Snow nu wel een interessante wending neemt. Dat van Catelyn had ik al eens eerder ergens gelezen, haha. Dus dat wist ik al, maar toen ik dat voor het eerst las, keek ik er ook wel heel erg van op, ja... had het niet gedacht.

    Ajah, en bedankt voor 't melden. :Y) Ik zal 't eens grondig lezen.

    [ bericht aangepast op 13 april 2014 - 18:54 ]


    "I shut my eyes in order to see.'