• Het examen cultuurwetenschappen bestaat deels uit een kunstportfolio. Mijn onderwerp is 'dood'
    Gelukkig had ik direct een idee hiervoor; mijn lerares is ervan overtuigd dat het onzin is dat school de reden is waarom er mensen lijden onder een depressie, angststoornis of overgaan tot zelfmoord. Daarom teken ik een boom; voor iedere reblog op tumblr zal ik een blaadje toevoegen. Voor ieder verhaal dat ik krijg, zal ik een post-it plakken met op de voorkant een bloem en op de achterkant het verhaal.

    Jullie kunnen me op twee manieren helpen:

    1) Door het bericht te rebloggen of door gewoon hieronder een berichtje te plaatsen.



    2) Door me je verhaal door te sturen (alles gebeurt anoniem tenzij jij het zelf anders wilt)

    Ik heb zelf ook een verschrikkelijke school. Ze houden enkel rekening met de besten, de deliberaties zijn hard en de lat ligt onmenselijk hoog. Zelf heb ik hier ook onder geleden en het heeft jaren geduurd om er weer bovenop te geraken. Daar wil ik een punt van maken, ik wil haar bewijzen dat deze problemen echt zijn.

    Super bedankt als je dit wilt doen!


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Miserables schreef:
    Ik wil je wel mijn verhaal sturen, als je wilt. School was wel niet mijn hoofdzaak, maar wel een grote bijzaak.


    -

    [ bericht aangepast op 7 mei 2014 - 20:10 ]


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Ik heb ook een verhaal. Als ik klaar ben met leren stuur ik het naar je op in een pb ;)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Ik wil ook wel een PB sturen.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Opinor schreef:
    Gereblogd!


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Tolstoy schreef:
    (...)

    Sure, go ahead!

    @Valkyries Je hoeft het niet zo verontschuldigend te zeggen hoor, ik bijt niet ^^
    In tegendeel, het is een kunst project dus het gaat juist over meningen en als jij een andere hebt dan mij, fine for me.
    Al moet ik wel even zeggen dat ik school niet als de onderwijsinstelling bedoelde maar eerder als de mentaliteit op scholen tegenwoordig. Je punten moet goed zijn en fouten zijn, per definitie, slecht en ondenkbaar. Misschien heb ik dat deel niet goed verwoord. Bedankt om me daar attent op te maken (:

    Ik snap je punt wel. Het was één van de grootste oorzaken dat ik twijfelde om voor dit idee te gaan. School is nooit de enige oorzaak, dat was het bij mij ook niet en dat komt ook heel erg naar voren in de verhalen die ik van iedereen krijg.

    Iedereen die het gereblogt heeft, dankjewel!

    Ik hou gewoon niet van hoogoplopende, verhitte discussies - wat zo nu en dan nog wel eens voorvalt op Q - dus ik ben in dat opzicht vaak voorzichtig in m'n woorden XD
    Jij bedankt nu voor het beter verwoorden van wat 'school' in deze voor jou inhoudt. Want zoals ik al zei, het is hoe je het zelf interpreteert. Maar inderdaad, tegenwoordig moeten je punten goed zijn, en zijn fouten - per definitie - slecht en ondenkbaar. Al komt dit eerder voort uit de maatschappij, dan van school uit. Want uiteindelijk is dit ook zo op de werkvloer, in het ouderschap, enzo. Tegenwoordig is er gewoon geen ruimte meer voor fouten, althans, zo wordt dat toch vooropgesteld door de maatschappij. Vandaar ook dat m'n kind naar een freinetschool gaat, en waar ik nog altijd geen spijt van heb, ondanks het vele tegenwind dat ik heb gekregen van m'n omgeving. Ik moet dan wel 20 minuten heen en 20 minuten terug rijden met de auto, maar het is 't me echt waard, want ik wil het beste voor m'n kind. Althans, wat het beste voor hem is in mijn ogen. Natuurlijk zal ik pas over 10 jaar weten of ik nu de juiste beslissing heb gemaakt betreft z'n school, maar dat is altijd maar afwachten. Maar ik weet nu wel dat hij de komende 10 jaar wordt behandeld als wie hij is, dat hij de vrijheid heeft zichzelf te zijn. Dat hij leert door zelf te doen, door hetgeen waar zijn interesses ligt, zonder het vooropgelegde van de 'school', zonder te leren vanuit boeken, maar te leren uit ervaringen en zelf onderzoeken. Ze krijgen geen cijfers en worden beoordeeld op hun eigen kunnen en inzet, zonder vergeleken te worden met anderen. Ze leren voor groepen te staan, leren op jonge leeftijd al over gevoelens en emoties, en om daarover te praten en om deze op een juiste manier te uiten. En zo kan ik nog uren doorgaan met het prijzen van freinet, en snap ik niet dat er eigenlijk maar zo weinig ouders ervoor kiezen. Want uiteindelijk is het ook 'gewoon' onderwijs, in tegenstelling wat de meesten denken...
    Afin, om terug te komen op dit topic, want ik dwaal een beetje af... Ik vind het echt een interessant project, en ben ook zeer benieuwd naar de uiteindelijke uitwerking, wanneer alles af is. Hoe jij 'school' ziet en het dus zojuist heb uitgelegd, is het ook zeker één van de redenen die leidt tot een depressie en dergelijken, daar hoeft geen discussie over te volgen. Zeker gezien je met 'school', zelf ook de mensen en gebeurtenissen veralgemeniseerd. Zoals ik al zei, het is zoals je het woord 'school' zelf interpreteert, want in dat opzicht zie ik school en de mensen en mentaliteit als afzonderlijke aspecten ^_^

    [ bericht aangepast op 7 mei 2014 - 20:41 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    ooohhh wait! Gimme me a moment!


    No growth of the heart is ever a waste

    Ken ik jouw school niet ergens van? Ik heb geen tumblr, dus ziehier mijn 'reblog'.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Okay, sent that shit XD. Het is eigenlijk een hele grote rant over mijn school butyea.


    No growth of the heart is ever a waste

    [SA] What you did to me. Alsjeblieft. Deze SA gaat over de tijd dat ik op school gepest ben en daar ben ik ook echt kapot van geweest. Het ligt me nog steeds niet helemaal lekker, maar goed, volgens mij is het iets waar je nooit echt overheen zult komen.

    [ bericht aangepast op 7 mei 2014 - 23:46 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Valkyries schreef:
    Ik vind het een erg mooi project, maar ik ben het gedeeltelijk eens met je lerares. Want de letterlijke vertaling voor school in deze is als volgt:
    1 inrichting waar onderwijs wordt gegeven: een lagere school basisschool
    2 het gebouw
    3 onderwijs, les: we hebben vandaag geen school
    4 richting in letterkunde, kunst enz.; de romantische school

    Uiteindelijk kan een school dus zeker wel te maken hebben met een depressie en dergelijken, maar dit kan nooit de reden zijn. De reden ligt namelijk bij de mensen die op die school zitten. Want uiteindelijk, als je gepest wordt, wordt je gepest door mensen, niet door school. Ook wanneer er een bepaalde druk bij je wordt weggelegd, gebeurd dit door mensen, niet door school. School zelf is een meespelende factor, absoluut, dit aangezien het een broednest voor puberhormonen is, maar het is niet de reden dat mensen in een depressie en dergelijken afglijden. Dat heeft te maken met wat er zich afspeelt op en tijdens school.
    Het is denk ik maar net hoe je het interpreteert...

    Afin, ik ben dus van mening dat het niet school is dat de reden is van een depressie en dergelijken, maar de mensen die zich daar bevinden.
    Daarbij is het vaak niet alleen het gebeuren op school, dat depressies en dergelijken veroorzaakt. Het zijn vaak meerdere redenen tegelijk, waarbij er ook zeker zijn die los staan van school.

    In ieder geval erg veel succes met je project, want ik vind het dus zeker wel een mooi project verder, al ben ik het dus niet eens met je stelling. Maar dat is slechts hoe je de dingen zelf interpreteert. Want zoals ik al zei, school is in mijn opinie slechts een meespelende factor, maar niet de reden.


    Nou. Voor mij is het wel degelijk het systeem waardoor ik niet weet of ik het nog aandurf om te studeren en het eigenlijk allemaal behoorlijk stom vind en daar hebben de mensen niet veel mee te maken, want ik weet dat men bereid is mij te begeleiden. Thuis heb ik daar dus ook geen last van, maar het beïnvloedt wel mijn stemming als ik eindelijk uit school ben.

    Ik vind het wen mooi initiatief. Zeker omdat die verhalen niet altijd gehoor worden en het is nog creatief ook!


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik zal kijken of ik vanmiddag mijn verhaal kan sturen, maar mijn reblog krijg je zeker ^^


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Reblogged.


    Alleen maar tranen van geluk

    Ik heb geen tumblr, dus zie dit maar als een 'reblog'


    Valar Morghulis.

    Ik wil graag mijn verhaal uittypen. Is het oké dat ik die dan vanavond of morgenochtend naar je pb?

    [ bericht aangepast op 8 mei 2014 - 13:41 ]


    Danmarks Dynamite.

    @Lunsford Neem gerust je tijd! Ik ben (uitzonderlijk) vroeg genoeg op voorhand begonnen met rondvragen zodat ik alles mooi kan plannen en berekenen.

    Aan iedereen die het bericht gepost heeft maar vooral aan iedereen die zo moedig was zijn of haar verhaal te delen, superbedankt!


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.