• De hersenkraker op de (niet zo?) vroege ochtend!

    'Zie je een oude man met een veel te jong meisje het hotel binnen lopen, meldt het.'

    D of DT? Ik dacht d, want naar mijn mening verwijst dit naar je, jou, dus gebiedende wijs enkelfout. Maar mijn oma zegt dat 'meldt' slaat op iedereen die zoiets ziet, dus gebiedende wijs meervoud. Dis shit be frustrating >.>

    Dus wat is het?

    [ bericht aangepast op 9 mei 2014 - 10:28 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Zoals de anderen ook al zeggen: het is gebiedende wijs, dus je plaatst er geen t achter.
    Je zegt toch ook 'loop naar de maan!' en niet 'loopt naar de maan!'
    Sorry haha, kon even geen beter voorbeeld verzinnen, maar hopelijk snap je het idee


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Ik heb allesbehalve een super awesome uitleg of zoals de meeste hier een échte reden hebben. Maar het is duidelijk met een -d.
    Ik heb vroeger de DT-regels met het woord "smurf" geleerd. Dus als je het werkwoord 'meldt' vervangt door smurf dan krijg je:

    'Zie je een oude man met een veel te jong meisje het hotel binnen lopen, smurf het.'

    Dus zoals je kan zien, wordt het woord meldt vervangen door de stam van smurven. En daardoor weet je dus dat er geen -t achter moet.
    Als het bijvoorbeeld bij deze zin zou zijn:

    'Hij smurft omdat hij zo lekker kan koken.'
    Dan is het duidelijk dat het stam + t moet zijn. ;p

    Het is echt een fucked up explanation. Maar zo heb ik het vroeger geleerd en zo blijf ik het nog altijd toepassen. ;p

    [ bericht aangepast op 9 mei 2014 - 14:26 ]


    Rise and rise again until lambs become lions

    Gebiedende wijs is altijd zonder t (:
    Loop naar de maan! Houd op! e.d.


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Alleen -d, omdat het een imperatief is.


    I am an idiot, I move.

    ik zou zeggen meld het, omdat het gebiedende wijs is.


    "Nice is different than good." CORPSEHUSBAND > SCORPIO

    Corday schreef:
    Het moet sowieso 'meld' zonder t zijn, want het is de gebiedende wijs en dan moet het altijd zo.

    Nou dat is zeg maar de grap, want volgens mij zit zelfs in gebiedende wijs het verschil tussen enkelvoud en meervoud.
    En dat is waar ik achter probeer te komen XD.


    No growth of the heart is ever a waste

    Corday schreef:
    Het moet sowieso 'meld' zonder t zijn, want het is de gebiedende wijs en dan moet het altijd zo.


    ©1998

    Hashirama schreef:
    (...)
    Nou dat is zeg maar de grap, want volgens mij zit zelfs in gebiedende wijs het verschil tussen enkelvoud en meervoud.
    En dat is waar ik achter probeer te komen XD.

    Gebiedende wijs is altijd alleen de stam, toch? Dat dacht ik iig :'D


    "You can't cancel Quidditch!" - Oliver Wood

    Hashirama schreef:
    (...)
    Nou dat is zeg maar de grap, want volgens mij zit zelfs in gebiedende wijs het verschil tussen enkelvoud en meervoud.
    En dat is waar ik achter probeer te komen XD.


    Meld slaat op die ene persoon die je aanspreekt in dit geval dus enkelvoud (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Zie je een oude man met een veel te jong meisje het hotel binnen lopen, meld (JE) het.'

    Kijk waar je "je" zou kunnen plaatsen. Ik heb altijd geleerd dat, wanneer deze geplaatst wordt achter het werkwoord zoals in dit geval, er geen t achter het werkwoord moet. Ligt er maar net aan of je, in dit geval, de "je" voor of achter het werkwoord plaatst.

    Voorbeeldje:

    Je meldt het als er een oude man het hotel binnen loopt.
    Meld je het wanneer een oude man het hotel binnen loopt?

    Is dit duidelijk? :'D


    ars moriendi

    Meld, want het is een soort bevelvorm (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eerst dacht ik -dt, maar ik kan me wel vinden in enkele uitleggen die hier staan. Zodoende denk ik dat het enkel -d is.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Corday schreef:
    Het moet sowieso 'meld' zonder t zijn, want het is de gebiedende wijs en dan moet het altijd zo.


    Hamartia

    Het moet dt zijn want er staat geen ik in de zin.


    If you can dream it , you can do it. ( Rein van Duivenboden)

    jio43 schreef:
    Het moet dt zijn want er staat geen ik in de zin.


    Je bumpt van alles (en je antwoord is trouwens ook fout).


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.