• Een vriendin van me, die sinds de kerstvakantie bij mij op school zit, heeft het een beetje moeilijk in haar thuissituatie. Ik ga niet teveel uitweiden hierover, aangezien het nogal privé is, maar het komt erop neer dat ze geen computer of internet heeft (behalve op haar gsm, maar dat natuurlijk ook beperkt).
    Doordat ze geen computer had en ook geen word is ze er niet in geslaagd een soort verslag voor Nederlands in te leveren. Nu heeft ze dus op haar examen Nederlands, voor het onderdeel schrijven, sowieso een nul.
    Achteraf gezien zou je zeggen, waarom heb je haar niet gewoon uitgenodigd om het bij jou te typen? Da's waar, alleen had ze ons niet meteen verteld dat ze met dat probleem zat, zo kon ik haar dus moeilijk helpen.
    Nu leerden we onlangs bij Nederlands over het schrijven van een sonnet. En onze leerkracht zegt dat als iemand een goed sonnet, volgens de regels van de kunst, kan schrijven, die 100% krijgt op het onderdeel literatuur voor de examens. Daar kreeg ik dus het idee om die vriendin een handje te helpen. Met een 100 voor literatuur kan ze misschien wel (samen met de andere onderdelen van het examen Nederlands) haar punten ophalen. Nu zat ik alleen met het probleem: er moet dus iemand een sonnet schrijven.
    Ik heb het haar al voorgesteld, maar zij zelf is niet zo goed in het schrijven van die dingen. En ook ik blink er niet bepaald in uit... Dus zou ik graag beroep doen op de creatieve geesten hier aanwezig. Dus:

    Wat moet er gebeuren:
    Ik heb een sonnet nodig, onderwerp helemaal vrij gekozen.

    Wat is een sonnet:
    Een verhalende dichtvorm, die zeer veel regels heeft. Ik zal ze hieronder dus proberen uitleggen (uit mijn cursus Nederlands), maar weet niet of ik dat zeer duidelijk kan.

    Een sonnet bestaat in totaal uit 14 verzen. Die zijn opgedeeld in twee delen. Het eerste deel is een octaaf (8 versen), die dan weer bestaat uit twee quatrijnen (4 verzen). Het tweede deel is een sextet (6 verzen), die bestaat uit twee terzines (3 verzen).
    Laat ik dat eens proberen in een schema te gieten.

    Vers 1
    Vers 2
    Vers 3
    Vers 4 ---> het eerste quatrijn is hierbij volledig

    Vers 5
    Vers 6
    Vers 7
    Vers 8 ---> Het tweede quatrijn is af


    > de twee quatrijnen vormen een octaaf, het eerste deel van je sonnet

    Hier bevindt zich een ommekeer. Het gevoel gaat bv. van poitief naar negatief.

    Vers 9
    Vers 10
    Vers 11 ----> Dit is de eerste terzine

    Vers 12
    Vers 13
    Vers 14 ----> Tweede terzine
    > de twee terzines vormen een sextet, het tweede deel van het sonnet.



    Hierbovenop zijn er nog meer regels. Namelijk omtrent de rijmklanken:
    Het eerste deel van het sonnet (de octaaf dus) mag maar twee rijmklanken bevatten. Ik geef even een voorbeeld (maar dan zonder volledige zinnen):
    Paard A
    Wagen B
    Klagen B
    Haard A
    Ook het tweede quatrijn moet er zo uitzien. De rijmwoorden moeten dus nog steeds zo geordend zijn ABBA, waarin A nog steeds rijmt op paard en B nog steeds op wagen. bv.
    Kaart A
    Zagen B
    Opdagen B
    Zwaard A

    Hopelijk snappen jullie het tot nu toe nog. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.... Maar hier komt het vervolg van de rijmklanken, hopelijk heb ik jullie nog niet afgeschrikt (;
    Ook het tweede deel (het sextet) heeft een uitgesproken vorm. Daar kunnen zich 2 of 3 rijmklanken bevinden. Dat zijn dus 2 of 3 woorden waarop gerijmd wordt, zoals paard en wagen in het voorbeeld hierboven. Ik geef nog een voorbeeld:
    Droog C
    Boog C
    Zoek D

    Boom E
    Droom E
    Boek D


    Het ritme:
    Elk vers telt 12 of 13 lettergrepen. (Maar je vers mag enkel 13 lettergrepen tellen als de laatste lettergreep eindigt met een doffe e)
    Bovendien heeft elk vers een bepaald metrum waar men zich aan dient te houden. Hiervoor moet je erop letten of een lettergreep beklemtoond is of niet.
    Ik neem hiervoor het voorbeeld uit mijn notieties Nederlands:

    En toomt haar paarden woest, met teughel en ghebit (het is oud Nederlands, dus nee ik heb het niet fout geschreven (; )

    En is een onbeklemtoonde lettergreep, gevolgd door een beklemtoonde lettergreep, hier eindigt 1 versvoet. Je kan dat vers dus op deze manier onderverdelen:

    En toomt / haar paard/en woest,/ met teugh/el en/ ghebit.

    We hebben ze nu dus steeds verdeeld dat er twee lettergrepen apart staan, ik duid de eerste even aan: èn tòòmt, dit is dus een versvoet, in totaal hebben we er zes. Elke versvoet moet eerst een onbeklemtoonde en later een onbeklemtoonde lettergreep hebben. Zoals bv. de tweede versvoet:

    haar paard , daarbij is paard beklemtoond, dat is het belangrijkste, daar leg je de nadruk op.
    Als je dit alles begrijpt, dan weet je hoe je een sonnet moet schrijven. (:

    Meer informatie over een sonnet:
    Wikipedia
    Uitleg over de structuur van een sonnet
    Een voorbeeld
    In het Engels (maar wel duidelijk uitgelegd, met voorbeelden)

    Beloning:
    Degene wie zijn sonnet ik (of eigenlijk mijn vriendin) gebruik(t), krijgt mijn allerlaatste 3 credits. Ik vrees dat ik jullie niet meer kan bieden.
    Daarbovenop krijg je mijn oneindige respect en dankbaarheid.

    Inleveren:
    Ten laatste op maandag 2 juni en liefst in privébericht. Zodra deze sonnet immers op internet staat is hij te traceren en ik wil niet dat ze nog ergere punten krijgt doordat ze beschuldigd zou worden van plagiaat. Mensen die deze dingen niet willen doen uit eergevoel, begrijp ik volledig. Ik ben degene dan ook eeuwig dankbaar die een goede sonnet kan inleveren, aangezien diegene wel zorgt voor de goede punten van mijn vriendin.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2014 - 16:21 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Wat een lief gebaar, maar ik ben zelf ontzettend slecht in dichten, dus ik kan je niet helpen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    Wat een lief gebaar, maar ik ben zelf ontzettend slecht in dichten, dus ik kan je niet helpen.

    Wat jammer, maar toch bedankt (:
    Een andere vriendin van me helpt haar met het uitprinten van andere dingen voor de aankomende examens. Dat zou ik ook wel kunnen doen, maar mijn printer is uit de prehistorie en zo nodig aan vervanging toe dat ik zelf ook altijd aan anderen moet vragen om dingen uit te printen. Daarom wil ik op deze manier helpen. (:


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Sorry, maar ik kan je niet helpen. Hier ben ik dus echt vreselijk slecht in.
    Maar ik vind het echt vreselijk lief dat je dit voor je vriendin doet, en ik hoop echt dat je iemand vind die je kan helpen.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    CatchADreamx schreef:
    Sorry, maar ik kan je niet helpen. Hier ben ik dus echt vreselijk slecht in.
    Maar ik vind het echt vreselijk lief dat je dit voor je vriendin doet, en ik hoop echt dat je iemand vind die je kan helpen.


    16 - 09 - '17

    Ik heb nog nooit een sonnet geschreven en ik snap er ook vrij weinig van. Sorry, ik vind het een heel lief gebaar van je en ik zou je graag willen helpen maar met mijn hulp zou je nooit een hoog punt halen ben ik bang.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik zou ook enorm graag willen helpen, maar ik vrees dat ook ik hier niet echt een held in ben :/


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Buddy schreef:
    Ik heb nog nooit een sonnet geschreven en ik snap er ook vrij weinig van. Sorry, ik vind het een heel lief gebaar van je en ik zou je graag willen helpen maar met mijn hulp zou je nooit een hoog punt halen ben ik bang.


    wat was dit ookalweer

    Ik vind het een heel lief gebaar van je, maar ik ben bang dat ik je niet kan helpen. Op zich kan ik wel dichten, maar ben er geen ster in en heb nog nooit een sonnet geschreven, waar ik ook heel weinig van snap.


    If we hug a little tighter, our hearts will be a little closer

    Ik wil het best proberen, maar ik kan niets beloven. Zelf heb ik een Engelse sonnet geschreven vorig jaar, dus ik snap het principe grotendeels. Enkel ik weet niet of er een meesterwerk uit komt. En ik ben niet zo zeker over die klemtonen... Maar ik probeer wel wat!
    Voor wanneer moet het af zijn?

    [ bericht aangepast op 26 mei 2014 - 22:54 ]


    "Chaos often breeds life, when order breeds habit."

    Ik wil het wel proberen, lijkt me ook een uitdaging voor mezelf. Zit er een bepaald onderwerp aan vast?


    Searching heavens for another earth

    Misschien dat je Yoda kan vragen, zij kan - naar mijn mening - goed dichten. Beter dan ik kan in elk geval, haha.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ik ben werkelijk een dichtramp anders had ik je graag geholpen


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik heb wel twee sonnetten voor school geschreven, maar hier zitten meer conventies aan die ik daar niet op kan toepassen, anders had ik een van die wel aangepast. Hopelijk lukt het nog, sorry!


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Het moet ten laatste maandag af zijn (ik weet het, nogal weinig tijd ;/)
    En er hangt geen thema aan vast. De keuze ligt bij jullie!
    Aan degenen die het willen proberen: echt echt waar bedankt!!!!


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik vind het ontzettend lief van je dat je dit voor haar wilt regelen.
    Maar je zegt dat dit voor een examen is. Hoe sneu ik het ook vind voor je vriendin dat zij het zelf niet kan redden, dat vind ik 'spieken' of 'plagiaat'. Je snapt wat ik bedoel. Als zij dat gaat inleveren en zegt dat het de hare is, wat kan er ook allemaal wel niet gebeuren als je leerkracht erachter komt dat hij niet van haarzelf is?
    Nogmaals, ik vind het echt heel lief dat je dit wilt doen, dit is allemaal niet aanvallend naar jou bedoeld, ik ben zelf gewoon een heel eerlijk persoon en ik kan het dus gewoon niet in mijn hart vinden om te helpen. Sorry.


    #WWED - What Would Emma Do?