• SPOILERS: Graag alles na seizoen vier in spoiler knopjes!

    Topic 1

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &


    [ bericht aangepast op 18 nov 2015 - 14:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Naoko schreef:


    Een beeld uit seizoen vijf, ik vond het wel mooi opgemerkt, haha, hoewel er wellicht niet om gedaan is. ^^


    R+L=J comfirmed.
    Er wordt ook gespeculeerd dat als het plasje bloed klaar is met vloeien het een drakenvleugel moet voorstellen. Want best wel kan/past.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    R+L=J comfirmed.
    Er wordt ook gespeculeerd dat als het plasje bloed klaar is met vloeien het een drakenvleugel moet voorstellen. Want best wel kan/past.


    Waar? (:
    Ik betwijfel een beetje of het bloed erom gedaan is, maar het zou wel cool zijn natuurlijk ^-^


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."



    Irritant wijf, weet het, maar wel de meest duidelijke door die tekening die eroverheen gedaan wordt.

    [ bericht aangepast op 4 juli 2015 - 16:17 ]


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Ik weet niet of iemand het al gezien heeft, maar...EURON GREYJOY KOMT NAAR DE SERIE.
    Er is namelijk een afbeelding vrijgegeven voor seizoen 6 met daarop een schip met de banner van de Greyjoys (The Silence).


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Oké, ik ben up to date met de serie.
    En damn... In die laatste episode gebeurt echt té veel......
    so many questions


    I live for the applause, you will die for it.

    Blackfyre schreef:
    Ik weet niet of iemand het al gezien heeft, maar...EURON GREYJOY KOMT NAAR DE SERIE.
    Er is namelijk een afbeelding vrijgegeven voor seizoen 6 met daarop een schip met de banner van de Greyjoys (The Silence).

    Euron! Eindelijk wat goed nieuws, dan, wat betreft de serie.

    En over al die theorieën gesproken, wat zijn jullie favoriete? Hier kan je een compendium of theories vinden (westeros.org).

    Mijn favoriete The Great Northern Conspiracy, R+L=J en de Frey Pies. Ik denk ook dat deze waar zijn, maar daar kan natuurlijk over worden gediscussieerd. Jojen Paste vind ik niet leuk, en hoop ook dat dit niet klopt. x) Well see!

    [ bericht aangepast op 12 juli 2015 - 14:12 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Manderly schreef:
    (...)
    Euron! Eindelijk wat goed nieuws, dan, wat betreft de serie.

    En over al die theorieën gesproken, wat zijn jullie favoriete? Hier kan je een compendium of theories vinden (westeros.org).

    Mijn favoriete The Great Northern Conspiracy, R+L=J en de Frey Pies. Ik denk ook dat deze waar zijn, maar daar kan natuurlijk over worden gediscussieerd. Jojen Paste vind ik niet leuk, en hoop ook dat dit niet klopt. x) Well see!


    R+L=J, The Night Lamp, The Gravedigger/Clegane Bowl, The Great Northen Conspiracies(Naar mijn idee zijn het er meer), The Dornish Masterplan en Tyrion Targaryen.
    Voor degene die The Night Lamp niet kent, deze theorie spreekt over dat Stannis zijn mannen gaten liet maken in het ijs en dat de mannen van de Boltens en de Freys in die gaten vallen omdat zij op het enige licht marcheren die ze zien omdat ze denken dat het het leger van Stannis is. Dit zie ik gebeuren in combinatie met een andere idee over Stannis dat hij zijn troepen in tweeën deelt en hij de sterkere troepen een verrassingsaanval laat doen als de andere troepen verliezen.
    Het laatste gaat ook in seizoen 6 gebeuren, op de achtergrond hoor je voetstappen van mannen in harnassen en Stannis heeft ZOLANG naar de kaart gekeken zowel in de serie als de boeken dat hij wel een goed plan moet hebben, en als Sansa en Theon naar Stannis vluchten kan hij de bannerman van de Starks oproepen door de claim die Sansa heeft op Winterfell nu zij, zover bekend, de enige levende Stark is en het is al bekend dat ze acteurs inhuren die horen bij The Great Northen Conspiracies. Nou is het enige verschil dat Rickon dat waarschijnlijk er niks te maken mee zal hebben.



    En nog even terugkomen op Euron...wat zouden jullie vinden, in de boeken gaat hij af op the Reach...het is bekend dat Randell Tarly ook komt, één van de beste zwaardvechters in Westeros enne...misschien een gevecht tussen hun twee: Euron, een oneervolle, gemene vechter tegen Randall, een eervolle, geweldige vechter met een valyrian sword.
    Daarbij bedenk ik me nu ook dat Victarion ook kan komen, bedoel, er wordt gevraagd naar een HELE goeie zwaardvechter, enige jammere zou dan zijn dat hij geen bijl heeft. :/


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    R+L=J, The Night Lamp, The Gravedigger/Clegane Bowl, The Great Northen Conspiracies(Naar mijn idee zijn het er meer), The Dornish Masterplan en Tyrion Targaryen.

    En nog even terugkomen op Euron...wat zouden jullie vinden, in de boeken gaat hij af op the Reach...het is bekend dat Randell Tarly ook komt, één van de beste zwaardvechters in Westeros enne...misschien een gevecht tussen hun twee: Euron, een oneervolle, gemene vechter tegen Randall, een eervolle, geweldige vechter met een valyrian sword.
    Daarbij bedenk ik me nu ook dat Victarion ook kan komen, bedoel, er wordt gevraagd naar een HELE goeie zwaardvechter, enige jammere zou dan zijn dat hij geen bijl heeft. :/

    The Night Lamp had ik nog nooit van gehoord, maar SPOILER TWOW
    is dat niet wat er min of meer gebeurd in Theons chapter? Ik dacht dat de Umbers gaten hadden gegraven etc?


    Tyrion Targaryen vind ik niets, maar helaas ZOU het kunnen... Ik hoop het niet. Het breek de dynamiek tussen Tyrion en Tywin, dat Tywin juist een ontzettende hekel heeft aan de zoon die het meest op hem lijkt.

    Om je vraag te beantwoorden, ik root ervoor dat ze elkaar afmaken wat ze zijn beiden dicks.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Manderly schreef:
    (...)
    The Night Lamp had ik nog nooit van gehoord, maar SPOILER TWOW
    is dat niet wat er min of meer gebeurd in Theons chapter? Ik dacht dat de Umbers gaten hadden gegraven etc?


    Tyrion Targaryen vind ik niets, maar helaas ZOU het kunnen... Ik hoop het niet. Het breek de dynamiek tussen Tyrion en Tywin, dat Tywin juist een ontzettende hekel heeft aan de zoon die het meest op hem lijkt.

    Om je vraag te beantwoorden, ik root ervoor dat ze elkaar afmaken wat ze zijn beiden dicks.


    Ik vind Euron juist een geweldig personage en ik verwacht ook dat hij uiteindelijk dood gaat, maar niet met dat gevecht. ergens in het laatste seizoen.
    Tyrion Targaryen lijkt mij juist interessant, of ben je vergeten wat de band was tussen Tywin en Aerys? Weet je wat me pas echt erg lijkt, dat Jaime en Cersei Aerys zijn kinderen zijn.
    En over wat er in Winds of Winter gebeurd, ik ben zegmaar iemand die niet veel leest(heb nu wel de boeken in het Engels) dus ik weet zegmaar niet alles tot in detail, ik kijk/lees/denk na over de theoriën en dus weet ik ook best wat er gaande is etc.
    Maar één ding hoop ik nog wel...dat de Ironborn niet zo kut wordt als de Martells vorig seizoen, dat mag gewoon niet. De Martells waren al verpest door het gedoe dat Arianne en Quentyn er niet bestaan en waarom deed Doran nou niet zijn speech in de scene waarin hij een nieuwe kans geeft...WAAROM?! :'(


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Trouwens nog, er is bekend dat HBO het liefst na de serie nog een spin-off wilt maken van ongeveer 2 seizoenen.
    Nu is de vraag, wat zouden jullie het liefst willen zien? Zelf zou ik het liefst de Tales of Dunk and Egg willen zien.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Ik vind Euron juist een geweldig personage en ik verwacht ook dat hij uiteindelijk dood gaat, maar niet met dat gevecht. ergens in het laatste seizoen.
    Tyrion Targaryen lijkt mij juist interessant, of ben je vergeten wat de band was tussen Tywin en Aerys? Weet je wat me pas echt erg lijkt, dat Jaime en Cersei Aerys zijn kinderen zijn.
    En over wat er in Winds of Winter gebeurd, ik ben zegmaar iemand die niet veel leest(heb nu wel de boeken in het Engels) dus ik weet zegmaar niet alles tot in detail, ik kijk/lees/denk na over de theoriën en dus weet ik ook best wat er gaande is etc.
    Maar één ding hoop ik nog wel...dat de Ironborn niet zo kut wordt als de Martells vorig seizoen, dat mag gewoon niet. De Martells waren al verpest door het gedoe dat Arianne en Quentyn er niet bestaan en waarom deed Doran nou niet zijn speech in de scene waarin hij een nieuwe kans geeft...WAAROM?! :'(

    Euron vind ik wel interessant. Er zijn heel veel theorieën over dat Daario Euron is of Syrio=Daario=Euron etc. aangezien niemand precies weet wat Euron nu aan het doen is. Als ik echt moest kiezen, zou ik wel willen dat Euron wint. Hij is het grotere mysterie. Het is mogelijk dat hij de FM zijn drakenei gegeven om Balon af te maken, maar dat betekent dat hij daadwerkelijk in Valyria is geweest. Hij is een wild card waarvan niemand weet wat nu precies zijn doel is, want ik denk dat hij zelf ook wel doorheeft dat Vicky niet precies zijn plannen op gaat volgen. Ik ben in elk geval benieuwd.
    Tywin en Aerys hadden ook een interessante band, maar het voegt niet veel toe als Tyrion Aerys' zoon is. Tywin haat Aerys en Tywin haat Tyrion, en daar blijft het dan ook bij. Als Tyrion Aerys' zoon is geeft het Tyrion wel stof om over na te denken (nog meer crazy dan is ADWD) maar eigenlijk wisselt hij dan één tiran in voor de andere. Ik weet het niet. Als GRRM hiermee doorgaat hangt het echt af van hoe hij het gebruikt. Vooralsnog denk ik dat het niet toevoegt.
    Wat de show betreft, ze hebben de Ironborn als grondig verpest. Asha die een beetje Theon komt bevrijden maar dan wordt teruggedrongen? Dat is gewoon sneu.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Manderly schreef:
    (...)
    Euron vind ik wel interessant. Er zijn heel veel theorieën over dat Daario Euron is of Syrio=Daario=Euron etc. aangezien niemand precies weet wat Euron nu aan het doen is. Als ik echt moest kiezen, zou ik wel willen dat Euron wint. Hij is het grotere mysterie. Het is mogelijk dat hij de FM zijn drakenei gegeven om Balon af te maken, maar dat betekent dat hij daadwerkelijk in Valyria is geweest. Hij is een wild card waarvan niemand weet wat nu precies zijn doel is, want ik denk dat hij zelf ook wel doorheeft dat Vicky niet precies zijn plannen op gaat volgen. Ik ben in elk geval benieuwd.
    Tywin en Aerys hadden ook een interessante band, maar het voegt niet veel toe als Tyrion Aerys' zoon is. Tywin haat Aerys en Tywin haat Tyrion, en daar blijft het dan ook bij. Als Tyrion Aerys' zoon is geeft het Tyrion wel stof om over na te denken (nog meer crazy dan is ADWD) maar eigenlijk wisselt hij dan één tiran in voor de andere. Ik weet het niet. Als GRRM hiermee doorgaat hangt het echt af van hoe hij het gebruikt. Vooralsnog denk ik dat het niet toevoegt.
    Wat de show betreft, ze hebben de Ironborn als grondig verpest. Asha die een beetje Theon komt bevrijden maar dan wordt teruggedrongen? Dat is gewoon sneu.


    Ze hadden het voor mij verpest toen Balon niet werd afgemaakt in seizoen 2 of 3.
    En George heeft al is gezegd dat Tyrion zijn favo personage is, en het voegt waarschijnlijk alleen toe aan de theorie dat de draak drie hoofden heeft.
    Daarbij is één van de meest onzinnige theorieën die ik gehoord heb dat Jorah Mormont Azor Ahai is, sommige dingen kloppen wel, maar hij zei dat het 'Born in Salt.' gedeelte neerkomt op dat Jorah greyscale heeft...wat alleen in de serie gebeurde en niet in de boeken. Die gast had wel het deel goed waarbij Azor Ahai een leeuw ving(Tyrion). Maar verder klopt helemaal niets van wat ie zei.
    En ik heb gehoord van D=E, ergens klopt het denk ik, maar ze zijn niet dezelfde persoon, ze zitten samen in hetzelfde complot den ik. En Euron heeft gewoon Balon vermoord met de FM, dat is al duidelijk aan de voorspelling van The Ghost of High Heart: I dreamt of a man without a face, waiting on a bridge that swayed and swung. On his shoulder perched a drowned crow with seaweed hanging from his wings.
    Waarom je dit als waar moet zien is...Die voorspelling had het ook op zo'n zelfde manier goed over Lady Stoneheart, Harrenhal gebeuren in ACOC en de Red/Purple wedding.
    Die voorspelling zegt ook over dat Sansa een 'savage giant' vermoord in 'a castle of snow'.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Ze hadden het voor mij verpest toen Balon niet werd afgemaakt in seizoen 2 of 3.
    En George heeft al is gezegd dat Tyrion zijn favo personage is, en het voegt waarschijnlijk alleen toe aan de theorie dat de draak drie hoofden heeft.
    Daarbij is één van de meest onzinnige theorieën die ik gehoord heb dat Jorah Mormont Azor Ahai is, sommige dingen kloppen wel, maar hij zei dat het 'Born in Salt.' gedeelte neerkomt op dat Jorah greyscale heeft...wat alleen in de serie gebeurde en niet in de boeken. Die gast had wel het deel goed waarbij Azor Ahai een leeuw ving(Tyrion). Maar verder klopt helemaal niets van wat ie zei.
    En ik heb gehoord van D=E, ergens klopt het denk ik, maar ze zijn niet dezelfde persoon, ze zitten samen in hetzelfde complot den ik. En Euron heeft gewoon Balon vermoord met de FM, dat is al duidelijk aan de voorspelling van The Ghost of High Heart: I dreamt of a man without a face, waiting on a bridge that swayed and swung. On his shoulder perched a drowned crow with seaweed hanging from his wings.
    Waarom je dit als waar moet zien is...Die voorspelling had het ook op zo'n zelfde manier goed over Lady Stoneheart, Harrenhal gebeuren in ACOC en de Red/Purple wedding.
    Die voorspelling zegt ook over dat Sansa een 'savage giant' vermoord in 'a castle of snow'.

    Dat de draak drie hoofden moet hebben kan je op veel manieren interpreteren, maar op deze manier (letterlijk) met als doel dat Tyrion een draak claimt kan het ook zonder dat Tyrion de zoon is van Aerys. Het staat niet vast dat je Valyrian bloed nodig hebt om draken te berijden (wordt slechts beweerd door maesters, die er baat bij hebben dat de mensen dat geloven) dus Tyrion op een draak kan dan nog steeds.
    Ik heb het helemaal met je eens over TGoHH, alles wat zij zegt is waar, haha. Ik ben alleen gewend om mezelf voorzichtig uit te drukken als het gaat om theorieën, omdat mensen touchy kunnen worden als je theorieën beschrijft alsof ze waar zijn.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Manderly schreef:
    (...)
    Dat de draak drie hoofden moet hebben kan je op veel manieren interpreteren, maar op deze manier (letterlijk) met als doel dat Tyrion een draak claimt kan het ook zonder dat Tyrion de zoon is van Aerys. Het staat niet vast dat je Valyrian bloed nodig hebt om draken te berijden (wordt slechts beweerd door maesters, die er baat bij hebben dat de mensen dat geloven) dus Tyrion op een draak kan dan nog steeds.
    Ik heb het helemaal met je eens over TGoHH, alles wat zij zegt is waar, haha. Ik ben alleen gewend om mezelf voorzichtig uit te drukken als het gaat om theorieën, omdat mensen touchy kunnen worden als je theorieën beschrijft alsof ze waar zijn.


    Maar TGoHH is geen theorie maar een voorspelling over wat er gaat gebeuren.
    Je hebt een grotere kans als je Valyrian bloed heb om een draak te hebben, dan is het zowat 90% dat het lukt en als je het niet hebt, tja...ik neem aan dat je het van Quentyn gelezen hebt? De kans dat het hert lukt zonder Valyrian bloed is ongeveer 5% ofzo, de draak moet je dan gewoon kiezen.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Maar TGoHH is geen theorie maar een voorspelling over wat er gaat gebeuren.
    Je hebt een grotere kans als je Valyrian bloed heb om een draak te hebben, dan is het zowat 90% dat het lukt en als je het niet hebt, tja...ik neem aan dat je het van Quentyn gelezen hebt? De kans dat het hert lukt zonder Valyrian bloed is ongeveer 5% ofzo, de draak moet je dan gewoon kiezen.

    Weet ik, maar zij heeft altijd gelijk, bedoel ik. Wat zij zegt gebeurd ook. Net als Old Nan.
    Ik baseer me op The Princess and the Queen, waar maester Gyldayn (one of them Greens) beweerde dat alleen de 'dragonseeds' de draken konden berijden. Maar dit meidje Nettles kreeg het vertrouwen van de wilde draak Sheepstealer omdat ze hem elke dag schapen voerde, en niemand weet of zij daadwerkelijk Varyrisch bloed heeft. Ik bedoel, het is cirkelredenering. Hoe weet je dat iemand Valyrisch bloed heeft? Omdat ze draken bereden. Hoe weet je dat alleen mensen met Valyrisch bloed draken kunnen berijden? Want alleen mensen met Valyrisch bloed hebben draken bereden.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."