• SPOILERS: Graag alles na seizoen vier in spoiler knopjes!

    Topic 1

    Praktische informatie:

    Tot nu toe verschenen:

    A SONG OF ICE AND FIRE / HET LIED VAN IJS EN VUUR
    A Game of Thrones (1996) / Het Spel der Tronen
    A Clash of Kings (1998) / De Strijd der Koningen
    A Storm of Swords (2000) / Een Storm van Zwaarden: Staal en Sneeuw (1), Bloed en Goud (2)
    A Feast for Crows (2005) / Een Feestmaal voor Kraaien
    A Dance with Dragons (2011) / Een Dans met Draken: Oude Vetes, Nieuwe Strijd (1), Zwaarden tegen Draken (2)

    TALES OF DUNK AND EGG / VERHALEN VAN DUNK EN EI
    The Hedge Knight (1998) / De Hagenridder
    The Sworn Sword (2003) / De Eed van Trouw
    The Mystery Knight (2010) / De Onbekende Ridder
    A Knight of the Seven Kingdoms (2015), bovenstaande novelles gecombineerd in één boek

    NOVELLES
    The Princess and the Queen, or, The Blacks and the Greens (2013), gepubliceerd in Dangerous Women
    The Rogue Prince, or, A King's Brother (2014), gepubliceerd in Rogues

    ANDERE WERKEN
    (The Ice Dragon) (1980), een kinderboek waar discussie over bestaat of het verhaal wel of niet plaatsvindt in dezelfde wereld als ASOIAF
    The Art of George R.R. Martin's A Song of Ice and Fire (2005), verschillende auteurs
    The Lands of Ice and Fire (2012)
    The World of Ice and Fire (2014)
    A Song of Ice and Fire Coloring Book (2015)

    APP
    A World of Ice and Fire, app voor iOS en Android, voor veel informatie moet je echter betalen

    GAME OF THRONES
    Season 1 (2011)
    Season 2 (2012)
    Season 3 (2013)
    Season 4 (2014)
    Season 5 (2015)

    Inside HBO's Game of Thrones: Seasons 1 & 2 (2012), door Bryan Cogman, GRRM, David Benioff en D.B. Weiss
    Inside HBO's Game of Thrones: Season 3 & 4 (2014), door C.A. Taylor

    Verwacht:

    The Winds of Winter (ASOIAF vol. 6), hopelijk 2015
    Sample Chapters:


    Game of Thrones S6, verwacht lente 2016
    Game of Thrones S7, verwacht 2017
    The She-Wolves of Winterfell (werktitel) (Dunk & Egg vol. 4), TBA
    A Dream of Spring (voormalig: A Time for Wolves) (ASOIAF vol. 7), TBA maar waarschijnlijk rond 2020
    Fire and Blood (geschiedenis van House Targaryen), delen hiervan zijn al gepubliceerd, zie 'Novelles'. Verwacht na afronding van ASOIAF
    _________________________________________________________

    Not a Blog, GRRM's blog
    Interactieve kaart van The Known World, met de reizen die iedereen maakt. Spoiler knopje rechts bovenin.
    A mapped history of A Song of Ice and Fire (met dank aan Maegi)
    A Wiki of Ice and Fire & Game of Thrones Wiki
    A Forum of Ice and Fire, met forums voor zowel de boeken als de tv-serie
    A Search of Ice and Fire, een snelle manier om alle boeken (inclusief de novelles) door te zoeken.







    &


    [ bericht aangepast op 18 nov 2015 - 14:30 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Arianne schreef:
    (...)
    Het is niet confirmed dat The Ice Dragon zich afspeelt in Westeros. Wel zijn er sightings van ice dragons genoemd in The World of Ice and Fire. Benjen is niet Coldhans omdat GRRM heeft gezegd dat dat niet zo is, dat plaatje wat ik al eerder liet zien. Nergens is ook confirmed dat The Night's King de leider van the Others is, of dat 'ie zelfs maar bestaat. Ik geloof wel dat hij bestaat (Old Nan is heilig), maar het is niet confirmed. Ik zou ook niet afgaan van Preston Jacobs, wat een onzin die gast vertelt. :') Sorry dat ik zo bot klink, maar je hebt geen bronnen die je beweringen ondersteunen.


    Night's King volgt de god van the Others, The Ice Dragon-verhaal was geschreven als kinderboek voor GRRM überhaupt dacht over GoT in een zelfde soort wereld, dus die kan wel komen. En best apart eigenlijk, waarom zou GRRM een nee schrijven bij een theorie als hij tegelijk ook zegt niet naar om te kijken en niet eens internet thuis heeft...(R.I.P The Actress of Old Nan)
    Leuke is ook trouwens, we zijn nu allemaal aan het bleren over TWOW...maar hoe erg wordt het wel niet als ADOS moet komen of een eventueel deel 8...


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Night's King volgt de god van the Others, The Ice Dragon-verhaal was geschreven als kinderboek voor GRRM überhaupt dacht over GoT in een zelfde soort wereld, dus die kan wel komen. En best apart eigenlijk, waarom zou GRRM een nee schrijven bij een theorie als hij tegelijk ook zegt niet naar om te kijken en niet eens internet thuis heeft...(R.I.P The Actress of Old Nan)
    Leuke is ook trouwens, we zijn nu allemaal aan het bleren over TWOW...maar hoe erg wordt het wel niet als ADOS moet komen of een eventueel deel 8...

    Die 'nee' was gevonden bij een manuscript, met commentaar van de editor en daarna van GRRM. Het heeft niks te maken met theorieën waar hij op reageert, maar gewoon een opmerking bij het manuscript van ADWD. En ja, ice dragons kunnen zeker voorkomen, aangezien Jon drie keer aan een ice dragon denkt in ADWD en in The World of Ice and Fire dus ook wordt geschreven over sightings van zeemannen (zie spoiler). Sterker nog, er wordt ook gehint naar zeemonsters, met dat hele Nagga gedoe... Het kan echt alle kanten op gaan.

    They tell of pale blue mists that move across the waters, mists so cold that any ship they pass over is frozen instantly; of drowned spirits who rise at night to drag the living down into the grey-green depths; of mermaids pale of flesh with black-scaled tails, far more malign than their sisters of the south.
    Of all the queer and fabulous denizens of the Shivering Sea, however, the greatest are the ice dragons. These colossal beasts, many times larger than the dragons of Valyria, are said to be made of living ice, with eyes of pale blue crystal and vast translucent wings through which the moon and stars can be glimpsed as they wheel across the sky. Whereas common dragons (if any dragon can truly be said to be common) breathe flame, ice dragons supposedly breathe cold, a chill so terrible that it can freeze a man solid in half a heartbeat.
    Sailors from half a hundred nations have glimpsed these great beasts over the centuries, so mayhaps there is some truth behind the tales. Archmaester Margate has suggested that many legends of the north—freezing mists, ice ships, Cannibal Bay, and the like—can be explained as distorted reports of ice-dragon activity. Though an amusing notion, and not without a certain elegance, this remains the purest conjecture. As ice dragons supposedly melt when slain, no actual proof of their existence has ever been found.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Arianne schreef:
    (...)
    Die 'nee' was gevonden bij een manuscript, met commentaar van de editor en daarna van GRRM. Het heeft niks te maken met theorieën waar hij op reageert, maar gewoon een opmerking bij het manuscript van ADWD. En ja, ice dragons kunnen zeker voorkomen, aangezien Jon drie keer aan een ice dragon denkt in ADWD en in The World of Ice and Fire dus ook wordt geschreven over sightings van zeemannen (zie spoiler). Sterker nog, er wordt ook gehint naar zeemonsters, met dat hele Nagga gedoe... Het kan echt alle kanten op gaan.

    They tell of pale blue mists that move across the waters, mists so cold that any ship they pass over is frozen instantly; of drowned spirits who rise at night to drag the living down into the grey-green depths; of mermaids pale of flesh with black-scaled tails, far more malign than their sisters of the south.
    Of all the queer and fabulous denizens of the Shivering Sea, however, the greatest are the ice dragons. These colossal beasts, many times larger than the dragons of Valyria, are said to be made of living ice, with eyes of pale blue crystal and vast translucent wings through which the moon and stars can be glimpsed as they wheel across the sky. Whereas common dragons (if any dragon can truly be said to be common) breathe flame, ice dragons supposedly breathe cold, a chill so terrible that it can freeze a man solid in half a heartbeat.
    Sailors from half a hundred nations have glimpsed these great beasts over the centuries, so mayhaps there is some truth behind the tales. Archmaester Margate has suggested that many legends of the north—freezing mists, ice ships, Cannibal Bay, and the like—can be explained as distorted reports of ice-dragon activity. Though an amusing notion, and not without a certain elegance, this remains the purest conjecture. As ice dragons supposedly melt when slain, no actual proof of their existence has ever been found.


    Ik heb gehoord over dat Davos mss een Zeemonster gaat verslaan ja. Maar ik wacht altijd nog over 10 jaar ofzo als Fire And Blood uit gaat komen. *hartengezicht*


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Ik heb gehoord over dat Davos mss een Zeemonster gaat verslaan ja. Maar ik wacht altijd nog over 10 jaar ofzo als Fire And Blood uit gaat komen. *hartengezicht*

    Waar hoor jij al die dingen? :'D In elk geval, het zou wel een leuk stuk zijn om te lezen, haha. Van Fire and Blood zijn al delen gepubliceerd hè. ^^ Misschien kan je tot die tijd je vermaken met The Rogue Prince en The Princess and the Queen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Wat is eigenlijk het verschil tussen de White Walkers die bij hun geboorte walkers gemaakt worden en die die eerst vermoord worden? Ik ben nog maar bezig aan het eerste boek, dus ik vroeg het me af.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Grohl schreef:
    Wat is eigenlijk het verschil tussen de White Walkers die bij hun geboorte walkers gemaakt worden en die die eerst vermoord worden? Ik ben nog maar bezig aan het eerste boek, dus ik vroeg het me af.

    Nou ja, ten eerste is het onzin dat the Others/White Walkers gemaakt worden, ik heb geen idee waar de show dat vandaan haalde (de jongens worden waarschijnlijk gebruikt, áls ze al worden gebruikt, in sacrifices, waarvan we al andere voorbeelden zien). Nog steeds kán het waar zijn, maar het feit blijft dat we geen enkel inzicht hebben in the Others/WW tot nu toe.

    Wights zijn min of meer dode lichamen, die gecontroleerd worden door the Others/WW. The Others zijn bovennatuurlijke wezens. GRRM beschrijft ze:

    "The Others are not dead. They are strange, beautiful… think, oh… the Sidhe made of ice, something like that… a different sort of life… inhuman, elegant, dangerous."

    Verder wordt op A Wiki of Ice and Fire dit gezegd (link naar wiki staan onder de spoiler in de beginpost):

    "The Others go lightly on the snow and leave no prints to mark their passage. Their movements can be lighting quick. Their language is unknown, although readers have speculated that it may be the Old Tongue. When one speaks in the prologue his voice is said to sound like the cracking of ice, but this may simply have been a figure of speech. The wildlings believe the Others and their wights can smell life, or rather its warmth. Old Nan used to say that there were wildlings that would lay with the Others to birth half-human children.

    The old stories reveal uncertainty whether the Others come when it is cold or that it becomes cold when they appear, during snowstorms or mist and melt away when the skies clear. They hide from the light of the sun and emerge at night; although once again some stories claim that their coming brings the night.

    There are tales of Others riding the corpses of dead animals such as bears, direwolves, mammoths, and horses."

    Er staat nog wel meer, maar dit is de essentie.

    Sorry trouwens als ik opschepperig of zoiets over kom, dat is niet mijn bedoeling. Ik heb gewoon een ENORME passie voor deze boeken, en ik vind het ook leuk om erover te discussièren en zo. Nerd alert.

    [ bericht aangepast op 16 juni 2015 - 21:21 ]


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Arianne schreef:
    (...)
    Waar hoor jij al die dingen? :'D In elk geval, het zou wel een leuk stuk zijn om te lezen, haha. Van Fire and Blood zijn al delen gepubliceerd hè. ^^ Misschien kan je tot die tijd je vermaken met The Rogue Prince en The Princess and the Queen.


    Ik heb het gewoon eens gehoord en het zou gewoon fucking awesome zijn ja. Ironisch: Versla het beest met Wildfire
    En ik ken heel het Targaryen verhaal al...maar wil meer. :/
    De Targaryens hebben gewoon zo'n mooie achtergrond verhaal. En valt het je niet ook op dat om de koning een goede/slechte is? Cx


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Blackfyre schreef:
    (...)

    Ik heb het gewoon eens gehoord en het zou gewoon fucking awesome zijn ja. Ironisch: Versla het beest met Wildfire
    En ik ken heel het Targaryen verhaal al...maar wil meer. :/
    De Targaryens hebben gewoon zo'n mooie achtergrond verhaal. En valt het je niet ook op dat om de koning een goede/slechte is? Cx

    Ik wil meer achtergrond over de Starks en the North. D: En de Age of Heroes en de Dawn Age. En freaking Asshai, Sotheryos en al die andere vage plaatsen. Wat me wel opvalt aan de Targaryen lineage is dat na een zeer slechte koning een zeer goede koning komt (Maegor/Jahaerys, Aegon IV/Daeron II), de rest valt er allemaal een beetje tussenin. Ik zou niet kunnen zeggen namelijk of Maekar I of Aegon V de goede of de slechte is.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Arianne schreef:
    (...)
    Ik wil meer achtergrond over de Starks en the North. D: En de Age of Heroes en de Dawn Age. En freaking Asshai, Sotheryos en al die andere vage plaatsen. Wat me wel opvalt aan de Targaryen lineage is dat na een zeer slechte koning een zeer goede koning komt (Maegor/Jahaerys, Aegon IV/Daeron II), de rest valt er allemaal een beetje tussenin. Ik zou niet kunnen zeggen namelijk of Maekar I of Aegon V de goede of de slechte is.


    Eigenlijk Aemon I...die zou koning zijn geworden als hij niet weigerde. En Maegor was ook nog wel een aardig goeie koning hoor, hij was alleen niet slim en The Faith Militant waren een probleem...


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)


    Good gods. :'D


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Eindelijk mijn username veranderd! Shoutout naar House Manderly en dan met name Wyman. Wat een gast.

    “So young," said Wyman Manderly, "Though mayhaps this was a blessing. Had he lived he would've grown up to be a Frey.”

    _O_


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jullie top 3 van the Great houses is

    Mijne is:
    1. Martell
    2. Stark
    3. Targaryen


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    Cissy schreef:
    Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jullie top 3 van the Great houses is

    Mijne is:
    1. Martell
    2. Stark
    3. Targaryen


    1. Stark (all the way)
    2. Tyrell
    3. Targaryen


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    1. Lannister
    2. Stark
    3. Martell & Targaryen


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Cissy schreef:
    Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jullie top 3 van the Great houses is

    Mijne is:
    1. Martell
    2. Stark
    3. Targaryen


    1. Targaryen (History)
    2. Stark (based on time of books and series)
    3. Greyjoy/Blackfyre


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)