• Een Maleisisch passagiersvliegtuig dat van Schiphol was vertrokken en onderweg was naar Kuala Lumpur, is neergestort op Oekraïens grondgebied. Het toestel zou zijn neergeschoten.

    Dat meldt het Russische persbureau Interfax. Het toestel is volgens een adviseur van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken met een luchtdoelraket neergeschoten door de pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne.
    Het ministerie bevestigt volgens Interfax dat alle mensen aan boord zijn omgekomen. Ook het Oekraïense luchtvaartorgaan bevestigt de crash. Malaysia Airlines stelt inmiddels dat het het contact met vlucht MH17 is verloren.
    Het toestel kwam volgens Interfax niet ver van de Oost-Oekraïense stad Donetsk, vijftig kilometer van de grens met Rusland, neer.
    Interfax stelt dat het gaat om een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 280 passagiers en vijftien bemanningsleden aan boord. Het vliegtuig zou zijn opgestegen uit Amsterdam en op weg zijn naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. De vlucht zou worden uitgevoerd door Malaysia Airlines en KLM.
    Reuters meldt dat het passagierstoestel niet op de verwachte tijd het Russische luchtruim binnenvloog.


    Bron: nu.nl

    Updates:
    Nederlanders aan boord
    154 Nederlanders omgekomen
    Volgens Amerikanen uit de lucht geschoten
    Luchtruim Oost-Oekraïne afgesloten
    Zeker 173 Nederlanders omgekomen
    Aids onderzoekers in toestel
    Twee onderzoeken

    Nu.nl liveblog
    BBC liveblog
    The Guardian liveblog
    Reuters liveblog

    Condoleance register

    - 189 Dutch
    - 27 Australian
    - 44 Malaysian
    - 12 Indonesian
    - 9 British
    - 4 Germans
    - 4 Belgians
    - 3 Filipinos
    - 1 Canadian
    - 1 New Zealand
    - 4 Unidentified

    [ bericht aangepast op 18 juli 2014 - 20:53 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 17 juli 2014 - 19:36 ]


    Your make-up is terrible

    Een van de overledenen is een collega van de vriendin van mijn moeder die bij de Militaire zat.

    DAWSONS schreef:
    Een vriend van een vriend van mij zat erin.
    Jeetje, wat ongelofelijk erg. Heel veel sterkte.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    SolidSnake schreef:
    3 van de 4 van onbekende nationaliteit waren ook Nederlands. Totale aantal Nederlanders dat gestorven is is nu 192.

    (...)

    Spierballentaal. Rutte wil de grote sterke leider uithangen. Sowieso, hoe stelt ie zich dat voor? Dat ie met een politiepetje op naar Donetsk gaat om de verantwoordelijken in de boeien te slaan en naar het ICC te slepen?


    Ik ben nu echt bang dat Nederland zich in problemen gaat werken, die ze niet willen hebben.


    26 - 02 - '16

    Felis schreef:
    (...)

    Ik ben nu echt bang dat Nederland zich in problemen gaat werken, die ze niet willen hebben.


    Betwijfel het. Nederland staat een beetje op de achtergrond ten opzichte van de beschuldigingen die vanuit Westers-georienteerde Oostbloklanden en de VS komt. Plus Britse kranten en dergelijke. Ik denk niet dat Nederland nu opeens de oorlog gaat verklaren aan Rusland.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Betwijfel het. Nederland staat een beetje op de achtergrond ten opzichte van de beschuldigingen die vanuit Westers-georienteerde Oostbloklanden en de VS komt. Plus Britse kranten en dergelijke. Ik denk niet dat Nederland nu opeens de oorlog gaat verklaren aan Rusland.


    Maar andersom zou wel kunnen.


    26 - 02 - '16

    192 Nederlanders, waarvan er eentje een dubbele nationaliteit, namelijk ook Amerikaans had.

    Op Google staat er zo'n zwart lintje, ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de vliegtuigramp met vlucht MH17


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Felis schreef:
    (...)
    Ik denk niet dat het handig is als Nederland zich er ook mee gaat bemoeien. :W


    Aangezien er zoveel Nederlanders zijn om gekomen vind ik dat Nederland recht heeft om zich ermee te bemoeien. En dat moeten wij ook doen, al is het alleen maar om zo snel mogelijk te achter te halen wat er precies is gebeurd en zodat de families en vrienden van de overledenen aan hun rouwproces kunnen beginnen. Het is wel het minste wat Nederland voor die mensen kan doen.


    Physics is awesome

    Winhood schreef:
    (...)

    Aangezien er zoveel Nederlanders zijn om gekomen vind ik dat Nederland recht heeft om zich ermee te bemoeien. En dat moeten wij ook doen, al is het alleen maar om zo snel mogelijk te achter te halen wat er precies is gebeurd en zodat de families en vrienden van de overledenen aan hun rouwproces kunnen beginnen. Het is wel het minste wat Nederland voor die mensen kan doen.


    Als zij dan maar niet degenen zijn die de sancties opleggen, daar kan Nederland zich maar beter niet mee bemoeien, want anders krijgen wij Rusland ook op ons dak.


    26 - 02 - '16

    Felis schreef:
    (...)

    Maar andersom zou wel kunnen.


    Nee. Rusland wil geen directe oorlog. Ze vechten proxy wars. Bovendien zit Nederland in de NATO en zijn alle daaraan verbonden landen (De EU en de VS zo ongeveer) verplicht mee te vechten alsof ook aan hen de oorlog verklaard was. Rusland wil dat niet en Nederland is hun vijand niet. Rusland gaat liever beweren dat zij er niets mee te maken hebben en dat het de schuld was van Oekraine.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Nee. Rusland wil geen directe oorlog. Ze vechten proxy wars. Bovendien zit Nederland in de NATO en zijn alle daaraan verbonden landen (De EU en de VS zo ongeveer) verplicht mee te vechten alsof ook aan hen de oorlog verklaard was. Rusland wil dat niet en Nederland is hun vijand niet. Rusland gaat liever beweren dat zij er niets mee te maken hebben en dat het de schuld was van Oekraine.


    Ja, dat is zo inderdaad. Ik ben echt veel te slecht in geschiedenis om dit soort dingen goed te weten.


    26 - 02 - '16

    Felis schreef:
    (...)

    Ja, dat is zo inderdaad. Ik ben echt veel te slecht in geschiedenis om dit soort dingen goed te weten.


    Het nieuws volgen is veel nuttiger!

    Overigens staan en stonden er al plannen klaar om nieuwe sancties af te kondigen tegen Rusland. De EU is daar echter niet zo happig op (Duitsland helemaal) doordat de EU voor een groot deel afhankelijk is van Russisch gas. Wij hebben dan geluk nog gas uit Groningen maar Duitsland bijvoorbeeld haalt 30% van zijn energievoorziening uit Rusland.


    quidquid excusatio prandium pro

    Felis schreef:
    (...)

    Als zij dan maar niet degenen zijn die de sancties opleggen, daar kan Nederland zich maar beter niet mee bemoeien, want anders krijgen wij Rusland ook op ons dak.


    Nederland kan niet altijd de vrede bewaren. Oorlog vind ik vreselijk, maar wie weet wat er hier na gebeurd als Nederland niet laat merken dat dit niet kan? USA heeft makkelijker praten want zij zijn niet zo dichtbij als wij bij Rusland maar toch. Moeten we dan maar altijd de lieve vrede bewaren, want stel je voor wij krijgen Rusland op ons dak?


    Physics is awesome

    Winhood schreef:
    (...)

    Nederland kan niet altijd de vrede bewaren. Oorlog vind ik vreselijk, maar wie weet wat er hier na gebeurd als Nederland niet laat merken dat dit niet kan? USA heeft makkelijker praten want zij zijn niet zo dichtbij als wij bij Rusland maar toch. Moeten we dan maar altijd de lieve vrede bewaren, want stel je voor wij krijgen Rusland op ons dak?


    Georgie en Oekraine laten zien dat het een goed idee is om op glas te lopen bij Rusland. Nu heeft Nederland wel iets meer vriendjes en een stuk minder grenzen met Rusland (0 meter van Nederland grenst aan Rusland om precies te zijn), dus zijn we vermoedelijk iets veiliger.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Georgie en Oekraine laten zien dat het een goed idee is om op glas te lopen bij Rusland. Nu heeft Nederland wel iets meer vriendjes en een stuk minder grenzen met Rusland (0 meter van Nederland grenst aan Rusland om precies te zijn), dus zijn we vermoedelijk iets veiliger.


    Wij zijn ook wel veiliger, maar als ik op het nieuws zie wat er nu gebeurt met Oekraine dan word ik wel een beetje bang. De mensen die het vliegtuig uit het luchtruim hebben geschoten zijn waarschijnlijk voor Rusland dus ik wil liever niet weten wat ze nog meer kunnen. En ik weet heus wel dat Nederland geen grenzen heeft met Rusland. Ik wilde alleen een vergelijking maken, het is makkelijker voor de USA om sancties op te leggen want zij zijn verder weg.


    Physics is awesome

    Winhood schreef:
    (...)

    Wij zijn ook wel veiliger, maar als ik op het nieuws zie wat er nu gebeurt met Oekraine dan word ik wel een beetje bang. De mensen die het vliegtuig uit het luchtruim hebben geschoten zijn waarschijnlijk voor Rusland dus ik wil liever niet weten wat ze nog meer kunnen. En ik weet heus wel dat Nederland geen grenzen heeft met Rusland. Ik wilde alleen een vergelijking maken, het is makkelijker voor de USA om sancties op te leggen want zij zijn verder weg.


    De VS ligt slechts 82 km van Rusland en is daarmee een stuk dichter bij Rusland dan Nederland.


    Dit topic is gesloten omdat het maximum van 300 berichten is bereikt


    quidquid excusatio prandium pro