• Een Maleisisch passagiersvliegtuig dat van Schiphol was vertrokken en onderweg was naar Kuala Lumpur, is neergestort op Oekraïens grondgebied. Het toestel zou zijn neergeschoten.

    Dat meldt het Russische persbureau Interfax. Het toestel is volgens een adviseur van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken met een luchtdoelraket neergeschoten door de pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne.
    Het ministerie bevestigt volgens Interfax dat alle mensen aan boord zijn omgekomen. Ook het Oekraïense luchtvaartorgaan bevestigt de crash. Malaysia Airlines stelt inmiddels dat het het contact met vlucht MH17 is verloren.
    Het toestel kwam volgens Interfax niet ver van de Oost-Oekraïense stad Donetsk, vijftig kilometer van de grens met Rusland, neer.
    Interfax stelt dat het gaat om een Boeing 777 van Malaysia Airlines met 280 passagiers en vijftien bemanningsleden aan boord. Het vliegtuig zou zijn opgestegen uit Amsterdam en op weg zijn naar de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur. De vlucht zou worden uitgevoerd door Malaysia Airlines en KLM.
    Reuters meldt dat het passagierstoestel niet op de verwachte tijd het Russische luchtruim binnenvloog.


    Bron: nu.nl

    Updates:
    Nederlanders aan boord
    154 Nederlanders omgekomen
    Volgens Amerikanen uit de lucht geschoten
    Luchtruim Oost-Oekraïne afgesloten
    Zeker 173 Nederlanders omgekomen
    Aids onderzoekers in toestel
    Twee onderzoeken

    Nu.nl liveblog
    BBC liveblog
    The Guardian liveblog
    Reuters liveblog

    Condoleance register

    - 189 Dutch
    - 27 Australian
    - 44 Malaysian
    - 12 Indonesian
    - 9 British
    - 4 Germans
    - 4 Belgians
    - 3 Filipinos
    - 1 Canadian
    - 1 New Zealand
    - 4 Unidentified

    [ bericht aangepast op 18 juli 2014 - 20:53 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 17 juli 2014 - 19:36 ]


    Your make-up is terrible

    COBAlN schreef:
    Weet je wat ik niet snap? Hoe men in vredesnaam nog steeds van drieëntwintig mensen niet weet welke nationaliteit ze hadden. Je moet toch je paspoort laten inscannen voor je het vliegtuig opstapt? Het is gewoon even de lijst afgaan en dan zouden ze het moeten weten. Dat het van drieëntwintig mensen nog niet geweten is, is dubbel zo erg voor de nabestaanden.


    Het is heel lastig uit te zoeken omdat het twee gecombineerde vluchten waren en niet iedereen op hetzelfde vliegveld ingestapt was.


    Your make-up is terrible

    Hoe het van 22 naar 154 naar 173 kan gaan... Jeetje man ik vind het vreselijk. Sowieso voor nabestaande van alle mensen die zijn omgekomen. Pff... Dit is een van de grootste rampen na 9/11 las ik ergens


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Handles schreef:
    (...)

    Het is heel lastig uit te zoeken omdat het twee gecombineerde vluchten waren en niet iedereen op hetzelfde vliegveld ingestapt was.


    Het vliegtuig maakte een tussenstop in Schiphol? Normaal gezien zou de vliegtuigmaatschappij toch ook moeten weten wie er dan verder vliegt naar Maleysia en wie niet?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    COBAlN schreef:
    (...)

    Het vliegtuig maakte een tussenstop in Schiphol? Normaal gezien zou de vliegtuigmaatschappij toch ook moeten weten wie er dan verder vliegt naar Maleysia en wie niet?


    Ja, maar ze hebben de instapkaarten nodig van verschillende vliegvelden om te kijken wie ook daadwerkelijk ingestapt zijn.


    Your make-up is terrible

    Ik kom allemaal tweets tegen van mensen die gestorven zijn door de ramp. Bizar. Het zijn zulk soort tweets: 'Heb zo'n zin in Maleisië!'

    Echt vreselijk, jeetje. Ik word er helemaal naar van.

    [ bericht aangepast op 18 juli 2014 - 11:56 ]

    Het komt nu weer op het nieuws, brrrr.

    Amerikaanse inlichtingsdiensten hebben bevestigd dat het vliegtuig geraakt is door een raket, want dat zagen ze op satellietbeelden.

    Om je af te vragen hoe betrouwbaar die Amerikaanse inlichtingsdiensten zijn...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Lone schreef:
    Het komt nu weer op het nieuws, brrrr.


    Ja. Nederland zegt nu ook dat het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk is neergeschoten.

    Lifenews.ru is begonnen met filmpjes uploaden van telefoons die ze hebben meegenomen van de crash... Stel je voor dat je sterft in een vliegramp en een stel journalisten plundert je telefoon en gaat alles er op uploaden... Die zender is gestoord. Volgens mij is dat niet alleen ethisch volkomen onverantwoord maar ook nog eens illegaal. Je kan toch niet zomaar spullen meenemen van de doden?

    Vinception schreef:
    Amerikaanse inlichtingsdiensten hebben bevestigd dat het vliegtuig geraakt is door een raket, want dat zagen ze op satellietbeelden.

    Om je af te vragen hoe betrouwbaar die Amerikaanse inlichtingsdiensten zijn...


    Wel, gezien het feit dat de rebellen twee weken geleden blij zeiden dat ze een raketinstallatie hadden, gisteren blij riepen dat ze een vliegtuig hebben neergeschoten en het ver van de grenzen is gebeurt...
    Ik zou ze alleen niet vertrouwen als ze met vingers gaan wijzen. Op dit moment wijst alles er op dat Oekraenische seperatisten met een op het regeringsleger buitgemaakte BUK een vliegtuig hebben neergeschoten waarvan ze dachten dat het militair was. De VS zal ongetwijfeld proberen Rusland de schuld in de schoenen te schuiven, maar ik denk niet dat die hiervoor verantwoordelijk zijn (direct of indirect) Poetin geeft Oekraïne de schuld, omdat het vliegtuig boven hun grondgebied is neergeschoten en zo proberen beide partijen dit te gebruiken om elkaar zwart te maken.

    [ bericht aangepast op 18 juli 2014 - 12:47 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ja. Nederland zegt nu ook dat het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk is neergeschoten.

    Lifenews.ru is begonnen met filmpjes uploaden van telefoons die ze hebben meegenomen van de crash... Stel je voor dat je sterft in een vliegramp en een stel journalisten plundert je telefoon en gaat alles er op uploaden... Die zender is gestoord. Volgens mij is dat niet alleen ethisch volkomen onverantwoord maar ook nog eens illegaal. Je kan toch niet zomaar spullen meenemen van de doden?


    Het is sowieso verboden om een rampgebied te betreden, voor zover ik weet. En al helemaal om als aasgieren alles te gaan verzamelen en zelfs mee te nemen. Dat wordt ook wel onder plunderen/scavenging gerekend.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    (...)

    Het is sowieso verboden om een rampgebied te betreden, voor zover ik weet. En al helemaal om als aasgieren alles te gaan verzamelen en zelfs mee te nemen. Dat wordt ook wel onder plunderen/scavenging gerekend.


    Dat dacht ik al. Valt dat ook onder internationaal recht? Gezien het feit dat het nu een beetje onduidelijk is op wiens grondgebied dit gebeurt is... De zwarte dozen zijn trouwens ook al meegenomen, die schijnen de rebellen nu naar Rusland te transporteren voor nader onderzoek.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Dat dacht ik al. Valt dat ook onder internationaal recht? Gezien het feit dat het nu een beetje onduidelijk is op wiens grondgebied dit gebeurt is... De zwarte dozen zijn trouwens ook al meegenomen, die schijnen de rebellen nu naar Rusland te transporteren voor nader onderzoek.


    Zal ongetwijfeld onder de VN vallen. Al geloof ik dat de EU hier ook wetten voor heeft, maar dat weet ik niet zeker.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    (...)

    Zal ongetwijfeld onder de VN vallen. Al geloof ik dat de EU hier ook wetten voor heeft, maar dat weet ik niet zeker.


    Oekraïne noch Rusland noch de DPR vallen echter onder de EU. In ieder geval, ik hoop dat die plunderaars allemaal in de gevangenis belanden, hoewel ik vrees dat dat niet zal gebeuren.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik vind het zo stom dat de wereld zich nu druk maakt over wie het gedaan heeft en hoe het gebeurd is (al weet ik dat dat niet meer dan normaal is).

    Het zijn gewoon mensen die andere mensen van hun leven hebben beroofd. Die gedachte breekt mijn hart.

    Is this what humanity is like nowadays? I'd like another world.

    Er was net op NOS een gesprek met een Rus in Moskou die bloemen neerlegde bij de Nederlandse ambassade daar. Vraag me af hoe het moet zijn om te denken en /of overal te horen dat je land waarschijnlijk (in)direct verantwoordelijk is voor 300 doden. Niet iedereen daar staat achter Putin en er zullen ongetwijfeld ook Russen zijn die denken dat Rusland de DPR steunt.

    Putin zelf is nog steeds een bitch door de schuld bij oekraine te leggen doordat het boven hun grondgebied gebeurde. Vooral aangezien Rusland al maanden zegt dat de DPR een zelfstandig land is en het dus boven hún luchtruim gebeurde.

    Elio di rupo zegt overigens dat er 5 belgische slachtoffers waren.

    Oeh, de Oekraenische premier heeft gevraagd of alle regeringen ter wereld willen helpen de "bastards" die dit gedaan hebben gerechtigheid te brengen. Een premier die scheld in een persconferentie O.o

    [ bericht aangepast op 18 juli 2014 - 13:44 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    Er was net op NOS een gesprek met een Rus in Moskou die bloemen neerlegde bij de Nederlandse ambassade daar. Vraag me af hoe het moet zijn om te denken en /of overal te horen dat je land waarschijnlijk (in)direct verantwoordelijk is voor 300 doden. Niet iedereen daar staat achter Putin en er zullen ongetwijfeld ook Russen zijn die denken dat Rusland de DPR steunt.

    Putin zelf is nog steeds een bitch door de schuld bij oekraine te leggen doordat het boven hun grondgebied gebeurde. Vooral aangezien Rusland al maanden zegt dat de DPR een zelfstandig land is en het dus boven hún luchtruim gebeurde.

    Elio di rupo zegt overigens dat er 5 belgische slachtoffers waren.

    Oeh, de Oekraenische premier heeft gevraagd of alle regeringen ter wereld willen helpen de "bastards" die dit gedaan hebben gerechtigheid te brengen. Een premier die scheld in een persconferentie O.o


    Ik denk dat je het op dezelfde manier kan zien als Nederland bij Srebrenica, waarbij NL ook mede schuldig is aan 300 doden.

    De kans is natuurlijk overduidelijk groot dat de rebellen het hebben gedaan, maar zoals we gister hoorden zijn die ook helemaal losgeslagen van Rusland. Zelfs Rusland heeft geen grip meer op hen en dat is wat het moeilijk maakt.

    Die Amerikaanse inlichtingendienst lijkt mij btw niet super betrouwbaar. Zodra de Amerikanen met hun vingertjes naar Rusland kunnen wijzen doen ze dat maar al te graag.


    "The only way of finding a solution is to fight back, to move, to run, and to control that pressure."