• Zoals de topic titel zegt. Israel valt op dit moment de Gazastrook binnen met grondtroepen, na het aflopen van een staakt-het-vuren van slechts 5 uur. Op dit moment staat de sterfte op 230 palestijnen en 1 israeliër. In de komende dagen zullen ongetwijfeld nog veel meer palestijnen sterven.

    bron


    quidquid excusatio prandium pro

    Yoda schreef:
    (...)

    Nergens? Dit gebeurde in de middeleeuwen ook al, alleen toen hadden ze geen twitter, facebook of de media om het overal bekend te maken. Denk niet dat dit ook maar enigszins verschilt van de kruistochten of andere oorlogen. Het enige dat veranderd is, zijn de wapens.


    Ik moest denken aan een uitspraak van Einstein:

    ''Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.''


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Dat is al meerdere keren geprobeerd, maar liep altijd op niets uit.


    Nope. Het is ook totaal niet behulpzaam als Netanyahu tijdens vredesgesprekken nieuwe nederzettingen laat bouwen in Gaza.


    quidquid excusatio prandium pro

    Ladris schreef:
    (...)

    De VS had al eens eerder bemiddeld en toen geopperd dat Israël een kleine staat zou worden in Palestina maar de Palestijnen gingen daar niet mee akkoord; hadden ze dat wel gedaan dan was het misschien niet zo uitgelopen. Daarna heeft iemand (ik ben zijn naam vergeten) alsnog de staat Israël uitgeroepen en zij zijn vanaf het begin af aan al aangevallen door andere landen. Syrië, Egypte en Palestina bijvoorbeeld. Israël was alleen militair suprieur en sloeg natuurlijk terug en hebben daarna veel delen van Palestina veroverd.
    Dus het is ook ergens de schuld van Europa - was er een plek geweest voor de Joden in Europa dan zouden ze niet gevlucht zijn (vooral na WOII) naar Palestina. Maarja, dan zouden zoveel landen de schuld krijgen. Als Palestina namelijk niet had aangevallen dan hadden de Joden niet keihard terug geslagen en waren ze misschien gewoon in hun eigen gebied gebleven.

    Weet ik allemaal. De VS was trouwens pas aan het bemiddelen nadat de staat Israel was uitgeroepen. De Palastijnen gingen toen niet akkoord omdat zij wilden dat degenen die in de jaren 50/60 naar andere landen waren gevlucht konden terugkeren naar Palestina. Israel ging natuurlijk daar natuurlijk niet mee instemmen. Europa heeft dit conflict doen ontstaan en doen er nu niks meer mee, dat is ook waardeloos.
    Hetgeen waar ik vooral mee zit is dat er nederzettingen op Palestijns gebied worden gebouwd door Israel, dat Israel een fucking muur heeft gebouwd (ondanks goede redenen is dit echt vervelend voor Palestijnen die in J. werken) en dat Palestijnen worden weggepest en gediscrimineerd.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Edd schreef:
    (...)
    Weet ik allemaal. De VS was trouwens pas aan het bemiddelen nadat de staat Israel was uitgeroepen. De Palastijnen gingen toen niet akkoord omdat zij wilden dat degenen die in de jaren 50/60 naar andere landen waren gevlucht konden terugkeren naar Palestina. Israel ging natuurlijk daar natuurlijk niet mee instemmen. Europa heeft dit conflict doen ontstaan en doen er nu niks meer mee, dat is ook waardeloos.
    Hetgeen waar ik vooral mee zit is dat er nederzettingen op Palestijns gebied worden gebouwd door Israel, dat Israel een fucking muur heeft gebouwd (ondanks goede redenen is dit echt vervelend voor Palestijnen die in J. werken) en dat Palestijnen worden weggepest en gediscrimineerd.


    Yup. En niet alleen Palestijnen worden gediscrimineerd, alle niet-joden. Zo is er bijvoorbeeld dit artikel. Een Joodse dokter mag op Sabbath Joden behandelen want het leven van diegene staat boven het verbreken van de sabbath. Bij een niet-jood is het het niet waard. Oftewel, niet-joden zijn tweederangs burgers. Een dokter kan aangeklaagd worden voor het behandelen van een niet-jood gedurende sabbath.

    En arabieren zijn sowieso per definitie derderangs. Die mogen allemaal uitgemoord worden.

    Nu is dit natuurlijk niet de visie van de meerderheid. Maar Israel is meer een theocratie dan een democratie, alleen dat wordt vaak vergeten.

    Het feit dat de Westerse verslaggeving en les over het Israel/Palestjinen conflict zo eenzijdig is zit me dwars. Dat regeringen daaraan meewerken door bijvoorbeeld pro-palestina protesten te verbieden maakt het alleen maar erger.

    [ bericht aangepast op 19 juli 2014 - 17:04 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Yup. En niet alleen Palestijnen worden gediscrimineerd, alle niet-joden. Zo is er bijvoorbeeld dit artikel. Een Joodse dokter mag op Sabbath Joden behandelen want het leven van diegene staat boven het verbreken van de sabbath. Bij een niet-jood is het het niet waard. Oftewel, niet-joden zijn tweederangs burgers. Een dokter kan aangeklaagd worden voor het behandelen van een niet-jood gedurende sabbath.

    En arabieren zijn sowieso per definitie derderangs. Die mogen allemaal uitgemoord worden.

    Nu is dit natuurlijk niet de visie van de meerderheid. Maar Israel is meer een theocratie dan een democratie, alleen dat wordt vaak vergeten.

    Het feit dat de Westerse verslaggeving en les over het Israel/Palestjinen conflict zo eenzijdig is zit me dwars. Dat regeringen daaraan meewerken door bijvoorbeeld pro-palestina protesten te verbieden maakt het alleen maar erger.


    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het meer andersom ervaar. Bij alleen het woord Israël beginnen velen tegenwoordig al te gruwen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Sorry voor het bumpen, maar ik vind het nutteloos er een nieuw topic voor aan te maken. Dit is een bericht van tien uur geleden.

    De verlenging van een bestand tussen Hamas en Israël lijkt stand te houden. Na een rommelig begin bleven verdere escalaties van beide zijden uit.

    Het driedaagse bestand werd woensdagavond met vijf dagen verlengd, vlak voordat het staakt-het-vuren zou aflopen. De verlenging dreigde meteen te mislukken vanwege beschietingen over en weer, maar de rest van de dag bleef het rustig.

    Deze periode van rust is de langste sinds Israël vorige maand ten strijde trok tegen Hamas. Bij de gevechten zijn tot nu toe 63 Israëlische militairen, 3 Israëlische burgers en bijna 2000 Palestijnen omgekomen.

    'Hamas aanpakken'
    In Tel Aviv werd donderdagavond gedemonstreerd door betogers die vinden dat de regering-Netanyahu Hamas harder moet aanpakken. Er kwamen zo'n 10.000 mensen op af. Bewoners uit de gebieden die dicht bij de grens met de Palestijnse gebieden liggen werden met bussen naar demonstratie vervoerd.

    "We moeten ze totaal vernietigen", zei een betoger uit de grensplaats Sderot. "Hamas mag niet bepalen of mijn gezin 's nachts vredig kan slapen."

    "We zijn bang dat een compromis ten koste van ons zal komen", zei de burgemeester van Sderot. "We willen niet constant onder vuur komen te liggen vanuit de Gaza-strook."

    Hoop op akkoord
    Israël onderhandelt in Caïro indirect met Hamas over een permanente oplossing. De Palestijnen zijn hoopvol over een akkoord, maar belangrijke details over bijvoorbeeld de wederopbouw in Gaza moeten nog worden uitgewerkt.

    Onderhandelaars van Hamas vlogen vandaag voor overleg naar Doha in Qatar, waar de top van de organisatie verblijft.


    Eerlijk gezegd vertrouw ik er allang niet meer op dat het daar ooit goed gaat komen. Het is daar al van in '67 oorlog tussen die twee en ze komen al van in eind 1800 niet "overeen", om het zo te stellen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Yup. En niet alleen Palestijnen worden gediscrimineerd, alle niet-joden. Zo is er bijvoorbeeld dit artikel. Een Joodse dokter mag op Sabbath Joden behandelen want het leven van diegene staat boven het verbreken van de sabbath. Bij een niet-jood is het het niet waard. Oftewel, niet-joden zijn tweederangs burgers. Een dokter kan aangeklaagd worden voor het behandelen van een niet-jood gedurende sabbath.

    En arabieren zijn sowieso per definitie derderangs. Die mogen allemaal uitgemoord worden.

    Nu is dit natuurlijk niet de visie van de meerderheid. Maar Israel is meer een theocratie dan een democratie, alleen dat wordt vaak vergeten.

    Het feit dat de Westerse verslaggeving en les over het Israel/Palestjinen conflict zo eenzijdig is zit me dwars. Dat regeringen daaraan meewerken door bijvoorbeeld pro-palestina protesten te verbieden maakt het alleen maar erger.

    Precies dit. Dit zint me absoluut niet.


    No growth of the heart is ever a waste

    Grohl schreef:
    Sorry voor het bumpen, maar ik vind het nutteloos er een nieuw topic voor aan te maken. Dit is een bericht van tien uur geleden.

    (...)

    Eerlijk gezegd vertrouw ik er allang niet meer op dat het daar ooit goed gaat komen. Het is daar al van in '67 oorlog tussen die twee en ze komen al van in eind 1800 niet "overeen", om het zo te stellen.


    Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ooit opgelost gaat worden. Het is daar nog geen moment kalm geweest volgens mij. Ik vind het hartverscheurend om te zien hoe de Hamas zich niet bekommeren om de levens van de Palestijnen en hen per se als een schild tegen de Israëliërs blijven gebruiken. :/


    Every villain is a hero in his own mind.