• Er is op het moment heel wat aan de hand in Ferguson in de Verenigde Staten. Er is alleen heel weinig bekend omdat de media niet toegelaten wordt.

    Er zijn opnieuw rellen uitgebroken in Ferguson, een voorstad van de Amerikaanse stad St. Louis. In Ferguson werd vorig weekend een zwarte jongen doodgeschoten door een politieagent.

    De sfeer is grimmig. De mensen roepen om "gerechtigheid" en er wordt hevig gevloekt tegen de politie. Op Twitter wordt gemeld dat de demonstranten willen dat journalisten vannacht bij hen in de buurt blijven, om verslag te doen van wat er gebeurt.


    Bron: NOS

    Dit is het Nederlandse nieuws, die het over 'rellen' heeft. In de VS vind je er amper nieuws over, de media wordt bedreigt en mag niet in de buurt komen. Agenten hebben zelfs gedreigd dat journalisten het met hun leven kunnen beknopen als ze blijven.
    Het waren geen rellen, het was begonnen als vreedzame protesten.
    Lees hier meer.
    Een veel completer verhaal.

    Wat denken jullie hiervan?

    [ bericht aangepast op 14 aug 2014 - 15:13 ]


    Your make-up is terrible

    Ik zag er een filmpje van op Tumblr, vind het belachelijk hoe de politie met die mensen om gaat.


    The universal language of art.

    Ik snap Amerika niet, en ik vrees dat ik hen nooit ga snappen. Ze doen er alles aan zogezegd de wereldvrede te behouden, zijn een vrij en zeer geciviliseerd land (volgens hunzelf), zijn nog christelijker dan de paus en zijn zowat de ruimdenkendste personen ter wereld, en dan doen ze zoiets? Ze schieten onschuldige mensen neer, proberen zichzelf goed te praten, arresteren onschuldige mensen, willen de media er niets van laten opvangen en dat uit naam van de politie en alles wat ermee te maken heeft?
    Ik denk dat ik de reden gevonden heb dat zoveel mensen Amerika niet mogen.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Handles schreef:
    Ik zag net een post op Tumblr waar de naam van de agent bekend werd gemaakt.


    Ayup, en de naam klopt niet, als de thread die ik nu volg gelijk heb. Weer een ander anonymous account beweert ook dat ze een stuk of 4 namen hebben en niet zeker zijn of het uberhaupt 1 van die namen is

    Er zijn ook twee journalisten gearresteerd omdat ze niet snel genoeg een McDonalds verlieten. Een van Washington Post, een van Huffington Post. Beiden zijn de volgende dag zonder verklaring of aanklacht weer vrijgelaten.

    EDIT: Ah, de huidige verklaring is dat ze "trespassing" waren. Oftewel, ze bevonden zich in verboden terrein. Dat terrein was een McDonalds een eind van de onrust af. Ok. Seems legit.

    EDIT 2: Er was een persconferentie gegeven door de police chief van Ferguson. Gozer weet blijkbaar erg veel af van Anonymous en Twitter maar heeft geen flauw idee wat er binnen zijn eigen departement gebeurt, als we hem mogen geloven.

    Ook leuk:
    Journalist in de zaal: "I am from Al Jazeera America and I have a question"
    Chief:

    [ bericht aangepast op 14 aug 2014 - 19:36 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik heb het nieuws ook gevolgd, op Tumblr, en dit verwoest mijn vertrouwen in de wereld, dat al behoorlijk laag was, alleen maar nog meer. Het is echt absurd wat daar gebeurt, en ik voel me er vreselijk ongemakkelijk en onrustig door.
    Meer woorden krijg ik er niet over uit, want ik sta serieus nog perplex.


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Parachutes schreef:
    Ik heb het nieuws ook gevolgd, op Tumblr, en dit verwoest mijn vertrouwen in de wereld, dat al behoorlijk laag was, alleen maar nog meer. Het is echt absurd wat daar gebeurt, en ik voel me er vreselijk ongemakkelijk en onrustig door.
    Meer woorden krijg ik er niet over uit, want ik sta serieus nog perplex.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ben ik dan de enige die het nogal een vaag verhaal vind?
    Ik vind dat het van bepaalde bronnen nogal sensatie zoekerij is. De verhalen zijn te tegenstrijdig en er staan zelfs tegenstellingen in een artikel over wat de getuige gezegd zou hebben en wat hij in het filmpje daadwerkelijk gezegd heeft. De enige getuige die ik heb horen spreken is de goede vriend van de omgekomen jongen. Hij gaat zijn vriend natuurlijk niet verlinken, zeker niet nu hij dood is. Daarnaast zou het voor hemzelf ook nog negatief uit kunnen pakken als zou blijken dat hij ook invloed heeft gehad op de gang van zaken. Ik kan er geen goed oordeel over vellen. Het enige wat ik kan zeggen is dat als die jongen inderdaad ongewapend was, de agent niet had mogen schieten, maar zoals ik al zei; de verhalen zijn te tegenstrijdig. Het kan best zo geweest zijn dat de agent dacht dat de jongen naar een wapen greep. Aan de andere kant kan de politie zijn boekje ver te buiten zijn gegaan en de jongen inderdaad achter na gezeten hebben met een pistool. Ik weet het niet. Er zou een kern van waarheid in beide verhalen kunnen zitten.


    Hamartia

    Bethel schreef:
    Ben ik dan de enige die het nogal een vaag verhaal vind?
    Ik vind dat het van bepaalde bronnen nogal sensatie zoekerij is. De verhalen zijn te tegenstrijdig en er staan zelfs tegenstellingen in een artikel over wat de getuige gezegd zou hebben en wat hij in het filmpje daadwerkelijk gezegd heeft. De enige getuige die ik heb horen spreken is de goede vriend van de omgekomen jongen. Hij gaat zijn vriend natuurlijk niet verlinken, zeker niet nu hij dood is. Daarnaast zou het voor hemzelf ook nog negatief uit kunnen pakken als zou blijken dat hij ook invloed heeft gehad op de gang van zaken. Ik kan er geen goed oordeel over vellen. Het enige wat ik kan zeggen is dat als die jongen inderdaad ongewapend was, de agent niet had mogen schieten, maar zoals ik al zei; de verhalen zijn te tegenstrijdig. Het kan best zo geweest zijn dat de agent dacht dat de jongen naar een wapen greep. Aan de andere kant kan de politie zijn boekje ver te buiten zijn gegaan en de jongen inderdaad achter na gezeten hebben met een pistool. Ik weet het niet. Er zou een kern van waarheid in beide verhalen kunnen zitten.


    Er zijn drie getuigen, wiens verhaal overeenkomt en er is videobeeld van vlak na de schietpartij. De jongen was ongewapend, dat is al lang officieel bevestigd. Zelfs de officiele versie van de politie spreekt niet tegen wat de getuigen zeggen Verder verandert dat weinig aan het endemische racisme in Amerika noch aan het feit dat de reactie van de politie behoorlijk over the top is. Verder hebben ze het lichaam van de jongen uren onbedekt op straat laten liggen. De vriend van Brown, Johnson, werd pas afgelopen woensdag gevraagd om zijn verhaal te doen voor het politieonderzoek. Daarvoor werd er alleen naar de agent geluisterd.

    Voor een goed overzicht van de gebeurtenissen, lees dit. Veel overzichtelijker dan tumblr.

    OT: Het is rustig geweest in Ferguson. Tot ieder's verrassing blijkt dat als je mensen rustig laat protesteren zonder al je militaire foefjes tevoorschijn te halen, dat ze dan ook enkel rustig protesteren.

    [ bericht aangepast op 15 aug 2014 - 15:03 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Amerika,kan niet missen.

    Sorry hoor dat ik dit zeg maar blanke mensen ( in amerika dan)mogen zich echt heel diep gaan schamen. Van welk ras je ook bent, je bent mens en daardoor gelijk. Zouden ze het leuk vinden als de rollen omgedraaid waren? think about that


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Dit is overigens ook interessant om te lezen. Een verzameling tweets van (Ex-)militairen over het verschil in agressie en dreiging die uitgestraald word door militairen in oorlogsgebied en de politie
    Spoilers: De politie is veel dreigender en daardoor minder effectief in haar functie.


    @BFriedmanDC
    Follow
    The gentleman on the left has more personal body armor and weaponry than I did while invading Iraq.
    3:26 AM - 14 Aug 2014


    In Ferguson lopen namelijk twee problemen door elkaar heen: Het een is het racisme in de VS, wat zeker bij de politie nog een grote rol speelt. Het andere is de excessieve bewapening van de politie na de Irak-oorlog.


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Er zijn drie getuigen, wiens verhaal overeenkomt en er is videobeeld van vlak na de schietpartij. De jongen was ongewapend, dat is al lang officieel bevestigd. Zelfs de officiele versie van de politie spreekt niet tegen wat de getuigen zeggen Verder verandert dat weinig aan het endemische racisme in Amerika noch aan het feit dat de reactie van de politie behoorlijk over the top is. Verder hebben ze het lichaam van de jongen uren onbedekt op straat laten liggen. De vriend van Brown, Johnson, werd pas afgelopen woensdag gevraagd om zijn verhaal te doen voor het politieonderzoek. Daarvoor werd er alleen naar de agent geluisterd.

    Voor een goed overzicht van de gebeurtenissen, lees dit. Veel overzichtelijker dan tumblr.

    OT: Het is rustig geweest in Ferguson. Tot ieder's verrassing blijkt dat als je mensen rustig laat protesteren zonder al je militaire foefjes tevoorschijn te halen, dat ze dan ook enkel rustig protesteren.


    Die link maakt het inderdaad een stuk duidelijker!


    Hamartia

    Bethel schreef:
    (...)

    Die link maakt het inderdaad een stuk duidelijker!


    En dat is mooi, want deze situatie is verwarrend als hell :c

    Na een goede, vreedzame dag eergisteren zonder machtsvertoon kwam de politie gisteravond weer aanrijden met zwaar materieel, dreigementen en traangas. Hierna ontstond verwarring. Tijdens deze verwarring begonnen enkelen winkels te plunderen, beginnend met de winkel die Brown zou hebben bestolen/overvallen. Uiteindelijk hebben de rest van de demonstranten hen tegengehouden toen de politie niet ingreep.
    Hundreds in the streets. Only a few dozen attempting to loot. Dozens more physically trying to prevent


    Toen de meerderheid van de demonstranten s'nachts eenmaal vertrokken was begon het plunderen weer. Minstens een winkel werd in de fik gestoken. Politie die wilde ingrijpen kreeg van hun leidinggevenden te horen dat ze zich er buiten moesten houden.
    @stlcountypd also confirms its officers responded to looting at Ferguson Market, but were told to stand down by incident command.


    Zo jammer. Door het plunderen en de video van gisteren (waarvan de chief later heeft bevestigd dat het geen bal te maken had met de executie) verplaatst de aandacht zich van de problemen binnen Ferguson en Amerika als geheel naar de misdaden en zegt een enkeling zelfs dat hij zijn dood verdient heeft. One step forward, one step back.

    [ bericht aangepast op 16 aug 2014 - 16:51 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    TheBadWolf schreef:
    Amerika,kan niet missen.

    Sorry hoor dat ik dit zeg maar blanke mensen ( in amerika dan)mogen zich echt heel diep gaan schamen. Van welk ras je ook bent, je bent mens en daardoor gelijk. Zouden ze het leuk vinden als de rollen omgedraaid waren? think about that


    Geloof me, genoeg blanke mensen in Amerika zijn het hier echt niet mee eens. Ik denk niet dat het helpt als je alles over een kam gaat scheren.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Alisos schreef:
    (...)

    Geloof me, genoeg blanke mensen in Amerika zijn het hier echt niet mee eens. Ik denk niet dat het helpt als je alles over een kam gaat scheren.


    Er is echter nog een heleboel casual racism in Amerika. Vergeet niet dat gelijke rechten pas een jaar of 50 geleden wettelijk is vastgelegd.

    Verslag van de vorige nacht door alderman Antonio


    quidquid excusatio prandium pro

    Deze situatie is echt in- en intriest. Helaas zal het waarschijnlijk nog heel lang duren voordat Amerika geen racisme meer kent en waarschijnlijker zal dat nooit gebeuren. Daarnaast zijn er echt heel veel problemen met inderdaad overbewapening van de Amerikaanse politie en is ook het rechtssysteem vrij belabberd.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Alisos schreef:
    (...)

    Geloof me, genoeg blanke mensen in Amerika zijn het hier echt niet mee eens. Ik denk niet dat het helpt als je alles over een kam gaat scheren.


    Still, in Amerika is er nog heel veel racisme wat dat betreft en dat speelt ook nog steeds een grote rol bij de politie. Natuurlijk is niet iedereen het ermee eens, maar het is zo dat het er nog meer voorkomt dan hier.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried