• Het spijt me als dit topic verkeerd staat.

    Hallo iedereen,

    Sinds ik aan mijn opleiding doktersassistente ben begonnen ben ik natuurlijk erg veel bezig met gezondheid en ziektes.
    Daardoor ben ik mezelf vragen gaan stellen over de begrippen 'gezondheid' en 'ziekte'.
    Ik heb even rondgevraagd bij een paar mensen wat zij de definitie van 'gezondheid' en 'ziekte' vinden.
    Ik kreeg dan bijvoorbeeld bij het begrip 'gezondheid' het antwoord; De definitie van gezondheid is gewoon dat je gezond bent en dat je niks mankeert.
    En bij 'ziekte' was dit het antwoord: Je hebt een ziekte of een geestelijk probleem wat je kan belemmeren in het dagelijks leven.
    Eigenlijk kwamen alle antwoorden erg dicht bij elkaar in de buurt. Maar omdat er op Quizlet ruimdenkende mensen zitten, naar mijn mening dan, wil ik diezelfde vraag aan jullie stellen.

    Mijn vraag is dus aan jullie; Wat zijn voor jullie de definities van de woorden 'gezondheid' en 'ziekte'?

    [ bericht aangepast op 9 sep 2014 - 18:46 ]


    'If you could see yourself from my perspective, you'll realize there is nothing you need to change about yourself'.

    Het eerste dat me tebinnen schiet, is dat gezondheid de afwezigheid van ziekte is, en dat ziekte de afwezigheid van gezondheid is. Het zijn contrastieve begrippen en kunnen een brede waaier aan betekenissen hebben.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Reno schreef:
    Het eerste dat me tebinnen schiet, is dat gezondheid de afwezigheid van ziekte is, en dat ziekte de afwezigheid van gezondheid is. Het zijn contrastieve begrippen en kunnen een brede waaier aan betekenissen hebben.


    Ik sluit me hierbij aan.


    26 - 02 - '16

    Galeanthropy schreef:
    (...)

    Ik sluit me hierbij aan.

    Ik ook.
    Dit vat eigenlijk samen wat ik wou typen.

    Weet je, ik heb diabetes dus eigenlijk ben ik ziek. Desondanks voel ik me niet ziek.
    Voor mij is gezond zijn, je gezond voelen en ziek zijn is je ziek voelen. Het is een kwestie van je er bij neerleggen of er tegen vechten en er mee leven.

    [ bericht aangepast op 9 sep 2014 - 19:02 ]


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Weet je, ik heb diabetes dus eigenlijk ben ik ziek. Desondanks voel ik me niet ziek.
    Voor mij is gezond zijn, je gezond voelen en ziek zijn is je ziek voelen. Het is een kwestie van je er bij neerleggen of er tegen vechten en er mee leven.

    Dit dus. Diabetes is een chronische ziekte, dus eigenlijk betekent dat dan dat ik de rest van mijn leven ziek en ongezond ben – wat me een heel klein beetje kort door de bocht lijkt. (kitty)


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik vind Nietzsche definitie eigenlijk wel mooi, al is hij wat negatief.

    Health is the amount of illness that still allows me to engage in my essential activities.
    Gezondheid is de hoeveelheid ziekte waarbij ik nog steeds mijn essentiële activiteiten kan uitvoeren (erg vrij vertaald).


    I am an idiot, I move.

    Gezondheid: Je goed kunt functioneren, geestelijk en lichamelijk. Daarbij een redelijke hoge leeftijdsverwachting. Anders kun je een ziekte hebben waarbij je goed functioneert maar dat je bijvoorbeeld nog maar enkele jaren te gaan hebt. Dat noem ik niet gezond. Maar je kunt het ook van een hele andere kant zien. Bijvoorbeeld dat je al gezond bent als je kan doen wat je wilt doen.
    Ziekte: Een beperking, geestelijk of/en lichamelijk, die je beperkt in je doen en laten. Hoeft naar mijn mening geen lage leeftijdsverwachting te hebben maar kan wel.


    I still think of the guitar bible.

    Ik denk dat een ziekte een storende factor is waardoor een persoon niet meer goed kan functioneren. (als deze er geen hulp/oplossing bij krijgt, bijvoorbeeld medicijnen) Deze factor is door het lichaam veroorzaakt, kan dus ook in de hersenen zitten en dus ook in de psyche.
    Sommige ziektes zorgen ervoor dat mensen echt niks meer kunnen, dit zijn dat erge ziektes, met sommige ziektes is goed te leven ondanks de blokkade, deze ziekte is dan minder erg, maar dat neemt niet weg dat het geen ziekte is.
    Bij aandoeningen als autisme, ADHD en dat soort dingen verschilt het wanneer je het echt tot een ziekte kan regelen. Er zijn immers genoeg mensen met zoietsdie prima functioneren, maar dan slechts anders functioneren dan het "normaal zou horen". Er zijn echter wel gevallen waarbij ze ook echt niet goed kunnen functioneren en bijvoorbeeld naar gesticht moeten. Dan zou ik het wel een ziekte noemen.

    [ bericht aangepast op 9 sep 2014 - 21:26 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ziekte is een tekort van psychische, fysische en sociale gezondheid. Ook kan je het stellen als een tekort van de basisbehoeftes (volgens Maslow z'n piramide, als je die gaat leren kennen). En verder is Martha Rogers haar holistische stelling wel interessant over ziekte vind ik.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Gezondheid: Vrij kunnen zijn om te doen wat je wilt zonder dat je lichaam je tegen hou.
    Ziekte: Het belemmering in je dagelijks leven door een of ander manier. (Mijn moeder heeft diabeet en moet erg letten op wat ze eet en doet en wanneer ze dit en dat eet. Dus ook al ligt ze niet ziek op bed, het 'ziekte' is dus zeker wel een belemmering in haar dagelijks leven.)


    -