• Een notaris in Amsterdam onderzoekt of je vriendschap wettelijk kan laten vastleggen. Dit op verzoek van Amsterdamse vrienden die hun vriendschappelijk graag willen laten vastleggen. In hun opinie is de maatschappij te veel gericht op trouwen.

    http://www.nu.nl/amsterdam/3875870/amsterdammers-willen-vriendschap-wettelijk-laten-vastleggen.html


    Een vriend stuurde dit naar mij en ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant klinkt het logisch, maar aan de andere kant ook echt absurd. Wat is jullie mening hierover?


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Onzin. Trouwen is in veel opzichten handig om legale redenen (en dan is ook maar te bekijken waarom je per se moet trouwen) maar vriendschap laten vast leggen. Come on!


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Ik snap wat je bedoelt. Alleen geloof ik dat dit op zich ook wel voordelen kan hebben. Voor sommige mensen zijn vrienden belangrijker dan familie (door omstandigheden e.d.). Als je dan verongelukt, mogen je vrienden niet bij je komen, maar familie wel. Misschien dat een soort contract, ondertekend door de notaris, er voor kan zorgen dat zulke dingen voortaan wel mogelijk zijn.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Mijn eerste reactie was: dat is echt absurd! Maar nu ik erover nadenkt, vind ik dat het eigenlijk geen slecht idee is. Zoals er hierboven al aan is gegeven, is het echt handig in gevallen van ongeluk en alleen familie naar binnen mag gaan. Dan kunnen vrienden bewijzen dat ze echt dicht bij die persoon staan en dat de wel dergelijk recht hebben om te bezoeken.

    Maar ik zal het wel een klein beetje absurd vinden als ze hetzelfde rechten als familie gaan krijgen in gevallen van dood/erfenis. Maar dan weer, als je perse wilt dat jouw vrienden bepaalde dingens erfen, kan je het ook laten vastleggen. Dus ja, het heeft zijn voordelen en mogelijk ook zijn nadelen.

    [ bericht aangepast op 12 sep 2014 - 20:15 ]


    -

    Ik ben het met Dandy eens dat het in zulke gevallen wel handig is om ook vrienden dezelfde rechten als je familie/echtegeno(o)t(e) te geven, maar ik persoonlijk vind vriendschap echt vastleggen zoals met een huwelijk echt onzin. Zie je twee vriendinnen al tot "beste vrienden" verklaard worden door een pastoor? Ik niet bepaald.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Als je vriendschap echt superhecht is hoef je het niet vast te leggen. Het is een mooi gebaar, maar is alles wat je samen deelt dan niet genoeg?

    Alleen om puur zakelijke reden (de redenen die Dandy noemt) zie ik er wat in.
    Trouwen zou ik ook alleen doen om samen zo'n mooi moment mee te maken.

    [ bericht aangepast op 12 sep 2014 - 21:44 ]


    Not all those who wander are lost.

    Ik vind vriendschap meer iets gevoelsmatigs. Trouwen ook, maar het heeft voordelen en redenen waarom je het zou doen.

    Verwoord ik het zo goed?


    Tijd voor koffie.

    Deerstalker schreef:
    Ik vind vriendschap meer iets gevoelsmatigs. Trouwen ook, maar het heeft voordelen en redenen waarom je het zou doen.

    Verwoord ik het zo goed?


    Ik weet niet precies wat jij denkt, of hoe je het uit had willen drukken, maar zolang jij het idee hebt je mening gegeven te hebben op een manier dat iedereen het snapt zou ik zeggen dat je het goed verwoordt.


    Not all those who wander are lost.

    Het toppunt van friendzone.


    Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

    Ik vind het eigenlijk belachelijk, vriendschap is maar heel zelden voor eeuwig, dus met zo'n attest zit je eraan verbonden, dat lijkt me niet echt fijn.


    Queer zijn is gewoon alles

    Eh tja. Dus dan vastleggen, zoals trouwen, maar dan met vriendschappen?
    Uh. Denk niet dat dat 't gaat worden hoor.


    Some people are art and do art at the same time

    Debbaut schreef:
    Ik vind het eigenlijk belachelijk, vriendschap is maar heel zelden voor eeuwig, dus met zo'n attest zit je eraan verbonden, dat lijkt me niet echt fijn.


    16 - 09 - '17

    Mensen trouwen om te beloven dat ze altijd enkel met diegene zullen blijven (eeuwige trouw beloven). Vriendschappen kunnen met meerdere mensen tegelijk, dus wel wat gek dan. Net alsof je met meerdere mensen trouwt xD


    All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost.

    VioletPurple schreef:
    Mensen trouwen om te beloven dat ze altijd enkel met diegene zullen blijven (eeuwige trouw beloven). Vriendschappen kunnen met meerdere mensen tegelijk, dus wel wat gek dan. Net alsof je met meerdere mensen trouwt xD

    Dan moeten ze vanaf nu monogamie voor vriendschappen invoeren. Dat gaat nog leuk worden. :')


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Debbaut schreef:
    Ik vind het eigenlijk belachelijk, vriendschap is maar heel zelden voor eeuwig, dus met zo'n attest zit je eraan verbonden, dat lijkt me niet echt fijn.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik vind het een beetje vreemd, om eerlijk te zijn. Het klinkt een beetje als de ultieme no homo stap. :')
    Maar goed, wat mij betreft mogen mensen best hun vriendschap wettelijk vastleggen als ze dat heel graag willen. Niemand heeft er verder last van, dus als die mannen daar gelukkig van worden, moeten ze het vooral doen. Het lijkt me wel een hoop extra papierwerk voor ambtenaren die daar niet echt op zitten te wachten als dit aanslaat bij het grote publiek, zeker wanneer er onvermijdelijk toch ruzies ontstaan en mensen vriendschapsscheidingen willen. (krul)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan