• Ik weet niet precies in welk subforum dit hoort
    Ik had laatst met een leraar een discussie over bloedgroepen, hij zei dat bloedgroep A bijv. dominanter is over bloedgroep O. Waarbij ik hem onder de neus drukte dat bijna 40% van de Nederlandse bevolking bloedgroep O heeft x) Hij wilde of kon me niet uitleggen hoe dat kwam.
    Zelf heb ik O+, mijn vader A+ en m'n moeder had bij mijn geboorte O- en heeft nu A+ :')
    -bloedgroep van mijn moeder was veranderd door beenmergtransplantatie wegens leukemie-

    Welke bloedgroep hebben jullie? :]
    -En zijn er bloeddonoren hier die wat over hun ervaring willen vertellen? Ik wil graag bloed of plasma doneren maar ik vind het eng ;x

    [ bericht aangepast op 17 nov 2014 - 15:31 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    KillianHook schreef:
    ^ Dus is het net zoals oogkleur.
    De B is dominant over b en als je moeder B heeft en je vader B heeft heb je dus B en Bb dan heb je vaak ook B. Twee kleine b is dan automatisch weer b.

    oké, zo leerde ik het op het VMBO en dat is twee jaar geleden, dus ik kan het verleerd zijn x'd
    Dat is bij gewone gene, bij bloedgroep is het BO :)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Freljords schreef:
    (...)Dat is bij gewone gene, bij bloedgroep is het BO :)


    Dus ik had het wel goed? :p


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    (...)

    Dus ik had het wel goed? :p
    Ongeveer. Toch als je bedoelt dat een of beide van de ouders Bb heeft. Bij bloedgroepen heeft het gen voor bloedgroep O dezelfde 'functie' als kleine b.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Freljords schreef:
    (...)Ongeveer. Toch als je bedoelt dat een of beide van de ouders Bb heeft. Bij bloedgroepen heeft het gen voor bloedgroep O dezelfde 'functie' als kleine b.


    Ik snap het (:


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Mijn moeder heeft AB+, mijn vader O+, en ik heb zelf B+


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Mijn beide zussen hebben A positief en ik heb O Negatief.


    The happiest people don't have the best of everything, they just make the best of everything.

    Ik heb geen idee wat mijn bloedgroep is :'D

    Haerolin schreef:
    Ik weet dat mijn vader A negatief heeft, mijn moeder O negatief, mijn zus O positief en ik A positief. (:


    Huh, maar als beide ouders rhesus negatief zijn, hoe kunnen jij en je zus dan positief zijn? Gezien rhesus negatief recessief is...

    (Vader dd + moeder dd = Kind dd)


    Happy Birthday my Potter!

    Geldt de regel negatief + negatief = Positief niet hierbij?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    KillianHook schreef:
    Geldt de regel negatief + negatief = Positief niet hierbij?


    Volgens mij gaat dat niet op in de genetica en ook bij wiskunde is -17 + -17 nog altijd een negatief getal. Pas bij keer wordt het positief. Niet bij plus.
    Maar wat betreft genetica: Rhesus-negatief betekend dat resusfactor D mist. Mensen met Rhesus-negatief bezitten dus niet de factor D en kunnen deze bij mijn weten dus ook onmogelijk doorgeven aan hun kinderen. Twee ouders met Rhesus-negatief zouden dus ook alleen maar kinderen kunnen krijgen met Rhesus-negatief.

    OT: Ik heb overigens bloedgroep 0. Mijn ouders zijn allebei Rhesus-positief, dus weet ik niet of ik Rhesus-negatief of -positief ben.

    [ bericht aangepast op 3 okt 2014 - 12:24 ]


    Happy Birthday my Potter!

    MissSwan schreef:
    (...)

    Huh, maar als beide ouders rhesus negatief zijn, hoe kunnen jij en je zus dan positief zijn? Gezien rhesus negatief recessief is...

    (Vader dd + moeder dd = Kind dd)




    Maar da's wel raar ja. Net als OP met de moeder met veranderende bloedgroep

    MissSwan schreef:
    (...)

    Volgens mij gaat dat niet op in de genetica en ook bij wiskunde is -17 + -17 nog altijd een negatief getal. Pas bij keer wordt het positief. Niet bij plus.
    Maar wat betreft genetica: Rhesus-negatief betekend dat resusfactor D mist. Mensen met Rhesus-negatief zijn bezitten dus niet de factor D en kunnen deze bij mijn weten dus ook onmogelijk doorgeven aan hun kinderen. Twee ouders met Rhesus-negatief zouden dus ook alleen maar kinderen kunnen krijgen met Rhesus-negatief.


    Yup. Want Rhesus factor is dominant als ik me niet vergis (als je een allel hebt voor Rh+ dan ben je Rh+) Dus zouden twee Rh+ ouders wel een negatief kind kunnen krijgen maar geen Rh- kind.

    Tenzij er sprake is van een mutatie in de eicel/spermacel, dat gebeurt ook nog wel eens. Het feit dat echter zij als haar zus Rh+ zijn en de ouders Rh- maakt dan ook mogelijk dat een van de twee ouders een kiembaanmutatie heeft (dus dat alle sperma/eicellen van een lijn deze mutatie bevatten)
    Of er is een fout gemaakt bij het testen van een van de ouders. Of we hebben per ongeluk ontdekt dat ze echt een kind van de melkboer is 8D

    [ bericht aangepast op 3 okt 2014 - 12:26 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)



    Maar da's wel raar ja. Net als OP met de moeder met veranderende bloedgroep


    hahahah ik zat ook al aan de melkboer te denken


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Yup. Want Rhesus factor is dominant als ik me niet vergis (als je een allel hebt voor Rh+ dan ben je Rh+) Dus zouden twee Rh+ ouders wel een negatief kind kunnen krijgen maar geen Rh- kind.

    Tenzij er sprake is van een mutatie in de eicel/spermacel, dat gebeurt ook nog wel eens. Het feit dat echter zij als haar zus Rh+ zijn en de ouders Rh- maakt dan ook mogelijk dat een van de twee ouders een kiembaanmutatie heeft (dus dat alle sperma/eicellen van een lijn deze mutatie bevatten)


    Ja hij is sws dominant. Daar ben ik zeker van.

    En een mutatie zou dan idd wel een logisch antwoord zijn. Thanks! -jammer dat ik geen biologie meer heb nu ik geslaagd ben. Ik vond dit soort dingen altijd zo interessant ^^


    Happy Birthday my Potter!

    MissSwan schreef:
    (...)

    Ja hij is sws dominant. Daar ben ik zeker van.

    En een mutatie zou dan idd wel een logisch antwoord zijn. Thanks! -jammer dat ik geen biologie meer heb nu ik geslaagd ben. Ik vond dit soort dingen altijd zo interessant ^^


    Awww. Biologie is het beste vak! Wat voor studie ben je dan aan het doen nu?

    Dandy schreef:
    (...)

    hahahah ik zat ook al aan de melkboer te denken


    Ik hoop maar dat dat niet echt de verklaring is (cat)


    quidquid excusatio prandium pro

    SolidSnake schreef:
    (...)

    Ik hoop maar dat dat niet echt de verklaring is (cat)
    No it's not. Chemistry is! Nuja ik vond de gen dingen ook wel altijd interessant, tot het moment ze begonnen met de zaken uit de biologie te geven die me niet interesseerde. Ik haat celleer. (no_chears)


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?