• [ bericht aangepast op 6 juli 2016 - 16:55 ]


    wees jezelf dan ben je al mooi genoeg

    Zoek hobbies waarin je je passie kunt vinden. Hierdoor kreeg ik dingen gemeen met mensen, en die mensen zijn nu goede vrienden van me. En door die hobby heb ik het gevoel gekregen dat ik iets echt kan.
    Ik hoop dat je daar wat aan hebt (:


    These rings that I'm breaking are making you a personal debt.

    Bite schreef:
    Zoek hobbies waarin je je passie kunt vinden. Hierdoor kreeg ik dingen gemeen met mensen, en die mensen zijn nu goede vrienden van me. En door die hobby heb ik het gevoel gekregen dat ik iets echt kan.
    Ik hoop dat je daar wat aan hebt (:


    Sometimes to stay alive, you gotta kill your mind.

    Dat is iets waar je heel moeilijk van af kunt stappen als het er eenmaal in zit. Zo ben ik op school bijvoorbeeld nergens echt goed in, behalve tekenen. Maar daarmee haal ik de opleiding niet. Er werden geen dingen aan me uit besteed omdat andere mensen in het team dingen sneller en beter konden. Zoiets werkt de vicieuze cirkel van minderwaardigheid alleen maar in de hand. En inderdaad dat heerlijke vergelijken met anderen. Wanneer iemand mooier, beter, sneller of slimmer is. Als iemand heel goed is in websites maken of grafisch ontwerp en MBO doet denk ik: allejezus, ik zit in het laatste jaar HBO en ik ben nog niet op hun level.
    Waar het mee begint is een verandering van mentaliteit. Dat is een proces waar ik me nu heel bewust mee bezig ben. Wat je ook doet en waar je ook beter in wil worden, het begint allemaal met die sprong in het diepe, stoppen met malen en aan de slag te gaan. Denk in kleine overwinningen, niet aan het grote geheel. Die kleine dingen ZIJN het grote geheel. Ik zeg maar wat; ik voel me apetrots als ik iets in mijn website aan de praat heb gekregen, al stelt het voor een ervaren bouwer geen fuck voor. Ik heb mezelf dus gedwongen om af te stappen van het idee van: och, al die mensen die al zo goed shit in javascript kunnen programmeren zijn zo veel beter dan ik, en tel mijn overwinningen op mijn eigen manier. Er zullen altijd mensen zijn die trots op je zijn als jij je best doet. Vooral mensen die je dierbaar zijn. En de mensen die dat niet zijn, daar heb ik geen flikker mee te maken.
    Ik heb bewust een voor mij behoorlijk moeilijke schoolopdracht gekozen om juist dat gevoel van inferioriteit aan te pakken, dus er zit meer achter dan alleen sites leren bouwen. Ik weet dat het moeilijk is. Ik weet dat het veel werken is. Ik heb mezelf in de herstvakantie misschien een vrije dag gegund. Ik weet dat wanneer ik presenteer (als ik het uberhaupt af krijg) dat er mensen zullen zijn die veel beter werk zullen leveren. Maar dat is de hele fucking point niet. De hele fucking point is dat ik naar school ga en vooruitgang boek. Er is meer dan alleen het resultaat en dat is het proces en mentaliteit dat tot het resultaat leidt.
    En ik was erachter gekomen dat dat het verschil maakte tussen mij en de mensen die ik als 'goede studenten' zag.
    En ik denk dat jij dat ook moet doen. Eerst kijken naar hetgene dat je onzekerheid veroorzaakt, dan daar je vinger op proberen te leggen en jezelf in kleine stappen uitdagen. Immers; als je op de bodem zit kun je alleen nog maar omhoog gaan. Je zal uit je comfortzone moeten stappen en dat zal niet makkelijk zijn. Maar onthoud; je kan niet beter doen dan je best.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik denk dat Hashirama al het grootste deel heeft verteld, maar het belangrijkste deel is dat je moet stoppen met jezelf te vergelijken met anderen. Er zal altijd wel iemand beter of slimmer zijn in iets dan jij, maar dan ben jij nog niet minder waard dan diegene. Jij zal vast wel ergens beter en/of slimmer ergens in zijn dan de ander.

    [ bericht aangepast op 1 nov 2014 - 20:42 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.