• Vandaag is er een stoffelijk overschot gevonden op het spoor tussen Hoorn en Zaandam van iemand die zichzelf het leven had ontnomen. Daardoor moesten er vele mensen via Alkmaar reizen en zaten dus bij mij in de trein. Dat stoffelijk overschot was een persoon. Iemand met een leven, familie, vrienden. En een net zo'n complex levensverhaal zoals wij die allemaal hebben. Een levensverhaal wat letterlijk miserabel genoeg was om voor een trein te springen.
    En toch konden de mensen in de trein het nergens anders over hebben dan over hoe erg het wel niet was dat ze te laat kwamen en over de gratis cappuccino's die ze kregen voor het wachten.
    En eerlijk werd ik daar verdrietig van, hoe ongevoelig mensen soms wel niet kunnen zijn.

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Ik ga waarschijnlijk een heleboel gezeik over me heen krijgen, maar god, wat denken veel mensen hier simplistisch hier op Q, zeg. Ik heb het alleen tegen de mensen die vinden dat personen die voor trein springen egoïstisch zijn, voor het geval dat er misverstanden ontstaan.

    Ik snap jullie wel, het is namelijk niet heel slim dat zo iemand zichzelf voor de trein gooit en dergelijken en hij of zij zorgt er ook voor dat heel veel mensen trauma's hebben en andere shit. Maar het punt is: al een mens op het punt is gekomen dat hij of zij zichzelf om het leven wil brengen, denkt hij of zij er gewoonweg niet meer over na of er iemand een trauma er aan overhoudt. Diegene is op dat punt eigenlijk alleen nog maar bezig met hoe hij of zij zijn of haar leven moet beëindigen, hoe sterk dat ook mag klinken.

    Dus ik ben het eigenlijk wel met je eens, Maaike, maar helaas is niet iedereen even gevoelig. En ik kan enkele mensen ook wel begrijpen, deels. Als je iets belangrijks hebt en dan gebeurt er dit, dan is het ook gewoon vervelend. Daar kun je ook niet omheen draaien.


    Deep inside, I've never felt alive

    wanhopigmeisje schreef:
    1 van mijn beste vrienden heeft zich verhangen. Is zij dan ook egoistisch?


    Wauw, kan je niet lezen? Het ging over zelfmoord en treinen, ik zien niet wat mensen die zichzelf ophangen ermee te maken heeft.

    Einmana schreef:
    Wat een nare reacties zeg... En wat een onbegrip. Suïcide pogingen gebeuren lang niet allemaal bij het volle verstand, laat ik dat eerst even zeggen. Dissociatie is iets wat heel veel voorkomt, en al helemaal bij mensen die suïcidaal zijn. Dat houdt in dat iemand niet meer weet wat hij of zij aan het doen is en het zich achteraf ook niet meer kan herinneren. Als er dan een achteraf komt... Want in sommige gevallen gebeurt er inderdaad dit.
    ''Dat je het beter op een andere manier kan doen'' Vind ik ook echt een rotopmerking. Je kent hun situatie niet. Je weet niet waarom mensen er voor kiezen om voor de trein te springen. Maar echt, je springt niet zomaar voor de trein. Iemand pleegt niet voor de lol zelfmoord. Zo'n persoon in ontzettend wanhopig en ziet geen enkele uitweg meer. Ik vind zelfmoord echt verre van egoistisch.


    Ik vind zelfmoord ook absoluut niet egoïstisch, het is inderdaad heel triest, maar er zijn genoeg andere manieren als je echt een einde aan je leven wilt maken, dan zoveel mogelijk anderen erin mee te slepen. Dat is het egoïstische eraan, dat jij je zo voelt, daar kunnen al die mensen niks aan doen en die hebben er verder ook niks mee te maken. Je kan ze niet dwingen om daar triest over te zijn.


    Your make-up is terrible

    Burkhardt schreef:
    Ik snap jullie wel, het is namelijk niet heel slim dat zo iemand zichzelf voor de trein gooit en dergelijken en hij of zij zorgt er ook voor dat heel veel mensen trauma's hebben en andere shit. Maar het punt is: al een mens op het punt is gekomen dat hij of zij zichzelf om het leven wil brengen, denkt hij of zij er gewoonweg niet meer over na of er iemand een trauma er aan overhoudt. Diegene is op dat punt eigenlijk alleen nog maar bezig met hoe hij of zij zijn of haar leven moet beëindigen, hoe sterk dat ook mag klinken.

    Dus ik ben het eigenlijk wel met je eens, Maaike, maar helaas is niet iedereen even gevoelig. En ik kan enkele mensen ook wel begrijpen, deels. Als je iets belangrijks hebt en dan gebeurt er dit, dan is het ook gewoon vervelend. Daar kun je ook niet omheen draaien.


    Ik denk dat jij mijn mening wel mooi hebt verwoord. :Y)

    [ bericht aangepast op 21 nov 2014 - 19:35 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Einmana schreef:
    Wat een nare reacties zeg... En wat een onbegrip. Suïcide pogingen gebeuren lang niet allemaal bij het volle verstand, laat ik dat eerst even zeggen. Dissociatie is iets wat heel veel voorkomt, en al helemaal bij mensen die suïcidaal zijn. Dat houdt in dat iemand niet meer weet wat hij of zij aan het doen is en het zich achteraf ook niet meer kan herinneren. Als er dan een achteraf komt... Want in sommige gevallen gebeurt er inderdaad dit.
    ''Dat je het beter op een andere manier kan doen'' Vind ik ook echt een rotopmerking. Je kent hun situatie niet. Je weet niet waarom mensen er voor kiezen om voor de trein te springen. Maar echt, je springt niet zomaar voor de trein. Iemand pleegt niet voor de lol zelfmoord. Zo'n persoon in ontzettend wanhopig en ziet geen enkele uitweg meer. Ik vind zelfmoord echt verre van egoistisch.

    Ik kan hier simpelweg geen begrip voor hebben, ook al weet ik dat die mensen in een soort 'trance' zitten. Als ik daardoor een belangrijke toets mis, vind ik dat toch erger. Dat is misschien ongevoelig, maar zo zie ik het wel.


    Take risks and conquer your fears.

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind zelfmoord ook absoluut niet egoïstisch, het is inderdaad heel triest, maar er zijn genoeg andere manieren als je echt een einde aan je leven wilt maken, dan zoveel mogelijk anderen erin mee te slepen. Dat is het egoïstische eraan, dat jij je zo voelt, daar kunnen al die mensen niks aan doen en die hebben er verder ook niks mee te maken. Je kan ze niet dwingen om daar triest over te zijn.


    Iemand die op een punt staat er een einde aan te maken is echt niet meer bezig met de meest sociale manier vinden om het te doen. Sommigen kunnen dat wel, maar vele echt niet. Daarbij komt het ook regelmatig voor dat mensen er in een soort waan een einde aan maken. Dan neemt iets het in hen over en hebben ze zelf er geen controle meer over. Ik vind echt niet dat je egoistisch kunt noemen.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Burkhardt schreef:
    Ik ga waarschijnlijk een heleboel gezeik over me heen krijgen, maar god, wat denken veel mensen hier simplistisch hier op Q, zeg. Ik heb het alleen tegen de mensen die vinden dat personen die voor trein springen egoïstisch zijn, voor het geval dat er misverstanden ontstaan.

    Ik snap jullie wel, het is namelijk niet heel slim dat zo iemand zichzelf voor de trein gooit en dergelijken en hij of zij zorgt er ook voor dat heel veel mensen trauma's hebben en andere shit. Maar het punt is: al een mens op het punt is gekomen dat hij of zij zichzelf om het leven wil brengen, denkt hij of zij er gewoonweg niet meer over na of er iemand een trauma er aan overhoudt. Diegene is op dat punt eigenlijk alleen nog maar bezig met hoe hij of zij zijn of haar leven moet beëindigen, hoe sterk dat ook mag klinken.

    Dus ik ben het eigenlijk wel met je eens, Maaike, maar helaas is niet iedereen even gevoelig. En ik kan enkele mensen ook wel begrijpen, deels. Als je iets belangrijks hebt en dan gebeurt er dit, dan is het ook gewoon vervelend. Daar kun je ook niet omheen draaien.


    Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb zelf op dat punt gestaan en voor mij was het wikken en wegen op welke manier er het minste mensen last van zouden hebben. Ik vind het persoonlijk echt erg als mensen dat niet zouden doen, maar dat ben ik dan weer en dat is mijn mening.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb zelf op dat punt gestaan en voor mij was het wikken en wegen op welke manier er het minste mensen last van zouden hebben. Ik vind het persoonlijk echt erg als mensen dat niet zouden doen, maar dat ben ik dan weer en dat is mijn mening.


    Maar ik denk dat dat echt heel erg verschilt per persoon, waar hij/zij voor kiest en of hij/zij überhaupt wel bewust genoeg is om te kiezen.

    Burkhardt schreef:
    Ik ga waarschijnlijk een heleboel gezeik over me heen krijgen, maar god, wat denken veel mensen hier simplistisch hier op Q, zeg. Ik heb het alleen tegen de mensen die vinden dat personen die voor trein springen egoïstisch zijn, voor het geval dat er misverstanden ontstaan.

    Ik snap jullie wel, het is namelijk niet heel slim dat zo iemand zichzelf voor de trein gooit en dergelijken en hij of zij zorgt er ook voor dat heel veel mensen trauma's hebben en andere shit. Maar het punt is: al een mens op het punt is gekomen dat hij of zij zichzelf om het leven wil brengen, denkt hij of zij er gewoonweg niet meer over na of er iemand een trauma er aan overhoudt. Diegene is op dat punt eigenlijk alleen nog maar bezig met hoe hij of zij zijn of haar leven moet beëindigen, hoe sterk dat ook mag klinken.

    Dus ik ben het eigenlijk wel met je eens, Maaike, maar helaas is niet iedereen even gevoelig. En ik kan enkele mensen ook wel begrijpen, deels. Als je iets belangrijks hebt en dan gebeurt er dit, dan is het ook gewoon vervelend. Daar kun je ook niet omheen draaien.
    Precies zoals ik het wilde gaan schrijven. Je denkt er niet meer over na. TUurlijk het is heel rot hoor voor iedereen en voor de familie maar om het nou egoïstisch te noemen vind ik dan zo groot. Op school hebben wij ook heel vaak hierover de discussie en ik blijf bij mijn standpunt. Tuurlijk je kunt ook een pot pillen naar binnen werken dan hebben minder mensen last maar het nadenken is gewoon vaak ver weg.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Griffiths schreef:
    (...)

    Maar ik denk dat dat echt heel erg verschilt per persoon, waar hij/zij voor kiest en of hij/zij überhaupt wel bewust genoeg is om te kiezen.


    Precies dit. Je kan niet iedereen die voor de trein springt op één hoop gooien en zeggen dat hij of zij egoistisch is.

    [ bericht aangepast op 21 nov 2014 - 19:45 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Griffiths schreef:
    (...)

    Maar ik denk dat dat echt heel erg verschilt per persoon, waar hij/zij voor kiest en of hij/zij überhaupt wel bewust genoeg is om te kiezen.


    Ik vind iedereen die enkel met zichzelf bezig is gewoon egoïstisch, in het leven of in de dood.


    Your make-up is terrible

    Assassin schreef:
    (...)

    Ik vind iedereen die enkel met zichzelf bezig is gewoon egoïstisch, in het leven of in de dood.


    Dat kan ik wel begrijpen, maar wat als die persoon niet eens echt ergens mee bezig is behalve gewoon dood gaan? Als je zo enorm in de war bent, vind ik het niet zo gek dat iemand niet stilstaat bij de gevolgen (dat zou je inderdaad egoïstisch kunnen noemen, maar dan misschien onbewust egoïstisch of zo). Ik denk echt niet dat iemand die voor de trein springt er bewust voor kiest tientallen mensen te traumatiseren.

    Dat mensen hun kappersafspraak belangrijker vinden dan een mensenleven, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Vet jammer dat je te laat komt voor iets, maar als iemand zo wanhopig is dat hij zichzelf voor een trein gooit, dan vind ik dat toch nét een tikkeltje erger. Ik ben het met je eens, ik snap niet hoe mensen zo koud kunnen zijn soms.


    i put the fun in funeral

    Ik vind zelfmoord absoluut niet egoïstisch, mensen een trauma bezorgen terwijl ze dat doen wel. Maar de mensen die klagen dat ze te laat komen voor school of werk en dan zeggen dat die zelfmoord hun leven verpest, sorry, dat vind ik echt misplaatst. Ik vind het vooral erg spijtig dat er weer iemand met suïcidale gedachten bij is gekomen die ze ook heeft uitgevoerd en niet de hulp heeft kunnen krijgen die hij nodig had. En natuurlijk vind ik het ook heel erg voor de conducteur die het heeft zien gebeuren.

    [ bericht aangepast op 21 nov 2014 - 20:17 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik kan het ergens wel snappen dat mensen het vervelend vinden als ze een belangrijke afspraak hebben, maar toch vind ik het naar dat mensen het egoïstisch noemen. Het is misschien enigszins egoïstisch ja, maar soms zien mensen gewoon geen andere uitweg dan het op deze manier te doen. En ja, je mist dan misschien een belangrijke afspraak, of komt te laat op school, maar er zijn ook mensen die een kind/een vriend(in)/partner/broer/zus/familielid zijn kwijtgeraakt, en persoonlijk vind ik het pas egoïstisch als mensen daar niet stil bij kunnen staan.

    [ bericht aangepast op 22 nov 2014 - 0:28 ]


    To the stars who listen — and the dreams that are answered