• De stelling van deze week luidt:
    Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Frosty schreef:
    Ik kan hier geen uitspraak over doen, dat moeten dokters en deskundigen maar doen. Wie zijn wij om te beslissen of mensen wel of geen kinderen mogen?


    Take me to wonderland

    Hangt van verschillende dingen af, vind ik. Is één ouder verstandelijk gehandicapt, of allebei? Hoe zwaar gehandicapt zijn ze, wat kunnen ze wel en niet? En zijn er mensen in hun omgeving die hen kunnen helpen als er problemen opduiken, die klaar staan om in te springen wanneer het nodig is?
    Wie écht niet in staat is om voor zichzelf te zorgen, hoeft ook niet aan kinderen te beginnen. Wie dat wel kan, wel, er hangt veel van de situatie af. Volgens mij is het in de eerste plaats aan de persoon zelf en zijn naaste omgeving (familie, beste vrienden) te beslissen wat er mogelijk is, niet aan ons.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Verstandelijk gehandicapt is een nogal breed begrip. Een lichte handicap hoeft zeker niet altijd in de weg te staan. Toch lijkt het me als kind niet echt ideaal om je ouders met downsyndroom intellectueel ontgroeid te zijn na een jaar of vijf. Men roept vaak dat een stel dat financieel niet stabiel is niet aan kinderen moet beginnen, maar dan vind ik het een stuk belangrijker dat de ouders mentaal stabiel zijn.


    i put the fun in funeral

    Wie zijn wij om te beslissen of mensen wel of geen kinderen mogen?


    Mhm?

    Zolang de ouder goed voor het kind kan zorgen, zou het moeten kunnen.


    4:21 ''We'll be alright''

    Even tussendoor: met een verstandelijke handicap wordt eigenlijk iemand bedoeld met een IQ lager 70 bedoeld. Niet per sé mensen met autisme/Down-syndroom etc. Het komt gewoon regelmatig voor dat iemand met bijv autisme ook een verstandelijk handicap heeft.

    Als ik eens/oneens moet kiezen met de stelling ben ik het eens. Voor mijn studie heb ik mensen geïnterviewd die zijn opgegroeid met verstandelijk gehandicapten ouders. De meeste van deze kinderen belanden later in een psychiatrisch instelling. Wat zij hebben doorgemaakt is ontzettend zwaar.
    Als één ouder licht verstandelijk gehandicapt is zie ik niet echt een probleem. Verder ben ik het grotendeels eens met deze stelling.

    [ bericht aangepast op 21 dec 2014 - 19:27 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Dat hangt net iets te veel af van de capaciteiten en omgeving om een uitspraak over te doen.


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Ik vind dat je niet iemand kunt opdringen om geen kinderen te krijgen. Dat is geheel aan hunzelf, en ik ben het dus niet eens met deze stelling.


    "I would have followed you, my brother... my captain... my king."

    JaceLightwood schreef:
    (...)

    Autisten zijn meestal gewoon slim hoor.
    Niet allemaal. Ooit I Am Sam gezien? Daar kon die vader zijn dochter niet helpen. Ik weet best wel dat autisten slim kunnen zijn, want de broer van mijn vriend heeft Asperger. Maar de kans bestaat wel en het gaat hier ook over verstandelijke gehandicapten (zie net dat het IQ dan onder de 70 ligt, dus dan denk ik wel dat die ouder het kind dan niet echt kan helpen).

    [ bericht aangepast op 21 dec 2014 - 20:45 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Frosty schreef:
    Ik kan hier geen uitspraak over doen, dat moeten dokters en deskundigen maar doen. Wie zijn wij om te beslissen of mensen wel of geen kinderen mogen?


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Avarosa schreef:
    (...)Niet allemaal. Ooit I Am Sam gezien? Daar kon die vader zijn dochter niet helpen. Ik weet best wel dat autisten slim kunnen zijn, want de broer van mijn vriend heeft Asperger. Maar de kans bestaat wel en het gaat hier ook over verstandelijke gehandicapten (zie net dat het IQ dan onder de 70 ligt, dus dan denk ik wel dat die ouder het kind dan niet echt kan helpen).


    Nee, nooit gezien. Alleen de mensen met autisme die ik ken zijn juist heel slim. Vandaar mijn reactie. Ik las het ook net dat het onder de 70 is, maar dat wist ik nog niet toen ik de reactie plaatste. Dan denk ik inderdaad niet dat de ouder het kind kan helpen.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Frosty schreef:
    Ik kan hier geen uitspraak over doen, dat moeten dokters en deskundigen maar doen. Wie zijn wij om te beslissen of mensen wel of geen kinderen mogen?


    “I only want to live in peace, plant potatoes and dream!” - Tove Jansson, Moomin: The Complete Tove Jansson Comic

    Ligt aan de situatie en in hoe ver de persoon gehandicapt is.
    voor mensen met een zware handicap is het lastig, maar iemand met een licht verstandelijke beperking/handicap, dat ligt eraan wat die gene heeft en aan kan. En zijn/haar geschiedenis kan ook nog bepalend zijn of het verstandig is om kinderen te krijgen

    Patholoog schreef:
    Wiarda schreef:
    Hangt er inderdaad vanaf in hoeverre ze verstandelijk gehandicapt zijn. Kunnen ze zelfstandig leven, goed voor zichzelf zorgen en goed voor een kind zorgen (omdat ze bijvoorbeeld een vorm van autisme hebben - dus geen heftige verstandelijke handicap), dan is het prima. Zo niet, dan niet.
    Dit. Gehandicapten zijn ook mensen.

    Helemaal mee eens, als die mensen zo graag kinderen willen en ze zich er 100% voor willen inzetten, kunnen ze wel voor een kind zorgen, eventueel met hulp.


    <3

    Avarosa schreef:
    In de sommige gevallen kunnen gehandicapten al geen kinderen krijgen omdat ze onvruchtbaar zijn. Maar goed. Mensen die autistisch zijn, maar verder nog normaal functioneren, hebben volgens mij wel recht om kinderen te krijgen. Het nadeel hier kan zijn dat de ouder of ouders wel niet slim genoeg is om het kind op een normale manier te helpen met schoolwerk, maar daar bestaan tegenwoordig genoeg hulpdiensten voor dat het nog maar half een probleem vormt. Maar een volledig gehandicapt paar, zou ik toch de kinderwens ontnemen. Ze zijn namelijk niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een normaal of een gehandicapt kind.