• De stelling van deze week luidt:
    Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Frosty schreef:
    (...)

    Yup. Denk maar aan het syndroom van Asperger of Pdd-nos. Die mensen zijn juist slim, maar stranden bijvoorbeeld op sociaal vlak.
    Yep, dat heb ik dus (PDD-NOS).
    Maar ik kan wel voor mezelf en anderen zorgen, dus ik vind het helemaal belachelijk van niet! En sws, als je verstandelijk gehandicapt bent, dan hoeft dat je nog niet worden te ontnomen, slaat nergens op vind ik. Maar okay als het niet gaat dan niet ja, maar voor de rest, vind ik deze stelling echt belachelijk!
    Zou ik dus geen kinderen mogen volgens deze stelling, wth.

    [ bericht aangepast op 22 dec 2014 - 23:23 ]


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Leora schreef:
    (...)

    Ik respecteer heus wel jouw mening; maar ik ken zat domme mensen die niks mankeren en wel kinderen hebben.

    Overigens OT:

    Ik vind deze stelling niet echt slim bedacht; zoals iedereen hier al vermeld; je hebt verschillende aftakkingen in handicaps. Zo is de een blind- zit de ander in een rolstoel- is de ander BiPolair; autistisch.. extreme vormen maar wat dacht je van dyslectie/discalculie- vind je dat die mensen geen kinderen mogen hebben- iedereen mankeert wel wat in het leven. Alleen iedereen ervaart het op een ander moment of zijn hele leven. Het gaat er niet om wie of wat je mankeerd maar wat je er mee doet om het beste ervan te maken.
    Gurl, er staat het KAN, dus ik heb niet gelijk elke autist over dezelfde kam geschoren, laat staan iedereen achterlijk genoemd. Ik was inderdaad niet voldoende geïnformeerd waar de grens precies begint bij verstandelijke gehandicapten, maar ik heb er wel al gezien die niet in staat zijn een kind op te voeden. Ik heb ook al iemand gezien die het wel kon, want de broer van mijn vriend kan dat perfect en heeft Asperger. Hij heeft gewoon soms eens een zwak moment en heeft een vervelend karakter, maar ie kan perfect voor kinderen zorgen.

    Maar goed als we zo doorgaan ze we allemaal te achterlijk voor deze stelling, want binnenkort gaan de verwijten enkel nog over onze persoonlijkheid.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Herzschmerz schreef:
    (...)Yep, dat heb ik dus (PDD-NOS).
    Maar ik kan wel voor mezelf en anderen zorgen, dus ik vind het helemaal belachelijk van niet! En sws, als je verstandelijk gehandicapt bent, dan hoeft dat je nog niet worden te ontnomen, slaat nergens op vind ik. Maar okay als het niet gaat dan niet ja, maar voor de rest, vind ik deze stelling echt belachelijk!
    Zou ik dus geen kinderen mogen volgens deze stelling, wth.


    Daar komt het in principe wel op neer ja. Ik wou toch geen kinderen dus voor mij scheelt dat weer :W


    26 - 02 - '16

    Frosty schreef:
    (...)

    Daar komt het in principe wel op neer ja. Ik wou toch geen kinderen dus voor mij scheelt dat weer :W
    Ik wel, whahaha. AL ben ik inderdaad totaaaaaaal nu sociaal, and I don't know hoe dat moet...
    Ach, voor jou is het wel goed dan. (;


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    Frosty schreef:
    (...)

    Daar komt het in principe wel op neer ja. Ik wou toch geen kinderen dus voor mij scheelt dat weer :W

    Haha, je hebt helemaal gelijk hoor (met dat kinderen-gebeuren). Ik heb de rest van het gesprek niet gelezen, ik opende het topic en mijn oog viel precies op die laatste zin, vandaar :'D.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Herzschmerz schreef:
    (...)Yep, dat heb ik dus (PDD-NOS).
    Maar ik kan wel voor mezelf en anderen zorgen, dus ik vind het helemaal belachelijk van niet! En sws, als je verstandelijk gehandicapt bent, dan hoeft dat je nog niet worden te ontnomen, slaat nergens op vind ik. Maar okay als het niet gaat dan niet ja, maar voor de rest, vind ik deze stelling echt belachelijk!
    Zou ik dus geen kinderen mogen volgens deze stelling, wth.


    Wat mij op mijn studie is geleerd is dat PDD-NOS een ontwikkelingsstoornis is die gepaard kan gaan met een verstandelijke handicap. Hebben ze bij jou een IQ test gedaan?


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Jongens, mensen met autisme en dergelijke hoeven zich echt niet aangesproken te voelen door de stelling. Het zou natuurlijk belachelijk zijn om te beweren dat autistische mensen geen kinderen mogen krijgen. Het gaat hier om een verstandelijke handicap, oftewel mentale retardatie, een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal een gemiddeld niveau niet zullen bereiken (even van wikipedia geplukt). Denk hierbij aan het syndroom van down, of kinderen met een groot zuurstoftekort bij de geboorte. Het gaat hierbij nadrukkelijk ook om zwakzinnige mensen, mensen met een IQ van onder de 70.

    Toevallig zie ik hier ook een kopje 'kinderwens' staan. Ik citeer:
    Mensen met een verstandelijke beperking mogen zelf beslissingen nemen over de invulling van hun leven, dus ook over het wel of niet kinderen krijgen.
    Bij 70% van de gezinnen met ouders met een verstandelijke beperking verloopt de opvoeding van kinderen echter problematisch. Het voeren van gesprekken met hulpverleners blijkt lang niet altijd het gewenste resultaat te hebben. Mensen ervaren het als een aantasting van hun zelfstandigheid als hun wordt verteld dat ze beter geen kinderen kunnen krijgen.


    Nou ja, ik hoop dat dit wat verheldert en niemand zich meer beledigd hoeft te voelen :Y).


    i put the fun in funeral

    Herzschmerz schreef:
    (...)Yep, dat heb ik dus (PDD-NOS).
    Maar ik kan wel voor mezelf en anderen zorgen, dus ik vind het helemaal belachelijk van niet! En sws, als je verstandelijk gehandicapt bent, dan hoeft dat je nog niet worden te ontnomen, slaat nergens op vind ik. Maar okay als het niet gaat dan niet ja, maar voor de rest, vind ik deze stelling echt belachelijk!
    Zou ik dus geen kinderen mogen volgens deze stelling, wth.


    Dit geldt ook voor mij.
    Ik ben het er wel mee eens dat mensen die nog amper voor zichzelf kunnen zorgen, laat staat voor een kind, dat hun er wel beter over na moeten denken of ze het wel aan kunnen.


    There's nothing the matter with my face! I got character! ~ Hatchet-face

    Ik ben zelf verstandelijk gehandicapt(heb PDD-NOS), maar als je niet goed zou kunnen functioneren in de maatschappij, zou ik ook niet gauw zeggen dat het slim is kinderen te nemen. Het is toch altijd de keuze van hunzelf, en als je erg verstandelijk gehandicapt bent, denk je ook niet gauw eraan om een kind te nemen omdat je zelf nog als eentje gedraagt vaak.
    En als antwoord zou ik zeggen nee, omdat als je verstandelijk gehandicapt bent dan kun je geen kinderen krijgen, best hoor...maar dan zou alleen een kwart van de wereldbevolking er niet zijn omdat er al sinds de vorige eeuw het aantal verstandelijke gehandicapten sterk groeit.
    Een eeuw geleden had bijvoorbeeld één 1 op de 4000 mannen een stoornis, nu 1 op de 1000.


    Hi, I'm glad you're reading this....but this is worthless. :)

    Wat een harde stelling. :o Ik ben het er niet mee eens.


    Ik wil een tuin vol egels

    TheDarkKing schreef:
    Ik ben zelf verstandelijk gehandicapt(heb PDD-NOS), maar als je niet goed zou kunnen functioneren in de maatschappij, zou ik ook niet gauw zeggen dat het slim is kinderen te nemen. Het is toch altijd de keuze van hunzelf, en als je erg verstandelijk gehandicapt bent, denk je ook niet gauw eraan om een kind te nemen omdat je zelf nog als eentje gedraagt vaak.
    En als antwoord zou ik zeggen nee, omdat als je verstandelijk gehandicapt bent dan kun je geen kinderen krijgen, best hoor...maar dan zou alleen een kwart van de wereldbevolking er niet zijn omdat er al sinds de vorige eeuw het aantal verstandelijke gehandicapten sterk groeit.
    Een eeuw geleden had bijvoorbeeld één 1 op de 4000 mannen een stoornis, nu 1 op de 1000.


    PDD-NOS is niet gelijk aan een verstandelijke handicap. Het kan samen gaan met een verstandelijke handicap. Je bent verstandelijk gehandicapt als je een IQ onder de 70 hebt. Voor deze stelling maakt dat een heel verschil.

    [ bericht aangepast op 24 dec 2014 - 8:11 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Vasilisa schreef:
    (...)

    PDD-NOS is niet gelijk aan een verstandelijke handicap. Het kan samen gaan met een verstandelijke handicap. Je bent verstandelijk gehandicapt als je een QI onder de 70 hebt. Voor deze stelling maakt dat een heel verschil.


    Yup. En dat maakt overal een flink verschil, aangezien een autist en een dyslect en een PDD-NOS en een etcetera in 90% van de gevallen zelfstandig kan functioneren in de maatschappij en in bijna alle resterende gevallen is ondersteuning genoeg. Mensen met een verstandelijke handicap, dus een IQ onder de 70, zijn niet in staat zelfstandig te functioneren en ook met ondersteuning zullen de meeste het niet redden. We hebben het hier over mensen met het denkniveau van een 12 jarig kind en lager. Het zijn mensen die in de regel niet voor zichzelf kunnen zorgen. Dat is volkomen iets anders en maakt het opvoeden van kinderen oneindig veel moeilijker dan (kort door de bocht) moeite hebben met lezen.

    [ bericht aangepast op 23 dec 2014 - 21:23 ]


    quidquid excusatio prandium pro

    Ik ken mensen met een verstandelijke handicap die als ze in een groep/instelling hebben gezeten en veel geleerd hebben en er ook daadwerkelijk klaar voor zijn op zich zelf gaan wonen.
    Maar wat ik al eerder zei, het is per persoon verschillend of ze een kindje aankunnen en voor kunnen zorgen.

    Hoezo zou je verstandelijk gehandicapten het recht ontnemen om kinderen te krijgen? Kinderen hoeven dat niet persé te erven. Zolang diegene niet zo in de war is dat hij rare dingen gaat doen of het kind er last van krijgt, vind ik dat het gewoon moet kunnen. Als het heftig is kan de familie zelf beslissen en met diegene gaan praten om te overleggen of het nou zo'n goed idee is. Maar er moet geen wet tegen komen ofzo

    Wiarda schreef:
    Hangt er inderdaad vanaf in hoeverre ze verstandelijk gehandicapt zijn. Kunnen ze zelfstandig leven, goed voor zichzelf zorgen en goed voor een kind zorgen (omdat ze bijvoorbeeld een vorm van autisme hebben - dus geen heftige verstandelijke handicap), dan is het prima. Zo niet, dan niet.


    Wou ik ook opschrijven, maar zag net een quote. Ik dacht: perfecte verwoording...


    If it is meant to be, it will be !