• De stelling van deze week luidt:
    Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Depends, niet alle verstandelijk gehandicapten zijn hetzelfde. Echter als iemand al niet voor zichzelf kan zorgen, zou het onverantwoordelijk zijn als die persoon een kind zou krijgen.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Dornan schreef:
    Depends, niet alle verstandelijk gehandicapten zijn hetzelfde. Echter als iemand al niet voor zichzelf kan zorgen, zou het onverantwoordelijk zijn als die persoon een kind zou krijgen.


    Zelfs als ze wel voor zichzelf kunnen zorgen gaat het 70% van de tijd fout. Er zit een enorm verschil in voor jezelf zorgen en voor een afhankelijk kind.

    [ bericht aangepast op 22 dec 2014 - 20:58 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Wiarda schreef:
    Hangt er inderdaad vanaf in hoeverre ze verstandelijk gehandicapt zijn. Kunnen ze zelfstandig leven, goed voor zichzelf zorgen en goed voor een kind zorgen (omdat ze bijvoorbeeld een vorm van autisme hebben - dus geen heftige verstandelijke handicap), dan is het prima. Zo niet, dan niet.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Wiarda schreef:
    Hangt er inderdaad vanaf in hoeverre ze verstandelijk gehandicapt zijn. Kunnen ze zelfstandig leven, goed voor zichzelf zorgen en goed voor een kind zorgen (omdat ze bijvoorbeeld een vorm van autisme hebben - dus geen heftige verstandelijke handicap), dan is het prima. Zo niet, dan niet.

    Dit. Het moet verantwoord zijn, en wanneer dat nodig is moet er bij bepaalde dingen hulp kunnen komen. Anders is het niet zo'n goed idee.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Vasilisa schreef:
    (...)

    Zelfs als ze wel voor zichzelf kunne zorgen vaat het 70% van de tijd fout. Er zit een enorm verschil in voor jezelf zorgen en voor ren afhankelijk kind.


    Daar hoef je trouwens niet per se gehandicapt voor te zijn. Zelfs 'normale' ouders kunnen enorm de mist in gaan en een kind verpesten.


    26 - 02 - '16

    Frosty schreef:
    (...)

    Daar hoef je trouwens niet per se gehandicapt voor te zijn. Zelfs 'normale' ouders kunnen enorm de mist in gaan en een kind verpesten.
    Jup. Kan je bijna gaan zeggen dat marginale mensen ook geen kinderen mogen hebben, maar dat kan je natuurlijk niet maken. Het is een vervelende stelling en ik denk dat het voor ons nogal moeilijk is om er over te oordelen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    katl1 schreef:
    Hangt van verschillende dingen af, vind ik. Is één ouder verstandelijk gehandicapt, of allebei? Hoe zwaar gehandicapt zijn ze, wat kunnen ze wel en niet? En zijn er mensen in hun omgeving die hen kunnen helpen als er problemen opduiken, die klaar staan om in te springen wanneer het nodig is?
    Wie écht niet in staat is om voor zichzelf te zorgen, hoeft ook niet aan kinderen te beginnen. Wie dat wel kan, wel, er hangt veel van de situatie af. Volgens mij is het in de eerste plaats aan de persoon zelf en zijn naaste omgeving (familie, beste vrienden) te beslissen wat er mogelijk is, niet aan ons.


    'If you think this has a happy ending; you haven't been paying attention,' Ramsay Bolton GOT

    Avarosa schreef:
    In de sommige gevallen kunnen gehandicapten al geen kinderen krijgen omdat ze onvruchtbaar zijn. Maar goed. Mensen die autistisch zijn, maar verder nog normaal functioneren, hebben volgens mij wel recht om kinderen te krijgen. Het nadeel hier kan zijn dat de ouder of ouders wel niet slim genoeg is om het kind op een normale manier te helpen met schoolwerk, maar daar bestaan tegenwoordig genoeg hulpdiensten voor dat het nog maar half een probleem vormt. Maar een volledig gehandicapt paar, zou ik toch de kinderwens ontnemen. Ze zijn namelijk niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een normaal of een gehandicapt kind.


    Ik respecteer heus wel jouw mening; maar ik ken zat domme mensen die niks mankeren en wel kinderen hebben.

    Overigens OT:

    Ik vind deze stelling niet echt slim bedacht; zoals iedereen hier al vermeld; je hebt verschillende aftakkingen in handicaps. Zo is de een blind- zit de ander in een rolstoel- is de ander BiPolair; autistisch.. extreme vormen maar wat dacht je van dyslectie/discalculie- vind je dat die mensen geen kinderen mogen hebben- iedereen mankeert wel wat in het leven. Alleen iedereen ervaart het op een ander moment of zijn hele leven. Het gaat er niet om wie of wat je mankeerd maar wat je er mee doet om het beste ervan te maken.

    [ bericht aangepast op 22 dec 2014 - 19:30 ]


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Leora schreef:
    (...)

    Ik respecteer heus wel jouw mening; maar ik ken zat domme mensen die niks mankeren en wel kinderen hebben.


    Het gaat hier over mensen met een IQ lager dan 70, maar het proberen is niet zozeer huiswerk. Wat dacht je van belastingsformulieren invullen en financiën, terwijl je 12 jaar bent zonder hulp?


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Vasilisa schreef:
    (...)

    Het gaat hier over mensen met een IQ lager dan 70, maar het proberen is niet zozeer huiswerk. Wat dacht je van belastingsformulieren invullen en financiën, terwijl je 12 jaar bent zonder hulp?


    Dat kan je dan evenmin als je geen kinderen hebt, dus hebben ze ongetwijfeld al iemand die hen daar bij helpt. Al zal je mij niet horen zeggen dat iemand met een mentale leeftijd van twaalf jaar aan kinderen mag beginnen.


    Niemand is dom, mensen zijn gewoon goed in andere dingen

    Vasilisa schreef:
    (...)

    Het gaat hier over mensen met een IQ lager dan 70, maar het proberen is niet zozeer huiswerk. Wat dacht je van belastingsformulieren invullen en financiën, terwijl je 12 jaar bent zonder hulp?


    Hmm. er staat zo en zo als titel van deze topic; ''Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.'' en ik reageer op haar eerste post; waar het totaal niet over IQ's van 70 gaan. Zoals ik in mijn eerdere post heb geschreven; Dyslectie is een veel voorkomende handicap; als al die mensen geen kinderen mogen krijgen zouden we inderdaad van de overbevolking afkomen.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Leora schreef:
    (...)

    Hmm. er staat zo en zo als titel van deze topic; ''Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.'' en ik reageer op haar eerste post; waar het totaal niet over IQ's van 70 gaan. Zoals ik in mijn eerdere post heb geschreven; Dyslectie is een veel voorkomende handicap; als al die mensen geen kinderen mogen krijgen zouden we inderdaad van de overbevolking afkomen.


    Wauw. Eerst waren autisten ook al verstandelijk gehandicapt en nou mensen met dyslexie ook nog. Als we de lat nog iets hoger leggen heeft iedereen een verstandelijke handicap. Waarom houden we het niet gewoon bij daadwerkelijk verstandelijk gehandicapten in deze discussie?


    quidquid excusatio prandium pro

    Leora schreef:
    (...)

    Hmm. er staat zo en zo als titel van deze topic; ''Verstandelijk gehandicapten zouden geen kinderen mogen krijgen.'' en ik reageer op haar eerste post; waar het totaal niet over IQ's van 70 gaan. Zoals ik in mijn eerdere post heb geschreven; Dyslectie is een veel voorkomende handicap; als al die mensen geen kinderen mogen krijgen zouden we inderdaad van de overbevolking afkomen.


    En ik reageerde alleen dat "domme mensen" en "Verstandelijk gehandicapten" compleet van elkaar verschillen. Het laatste is echt een ziektebeeld, waarbij een persoon een IQ van 70 of lager heeft. Ook jouw vergelijking nu met dyslexie valt een beetje uit de boot hier, wat heeft dat in hemelsnaam met een verstandelijke beperking te maken?

    [ bericht aangepast op 22 dec 2014 - 20:49 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Ik vind -met de nadruk op ik- dat mensen die niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen (om wat voor reden dan ook), NIET in staat zijn on voor anderen te zorgen (of dit nu mens of dier is). Dus in dat geval: eens.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik heb ODD, mag ik nu ook geen kinderen hebben omdat ik een agressiestoornis heb?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.