• Aangezien ik altijd zo kan genieten van de taal van onze zuiderbuurtjes met hun zachte G en hun Alee(hey, dat rijmt), vroeg ik me af wat jullie favoriete Vlaamse woorden zijn en wat ze betekenen.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Oh wow, jij woont verdacht dicht bij mij, lol. Nu ja, ik weet dat één van mijn vriendinnen het in elk geval niet zouden verstaan, dus volgen mij hangt het af van dorp tot dorp. Ik woon op een half uurtje van Aalst af (en op twintig minuten van Geraardsbergen, soms tien minuten à een kwartier), en dat dialect versta ik voor geen meter, haha.

    Oh haha toevallig! xD
    Nou, ik vind het zelf nog wel meevallen hier. Als iemand echt plat praat, versta ik het ook niet natuurlijk, maar meestal valt het nog wel mee. West-Vlaams vind ik dan weer onmogelijk te verstaan. ;p


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Tigerlily schreef:
    (...)
    Oh haha toevallig! xD
    Nou, ik vind het zelf nog wel meevallen hier. Als iemand echt plat praat, versta ik het ook niet natuurlijk, maar meestal valt het nog wel mee. West-Vlaams vind ik dan weer onmogelijk te verstaan. ;p


    Mo West-Vloams es n skwun toaltje wi, kèt geljird van mn nichte en kvinet bere om azwu te typn, hehe. Telkens als ik bij mijn nicht ben, praat ze zo plat dat ik het onderhand ook al goed begin te spreken, lol. En mijn moeder praat ook hele dagen door op z'n West-Vlaams (en mijn stiefvader ook, en mijn vader soms ook), dus het zit erin, lol. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat altijd geniaal klinken, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    West-Vlaams is niet zó onverstaanbaar, hoor. Er zit véél Frans in. En godzegentjetwintigdustkeerdakikemtiendustkèrnkunnenwisseln. Een soort van gezondheid nadat iemand heeft geniest. :'D


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Mo West-Vloams es n skwun toaltje wi, kèt geljird van mn nichte en kvinet bere om azwu te typn, hehe. Telkens als ik bij mijn nicht ben, praat ze zo plat dat ik het onderhand ook al goed begin te spreken, lol. En mijn moeder praat ook hele dagen door op z'n West-Vlaams (en mijn stiefvader ook, en mijn vader soms ook), dus het zit erin, lol. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat altijd geniaal klinken, haha.

    Haha voor mij is het gewoon Chinees. ;p

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 18:34 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Ik vind goesting wel leuk om te zeggen.
    Ik weet niet of het typisch Vlaams is, maar ik heb het een Nederlander nog niet horen zeggen: 't Amusement hé! wordt bij mij in de buurt vaak gebruikt als je ergens naartoe vertrekt.
    Blijkbaar is ergens geraken ook Vlaams

    Oh en skibotten of gewoon botten ipv laarzen vind ik geweldig om over te discussiëren ^^


    Mhm?

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Mo West-Vloams es n skwun toaltje wi, kèt geljird van mn nichte en kvinet bere om azwu te typn, hehe. Telkens als ik bij mijn nicht ben, praat ze zo plat dat ik het onderhand ook al goed begin te spreken, lol. En mijn moeder praat ook hele dagen door op z'n West-Vlaams (en mijn stiefvader ook, en mijn vader soms ook), dus het zit erin, lol. Maar om eerlijk te zijn vind ik dat altijd geniaal klinken, haha.
    Blijkbaar is dat het schoonste dialect volgens een enquête.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    (...)Blijkbaar is dat het schoonste dialect volgens een enquête.

    Is de rest vies dan? *confusing*


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Avarosa schreef:
    (...)Blijkbaar is dat het schoonste dialect volgens een enquête.


    Ik vraag me eigenlijk af of Oost-Vlaanderen een dialect heeft of meer een accent, want zelf hoor ik het al lang niet meer. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Ik vraag me eigenlijk af of Oost-Vlaanderen een dialect heeft of meer een accent, want zelf hoor ik het al lang niet meer. ^^
    Ik vind Gents echt lelijk.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Ik vraag me eigenlijk af of Oost-Vlaanderen een dialect heeft of meer een accent, want zelf hoor ik het al lang niet meer. ^^

    Ja. =P

    Persoonlijk vind ik dat de meest Vlaam-Brabantse steden het minste accent praten. En misschien ook Kempenaren, maar daar heeft ieder dorp al zijn eigen dialect. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Avarosa schreef:
    (...)Ik vind Gents echt lelijk.


    Ah, ik hou van het Gents, haha. In tegenstelling tot het Aalsts of het Geraardsbergs. En het dialect van waar ik woon trekt ook op geen zak, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Scandal schreef:
    (...)
    Ja. =P

    Persoonlijk vind ik dat de meest Vlaam-Brabantse steden het minste accent praten. En misschien ook Kempenaren, maar daar heeft ieder dorp al zijn eigen dialect. :')


    Uuuh, dat kan ik echt niet horen. "Is da ulle auto". Die tweeklanken zijn daar écht verschrikkelijk. En het plat Antwerps, daar versta ik werkelijk niets van. Ik heb er vooral een hekel aan als ik dan mooi mijn best doe AN te spreken en men dan zegt dat ik onverstaanbaar praat, lol.
    Limburgers zijn tenminste verstaanbaar, je hoeft nooit te vragen of ze het wat trager willen zeggen! ^^

    En oh, "plastron" (soms wordt de n als ng uitgesproken) voor das (en níét het dier) en ullewupper voor zo'n ding waarmee je de dopjes van de colaflesjes doet. Wordt ook wel aftrekker genoemd. ^^

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:09 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Ah, ik hou van het Gents, haha. In tegenstelling tot het Aalsts of het Geraardsbergs. En het dialect van waar ik woon trekt ook op geen zak, haha.
    Ohja Aalst. Ook niet om aan te horen. Ja nee, ik vind het Gentse dialect echt niet fijn. Ik ben het naderhand al een beetje gewoon, maar ik vind het soms zo dikkenekkerig overkomen. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Uuuh, dat kan ik echt niet horen. "Is da ulle auto". Die tweeklanken zijn daar écht verschrikkelijk. En het plat Antwerps, daar versta ik werkelijk niets van. Ik heb er vooral een hekel aan als ik dan mooi mijn best doe AN te spreken en men dan zegt dat ik onverstaanbaar praat, lol.
    Limburgers zijn tenminste verstaanbaar, je hoeft nooit te vragen of ze het wat trager willen zeggen! ^^

    Jah, ik ken zo een aantal Antwerpenaren of mensen die er in de buurt wonen en zo ook 'klappen'. Ik heb veel liever de Kempen. =P
    Moest mijn vriend die laatste zin lezen, dan zou hij in de verdediging geschoten zijn. :')
    Want eigenlijk spreken alleen de kanten rond Hasselt traag. En als je dan gaat kijken naar de kanten van Maaseik, daar praten ze meer duits dan Nederlands. En de kanten van mijn vriend Lommel/Neerpelt enzo, daar hebben ze een lief accentje en spreken ze totaal niet traag zoals het stereotype. =P

    Edit:
    Het 'Antwaaarps', kan soms ook leuk zijn:

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:13 ]


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Haha. Ik hou van Belgen x)
    Met al hun woorden waar ik geen moer van snap xp


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]