• Aangezien ik altijd zo kan genieten van de taal van onze zuiderbuurtjes met hun zachte G en hun Alee(hey, dat rijmt), vroeg ik me af wat jullie favoriete Vlaamse woorden zijn en wat ze betekenen.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Uw deur vermaken -> Je deur op slot doen
    Verzetter -> afstandsbediening
    Telure/Talloor -> bord
    En "Amai" blijkbaar ook :')

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:20 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Scandal schreef:
    (...)
    Jah, ik ken zo een aantal Antwerpenaren of mensen die er in de buurt wonen en zo ook 'klappen'. Ik heb veel liever de Kempen. =P
    Moest mijn vriend die laatste zin lezen, dan zou hij in de verdediging geschoten zijn. :')
    Want eigenlijk spreken alleen de kanten rond Hasselt traag. En als je dan gaat kijken naar de kanten van Maaseik, daar praten ze meer duits dan Nederlands. En de kanten van mijn vriend Lommel/Neerpelt enzo, daar hebben ze een lief accentje en spreken ze totaal niet traag zoals het stereotype. =P

    Edit:
    Het 'Antwaaarps', kan soms ook leuk zijn:


    Haha, dat kan best, maar ik houd van dat soort stereotypes, haha. Ik begin me eigenlijk - sinds we tijdens Nederlands naar een stand-up comedian gekeken hebben die dat aanhaalde, af te vragen wat de stereotype Oost-Vlaming is. :'D West-Vlamingen zijn boeren, Antwerpenaars haten buitenlanders, Limburgers zijn traag en Vlaams-Brabantse mensen hebben een zagestem, maar wat is die van Oost-Vlamingen eigenlijk? ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Haha, dat kan best, maar ik houd van dat soort stereotypes, haha. Ik begin me eigenlijk - sinds we tijdens Nederlands naar een stand-up comedian gekeken hebben die dat aanhaalde, af te vragen wat de stereotype Oost-Vlaming is. :'D West-Vlamingen zijn boeren, Antwerpenaars haten buitenlanders, Limburgers zijn traag en Vlaams-Brabantse mensen hebben een zagestem, maar wat is die van Oost-Vlamingen eigenlijk? ^^


    Dikkenekken. Denk ik. Al ben ik zelf een Oost-Vlaming, dus ze kunnen ook best wat anders zeggen :'D Het geldt sowieso voor Sint-Niklazenaars.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:20 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Haha, dat kan best, maar ik houd van dat soort stereotypes, haha. Ik begin me eigenlijk - sinds we tijdens Nederlands naar een stand-up comedian gekeken hebben die dat aanhaalde, af te vragen wat de stereotype Oost-Vlaming is. :'D West-Vlamingen zijn boeren, Antwerpenaars haten buitenlanders, Limburgers zijn traag en Vlaams-Brabantse mensen hebben een zagestem, maar wat is die van Oost-Vlamingen eigenlijk? ^^

    Geen idee. :Y)

    Telloor vind ik ook een plezant woord. Of in mijn dialect: teljoor.
    En frinquet, vork.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Geen idee. :Y)

    Telloor vind ik ook een plezant woord. Of in mijn dialect: teljoor.
    En frinquet, vork.


    Haha, hier is een bord een assiette (een tallore wordt ook wel gebruikt) en een vork een fourchette. Het heeft zeker wel gelijkenissen. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Haha, hier is een bord een assiette (een tallore wordt ook wel gebruikt) en een vork een fourchette. Het heeft zeker wel gelijkenissen. ^^

    Ha ja, lijkt heel hard opeen. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Verket = Vork
    Pistlamp = Zaklamp
    Otto = Auto
    Sebiet = Zo dadelijk/meteen
    Kaske = Afstandsbediening
    GSM = Mobiel

    Euhm... heel wat dingen zijn hier al gezegd, momenteel kan ik niks meer bedenken.

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:31 ]


    16 - 09 - '17

    Ik spreek redelijk algemeen Nederlands :'D Mijn moeder Antwerps, maar mijn Moeke Mechels, en het is hilarisch.

    Koer = toilet
    Stoemper = afstandbediening
    Vlaai = mep
    Pinker = richtingaanwijzer, of zoiets :'D ik weet niet eens wat de echte naam ervoor is
    Vrijer = vriendje
    Jannekeknik = dat weet ik niet eens...soort van kleine kakkerlak of zo.

    Typische zin die mijn mam vaak zegt: 'Kzen van Antwaarpen en kzen doar trots op. Kzal is ne keer naar de koer gaan.'


    Voor de rest kom ik zo nog niet echt op iets. (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Tylan schreef:
    Verket = Vork
    Pistlamp = Zaklamp
    Otto = Auto
    Sebiet = Zo dadelijk/meteen
    Kaske = Afstandsbediening

    Euhm... heel wat dingen zijn hier al gezegd, momenteel kan ik niks meer bedenken.


    Verket, jaa! :D

    En talloer.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Shippings schreef:
    Ik spreek redelijk algemeen Nederlands :'D Mijn moeder Antwerps, maar mijn Moeke Mechels, en het is hilarisch.

    Koer = toilet
    Stoemper = afstandbediening
    Vlaai = mep
    Pinker = richtingaanwijzer, of zoiets :'D ik weet niet eens wat de echte naam ervoor is
    Vrijer = vriendje
    Jannekeknik = dat weet ik niet eens...soort van kleine kakkerlak of zo.

    Typische zin die mijn mam vaak zegt: 'Kzen van Antwaarpen en kzen doar trots op. Kzal is ne keer naar de koer gaan.'


    Voor de rest kom ik zo nog niet echt op iets. (:


    Lololol, bij is is de koer de "speelplaats".


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Je hebt ook zeiken (plassen) en schijten (kakken), niet proper, maar goed xp

    [ bericht aangepast op 30 jan 2015 - 19:33 ]


    16 - 09 - '17

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Lololol, bij is is de koer de "speelplaats".


    Komt omdat vroeger toiletten buiten waren, dus op de koer. :'D


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Friendzone schreef:
    Oh wacht, bleiten (huilen), buizen (een onvoldoende halen), foef (kut), chauffage (verwarming) en appelsien (sinaasappel) komen niet vaak voor in Nederland, volgens mij. :'D

    Appelsien zei ik vroeger altijd veel, nu ook nog wel eens ;p Maarja, Nederlands Zuid-Limburg, daar heb je dat ;p :Y)


    Inspiration can hit you any time

    Shippings schreef:
    (...)

    Komt omdat vroeger toiletten buiten waren, dus op de koer. :'D

    Bi ons in het dialect is dat " t'huzeke ", of zoiets. En dan moet ik altijd aan zoiets denken:


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Bi ons in het dialect is dat " t'huzeke ", of zoiets. En dan moet ik altijd aan zoiets denken:



    Hahaha :'D oh my, ik moest daar ook even aan denken! Best wel koddig.

    Oh, seut, ik heb gemerkt dat Nederlanders dat niet kennen.

    Seut = een preuts iemand, nerdy. Ik weet niet goed :')


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys