• Aangezien ik altijd zo kan genieten van de taal van onze zuiderbuurtjes met hun zachte G en hun Alee(hey, dat rijmt), vroeg ik me af wat jullie favoriete Vlaamse woorden zijn en wat ze betekenen.


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    Dit topic is echt geniaal. Op zich zijn wij Belgen soms wat vreemd ja :'3
    Zelf ben ik Antwerps/Limburgs dus heb niet echt een dialect.
    &btw, Limburgers praten echt niet zo traag hoor :'D


    made a list of my regrets and you were the first, love

    Canonball schreef:
    Dit topic is echt geniaal. Op zich zijn wij Belgen soms wat vreemd ja :'3
    Zelf ben ik Antwerps/Limburgs dus heb niet echt een dialect.
    &btw, Limburgers praten echt niet zo traag hoor :'D


    Nope, ik ben Limburger en praat niet traag.


    16 - 09 - '17

    Canonball schreef:
    Dit topic is echt geniaal. Op zich zijn wij Belgen soms wat vreemd ja :'3
    Zelf ben ik Antwerps/Limburgs dus heb niet echt een dialect.
    &btw, Limburgers praten echt niet zo traag hoor :'D


    Hoezo hebben Antwerpenaars en Limburgers geen dialect? Echt wel. :Y)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Hoezo hebben Antwerpenaars en Limburgers geen dialect? Echt wel. :Y)


    Joa, dje en ich. Ik praat thuis ook geen dialect hoor.


    16 - 09 - '17

    IrishNialler schreef:
    Ahh leuk topic

    In sommige verhalen lees ik wel de woorden kleedje en frisse. Dus als in een fris kleedje aantrekken. Is dat ook Vlaams?? Aangezien ik zelf zeg een schoon shirt of jurkje

    Fris zeggen ze in mijn streek niet.
    Maar iedereen zegt hier wel een kleedje tegen een jurk. Als iemand het woord jurk zegt, klinkt dat ook altijd zo geforceerd. :')


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Fris zeggen ze in mijn streek niet.
    Maar iedereen zegt hier wel een kleedje tegen een jurk. Als iemand het woord jurk zegt, klinkt dat ook altijd zo geforceerd. :')
    ja echt hea. Ik vind dat ook zo stroef klinken.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, maar waar ik woon moet je maar een vijftal kilometer in eender welke richting gaan om woorden tegen te komen die je niet kent :'D Binnen mijn familie wordt er heel vaak in dialect gesproken, dus valt dat ook meteen op.


    What would Emma do?

    Tylan schreef:
    (...)

    Joa, dje en ich. Ik praat thuis ook geen dialect hoor.


    Ja, ik weet dat heel veel mensen geen dialect praten, maar meer in een accent, waardoor het dialect aan het verdwijnen is - overal een beetje, maar er is er nog wel.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    StephenFry schreef:
    Ik weet niet hoe het in de rest van het land zit, maar waar ik woon moet je maar een vijftal kilometer in eender welke richting gaan om woorden tegen te komen die je niet kent :'D Binnen mijn familie wordt er heel vaak in dialect gesproken, dus valt dat ook meteen op.


    Ik moet mijn straat verder doorlopen voor mensen die ik van mijn leven nog niet gezien heb, haha. ^^


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    DeDDDG3maaleenS schreef:
    (...)

    Ik moet mijn straat verder doorlopen voor mensen die ik van mijn leven nog niet gezien heb, haha. ^^


    Als ik mijn straat doorloop dan hoor ik geen dialect, meer Arabische dingen. :')


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    De toog = de bar.
    In de bak zitten = In de gevangenis zitten.
    Frigobox = koelbox
    Een echte krak = een geniaal iemand.
    Snotvalling = verkoudheid.
    Trezebees = trut.
    Boefer = deugniet.
    Verschieten = schrikken.
    Boerengat = afgelegen en/of klein dorpje.
    Botten = laarzen.
    Kurieuzeneus = nieuwsgierigaard.

    Ik vind patat wel een grappig Nederlands woord, alsof jullie aardappels met schil en al in het frituurvet werpen. En "een wafelfestijn'' tegen wafelbak. :Y)

    [ bericht aangepast op 1 feb 2015 - 11:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    ^ Wij zeggen boefer tegen iemand die veel eet.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    ^ Wij zeggen boefer tegen iemand die veel eet.


    Lol. Wij eigenlijk ook (West - Vlaanderen), maar dan wordt het (bij mij toch) meer gebruikt als ''boefen'' = veel eten - of verboefd zijn (te veel gegeten hebben) Dan moet het meer iets regio - Antwerpen of zo zijn denk ik. Maar ik nam even voor om niet mijn rijk West - Vlaams gamma uit te kast te gaan halen. :Y)

    [ bericht aangepast op 1 feb 2015 - 11:26 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Lol. Wij eigenlijk ook (West - Vlaanderen), maar dan wordt het (bij mij toch) meer gebruikt als ''boefen'' = veel eten - of verboefd zijn (te veel gegeten hebben) Dan moet het meer iets regio - Antwerpen of zo zijn denk ik. Maar ik nam even voor om niet mijn rijk West - Vlaams gamma uit te kast te gaan halen. :Y)

    Niet regio Antwerpen. Want in Antwerpen en Limburg zeggen ze ook boefen tegen veel eten, maar van deugniet heb ik ook nog nooit gehoord. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Niet regio Antwerpen. Want in Antwerpen en Limburg zeggen ze ook boefen tegen veel eten, maar van deugniet heb ik ook nog nooit gehoord. =P


    Nee? Raar dan. Je hoort het best wel vaak eens opduiken nochtans. In F.C. de kampioenen, schiet me juist te binnen. :Y)
    Misschien een oudere generatie woord? Ik heb geen idee. In het Vlaamse woordenboek staat er zelf beroepsmilitair.
    Oh wacht, oeps dan zal ik het vandaar hebben gehaald. =P Dat is Carmen tegen Xavier :'D Als hij iets verkeerds heeft uitgehaald.
    Lol. Te veel naar gekeken vroeger. Hahaha. Foutje dus. (:

    [ bericht aangepast op 1 feb 2015 - 11:39 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.