• De stelling van deze week luidt:
    Er is maar één gepaste straf voor Syriëstrijders en dat is de doodstraf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    De doodstraf blijkt al lang niet effectief te zijn, aangezien het misdaadpijl in de steden die het WEL doen niet bepaald lager is dan in andere landen. Daarbij zou de doodstraf te mild zijn, laat ze maar rotten in een cel waar ze lekker lang en goed kunnen nadenken.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    De doodstraf blijkt al lang niet effectief te zijn, aangezien het misdaadpijl in de steden die het WEL doen niet bepaald lager is dan in andere landen. Daarbij zou de doodstraf te mild zijn, laat ze maar rotten in een cel waar ze lekker lang en goed kunnen nadenken.


    Dit vind ik ook een goeie, maar waar gaat het pijn doen. Uithongeren? Martelen? Opsluiten zonder pijn lijkt me ook weer niks.

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 17:51 ]


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Levitas schreef:
    Ik kan nog steeds niet snappen waarom sommige mensen het niet met de stelling eens zijn. Je hebt denk ik een veiliger gevoel als ze vergoed verdwenen zijn. Maar goed, als anderen dat niet vinden, je hebt niets voor niets je eigen mening.


    Omdat, zoals Square zegt, in de angst voor iets schuilt nét àl het gevaar. Door angst ben je niet meer in staat verder te kijken dan je eigen neus. Je vergroot ermee het vijandschap, dood ermee de heldere kijk, trekt de kloof groter open, en dus ook het hele conflict. In niemand zijn voordeel.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Omdat, zoals Square zegt, in de angst voor iets schuilt nét àl het gevaar. Door angst ben je niet meer in staat verder te kijken dan je eigen neus. Je vergroot ermee het vijandschap, dood ermee de heldere kijk, trekt de kloof groter open, en dus ook het hele conflict. In niemand zijn voordeel.


    Maar het gaat niet alleen om angst, ook om veiligheid.


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Levitas schreef:
    (...)

    Maar het gaat niet alleen om angst, ook om veiligheid.


    Je bent even veilig als de persoon dood is dan als hij voor de rest van zijn leven opgesloten is ;) En levenslange opsluiting kost minder dan de doodstraf (hangt wel van het land af).


    What would Emma do?

    StephenFry schreef:
    (...)

    Je bent even veilig als de persoon dood is dan als hij voor de rest van zijn leven opgesloten is ;) En levenslange opsluiting kost minder dan de doodstraf (hangt wel van het land af).


    Geld?


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Levitas schreef:
    (...)

    Dit vind ik ook een goeie, maar waar gaat het pijn doen. Uithongeren? Martelen? Opsluiten zonder pijn lijkt me ook weer niks.


    Ik weet niet of een dergelijke straf werkt bij deze mensen, laat staan of deze mensen nog van mening te veranderen zijn. Ik denk dat je een soort programma moet opzetten. Ik ben absoluut tegen martelen en dergelijken; de Universele verklaring van de rechten van de mens is niets voor niets opgesteld en hoewel niet bindend, vind ik het heel redelijk. Vuur met vuur bestrijden gaat echt niet werken. Ik denk dat er tussen Syriëstrijders mensen zitten die niet meer "geholpen" kunnen worden (als in: hun mening kan niet meer veranderd worden) en ook mensen die wel "geholpen" kunnen worden (als in: hun mening kan nog veranderd worden). Natuurlijk moet je niet proberen deze mensen Islam-af te moeten maken, want het is hun goed recht om zelf een geloof te kiezen, maar ik denk dat de extremistische, radicale en gewelddadige fundamentele uitingen moeten worden verzacht. Je mag van mij zo vroom zijn als je wilt, zolang je maar begrijpt dat er eens grens is waarbij je anderen niet pijn mag doen of mag dwingen in de naam van je geloof. Ik heb mij wel eens verdient in de Koran en het is geen godsboek van haat, eerder van liefde, net als vele andere godsboeken van andere religies. Zolang "wij" dat als "westerlingen" niet vergeten, kunnen we op een humane manier deze misdadigers berechten en eventueel helpen. Misschien is mijn wereldbeeld wel ietwat utopisch en mijn idee om dit op te lossen ook, maar ik weiger te aanvaarden dat je vuur met vuur bestrijdt.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Levitas schreef:
    (...)

    Maar het gaat niet alleen om angst, ook om veiligheid.


    Angst voor geen veiligheid. Angst, dus. Komt in dit geval op hetzelfde neer.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Levitas schreef:
    (...)

    Geld?


    Ja, maar dan spreek ik wel over Amerika.


    What would Emma do?

    Levitas schreef:
    (...)

    Dit vind ik ook een goeie, maar waar gaat het pijn doen. Uithongeren? Martelen? Opsluiten zonder pijn lijkt me ook weer niks.


    Ik vraag me zelf af? Moet je elkaar de hele tijd straffen?
    Het verschil is een andere manier van denken, bij beide partijen. Ik denk dat alleen communicatie dat op kan lossen. Maar goed. Probleem is, dat velen van hen van die mensen zijn die niet kunnen luisteren en uit hun eigen extreme gedachten breken. Maar dan is het misschien extra belangrijk om hen serieus te nemen en met ze gaan praten, zonder te oordelen. Ik denk meer dat de moslimgemeenschap zelf dat moet oplossen (en dat wij de moslims hier alle hulp en middelen moeten aanreiken) en dat zij het gebrainwash van Syriëstrijders kunnen verhelpen door over de interpretaties van de Jihad te praten. Het probleem is dat zij alles létterlijk nemen. Niet - radicale moslims weten misschien beter hoe ze die jongeren hier moeten begeleiden, en naar mensen van hun eigen geloof, een imaan of zo, zal sneller worden geluisterd.
    Ik denk dat het belangrijk is, eerst na te gaan waarom iemand doet wat hij doet of gelooft wat hij gelooft - in plaats van ze als kwade westerling, even op de pijnbank gaan leggen. Dat lost niets op?
    Iemand straffen is zo ouderwets - als een kwade vader die zijn zo'n een pak slaag verkoopt en in de hoek zet, omdat hij iets gedaan wat niet mocht in de ogen van één iemand. Zoals communicatie met kinderen effectief werkt, geloof ik ook dat communicatie en trachten te begrijpen van de andere partij, op maatschappelijk niveau een bepaalde sleutel kan zijn om bij te sturen.
    Straf werkt (in tegenstelling tot beloning) ALTIJD averechts, ook bij Syrië-strijders...
    (Dan hebben we het nog niet voor wat door Islamitische staat in Syrië gebeurt - maar gewoon, Syrië - strijders. Jongeren van hier, die zich aangetrokken voelen tot de ideologie van de IS.

    [ bericht aangepast op 9 feb 2015 - 18:05 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Levitas schreef:
    (...)

    Maar het gaat niet alleen om angst, ook om veiligheid.


    Angst en veiligheid zijn twee zijden van dezelfde medaille.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Powhatan schreef:
    (...)

    Ik weet niet of een dergelijke straf werkt bij deze mensen, laat staan of deze mensen nog van mening te veranderen zijn. Ik denk dat je een soort programma moet opzetten. Ik ben absoluut tegen martelen en dergelijken; de Universele verklaring van de rechten van de mens is niets voor niets opgesteld en hoewel niet bindend, vind ik het heel redelijk. Vuur met vuur bestrijden gaat echt niet werken. Ik denk dat er tussen Syriëstrijders mensen zitten die niet meer "geholpen" kunnen worden (als in: hun mening kan niet meer veranderd worden) en ook mensen die wel "geholpen" kunnen worden (als in: hun mening kan nog veranderd worden). Natuurlijk moet je niet proberen deze mensen Islam-af te moeten maken, want het is hun goed recht om zelf een geloof te kiezen, maar ik denk dat de extremistische, radicale en gewelddadige fundamentele uitingen moeten worden verzacht. Je mag van mij zo vroom zijn als je wilt, zolang je maar begrijpt dat er eens grens is waarbij je anderen niet pijn mag doen of mag dwingen in de naam van je geloof. Ik heb mij wel eens verdient in de Koran en het is geen godsboek van haat, eerder van liefde, net als vele andere godsboeken van andere religies. Zolang "wij" dat als "westerlingen" niet vergeten, kunnen we op een humane manier deze misdadigers berechten en eventueel helpen. Misschien is mijn wereldbeeld wel ietwat utopisch en mijn idee om dit op te lossen ook, maar ik weiger te aanvaarden dat je vuur met vuur bestrijdt.


    Wat bedoel je met dat stukje over zelf kiezen wat ze willen geloven? Heb ik wat verkeerds gezegd daarin?


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Levitas schreef:
    (...)

    Geld?


    Uiteindelijk ziter een kostenplaatje verbonden aan het berechten en uitvoeren van het vonnis; of het nu een gevangenisstraf of een doodstraf is. Ik heb voor een debat voor Nederlands mij verdiept in de doodstraf en hoewel het afhangt van het beleid per land, is de doodstraf waarschijnlijk duurder dan een gevangenisstraf. De Verenigde Staten is het meest vergelijkbaar qua rechtstaat met Nederland en menig ander "westers" land en ik denk dat ook in Nederland de doodstraf duurder zal uitvallen dan een gevangenisstraf. Het is heel wat werk om er 100% zeker van te zijn dat iemand schuldig is; iemand onterecht ter dood veroordelen is onomkeerbaar.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Nou, een stelling zorgt dus voor een groot discussie (: Ik vind het eigenlijk ook wel goed om iedereens mening hierin te horen ;c


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Levitas schreef:
    (...)

    Wat bedoel je met dat stukje over zelf kiezen wat ze willen geloven? Heb ik wat verkeerds gezegd daarin?


    Nee, absoluut niet, hoor? Ik ben altijd vrij uitgebreid in mijn monologen en ik wil graag precies duidelijk maken wat ik bedoel, dus ik heb informatie gegeven die voor mij relevant is. Het is een reactie op jou, maar ook mijn mening in het algemeen. Dat stuk over geloof is geen reactie op jou; sorry voor de onduidelijkheid.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife