• Iedereen die meedoet aan RPGs of MSVs zal het probleem wel zijn tegengekomen: het overgrote deel van alle topics strandt vroeg of laat – en het leeuwendeel al voordat er maar een topic wordt volgemaakt. Dat is natuurlijk een fenomeen dat niemand leuk vindt en daarom is het hoog tijd dat we eens gaan kijken wat hier nou precies de redenen voor zijn. Sobremesa suggereerde al nieuwe RPGs aan te vragen bij de mods, maar deze hebben aangegeven hier niet voldoende tijd voor te hebben. Logisch, want er komen er soms wel meer dan dertig per maand bij.

    In dat suggestietopic kwam Scandal met het volgende idee:

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik heb net echt een gek idee. Misschien moet er gewoon een topic gemaakt worden waarin iedereen 'oplossingen' kan opperen voor frustraties rond RPG. Want zoals je net al zei: wat voor mij misschien vrijheidbeperkend als modzijnde overkomt, is het inderdaad misschien niet voor een RPG'ende user. En dat we dan eens al die 'oplossingen' kunnen bespreken. Misschien zelfs aan de hand van een poll zodat we dan ook echt weten of jullie het te vrijheidbeperkend vinden of niet.
    En daarbij, de ratings of de limiet kunnen misschien maar enkele van de miljoenen creatieve oplossingen zijn.

    Of om volledig grondig te zijn, zou je eerst alle frustraties moeten verzamelen (nog niet debatteren) en wanneer je denkt dat het volledig is, dat je dan overgaat tot mogelijke oplossingen (zonder vooroordelen, dus nog niet debatteren) en wanneer gedacht wordt daarin volledig te zijn, dan kan het debat geopend worden en alles besproken worden. :Y)

    Of nog een gekker idee. Jullie doen helemaal zelf de analyse en wat jullie het beste vinden, komt er uiteindelijk uit als een ongeschreven regel zoals die [300 woorden]. Of jullie maken er een topic van met richtlijnen van zoals volgens mij dat ene wetboek van MSV (of vergis ik me?). En dan hoeven de mods zich niet te bemoeien (alleen misschien helpen alles op orde te krijgen en het proces te begeleiden) en dan voel ik me geen regelmakende modnazi. :Y)

    Volgens mij is het laat aan het worden en krijg ik het te hoog in mijn bol ofzo. :')


    Om deze reden heb ik dit topic geopend: zodat we hier de analyse kunnen doen, die in drie stappen zal plaatsvinden:
    - Het melden van alle frustraties.
    - Het bedenken van oplossingen.
    - Het bespreken van alle gegeven oplossingen.

    Ik hoop dat iedereen die actief is op het RPG-forum wil meedenken en ik hoop ook dat iedereen die dat niet doet zich er buiten wil houden, want anders ben ik bang dat we het overzicht een beetje kwijtraken. (:

    De eerste stap is dus het verzamelen van alle frustraties. Als er dingen zijn waar jij tijdens de rollenspelen tegen aanloopt, meld het dan hier dan of stuur mij een PB als je dat fijner vindt. Ik zal alles dan in deze beginpost bijhouden, zodat je kunt zien wat er al staat. Elkaar quoten is deze keer niet handig, omdat het topic dan niet zo overzichtelijk blijft. Geef wel even aan of jouw frustratie met een MSV of met een RPG te maken heeft, want hier zal ik aparte lijstjes voor maken.

    Tot slot is het handig om ook even dit bericht te verspreiden in de lopende RPGs en MSVs, zodat we zoveel mogelijk meningen kunnen verzamelen en met elkaar tot oplossingen kunnen komen.

    Frustraties MSVs
    - Mensen maken rollen aan zonder daarmee te gaan spelen.
    - Mensen haken af na een paar posts.
    - Mensen die elkaars stukjes niet lezen maar alleen die van de persoon met wie ze aan het schrijven waren. Dan raak je vervreemd van de rest van het verhaal, heb je zelf op een moment geen zin meer of je jaagt anderen weg.
    - Mensen nemen te weinig initiatief. Ze wachten teveel op 'orders' van de TS, maar ook onderling gaat alles vaak via omwegen. Mensen vragen bijvoorbeeld eerst aan elkaar of hun personages überhaupt met elkaar kunnen praten.
    - Verhaallijnen die in de beginpost al helemaal zijn uitgedacht. Het werkt beter om enkel een setting te schetsen, met een korte geschiedenis van hoe die situatie is ontstaan, maar dat je daarna alles openhoudt. Anders ben je constant aan het afvragen wanneer jr wat mort doen en als men even niks weet, kan men ook niet verder, want je zit aan die lijn vast.
    - TS die personages te veel controleren. Als er dingen staan die niet kloppen met het verhaal en dergelijke, vind ik dat prima. Er zijn echter ook TS die vinden dat een personage pas goed is als het minstens 800 woorden heeft of zo. Uiteindelijk ontwikkeld een karakter zich ook wel in het verhaal, door wat hij of zij meemaakt, dus het veranderd sowieso wel. Daardoor wordt iemand echt, je bent niet altijd dezelfde persoon als in het begin, dus zo'n lijstje kan niet opgaan voor je personage het hele verhaal door. Ik wil hiermee niet zeggen dat 50 woorden dan altijd voldoende zal zijn, maar soms wordt er ook nogal pietluttig gedaan.
    - Gesprekken met personages waar niemand anders tussen kan komen. Als ze samen in één kamer zitten en men schrijft dan 8 posts met zijn tweeën.. Best. Maar soms gaan die personages dan nooit meer uit elkaar en dan negeren ze andere mensen gewoon.
    - Als een speler de reacties van andere personages erin verwerkt en daarin over beslist, zonder dat het ergens staat of toestemming voor gegeven is.


    Frustraties RPGs
    - Mensen maken rollen aan zonder daarmee te gaan spelen.
    - Mensen haken af na een paar posts.
    - Mensen reageren niet, ook niet als je hen een privé- of gastenboekberichtje stuurt.
    - Topicstarters verwaarlozen hun eigen verhalen.
    - Mensen maken te veel nieuwe RPGs aan.
    - Mensen hebben plotseling geen tijd meer zodra het speeltopic wordt geopend.
    - Er is geen mogelijkheid om een topic met een andere user te delen of over te dragen.
    - Mensen maken een rol aan zonder te reserveren.
    - Mensen maken rollen aan en denken vervolgens dat het een story is waar je een abo op kunt nemen.
    - Mensen die voor het beginnen van een RPG al een gehele verhaallijn hebben uitgedacht met een ander (relaties/gebeurtenissen/et cetera).
    - Het verplichten van een minimum aantal woorden, waardoor de stukken langdraderig worden en het lastiger wordt om alles te lezen. Daardoor leest niet iedereen elk stukje en ontstaat er verwarring en irritatie omdat je niet weet wie waar is. Bovendien heb je bij een minimum aantal woorden het probleem dat je nooit 'snel' een stuk kunt schrijven en verhalen daardoor sneller vastlopen.
    - Mensen die elkaars stukjes niet lezen maar alleen die van de persoon met wie ze aan het schrijven waren. Dan raak je vervreemd van de rest van het verhaal, heb je zelf op een moment geen zin meer of je jaagt anderen weg.
    - Vaste koppels maken (door een random picker) van personen die verliefd worden, elkaar ontvoeren, et cetera. Dan wordt er alleen geRPG't tussen die personen.
    - De hoeveelheid nieuwe ideeën die binnen een week wordt gestart. Het zijn er echt meer dan tien, terwijl er nooit verhalen fatsoenlijk worden afgesloten. ze bloeden allemaal dood.
    - Mensen nemen te weinig initiatief. Ze wachten teveel op 'orders' van de TS, maar ook onderling gaat alles vaak via omwegen. Mensen vragen bijvoorbeeld eerst aan elkaar of hun personages überhaupt met elkaar kunnen praten.
    - Verhaallijnen die in de beginppst al helemaal zijn uitgedacht. Het werkt beter om enkel een setting te schetsen, met een korte geschiedenis van hoe die situatie is ontstaan, maar dat je daarna alles openhoudt. Anders ben je constant aan het afvragen wanneer jr wat mort doen en als men even niks weet, kan men ook niet verder, want je zit aan die lijn vast.
    - Mensen vragen teveel aan de topicstarter om te horen of het allemaal wel goed is wat ze doen, terwijl dat betrekking heeft op hun eigen rol. Zelf met ideeën komen is wenselijk.
    - Wanneer een TS een topic pas na een lange tijd opent.
    - Mensen die hele stukken van een ander herhalen in hun eigen post. En dan bedoel ik meer dan enkel de gesproken stukjes. Dat heb ik dan al gelezen (of zelf geschreven) en dan zie ik dat opnieuw en opnieuw en opnieuw.
    - TS die personages te veel controleren. Als er dingen staan die niet kloppen met het verhaal en dergelijke, vind ik dat prima. Er zijn echter ook TS die vinden dat een personage pas goed is als het minstens 800 woorden heeft of zo. Uiteindelijk ontwikkeld een karakter zich ook wel in het verhaal, door wat hij of zij meemaakt, dus het veranderd sowieso wel. Daardoor wordt iemand echt, je bent niet altijd dezelfde persoon als in het begin, dus zo'n lijstje kan niet opgaan voor je personage het hele verhaal door. Ik wil hiermee niet zeggen dat 50 woorden dan altijd voldoende zal zijn, maar soms wordt er ook nogal pietluttig gedaan.
    - Gesprekken met personages waar niemand anders tussen kan komen. Als ze samen in één kamer zitten en men schrijft dan 8 posts met zijn tweeën.. Best. Maar soms gaan die personages dan nooit meer uit elkaar en dan negeren ze andere mensen gewoon.
    - Als een speler de reacties van andere personages erin verwerkt en daarin over beslist, zonder dat het ergens staat of toestemming voor gegeven is.
    - Jongelingen maken een rollentopic aan zonder dat ze verstand hebben van hoe het werkt en hoe ze het werkende moeten houden.
    - Wanneer mensen meer tijd steken in het opmaken van het hele stuk inclusief tierlantijntjes, "mooi" lettertype en een foto (of zelfs header) groter dan de tekst zelf in plaats van een goede, degelijke tekst te maken.
    - Een korte inhoudsloze post krijgen wanneer je zelf je best hebt gedaan op een lange, goed doordachte post. [Wordt veelal opgelost met het minimum aantal woorden principe]
    - Mensen maken Mary Sue's, of heel onduidelijk uitgewerkte RPG rollen. Als je ze tips of voorbeelden geeft om hier iets aan te doen, wordt dat niet gewaardeerd.
    - Niemand wilt mannen spelen, schijnbaar, en niemand wilt het ook maar proberen of leren.
    - Mensen kijken niet naar de rollen die er al zijn voordat ze er één aanmaken, waardoor sommige personages qua karakter of achtergrondverhaal erg op elkaar lijken.


    Problemen en oplossingen:
    Algemeen:
    - Een informatief topic voor de RPGs.
    - Een template voor beginnende rpgers die een rpg willen starten, zodat ze een beetje weten wat er allemaal globaal in moet. > Bain

    Het tegengaan van het aanmaken van rollen waar niets mee wordt gedaan.
    - Een soort ranksysteem. > Philia
    - Een soort 'blacklist' waarin users gemeld kunnen worden die hun rollen verwaarlozen/überhaupt niet starten. Punten kunnen ze natuurlijk terugverdienen door wel (actief) mee te doen aan de verhalen. > Celerity
    - RPG/MSV-ID, met een overzicht van de RPGs waarin men aan mee doet, een linkje naar alle rollen en plaats om feedback te ontvangen. > Philia

    Het tegengaan van de tientallen topics die er per maand bijkomen:
    - Een maximum bepalen. Enkel de verhalen (10?) die per maand de meeste stemmen hebben, kunnen hun idee plaatsen.
    - Maximaal één RPG/MSV aanmaken per maand. > Bain

    [ bericht aangepast op 5 maart 2015 - 23:44 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Sacramental schreef:
    Een soort wachtlijst zoals bij de wedstrijden lijkt me een goed idee.
    Het valt trouwens wel op dat sommige users niet durven / willen inspringen als een roleplay al bezig is. Dan kan je prima meedoen, want je hoeft niet alle gebeurtenissen te weten, alleen als het belangrijk is. Mensen willen vast wel helpen als je om een samenvatting vraagt, dus dat zou gelijk iets helpen tegen het doodlopen.

    Met een wachtlijst, waarin gewoon álle ideeën worden uitgevoerd, ben ik bang dat je echt máánden moet wachten voordat je aan de beurt bent, terwijl de één slechts één idee oppert en een ander misschien wel tien.

    [ bericht aangepast op 18 feb 2015 - 9:04 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Gaat er met de ideeën hier nog iets gedaan worden?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Maseo schreef:
    Gaat er met de ideeën hier nog iets gedaan worden?

    Ik hoop van wel. Misschien moeten we, als we genoeg oplossingen en dergelijke hebben bedacht, een moderator ofzo erbij betrekken? Persoonlijk vindt ik het één RPG per persoon per maand wel een erg goed idee ^^


    “A queen will always turn pain into power.”

    Maseo schreef:
    Gaat er met de ideeën hier nog iets gedaan worden?

    Dat is wel de bedoeling, ja. Dus, een suggestie hoe we kunnen bespreken wat we het beste kunnen doen nu?
    Ik ben hier ook niet erg ervaren mee, ik houd gewoon een beetje alles bij.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Angmar schreef:
    (...)
    Dat is wel de bedoeling, ja. Dus, een suggestie hoe we kunnen bespreken wat we het beste kunnen doen nu?
    Ik ben hier ook niet erg ervaren mee, ik houd gewoon een beetje alles bij.

    Zijn dat in de beginpost alle suggesties? Toch niet, of kijk ik er zo hard langs.

    Je kan voor ieder idee eventueel een apart topic aanmaken en het idee schetsen en misschien in de titel iets tussen haken zetten zodat de link met de analyse gemaakt wordt.
    En dan bespreek je in ieder topic dat (enkel) gehele idee en kom je tot een eindconclusie zonder zaken te zeggen van: "dan heb ik toch liever suggestie C".

    En wanneer alles tot op de puntjes is uitgewerkt, leg je al die suggesties samen in 1 topic en dan kunnen jullie als groep zeggen: "misschien is het beter dat we suggestie C nemen omdat dat ook suggestie A omvat". Of: "uiteindelijk is gebleken dat suggestie H toch niet zo geschikt is als eerst gedacht..." De opties tegenover elkaar zetten en de best mogelijke optie(s) naar voren brengen.

    Samenvatting: alle verschillende idees in verschillende topics uitwerken en wanneer alles uitgewerkt is, dan maak je een groot topic waar je alles tegenover elkaar zet.

    Het is maar een idee. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Volgens mij zijn dit in het kort alle suggesties, ja!
    Ik vind aparte topics aanmaken wel goed. Wie wil er een topic voor zijn rekening nemen?
    Volgens mij hebben we de volgende ideeën:

    - Een informatief topic voor de RPGs.
    - Een template voor beginnende rpgers die een rpg willen starten, zodat ze een beetje weten wat er allemaal globaal in moet.
    - Een soort ranksysteem.
    - Een soort 'blacklist' waarin users gemeld kunnen worden die hun rollen verwaarlozen/überhaupt niet starten. Punten kunnen ze natuurlijk terugverdienen door wel (actief) mee te doen aan de verhalen.
    - RPG/MSV-ID, met een overzicht van de RPGs waarin men aan mee doet, een linkje naar alle rollen en plaats om feedback te ontvangen.
    - Een maximum bepalen. Enkel de verhalen (10?) die per maand de meeste stemmen hebben, kunnen hun idee plaatsen.
    - Maximaal één RPG/MSV aanmaken per maand.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ah, ik dacht dat er misschien enkele vergeten waren aangezien iedereen gewoon wat mocht zeggen. Ik had nog vanalles geopperd zoals FAQ-aanvullingen en een handleiding/Tips&tricks voor een TS hoe je aan een RPG begint. Of zoals in het verleden wel eens geopperd is, om een soortgelijk systeem te maken zoals bij de wedstrijden (die reactie staat op p12 btw)
    Maar als het niets is, moet het er ook niet in hé. ^^
    Ahja, het is jullie ding, niet mijn ding want ik RPG niet. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ik denk dat informatieve topics sowieso wel aangemaakt kunnen worden, wat er ook bijkomt. Het is gewoon een handig extraatje. Mja, dan moet er alsnog bepaald worden wat voor topics en wie dat gaat doen en wat erin moet komen. Zal ik daar een topic voor maken?


    Your make-up is terrible

    Scandal schreef:
    Ah, ik dacht dat er misschien enkele vergeten waren aangezien iedereen gewoon wat mocht zeggen. Ik had nog vanalles geopperd zoals FAQ-aanvullingen en een handleiding/Tips&tricks voor een TS hoe je aan een RPG begint. Of zoals in het verleden wel eens geopperd is, om een soortgelijk systeem te maken zoals bij de wedstrijden (die reactie staat op p12 btw)
    Maar als het niets is, moet het er ook niet in hé. ^^
    Ahja, het is jullie ding, niet mijn ding want ik RPG niet. =)


    Een FAQ en Handleiding vond ik onder het kopje 'informatief topic' en 'template' vallen een wachtlijst voor de MSV's/RPGs vond ik wel bij deze "een maximum bepalen. Enkel de verhalen (10?) die per maand de meeste stemmen hebben, kunnen hun idee plaatsen" passen (of we nou met stemmen doen of niet). Anders krijg je straks allemaal topics die elkaar overlappen. :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    Michonne schreef:
    Ik denk dat informatieve topics sowieso wel aangemaakt kunnen worden, wat er ook bijkomt. Het is gewoon een handig extraatje. Mja, dan moet er alsnog bepaald worden wat voor topics en wie dat gaat doen en wat erin moet komen. Zal ik daar een topic voor maken?


    Ja, de informatieve topics kunnen sowieso aangemaakt worden, maar ik dacht dat het misschien handig was als men daar eerst een topic opende waar de regels en zo besproken konden worden voordat jullie een soort handleiding maken.

    Van mij mag je een topic voor het laatste maken, maar ik denk dat de verdeling in principe ook wel in deze beginpost kan?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Angmar schreef:
    (...)

    Ja, de informatieve topics kunnen sowieso aangemaakt worden, maar ik dacht dat het misschien handig was als men daar eerst een topic opende waar de regels en zo besproken konden worden voordat jullie een soort handleiding maken.

    Van mij mag je een topic voor het laatste maken, maar ik denk dat de verdeling in principe ook wel in deze beginpost kan?


    Wil je nou wel of niet een topic ervoor?


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    (...)

    Wil je nou wel of niet een topic ervoor?


    Ik weet niet precies wat je daar nou in wilt zetten.:'P
    Want als het alleen om het verdelen van de onderwerpen gaat (wie daarvoor een topic aan gaat maken) dan kan dat toch gewoon hier?

    Maar van mij mag je een topic maken, hoor, als jij daar een goed idee voor hebt! Misschien dat ik de dingen iets te vaag verwoord en jij daar sowieso iets duidelijker in bent.:'P


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik heb overigens nog een frustratie, al heeft het niet echt met het vastlopen van RPG's te maken, maar meer met de personages. Ik weet dat je geen "claim" kunt leggen op namen en faceclaims en dergelijke, maar ik vind het toch altijd wel verdacht wanneer bijvoorbeeld A & B meedoen aan dezelfde RPG, en persoon B kort daarna in een andere RPG een personage dezelfde naam/faceclaim/unieks iets geeft, vooral als het vaker gebeurd.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Maseo schreef:
    Ik heb overigens nog een frustratie, al heeft het niet echt met het vastlopen van RPG's te maken, maar meer met de personages. Ik weet dat je geen "claim" kunt leggen op namen en faceclaims en dergelijke, maar ik vind het toch altijd wel verdacht wanneer bijvoorbeeld A & B meedoen aan dezelfde RPG, en persoon B kort daarna in een andere RPG een personage dezelfde naam/faceclaim/unieks iets geeft, vooral als het vaker gebeurd.


    Dat is me ook opgevallen ja, vooral vaak dezelfde personen.


    Your make-up is terrible

    Maseo schreef:
    Ik heb overigens nog een frustratie, al heeft het niet echt met het vastlopen van RPG's te maken, maar meer met de personages. Ik weet dat je geen "claim" kunt leggen op namen en faceclaims en dergelijke, maar ik vind het toch altijd wel verdacht wanneer bijvoorbeeld A & B meedoen aan dezelfde RPG, en persoon B kort daarna in een andere RPG een personage dezelfde naam/faceclaim/unieks iets geeft, vooral als het vaker gebeurd.


    Dat mag officieel niet, maar hier wordt niet op gecontroleerd


    Bowties were never Cooler