• Na een tijdje verschillende muziekinstrumenten bespeeld te hebben leek het me tijd voor iets nieuws; de accordeon.
    Nu had ik enkele vragen en ik hoop dat iemand hier accordeon speelt of er verstand van heeft (en natuurlijk zo lief is om mijn vragen te beantwoorden). :')

    –– Verschil tussen een knopaccordeon en een accordeon met toetsen? En is het een erg moeilijk instrument om te leren bespelen? Ik heb nog wel een aantal vragen maar ik zie wel eerst wat ik krijg. :Y)

    Bedankt alvast. (flower)


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ik heb geen verstand van accordeons, maar het lijkt me op zich wel moeilijk te bespelen: je moet het ding uitrekken en nog die knoppen/ toetsen bespelen.
    Multitasken dus..


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Ik geloof dat een meisje accordeon speelt als bijbaantje.^^Weet alleen haar username niet.:']


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik zou dat even aan Zweinstein vragen, die speelt accordeon. ^^


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Yolanda, waar is Yolanda!

    Zweinstein deze dame speelt accordeon.

    [ bericht aangepast op 28 feb 2015 - 14:01 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Top, zal het wel even vragen. :Y)


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Ik heb een tijd accordeon gespeeld! Het grootste verschil tussen een knoppen accordeon en een toetsen accordeon is dat je bij een knoppen accordeon makkelijker en sneller veel verschillende tonen kan spelen. Ik heb zelf een toetsen accordeon bespeeld, en ik denk dat dot wel moeilijker is. Over het algemeen is het een instrument wat goed te leren bespelen is, en je kunt er heel veel verschillende muziek mee maken. Zeker een aanrader om te gaan leren!


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    Ik heb een tijd accordeon gespeeld! Het grootste verschil tussen een knoppen accordeon en een toetsen accordeon is dat je bij een knoppen accordeon makkelijker en sneller veel verschillende tonen kan spelen. Ik heb zelf een toetsen accordeon bespeeld, en ik denk dat dot wel moeilijker is. Over het algemeen is het een instrument wat goed te leren bespelen is, en je kunt er heel veel verschillende muziek mee maken. Zeker een aanrader om te gaan leren!


    Dat is fijn om te horen, hahaha. Maar ik vroeg me dus af, met een toetsen accordeon moet je zeg maar noten aanspelen. Hoe doe je dat met die knoppen? :')


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Here I am! Stuur me gerust een PB'tje. ^^
    Ik speel namelijk inderdaad de accordeon en verdien er mijn geld mee.

    Om alvast je vraag in je beginpost te beantwoorden:

    –– Verschil tussen een knopaccordeon en een accordeon met toetsen? En is het een erg moeilijk instrument om te leren bespelen?


    Het verschil tussen een knopaccordeon en een klavieraccordeon. Wel, dat is geen moeilijke vraag. Dat is namelijk dat de knopaccordeon aan de rechterkant allemaal knoppen heeft, en de klavieraccordeon heeft pianotoetsen. :Y)

    En of het een erg moeilijk instrument is om te spelen? Dat verschilt. Hoe muzikaal ben je? En vind je het leuk? Ik vind namelijk bijvoorbeeld gitaar een heel mooi instrument om naar te luisteren. Maar ik vind het leren spelen ervan verschrikkelijk. Daarom dat ik nooit goed zal worden in gitaar spelen en het altijd moeilijk zal zijn voor mij. Het ligt er dus aan hoe geïnteresseerd je erin bent.
    Verder lees ik dat je al wel wat ervaring hebt in het bespelen van een instrument. Dan weet je dus ook wat studeren is. Heb je overigens ook notenschrift geleerd? If so, dan denk ik persoonlijk dat het moeilijkste gedeelte al achter de rug is. Wat je nu moet doen is het leren handig worden in de linker- en rechterhand. Het onthouden van welke bassen je allemaal hebt en waar ze zitten.
    Note over de bassen: Je gebruikt heus niet álle bassen. Ik heb een knopaccordeon (heb vroeger klavieraccordeon gespeeld though) met 120 bassen aan de linkerkant. Maar ik gebruik ze niet alle 120. ^^

    Aan de rechterkant is het 't zelfde. Ook daar moet je leren waar alle toetsen zitten, maar gelukkig kun je aan de rechterkant nog wel eens naar je handen kijken als je het even vergeten bent. ^^

    Mocht je meer vragen hebben: Stel ze gerust! I'd be happy to help! :3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Chandler schreef:
    Ik heb een tijd accordeon gespeeld! Het grootste verschil tussen een knoppen accordeon en een toetsen accordeon is dat je bij een knoppen accordeon makkelijker en sneller veel verschillende tonen kan spelen. Ik heb zelf een toetsen accordeon bespeeld, en ik denk dat dot wel moeilijker is. Over het algemeen is het een instrument wat goed te leren bespelen is, en je kunt er heel veel verschillende muziek mee maken. Zeker een aanrader om te gaan leren!


    Ik ben het half met je eens. :Y)

    Ik ben vroeger begonnen met de klavieraccordeon en 4 jaar geleden (speel in totaal 8 jaar nu) ben ik over gegaan naar de knopaccordeon doordat ik op conservatoriumniveau spelen wilde (en nu doe, lol) en knopaccordeon mij aangeraden werd.

    Het is inderdaad zo dat je met knopaccordeon uiteindelijk veel sneller spelen kunt en veel grepen zijn inderdaad makkelijker te pakken. Maar ik wil er wel eventjes bij toevoegen dat dat lang niet voor alle stukken geldt. Sommige stukken (oke, oke, het zijn er gelukkig niet al te veel, maar ik wilde deze opmerking toch wel even maken) zijn dusdanig geschreven dat het makkelijker is om op de klavieraccordeon te spelen (want dan hoef je niet zo in de knoop te zitten met je vingers) dan op de knopaccordeon. :Y)


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Zweinstein schreef:
    (...)

    Ik ben het half met je eens. :Y)

    Ik ben vroeger begonnen met de klavieraccordeon en 4 jaar geleden (speel in totaal 8 jaar nu) ben ik over gegaan naar de knopaccordeon doordat ik op conservatoriumniveau spelen wilde (en nu doe, lol) en knopaccordeon mij aangeraden werd.

    Het is inderdaad zo dat je met knopaccordeon uiteindelijk veel sneller spelen kunt en veel grepen zijn inderdaad makkelijker te pakken. Maar ik wil er wel eventjes bij toevoegen dat dat lang niet voor alle stukken geldt. Sommige stukken (oke, oke, het zijn er gelukkig niet al te veel, maar ik wilde deze opmerking toch wel even maken) zijn dusdanig geschreven dat het makkelijker is om op de klavieraccordeon te spelen (want dan hoef je niet zo in de knoop te zitten met je vingers) dan op de knopaccordeon. :Y)


    Dat is waar! Ik heb echter nooit geleerd om op een knoppen accordeon te spelen, dus ik denk dat jij het verschil beter zal weten. Toch leuk om nog iemand anders tegen te komen die ook accordeon speelt, want het is geen erg populair instrument :')


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    (...)

    Dat is waar! Ik heb echter nooit geleerd om op een knoppen accordeon te spelen, dus ik denk dat jij het verschil beter zal weten. Toch leuk om nog iemand anders tegen te komen die ook accordeon speelt, want het is geen erg populair instrument :')


    Hahahah nee, dat is het inderdaad niet! :'D
    Wat onwijs jammer is. Wat ik hier in de buurt merk is dat wanneer je verteld dat je accordeon speelt, dat men direct denkt dat je een buitenlander bent. En de buitenlanders hebben -vaak terecht toch wel- geen goede reputatie wanneer ze accordeonist zijn.
    Dus men denkt dan direct dat je heel slecht bent en alleen maar oubollige muziek speelt.

    Terwijl dat helemaal niet hoeft! Wat voor soorten muziek speel jij als ik vragen mag? En je speelt nu niet meer begrijp ik? Why not if I may ask? :Y)
    Ik zelf speel Jiddisch/Klezmer, Franse Musettes, Tango's, Ierse volksmuziek, Jazz en ben bezig met klassieke stukken zoals de Säbeltans van Kachaturian (spel ik dat correct? :'D) en de Toccata 565 van Bach en de Flight of the Bumblebee. c:


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Zweinstein schreef:
    (...)

    Hahahah nee, dat is het inderdaad niet! :'D
    Wat onwijs jammer is. Wat ik hier in de buurt merk is dat wanneer je verteld dat je accordeon speelt, dat men direct denkt dat je een buitenlander bent. En de buitenlanders hebben -vaak terecht toch wel- geen goede reputatie wanneer ze accordeonist zijn.
    Dus men denkt dan direct dat je heel slecht bent en alleen maar oubollige muziek speelt.

    Terwijl dat helemaal niet hoeft! Wat voor soorten muziek speel jij als ik vragen mag? En je speelt nu niet meer begrijp ik? Why not if I may ask? :Y)
    Ik zelf speel Jiddisch/Klezmer, Franse Musettes, Tango's, Ierse volksmuziek, Jazz en ben bezig met klassieke stukken zoals de Säbeltans van Kachaturian (spel ik dat correct? :'D) en de Toccata 565 van Bach en de Flight of the Bumblebee. c:


    Ik heb ongeveer vijf jaar accordeon gespeeld, maar speel nu al een hele tijd niet meer. Ik ben gestopt omdat ik een luie puber werd, en te weinig oefende ;')
    Het leukste was het spelen in een accordeonorkest, het klonk zo mooi wat we samen konden spelen met allemaal accordeons! Verder speelde ik wel vooral moderne pop nummers, maar ik vond dat juist heel leuk, omdat je op veel muziekinstrumenten juist vrij klassieke muziek moest spelen, en mijn leraar liet me juist hele hedendaagse muziek spelen, en vroeg ook vaak of ik nog verzoeken had [:


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    (...)

    Ik heb ongeveer vijf jaar accordeon gespeeld, maar speel nu al een hele tijd niet meer. Ik ben gestopt omdat ik een luie puber werd, en te weinig oefende ;')
    Het leukste was het spelen in een accordeonorkest, het klonk zo mooi wat we samen konden spelen met allemaal accordeons! Verder speelde ik wel vooral moderne pop nummers, maar ik vond dat juist heel leuk, omdat je op veel muziekinstrumenten juist vrij klassieke muziek moest spelen, en mijn leraar liet me juist hele hedendaagse muziek spelen, en vroeg ook vaak of ik nog verzoeken had [:


    HOLY HOLY IN WELK ACORDEONORKEST HEB JIJ GESPEELD?
    Want er zijn er maar 2 echt grote. was het een van hun of een klein orkestje?

    Maar wel jammer dat de puberteit je geen goed deed qua spelen. Wil je het later wel weer oppakken of dat niet?
    En inderdaad. De muziekgenres die je op de accordeon spelen kunt zijn zeeeeer breed! Which is awesome! _O_


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Zweinstein schreef:
    (...)

    HOLY HOLY IN WELK ACORDEONORKEST HEB JIJ GESPEELD?
    Want er zijn er maar 2 echt grote. was het een van hun of een klein orkestje?

    Maar wel jammer dat de puberteit je geen goed deed qua spelen. Wil je het later wel weer oppakken of dat niet?
    En inderdaad. De muziekgenres die je op de accordeon spelen kunt zijn zeeeeer breed! Which is awesome! _O_


    Haha, volgensmij geen heel bekend orkest. Het is was in veghel, en was het jongerenorkest van the javes :')


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Chandler schreef:
    (...)

    Haha, volgensmij geen heel bekend orkest. Het is was in veghel, en was het jongerenorkest van the javes :')


    Aah oke, nee die ken ik helaas niet haha. Zelf zit ik bij het Apeldoorns Accordeon Orkest. ^^


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •