• Hey allemaal,
    Al maandenlang zie ik die quote van John Green voorbij komen, van The Fault in Our Stars, "some infinities are bigger than other infinities". Ik erger (irriteer? Hm) me hier ontzettend aan, want ik heb het gevoel dat het helemaal niet klopt.
    Een oneindigheid kan niet groter zijn dan een andere oneindigheid, want dan geef je de oneindigheid een grootte, wat hij helemaal niet heeft, want hij is oneindig. Een oneindigheid, "infinity", zou dus alle infinities tegelijkertijd moeten zijn, aangezien een infinity nergens stopt en de ene infinity dus tegelijkertijd ook alle andere infinities is.
    Oké, vaag verhaal, maar zit ik helemaal verkeerd te denken of heeft John Green gewoon niet goed nagedacht over die quote?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)


    this! Je zou eens moeten kijken naar gedichten. Dat is helemaal horror voor wiskundige xD


    Beetje vage opmerking, alsof gedichten niet begrepen kunnen worden met iemand met een beta achtergrond en wiskunde niet begrepen kan worden door iemand met een artistieke achtergrond.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Deilia schreef:
    (...)

    Beetje vage opmerking, alsof gedichten niet begrepen kunnen worden met iemand met een beta achtergrond en wiskunde niet begrepen kan worden door iemand met een artistieke achtergrond.


    Zo bedoel ik het niet...


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    Zo bedoel ik het niet...


    Hoe dan wel?


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Deilia schreef:
    (...)

    Hoe dan wel?


    De meeste wiskundige willen als ze iets zien of iets lezen dat het klopt volgens de maatstaven van wat ze geleerd hebben, toch? Stel je dan eens voor als ze een gedicht lezen die wiskundig niet klopt.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    De meeste wiskundige willen als ze iets zien of iets lezen dat het klopt volgens de maatstaven van wat ze geleerd hebben, toch? Stel je dan eens voor als ze een gedicht lezen die wiskundig niet klopt.


    Dat is veralgemening over the top. De meeste wiskundigen willen als ze met wiskunde bezig zijn dat doen - logischerwijze, maar kunnen ook met taal goed overweg of hebben er in elk geval geen problemen mee, met poëtisch taalgebruik.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)

    De meeste wiskundige willen als ze iets zien of iets lezen dat het klopt volgens de maatstaven van wat ze geleerd hebben, toch? Stel je dan eens voor als ze een gedicht lezen die wiskundig niet klopt.


    Over het algemeen kan je een gedicht niet beoordelen op wiskundige correctheid, het is niet zo dat iemand die beta opleiding heeft gevolgd niet begrijpt wat een gedicht is.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    nevermind mijn comment


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Pugno schreef:
    (...)
    Ik snap je reactie op mijn reactie niet helemaal. Heb ik iets ontkent?


    Ah nee sorry dat is mijn onduidelijkheid in antwoorden (denk ik)
    Ik zei niet wel omdat jij iets had gezegd dat ik niet correct vond, maar gewoon als een beginwoordje om mijn zin mee te beginnen.
    Ik gebruik het best wel vaak haha.
    Zal wel iets typisch mij zijn.
    Sorry voor de onduidelijkheid.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Ten eerste: het is inderdaad "ik erger", dat heb je goed gebruikt. Ten tweede: ik heel erg snap ik wat er met die quote wordt bedoeld, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen. In mijn hoofd is het dat de liefde tussen mensen soms oneindiger kan zijn dan de oneindigheid van de tijd. Mensen gaan dood en daarmee ook liefdes, maar soms, tja, soms dan gaan liefdes door ook na de dood. Zoiets denk ik er altijd bij, hoewel mijn uitleg vrij vaag is.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2015 - 10:40 ]


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    GusWaters schreef:
    (...)

    Ah nee sorry dat is mijn onduidelijkheid in antwoorden (denk ik)
    Ik zei niet wel omdat jij iets had gezegd dat ik niet correct vond, maar gewoon als een beginwoordje om mijn zin mee te beginnen.
    Ik gebruik het best wel vaak haha.
    Zal wel iets typisch mij zijn.
    Sorry voor de onduidelijkheid.

    Aha, zo. Ik gebruik soms ook wel "wel" als beginwoordje, dus ik snap precies wat je bedoelt. Ik had al bedacht dat je het misschien op die manier had bedoelt, maar ik vroeg het toch even na, aangezien het ook heel goed had gekund dat je mijn reactie verkeerd had opgevat(;


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Briarcliff schreef:
    Ten eerste: het is inderdaad "ik erger", dat heb je goed gebruikt. Ten tweede: ik heel erg snap ik wat er met die quote wordt bedoeld, maar ik kan mijn vinger er niet opleggen. In mijn hoofd is het dat de liefde tussen mensen soms oneindiger kan zijn dan de oneindigheid van de tijd. Mensen gaan dood en daarmee ook liefdes, maar soms, tja, soms dan gaan liefdes door ook na de dood. Zoiets denk ik er altijd bij, hoewel mijn uitleg vrij vaag is.


    Zoals veel hier al zeiden, probeer er geen logische verklaring achter te zoeken, deze quote draait vooral om de dichterlijke vrijheid en de persoonlijke meerwaarde die je zelf aan de betekenis wil geven.
    Je kan het vergelijken met wiskunde, maar ook met liefde en tijd. En sommige oneindighed zijn inderdaad groter dan anderen, het lijkt moeilijk te bevatten, maar het is zo.

    Tijdens de les wiskunde waren we hier ook mee bezig, en onze leraar gaf ons dit als voorbeeld.
    "Ik sta op 5 meter van de deur, als ik telkens de helft van de afstand dat ik van de deur sta, vooruit ga, nu is dat dus 2,5 meter, zal ik de deur nooit bereiken. Want, 2,5 wordt 1,25. Dat wordt 0,625. En dat weer 0.3125. 0,15625. 0,078125. 0,0390635. Etc.
    Het ding is, dat als ik van 10 meter was vertrokken, de oneindigheid groter zal zijn. Technisch gezien zal ik dan 1 stap meer hebben moeten zetten, als ik de deur ooit zal bereiken. (Wat niet mogelijk is als je telkens de helft neem.)
    Dus de oneindigheid vanaf 10 is groter dan vanaf 5."

    Hazel vertelt in het boek over het oneindig aantal getallen tussen 0 en 1 (0,1 en 0,01 en 0,001 en 0,0001 ...) oneindig doorgaat. Maar het aantal getallen tussen 0 en 2 kan nóg verder gaan, aangezien het de oneindigheid van 0 en 1 en 0 en 2 heeft. In principe kan je de oneindigheid niet optellen, maar dat draait er in deze quote niet letterlijk om. Hazel koestert de kleine oneindigheid die ze samen hebben.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Dotan schreef:
    (...)

    Zoals veel hier al zeiden, probeer er geen logische verklaring achter te zoeken, deze quote draait vooral om de dichterlijke vrijheid en de persoonlijke meerwaarde die je zelf aan de betekenis wil geven.
    Je kan het vergelijken met wiskunde, maar ook met liefde en tijd. En sommige oneindighed zijn inderdaad groter dan anderen, het lijkt moeilijk te bevatten, maar het is zo.

    Tijdens de les wiskunde waren we hier ook mee bezig, en onze leraar gaf ons dit als voorbeeld.
    "Ik sta op 5 meter van de deur, als ik telkens de helft van de afstand dat ik van de deur sta, vooruit ga, nu is dat dus 2,5 meter, zal ik de deur nooit bereiken. Want, 2,5 wordt 1,25. Dat wordt 0,625. En dat weer 0.3125. 0,15625. 0,078125. 0,0390635. Etc.
    Het ding is, dat als ik van 10 meter was vertrokken, de oneindigheid groter zal zijn. Technisch gezien zal ik dan 1 stap meer hebben moeten zetten, als ik de deur ooit zal bereiken. (Wat niet mogelijk is als je telkens de helft neem.)
    Dus de oneindigheid vanaf 10 is groter dan vanaf 5."

    Hazel vertelt in het boek over het oneindig aantal getallen tussen 0 en 1 (0,1 en 0,01 en 0,001 en 0,0001 ...) oneindig doorgaat. Maar het aantal getallen tussen 0 en 2 kan nóg verder gaan, aangezien het de oneindigheid van 0 en 1 en 0 en 2 heeft. In principe kan je de oneindigheid niet optellen, maar dat draait er in deze quote niet letterlijk om. Hazel koestert de kleine oneindigheid die ze samen hebben.


    Precies dit. (dat is dus wat ik ook bedoelde met mijn uitleg alleen is dit tien keer duidelijker (: )


    Ik wil vrij zijn zoals de wind