• Hoi allemaal,

    Momenteel zit ik in het vierde jaar van het VWO. Bijna al mijn cijfers voor wiskunde van dit schooljaar zijn onvoldoende. Iedere les ben ik druk bezig met mijn huiswerk. Meestal heb ik het in de les al af en als dit niet het geval is maak ik het thuis af. De volgende les kijk ik het na. De meeste opdrachten heb ik dan goed gemaakt. Ik vraag de leraar of hij mij wilt uitleggen wat ik verkeerd heb gedaan bij de opdrachten die fout zijn. Aan het einde van het hoofdstuk begrijp ik alles goed.
    Totdat de toets komt. Vandaag was zoals iedere keer wanneer ik een wiskunde toets heb: ik snap er opeens helemaal niets meer van. Ik heb geen idee wat ik moet antwoorden op de vragen en hoe ik het moet bereken.

    Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen/veranderen? Het is op z'n zachtst gezegd erg vervelend dat ik terwijl ik zo mijn best doe en alles ook helemaal begrijp als nog de toets slecht maak.

    Alvast bedankt. (:


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Ben je zenuwachtig eenmaal je de toets voor je krijgt? Dat kan het misschien ook zijn, dat je gewoon zoveel zenuwen en stress hebt dat je het dan vergeet? Ik zou het verder niet weten, sorry. Succes nog!


    16 - 09 - '17

    Ik heb hetzelfde probleem

    Ik heb hetzelfde probleem ik zit alleen in mijn examen jaar dus het is voor mij niet zo'n pretje. Bij mij komt het omdat ik teveel op de geluiden en bewegingen om me heen let.


    ♡

    Florrie schreef:
    Ben je zenuwachtig eenmaal je de toets voor je krijgt? Dat kan het misschien ook zijn, dat je gewoon zoveel zenuwen en stress hebt dat je het dan vergeet? Ik zou het verder niet weten, sorry. Succes nog!

    Geen idee. Misschien zit het ook wel in mijn hoofd, dat ik het idee heb dat ik de toets weer ga verknallen, waardoor het ook gebeurt. Dankjewel. (:


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Bekijk je de lesstof vlak voor de toets nog? Want hier kan je natuurlijk ook stress van krijgen. Ik heb zelf ervaren dat ik dingen ook snel ga vergeten als ik door de toets ga bladeren en al merk dat ik bepaalde vragen niet meteen weet, waardoor ik al nerveus word. Dus als je wel eens een proefwerk doorbladert, raad ik je aan om jezelf aan te wennen om vraag na vraag af te werken, (:

    [ bericht aangepast op 21 maart 2015 - 13:29 ]


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Melitta schreef:
    Bekijk je de lesstof vlak voor de toets nog? Want hier kan je natuurlijk ook stress van krijgen. Ik heb zelf ervaren dat ik dingen ook snel ga vergeten als ik door de toets ga bladeren en al merk dat ik bepaalde vragen niet meteen weet, waardoor ik al nerveus word. Dus als je wel eens een proefwerk doorbladert, raad ik je aan om jezelf aan te wennen om vraag na vraag af te werken, (:

    Dankjewel! Ik ga eens kijken of het beter gaat als ik me op een andere manier voorbereid op de volgende toets en ik de toets vraag na vraag afwerk.


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Het lijkt net alsof je mijn situatie beschrijft. :') Ik zit momenteel in 5VWO en terwijl ik voorgaande jaren alleen zenuwachtig was tijdens het maken van een wiskundetoets, ben ik tijdens mijn laatste twee toetsen gewoon alles vergeten wat ik geleerd heb. Ik volg nu een faalangsttraining van school. Misschien kan je even naar je teamleider, mentor of een leraar gaan waar je het goed mee kan vinden en die je probleem voorleggen? Je bent zeker niet de enige die hier last van heeft, dus zij weten denk ik wat je ermee kan doen.
    Wat mij trouwens met het voorbereiden goed helpt, is stappenplannetjes maken voor bepaald soort sommen. Ik schrijf dan eerst de regel op die ik toepas (bijvoorbeeld de stelling van Pythagoras), vervolgens wanneer ik hem gebruik (als je een zijde van driehoek wilt weten, wat alleen kan als er een hoek van 90 graden is of je die maakt dmv een constructie, zoals de loodlijn) en dan hoe ik de som oplos. (1. Schets de driehoek 2. Is er een 90 graden hoek of moet je die zelf maken? 3. Noteer welke zijden a, b en c (de schuine zijde) zijn 4. Vul die in de formule in 5. Is je antwoord mogelijk/realistisch als je naar de driehoek kijkt?
    Ik weet niet of dat voor jou werkt, maar zo krijg ik wel heel duidelijk wanneer ik welke methode toepas. Onder tijdsdruk haal ik altijd door de war wat ik waar voor gebruik, maar deze manier van voorbereiden werkt best goed voor mij. Wat je ook kunt doen, is formules in je grafische rekenmachine zetten (als je niet weet hoe dit gaat, kan je wel een pb sturen). Die schrijf ik altijd over op mijn kladblad, wat al meteen wat houvast geeft.
    Hopelijk kom je eruit! Echt balen dat je hiermee zit, maar je bent niet de enige en je kan ermee om leren gaan.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, haha. Dat stappenplan klinkt handig! En formules in mijn rekenmachine zetten is ook slim. ^^
    Dankjewel. (:


    The first rule of truly living is to do the thing you're most afraid of.

    Ik heb een vriendin met hetzelfde probleem en haar heb ik als tip gegeven om alles rustig te lezen en een samenvatting van de opgave te maken. Dan maak je het overzichtelijker en is het makkelijker te zien welke formules etc je erbij nodig hebt. c:


    It's okay.

    Ik heb hetzelfde probleem, en het komt vooral doordat ik weet dat het belangrijk is. Ik zit namelijk in de derde klas en wil heel graag wiskunde B gaan doen, maar doordat ik de vorige twee toetsen verknald heb, moet ik daarvoor gaan pleiten. Niet eens pleiten voor wiskunde B, maar pleiten voor de toets die ik dan moet maken. En als ik die dan verpest, is het helemaal einde oefening. Echt heel rot, want ik weet dat ik het kan.
    Ik kan je verder niet echt helpen, sorry.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Als je alleen je huiswerk maakt, is het bekend, maar ken je het niet. Ik leerde mijn wiskunde door alle belangrijke opdrachten opnieuw te maken, van alle hoofdstukken die ik moest kennen. Als ik het niet snapte, maakte ik het opnieuw. Sterker nog, ik snapte het vaak niet, maar wist de stappen uit mijn hoofd waardoor ik uiteindelijk wel tot het goede antwoord kwam. Uiteindelijk stond ik een 7 op mijn eindlijst, en haalde ik een 7,9 voor mijn eindexamen. :Y)


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."