• Stromae waarschuwt voor de ‘tweetpocalyps’ in mooie nieuwe videoclip




    Het begint met een onschuldige selfie die je deelt met de wereld en eindigt met een maniakale verslaving waarna je levend verslonden wordt door een enorme blauwe vogel. Stromae lijkt in zijn nieuwe clip voor het nummer Carmen te waarschuwen voor wat Buzzfeed de ‘tweetpocalyps’ noemt. Die maatschappijkritiek was niet nieuw, want het nummer is al enige tijd uit, maar het is vooral de mooie clip - gisteren verschenen - die die kritiek erg mooi in beeld brengt.

    Het nummer Carmen is nadrukkelijke verwijzing naar de gelijknamige beroemde opera van componist Georges Bizet uit 1875. De liefde is alleen tegenwoordig volgens Stromae niet meer “un oiseau rebelle” (een rebelse vogel) zoals in de opera, maar “comme l’oiseau de Twitter”. Zoals het vogeltje van Twitter.

    De hele Franse tekst van het nummer, met een beetje duiding, vind je hier.

    De clip is het werk van de Franse regisseur en animator Sylvain Chomet, bekend van zijn films La Vieille Dame et les pigeons (De oude dame en de duiven, genomineerd voor een Oscar voor beste korte film), Les Triplettes de Belleville (De drieling van Belleville, genomineerd voor twee Oscars en L’Illusioniste (De illusionist, ook genomineerd voor een Oscar).




    Bron.


    Wat vinden jullie van de clip? Ik moet zeggen dat ik nu een beetje schrik heb gekregen van het vogeltje van Twitter, haha. Al laat het wel heel goed zien wat het met de maatschappij kan doen/doet, vind ik bet wel een beetje een lugubere clip. Neemt niet weg dat het wel een mooie staaltje kunst is.
    Wat vinden jullie?


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik kan de clip best wel waarderen, haha! Ik vind dat er wel mooi wordt neergezet hoe het tegenwoordig gaat. Vooral die selfie op zijn verjaardagsfeest: heel veel likes, maar niemand aanwezig. Ik ben zelf ook schuldig hieraan en hoewel ik ook heel veel mooie kanten zie van social media, zijn er ook echt veel negatieve kanten.


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik vind t liedje heel leuk. :'D

    Maar ik vind het wel een diep filmpje.


    wat was dit ookalweer

    Doordat ik de tekst eronder las omdat ik geen Frans kan heb ik het filmpje niet gevolgd, maar ik neem aan dat 't gaat over verslaving aan social media?


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Damn. Ik ben het met hem eens, voor zover ik zijn muziek opvat. Tof dat het vogeltje nu ook eens als de bedreiging wordt vormgegeven, ipv dat blauwe, vrolijke gevalletje, dan denk ik eindelijk eens twee keer na voordat ik me tot social media wend (typing). Het zal geen enorm verschil maken in mijn gebruik, maar een klein beetje bewustwording kan geen kwaad!


    When the why is clear, the how is easy.

    Flashing schreef:
    Doordat ik de tekst eronder las omdat ik geen Frans kan heb ik het filmpje niet gevolgd, maar ik neem aan dat 't gaat over verslaving aan social media?


    Onderaan stond bij me de Engelse tekst? xd
    Maar ja, volgens mij wel zoiets.


    wat was dit ookalweer

    Ik kende het nummer al, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe geen idee had waar het over ging, omdat ik nog nooit echt naar de betekenis van de tekst had geluisterd :$ maar ik vind het een leuk nummer en de clip vind ik mooi gemaakt! Ik vind toch altijd mooi zoals Stromae van die rake verhalen weet te vertellen met zijn muziek (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Leuk dat je het hier post, want ik vond het liedje altijd al tof en ben blij om de clip te zien; Al is hij inderdaad wat luguber, ik denk dat hij wel mooi de betekenis van de tekst onderstreept. Iets wat veel mensen, denk ik, niet doorhadden doordat je niet naar de Franse tekst luistert.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik vind 't een mooi liedje, en de videoclip is wel de realiteit...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Whatsapp schreef:
    (...)

    Onderaan stond bij me de Engelse tekst? xd
    Maar ja, volgens mij wel zoiets.


    Ja, en doordat ik die las zag ik niets van 't filmpje ;')


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Het zet me wel aan het denken. Ik vind het filmpje best wel gaaf, erg diep ook. ^^


    Pretty is just a pretty word.

    Mulleroni schreef:
    Het zet me wel aan het denken. Ik vind het filmpje best wel gaaf, erg diep ook. ^^


    26 - 02 - '16

    Derks schreef:
    Ik vind 't een mooi liedje, en de videoclip is wel de realiteit...

    Stromae. _O_ Goede clip, goede boodschap, goed liedje.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."