• Ik ben nu al twee uur bezig om een bundel af te maken voor Chemie en er is één deel waar ik gewoon vast zit. Dus, als iemand het antwoord weet en zo lief om me even te helpen, alvast bedankt. (krul)

    De vraag:
    Ik moet weten of de volgende oxiden oplosbaar zijn in water en zo ja of het een zuur of base vormt.

    Oxiden:
    -CO2
    -SO2
    -BaO

    Nu weet ik wel hoe je een base en zuur herkent, maar ik snap niet zo goed hoe ik kan weten of zo'n oxide oplost in water of niet. Kan iemand dit uitleggen? Ik denk niet dat het heel moeilijk is, maar gewoon een basis waar ik gewoon even niet op kan komen. Alvast bedankt!


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    CO2 weet ik dat dat een evenwicht vormt met opgelost en gas vorm, maar in drinken komt het vaak voor in de vorm van H2CO3, wat dan uiteen valt en veel minder stabiel is dan H2O + CO2. Voor de andere stoffen moet je de oplosbaarheid opzoeken, .

    [ bericht aangepast op 23 april 2015 - 19:39 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Volgens wikipedia is zwaveldioxide ook goed oplosbaar in water. Maar over het algemeen kan een O waterstofbruggen vormen met water, als die O gebonden is aan een redelijk polair element. Die C zorgt ervoor dat er niet zo goed waterstofbruggen gevormd kunnen worden met de O's.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    BaO reageert met water er vormt Ba(OH)2. Deze stof is een base


    Seasons will change, but I shall remain

    Serenata schreef:
    BaO reageert met water er vormt Ba(OH)2. Deze stof is een base

    Maar hoe weet je dat het reageert met water? Want dat snap ik niet.

    Het is ook niet de bedoeling om op wikipedia de antwoorden te gaan zoeken, volgens mij. Maar toch bedankt!


    "It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart."

    Memoria schreef:
    (...)
    Maar hoe weet je dat het reageert met water? Want dat snap ik niet.

    Het is ook niet de bedoeling om op wikipedia de antwoorden te gaan zoeken, volgens mij. Maar toch bedankt!


    Ik denk waterstofbindingen te vormen?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Memoria schreef:
    (...)
    Maar hoe weet je dat het reageert met water? Want dat snap ik niet.

    Het is ook niet de bedoeling om op wikipedia de antwoorden te gaan zoeken, volgens mij. Maar toch bedankt!

    Ik moet dat leren voor mijn examen. Het stond ergens in mijn aantekening. Er zijn namelijk een paar oxide's die reageren met water.


    Seasons will change, but I shall remain

    Oh damn, basen en zuren. Ik heb er een schijthekel aan. :') Voor het eerste moet je gaan kijken met ionisatie en dissociatie, denk ik, maar ik ben het niet zeker - het is onderhand ook al een paar maand geleden dat we het erover gehad hebben ik klas en dat tweede gaf je zelf aan te weten, dus oké. Vraag het anders eens aan Nana, die heeft chemie gestudeerd.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Memoria schreef:
    (...)
    Maar hoe weet je dat het reageert met water? Want dat snap ik niet.

    Het is ook niet de bedoeling om op wikipedia de antwoorden te gaan zoeken, volgens mij. Maar toch bedankt!

    Hebben jullie iets zoals Binas? Dat is namelijk een bundel met algemene informatie die je niet hoeft te kennen voor je examens. Ik weet dat er daarin ergens een tabel staat met oplosbaarheid van zouten en bij BaO staat er dan dat het reageert met water. Wetend dat dit een redoxreactie is, moet het wel zo zijn dat O2- en H2O samen als halfreacties een aflopende reactie moeten vormen. En daarbij ontstaat bijna altijd OH-.
    Overigens CO2 en SO2 kunnen ook reageren met water als een redox en dan ontstaat er respectievelijk CO3(2-) en SO3(2-) of misschien wel SO4(2-). Dit heeft allemaal te maken met redox, omdat moleculaire stoffen ionen worden. Als je het nog niet snapt, dan zal ik strakjes het nader toelichten ^^


    Deep inside, I've never felt alive

    Dit is allemaal Chinees voor mij. :')
    Ik zou Nana inderdaad een berichtje sturen.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."