• Ik merk dat ik hier de laatste tijd toch weer in verstrikt raak. Ik weet wie ik ben, maar toch ook weer niet en dat maakt me bang. Al vanaf jongs af aan denk ik dat er geen toekomst is. Nu ik toch in die toekomst leef, ben ik bang geworden want ik weet niet wat ik moet doen, wie ik moet zijn of wat ik moet verwachten. Ik heb me nooit een echte voorstelling gemaakt van hoe ik zou zijn, omdat ik nooit dacht volwassen te worden. Ik heb niet nagedacht over mijn toekomst, over een opleiding of over een baan en daarom voel ik me ontzettend onzeker op dat gebied. Ik weet niet meer wie ik ben en ik sta stil.
    Nu heb ik geprobeerd om het te uiten in een SA, maar naar mijn idee is het toch niet heel goed gelukt. Nu is mijn angst er toch deels uitgekomen door het op te schrijven en dat lucht toch wel op. Ik waardeer een paar wijze woorden van Quizletters heel erg, want door jullie voel ik me altijd minder alleen.

    Wie ben ik?

    [ bericht aangepast op 27 april 2015 - 23:49 ]


    Your make-up is terrible

    Ik vind hem mooi geschreven. Ik dacht altijd dat ik de enige was die mezelf vaak niet herkende als 'mezelf'. Ook snap ik wat je bedoelt met opleiding en werk. Ik maak nu ook maar gewoon een opleiding af en neen dan een tussenjaar om te gaan werken. Het ergste is nog wel dat ik ook niet weet wat ik wél wil doen.

    [ bericht aangepast op 28 april 2015 - 11:41 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Fereale schreef:
    Ik vind hem mooi geschreven. Ik dacht altijd dat ik de enige was die mezelf vaak niet herkende als 'mezelf'. Ook snap ik wat je bedoelt met opleiding en werk. Ik maak nu ook maar gewoon een opleiding af en neen dan een tussenjaar om te gaan werken. Het ergste is nog wel dat ik ook niet weet wat ik wél wil doen.


    Het scheelt echt om te weten dat ik niet de enige ben, al vind ik het aan de andere kant ook weer heel erg naar om te horen.


    Your make-up is terrible

    Ja.. dit herken ik ook. Naar mijn observatie zijn het altijd mensen die (te) veel denken die zich zulke dingen afvragen. En die mensen zijn ook een stuk gevoeliger voor dingen als depressies, unfortunately.
    't Soort vragen waar anderen zich vaak niet eens mee bezig houden of voor lief nemen. Wie ben ik? Wat is mijn karakter? Hoe gaat mijn toekomst eruit zien? Waarom zou ik toch moeite doen om af te studeren terwijl ik toch niet vakspeficiek ben opgeleid en elke MBO'er beter en sneller is dan ik? Waarom moet ik carriere maken, ik heb toch geen ambitie om veel te verdienen. Wat de fuck wil ik met mijn leven?
    Ik ben het zat om almaar dingen te moeten, ik ben het zat om die marathon te blijven rennen die 'succes' heet zonder de tijd te nemen om om me heen te kijken, ik ben het zo zat dat geld zo'n enorme macht op ons heeft dat we ons daarvoor maar al te graag opsluiten in de gevangenis. Geen fysieke maar de paycheck-to-paycheck-prison. I'm pretty sure people get what I mean.
    Oh deze shit heeft me maanden zoet gehouden, tot het punt dat ik overal negativiteit in zag. Want ik wist dat wat ik dacht geen bullshit was/is. Dat waren allemaal dingen waar ik zelf geen antwoord op wist en op een gegeven moment houdt die angst en onzekerheid een vicieuze cirkel in stand die er in mijn geval ongeveer zo uit zag: angst/onzekerheid -> uitstelgedrag -> gevoel van 'ik kan geen flikker' -> angst onzekerheid. En we zijn weer rond.
    Ik heb er geprobeerd met iemand over te praten maar die had de indruk dat ik dingen gewoon niet wílde en m'n kop in het zand stak. Well, that was pretty goddamn hard om zoiets te horen terwijl je zo hard je best deed om dat gevoel goed te verwoorden. Dan krijg je pas echt de indruk dat je een idioot bent omdat je dingen net wat anders/dieper bekijkt dan een ander.
    En ja, ik weet niet of anderen dit ook herkennen, maar ik ben er zo langzamerhand uit dat ik niet echt een karakter heb. Mijn 'ik' bestaat uit losse fragmenten die reageren op situaties, en die fragmenten worden ook weer eens beïnvloed door dingen als de omgeving en de mensen om je heen. Gedragmodel van Ajzen for example. Er zijn een paar steenharde principes die ik heb, maar verder is mijn karakter zo veranderlijk als de wind.
    Hoe ik die nare gevoelens heb weten op te lossen? Dit kan misschien ook voor anderen helpen: ten eerste accepteren dat ze bestaan. Ten tweede mezelf zeggen dat ik niet gek ben, maar gewoon intelligent/analytisch. Dat klinkt een stuk prettiger. En een lijst maken met de dingen die ik wél kan en dagelijks goede dingen/overwinningen bijhouden en last but not least: mijn waarom ontdekken en me daar mee bezig houden. Waarom bedoel ik in de zin van: waarom doe ik de dingen die ik doe? En dan de positieve dingen. Als je dat eenmaal goed op de rit hebt, dan denk ik dat je bijna alles kan bereiken. Het kwade kun je alleen maar met het goede bestrijden, misverstanden en conflict met empathie. En accepteren dat de toekomst niet te regelen valt, al houden we onszelf graag een spiegel voor dat het wel zo is. Ook kan het helpen dingen in etappes te doen en daarmee bedoel ik álle dingen waarvoor je dat nodig acht. Dan worden enorme bergen een rij heuveltjes en zijn dingen haalbare kleinere doelen geworden.

    [ bericht aangepast op 28 april 2015 - 18:56 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik snap heel goed wat je bedoeld, vooral dat anderen zeggen dat het niet wilt en je kop in het zand steekt. Ik vind het zo lastig om niet te vragen waarom en mee te gaan met wat iedereen doet, maar daardoor voel ik me wel enorm nutteloos. Ik zie mijn geluk niet in een baan en geld liggen, maar dat hoort natuurlijk niet en het is lastig om te weten te komen wie ik ben als anderen bepaalde dingen van mij willen waarvan ik ze niet wil. Hierdoor heb ik vaak het gevoel dat ik niemand ben.
    Mijn grootste probleem is denk ik dat ik geen bergen kan zien van dingen die ik moet doen. Ook geen heuvels, zover kan ik gewoon niet kijken. Moet ik veel doen? Oké, het zal wel. Het zal wel ergens gebeuren, of niet. Ik zie het toch niet. Niet omdat ik niet wil, of dat ik te lui ben. Ik hoef het ook niet te regelen, ik heb al moeite om normale keuzes te maken.
    Maar acceptatie van dit is in ieder geval wel een hele goede om mee te beginnen. Ik wil deze gevoelens misschien niet hebben, maar ze zijn er wel en daar moet ik dan maar gewoon mee om leren gaan.


    Your make-up is terrible