• Hooggerechtshof VS legaliseert homohuwelijk

    Het homohuwelijk wordt legaal in alle vijftig staten van de Verenigde Staten. Dat is het gevolg van een uitspraak van het Hooggerechtshof vrijdag. Momenteel kunnen homoseksuele stellen in 37 van de vijftig staten trouwen.

    Het Federaal hooggerechtshof in Washington bepaalde dat een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht niet in strijd is met de Amerikaanse grondwet. Staten mogen in de ogen van het hoogste Amerikaanse rechtsorgaan dergelijke huwelijken niet verbieden.

    De kwestie waar het Hooggerechtshof zich over boog heeft betrekking op het veertiende amendement van de Amerikaanse grondwet, die onder meer gelijke behandeling voor Amerikaanse burgers garandeert. De vraag was of dat betekent dat verboden op het homohuwelijk, die in dertien staten van kracht zijn, strijdig zijn met de grondwet. Het antwoord daarop is dus ja, oordeelt het Hooggerechtshof.

    Voor Obama is dit een grote overwinning. 'Vandaag is een grote stap gezet op de weg naar gelijkheid. Homostellen hebben nu het recht om te trouwen, net als ieder ander. Liefde overwint', twitterde hij. Ook zijn mogelijke opvolger, Hillary Clinten, reageert enthousiast op de uitspraak.

    Verzet
    Toch is niet iedereen enthousiast. Zo liet een aantal prominente Republikeinen direct van zich horen. Zo lieten voormalig senator Rick Santorum, in 2012 nog presidentskandidaat, en Donald Trump, miljardair en presidentskandidaat voor de verkiezingen van 2016, zich negatief uit op Twitter.



    ---

    Aaaah, dit maakt me zo blij. Het heeft echt de lang geduurd en ik ben zo blij voor iedereen die eindelijk kan trouwen zonder naar een andere staat te hoeven gaan. ^-^


    Because I love him, do I need another reason?

    Wat ontzettend mooi! Raar ook dat - dat voorheen niet legaal was. Al vrees ik dat het nog steeds een lastig punt gaat worden op sommige plekken. Denk maar aan de plaatsen die veel weg hebben van de Bible Belt in Nederland, de strengere kerken etc. Ik vind het ontzettend mooi dat homohuwelijken nu legaal zijn, want die mensen hebben net zo goed 't recht om te trouwen als ieder ander. Nu hoop ik dat die hele strenge kerken dat ook eens in gaan zien en zich niet langer vastklampen aan regels die allang niet meer van toepassing zijn. c;


    26 - 02 - '16

    Ja. Ja. Ja.
    Hier kan ik zó blij van worden. Ik vind het echt heel mooi dat iedereen nu het recht heeft om te trouwen en er geen onterecht onderscheid meer wordt gemaakt. (:


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Ik kreeg net een appje van een vriendin van me hierover en het maakt mij echt gelukkig om te zien dat men eindelijk lijkt te accepteren dat liefde gewoon liefde is, ongeacht het geslacht of whatever waar je op valt. Faith in humanity restored. ;3


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik las het ook al ^^
    De reacties van sommige Amerikanen vind ik wel schrijnend. Zo velen van hen staan ondertussen al te zwaaien met hun bijbel. Ongelooflijk.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Noblezada schreef:
    Ik las het ook al ^^
    De reacties van sommige Amerikanen vind ik wel schrijnend. Zo velen van hen staan ondertussen al te zwaaien met hun bijbel. Ongelooflijk.


    Dat is een van de grootste redenen waarom ik van religies walg. Zo weinig respect voor alles wat buiten hun ideaalbeeld valt.


    26 - 02 - '16

    Eindelijk, ik blijf het raar vinden dat er in zoveel Amerikaanse en Europese landen het nog niet was/is toegestaan. Maar gelukkig wordt het nu legaal in de hele US, en zal het taboe er rond langzaamaan verdwijnen.


    Ik wil een tuin vol egels

    Het werd eens tijd. Amerika, het land dat alles heeft, behalve vrijheid.


    What would Emma do?

    Het is heel mooi dat dit gedaan is, maar hier gaan nog heel veel protesten tegen komen. Spijtig genoeg.


    Take me to wonderland

    Goed nieuws! Blij dat ze deze keus hebben gemaakt, hoewel ik het zeer vreemd vind dat deze paar oude mannen dit mochten beslissen voor de hele VS, zonder democratische legitimatie. Eigenlijk had dit probleem al veel eerder via politieke wegen opgelost moeten worden, maar ach. Het doel heiligt de middelen in dit geval.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Ja, mijn hele Tumblr dash wordt ermee volgespamd, haha. Goed gedaan, Amerika. Het werd echt tijd. *O*


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Dysphoria schreef:
    Het is heel mooi dat dit gedaan is, maar hier gaan nog heel veel protesten tegen komen. Spijtig genoeg.


    Queer zijn is gewoon alles

    Dysphoria schreef:
    Het is heel mooi dat dit gedaan is, maar hier gaan nog heel veel protesten tegen komen. Spijtig genoeg.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    En dat mocht nou ook wel eens gebeuren!


    Freedom is a length of rope. God wants you to hang yourself with it.

    Dysphoria schreef:
    Het is heel mooi dat dit gedaan is, maar hier gaan nog heel veel protesten tegen komen. Spijtig genoeg.

    Apaixonar schreef:
    Ja. Ja. Ja.
    Hier kan ik zó blij van worden. Ik vind het echt heel mooi dat iedereen nu het recht heeft om te trouwen en er geen onterecht onderscheid meer wordt gemaakt. (:


    stay safe because I like being alive at the same time as you