• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Needles schreef:
    (...)

    WAAR? Ik woon maar een km van je af en ik vind hem niet. D:


    Uhm ik geloof achter je huis. Achter die rij huizen daar achter nog.
    Als je naar de dijk gaat zie je hem.

    [ bericht aangepast op 27 sep 2015 - 20:14 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    De maan is hier achter de wolken. Maar ik heb goede hoop hem later nog te zien. Tevens heb ik al een paar supermoons gezien. Ik wil alleen de verduistering niet missen


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Jaaa, ik kan de supermaan in ieder geval wel al zien, nu nog wachten tot hij rood wordt.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wiarda schreef:
    Jaaa, ik kan de supermaan in ieder geval wel al zien, nu nog wachten tot hij rood wordt.


    Jij woont in Groningen toch? Want ik woon vlakbij Groningen en zie hem niet D:


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Rhysre schreef:
    (...)

    Jij woont in Groningen toch? Want ik woon vlakbij Groningen en zie hem niet D:


    Jipje is een echte westfries. Althans. Bijna


    i put the fun in funeral

    Ik woon in Groningen en ik zie geen kut. Huilen


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik heb de maan gespot hoor. Ben toch aan het overwegen om vannacht mijn wekker te zetten.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Mercator schreef:
    Ik woon in Groningen en ik zie geen kut. Huilen


    Same. Ik wilde dit echt graag zien ):


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Vrataski schreef:
    Ik heb de maan gespot hoor. Ben toch aan het overwegen om vannacht mijn wekker te zetten.


    Noh jij wel


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    Dit heb ik gereserveerd, hoe romantisch is dit:








    EN DAAR ZIT IK HELEMAAL ALLEEN, POTVERDORIE


    Dat is vet!

    Ik wil hem graag zien, al ga ik niet de wekker zetten gezien ik dan toch wel wakker word rond die tijd. Maar aan de andere kant, zul je net zien dat ik dan weer niet wakker word hmm toch maar wekker zetten


    In a dream I was a werewolf, my soul was filled with crystal light!

    SkeletonGirl schreef:
    (...)

    Dat is vet!



    Wel hé (: ben er ook heel blij mee, dat is mijn goedmakertje voor deze domper. Kut maan.


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    Wel hé (: ben er ook heel blij mee, dat is mijn goedmakertje voor deze domper. Kut maan.


    Hihi, alleen wel jammer dat je daar dan alleen zit


    In a dream I was a werewolf, my soul was filled with crystal light!

    SkeletonGirl schreef:
    (...)

    Hihi, alleen wel jammer dat je daar dan alleen zit


    Ja D:
    Het is maar voor een nachtje en ben er voor werk, maar het was leuker geweest om er iets langer te zitten.


    Sarah = ongewoon sexy

    Mercator schreef:
    (...)

    Noh jij wel



    Jk, jk.
    Ik hoop echt dat de rest van Nederland de maan ook nog te zien krijgt vanavond.

    [ bericht aangepast op 27 sep 2015 - 22:22 ]


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Wekker staat om 4.21 :Y)
    Ik zie vannacht wel weer of er wat te zien is en anders lig ik toch weer na een paar minuten te pitten.


    Stenenlikker