• In de nacht van zondag op maandag is een bijzonder verschijnsel aan de hemel te zien: een maansverduistering die samenvalt met een supermaan. Resultaat: een grote donkerrood gekleurde volle maan.
    De baan van de maan is niet precies rond. Soms staat de satelliet dichter bij de aarde, soms verder weg. Tijdens een supermaan is de afstand het kortst en kan de maan 14 procent groter lijken en 30 procent helderder schijnen.
    Dat zo'n supermaan samenvalt met een totale maansverduistering, komt niet vaak voor. De laatste keer was in 1982.
    Het weer zit zondagnacht waarschijnlijk mee. Er wordt weinig bewolking verwacht. Alleen mist zou roet in het eten kunnen gooien, meldt Weerplaza.


    Superbloedmaan en apocalyps

    In Nederland begint de eclips om 02.11 uur. De totale verduistering duurt van 04.11 uur tot 05.24 uur. Om 07.25 uur is de maan weer helemaal uit de schaduw van de aarde.
    Onheilsprofeten zien de komende 'superbloedmaan' als een teken voor de naderende apocalyps, ook omdat het al de vierde eclips is sinds april vorig jaar. Een christelijke groep in de VS voorziet wereldwijd overstromingen, aardbevingen en mogelijk een kernoorlog.
    Volgens een Brits getijdenbureau heeft de positie van de maan wel invloed op de zeespiegel, maar zal de die nauwelijks hoger zijn door de supermaan.
    Ook ruimtevaartorganisatie NASA ziet geen reden tot doemdenken. "Het zijn gewoon bewegende hemellichamen", zegt Noah Petro van NASA's Goddard Space Flight Center. "Hun banen brengen ze af en toe in een positie waar alles samenvalt. Als dat gebeurt kun je drie of vier eclipsen achter elkaar zien of een eclips en een supermaan."

    Wie de verduisterde supermaan zondagnacht mist, moet weer een paar jaar wachten. De volgende is in 2033.


    Bron: nos.nl


    26 - 02 - '16

    Duivelsgebroed schreef:
    (...)

    Ja D:
    Het is maar voor een nachtje en ben er voor werk, maar het was leuker geweest om er iets langer te zitten.


    Dan nog is het vet en ben ik jaloers hihi.



    Als ik aan de achterkant naar buiten kijk kan ik de maan zien.

    Hopelijk geld dat ook nog voor morgen/vannacht wanneer ik uit mijn slaapkamer raam kijk


    In a dream I was a werewolf, my soul was filled with crystal light!

    Wekker staat om vijf.
    Ga al mijn vrienden wakker bellen die niet met me maan wilden kijken.


    i put the fun in funeral

    Mijn raam zit vannacht ook serieus aan de verkeerde kant. De kans is niet groot dat ik mijn bed uit ga kruipen, ondanks dat ik zoiets niet zo vaak kan zien, mijn bed is heilig.

    Wie kan er over 33 jaar?


    Sarah = ongewoon sexy

    Waarschijnlijk ben ik dan nog wakker, heb een hele hoop huiswerk te doen.. Ah well, geluk bij een ongeluk :Y)


    Tijd voor koffie.

    Duivelsgebroed schreef:
    Mijn raam zit vannacht ook serieus aan de verkeerde kant. De kans is niet groot dat ik mijn bed uit ga kruipen, ondanks dat ik zoiets niet zo vaak kan zien, mijn bed is heilig.

    Wie kan er over 33 jaar?


    ik vast wel :P

    ik heb echt geluk snachts vooral als ik niet kan slapen, heerlijk naar de maan en de sterren kijken.


    In a dream I was a werewolf, my soul was filled with crystal light!

    Ik kan de maan perfect zien vanuit mijn kamer. :Y) Dus ik zet mijn wekker om de rode maan te kunnen zien. ^^


    One Who Travels A Higher Path.

    Wekker staat en mn batterij van mn camera ligt in de oplader ^^


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    XDarkWingsX schreef:
    Ik kan de maan perfect zien vanuit mijn kamer. :Y) Dus ik zet mijn wekker om de rode maan te kunnen zien. ^^


    Ik normaal dus ook D: Ik hoef er niet eens voor uit bed te gaan.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Wekker staat om 4:40. Fack yeah.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Rhysre schreef:
    (...)

    Ik normaal dus ook D: Ik hoef er niet eens voor uit bed te gaan.


    Precies! De maan staat lekker hoog aan de hemel en hij is echt heel mooi wit. O.O (hier en daar zie je dan zwarte vlekjes ^^ )


    One Who Travels A Higher Path.

    Als goed is kan ik de maan goed zien vanuit mijn raam (nu niet, maar misschien over een paar uur wel). Ik ga wel mijn wekker zetten, dit wil ik wel zien :Y)


    Seasons will change, but I shall remain

    De bewolking is weg en het is nu echt zo licht. Heb stille hoop dat ik toch nog wat kan zien (:


    Sarah = ongewoon sexy

    Ik kan eindelijk de maan zien, maar hij ziet er niet uit als een supermoon, temminste niet als de supermoons die ik eerder heb gezien. Maar nu ga ik ook mijn wekker zetten


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ligt het aan mij, of lijkt de kleur al iets anders :x. Net was het gewoon wit, maar nu lijkt het veel doffer


    Sarah = ongewoon sexy

    Duivelsgebroed schreef:
    Ligt het aan mij, of lijkt de kleur al iets anders :x. Net was het gewoon wit, maar nu lijkt het veel doffer

    Woah, je maakt het spannend. Ik ga even kijken.


    Tijd voor koffie.