• De stelling van deze week luidt:
    Als je mening iemand kan kwetsen, houd je hem beter voor jezelf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Eens en oneens. Is je mening belangrijk voor de situatie en kan je het opbouwend brengen dan kan je het doen.
    Voegt je mening niets toe kan je het beter voor jezelf houden.


    Never forget what you are. The rest of the world will not. Wear it like armor and it can never be used to hurt you.

    Dat is denk ik wel waar, maar aan de andere kant, je zet iemand ook aan het denken met je mening


    How you doin'

    Oneens, want je weet nooit wat wie kan kwetsen. Als je mening bewust gericht is om te kwetsen moet je hem voor je houden.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik denk dat het wel slim is twee keer na te denken, want als je dat niet doet en je mening hard is, zal deze iemand zeker kwetsen.
    Maar als je het op de juiste manier overbrengt denk ik dat je het wel kan zeggen.


    obsessive rage

    Ben je er op uit iemand te kwetsen? Dan kan je beter je mond houden. Is dat niet je intentie, dan moet je gewoon je mening kunnen delen. Zolang je je woorden zorgvuldig kiest en spreekt vanuit de ik-boodschap ("ik vind..."), zullen mensen zich ook minder snel gekwetst voelen.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    In dat geval zou je naar mijn idee haast niets meer kunnen zeggen :/ Oneens, want je moet gewoon kunnen zeggen wat je denkt, maar als de opmerking puur kwetsend bedoeld is kun je hen beter voor je houden. Afzeiken is niet oké.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Dat hangt af van je intentie, vind ik. Als je iets zegt om te provoceren, houd je hem inderdaad beter voor jezelf. Daar doe je niemand goed mee. Waar ik het moeilijk mee heb met deze stelling, is dat iemand zich altijd wel beledigd gaat voelen om iets wat je zegt, dat je dan evengoed niets meer kan zeggen. Er zijn altijd mensen die veel te snel op hun teentjes getrapt zijn (niet slecht bedoeld, ik heb dit ook met bepaalde onderwerpen) en ik vind niet dat je uit angst voor hen je mond moet houden.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2015 - 20:16 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    lovelyreads schreef:
    Ben je er op uit iemand te kwetsen? Dan kan je beter je mond houden. Is dat niet je intentie, dan moet je gewoon je mening kunnen delen. Zolang je je woorden zorgvuldig kiest en spreekt vanuit de ik-boodschap ("ik vind..."), zullen mensen zich ook minder snel gekwetst voelen.

    lovelyreads schreef:
    Ben je er op uit iemand te kwetsen? Dan kan je beter je mond houden. Is dat niet je intentie, dan moet je gewoon je mening kunnen delen. Zolang je je woorden zorgvuldig kiest en spreekt vanuit de ik-boodschap ("ik vind..."), zullen mensen zich ook minder snel gekwetst voelen.


    ~Born Tiger, Not Gonna Live Like a Dog~ Fame, Flash, Light. GIVE IT TO ME!

    Zoals al gezegd, als je je woorden zorgvuldig kiest en er niet op uit bent om iemand (of meerdere mensen) te kwetsen, moet het delen van je mening (indien gepast, natuurlijk) gewoon kunnen.
    Wat ik dan wel vind is dat als iemand zegt 'goh, de manier waarop je dat verwoordt ervaar ik als kwetsend', moet je daar ook verantwoordelijkheid voor nemen. Natuurlijk hoef je je woorden niet terug te nemen, maar voornamelijk op het internet kun je nooit precies inschatten hoe iemand iets bedoelt, en is het wel netjes om je woorden dan nog even iets te specificeren.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    [ bericht aangepast op 13 dec 2015 - 13:59 ]


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Niet helemaal eens. Ik ben wel van mening dat er, zeker op het internet, vaak veel te ruw en te bot wordt gedaan onder het mom van "vrijheid van meningsuiting", maar in veel van die gevallen zou het probleem al opgelost zijn met een iets meer doordachte verwoording en wat beter nadenken voordat je iets post. Toegestaan bij wet of niet, dat laat je niet minder overkomen als een botte lul. Tenzij je kwetsende mening/ruw verwoorde mening echt nodig is (hoewel ik me zo gauw geen situatie kan voorstellen waarbij iemands mening op het internet boven het niet kwetsen van iemand anders op het internet zou moeten staan), houd hem dan liever gewoon voor je.

    In het offline leven kan ik me echter wel een aantal situaties voorstellen waarin wake-up calls nodig zijn, dus in die gevallen vind ik het goed, zolang het voor het bestwil van je gesprekspartner is. Maar toch, overall gezien vind ik wel dat mensen even wat attenter mogen zijn en meer op hun tong mogen bijten, zeker op het internet.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Negen van de tien keer is het niet 'kaal' de mening die kwetst, maar is het vooral de manier waarop deze gebracht wordt. Met de stelling ben ik het dus niet zonder meer eens (vrijheid van meningsuiting is gewoon een heel, heel belangrijk grondrecht). Was hij enigszins anders geformuleerd dan zou ik me er beter in hebben kunnen vinden: kun je je mening niet fatsoenlijk formuleren, dan kun je deze beter voor je houden.


    She's imperfect but she tries

    Ik denk niet dat hier een eenduidig antwoord op te geven valt, zoals zo ongeveer iedereen boven me. Als je op voorhand al weet dat wat je wilt zeggen kwetsend is, dan ben ik het eens met de stelling, maar zelfs dan zijn er altijd uitzonderingen. Mensen mogen wat mij betreft sowieso een heel stuk meer nadenken over wat ze zeggen voordat ze het doen, zowel op het internet als daarbuiten. Vrijheid van meningsuiting uitleggen als vrijheid om mensen te beledigen maakt je vooral een erg zielig persoon.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik heb zo onderhand wel geleerd dat je best eens iemand mag kwetsen, als die persoon er dan beter van wordt (en jij zelf er dan misschien ook beter uit komt). Want sommige mensen hebben mij echt zo veel verdriet en stress bezorgt, dat ik vind dat ik het recht heb om recht in hun gezicht te vertellen wat ik van hen vind en de acties die ze verrichten.

    Het ligt gewoon net aan de situatie. Zoiets moet trouwens ook face to face gezegd worden, en niet via een ander communicatiemiddel. Het is belangrijk dat je elkaars emoties kunt zien.