• De stelling van deze week luidt:
    De levenslange gevangenisstraf moet aan banden worden gelegd

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Constantinople schreef:
    Oneens, kindermishandelaars, pedofielen, seriemoordenaars en people like this. Ik zou ze niet terug willen zien, no thanks.


    Nothing is impossible in my own powerful mind.

    Oneens. Sommigen mensen zijn gewoon te gevaarlijk om terug in de maatschappij los te laten.


    Queer zijn is gewoon alles

    Oneens. Wel vind ik dat je eventueel terug moet kunnen verdienen.

    Slachtoffers hebben toch ook levenslang? Nee levenslang vind ik een prima straf sommige griezels zou ik niet terug willen zien.

    Bovendien hebben de gevangene in nederland het soms nog beter dan mensen in vrijheid. Zo slecht zijn onze gevangenissen nog niet.


    you never leave my mind, even when i have a million things to worry about

    AtIas schreef:
    In België zeggen ze ook levenslang, maar dat is enkel zo'n 30 jaar. Dus dat is al gezever op zich. Sorry, maar ik wil die mensen voor geen meter terug zien, en een enkelband kan daar niks tegen doen :')


    Levenslang is levenslang in België - na dertig jaar wordt er sowieso herbeoordeeld, maar het is niet dat iemand met levenslang sowieso na dertig jaar al vrijkomt. (Though, als die het zelf aanvraagt, kan hij of zij na vijftien jaar (of zoiets) al vrijkomen.)
    Betreffende de stelling: Het is een moeilijke, want langs de ene kant wil ik een Dutroux nooit meer terug zien en langs de andere kant zijn er mensen die er echt oprecht spijt van hebben en hun leven willen beteren.

    [ bericht aangepast op 31 jan 2016 - 13:03 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Allereerst wil ik even ophelderen dat levenslang daadwerkelijk levenslang is, in zowel België als Nederland. Het fabeltje dat levenslang slechts twintig/dertig jaar is, komt er vandaan dat dertig jaar (eerder nog twintig) de maximale tijdelijke straf is. Oftewel: de rechter kan ofwel dertig jaar op leggen (de maximale tijdelijke straf), ofwel levenslang (wat dus ook echt levenslang is).

    Wat betreft de stelling: naar Nederland kijkend ben ik het er snoeihard mee eens. Wat België betreft ben ik het oneens, want dat systeem is in mijn ogen gewoon prima in orde.

    Van de West-Europese landen is Nederland volgens mij zowat het enige land waarin het dictum levenslang gewoon pats, boem levenslang is zonder enige verdere controle erop. Ja, de enige manier om er onderuit te komen is gratie, maar een ieder die weet hoe vaak die gratie daadwerkelijk verleend wordt, weet dat dit een haast te verwaarlozen optie is (de mensen die na 1970 tot levenslang zijn veroordeeld, hebben geen van allen gratie gekregen toen ze hierom vroegen en de laatste keer dat er wél gratie werd verleend, ging het om een man die terminaal ziek was en niet veel later stierf).

    Wat ik hier veel lees, en wat ik graag wil nuanceren, is dat 'die mensen niet terug in de maatschappij hoeven'. De levenslange gevangenis aan banden leggen betekent niet dat iedereen na twintig (dertig voor mijn part) weer op vrije voeten komt, of zelfs nog maar ooit weer terugkeert in de samenleving. Wat mij betreft zou de levenslange gevangenisstraf al een heel stuk acceptabeler zijn als er net als zoveel Europese landen een standaard heroverweging na een x aantal jaren zou worden ingesteld. En die heroverweging zou simpelweg een extra controle zijn voor de zo onwijs definitieve levenslange gevangenisstraf en daar is in mijn ogen niets mis mee. Sterker nog, de manier waarop het nu gaat in Nederland is snoeihard in strijd met het EVRM.

    Overigens kennen we al wel de herzieningsprocedure in Nederland. Dat deze procedure heel, heel belangrijk is, is wel duidelijk (Lucia de Berk, iemand? Of de Schiedammer Parkmoord, Ina Post, de Puttense moordzaak, ...), maar de criteria hiertoe zijn dusdanig hoog dat zeker niet iedere levenslang veroordeelde ervoor in aanspraak komt en in mijn ogen zou dit zeker wel zo moeten zijn. Zeker omdat Nederland een land is dat mensenrechten hoog in het vaandel heeft, maar als het dan om levenslang veroordeelden gaat - dan zijn we er eventjes niet hoor.

    Overigens heeft de rechtbank Groningen vrij recentelijk een dappere uitspraak gedaan door in de afweging van dertig jaar en levenslang, voor dertig jaar te gaan, overwegende dat de levenslange gevangenisstraf zoals geregeld in Nederland op gespannen voet staat met het EVRM. Ik hoop dus van harte dat deze uitspraak hierin een doorbraak zal zijn geweest en tevens een sterk impuls aan de politiek.

    Sorry voor mijn wat uit de kluiten gewassen antwoord, maar aangezien dit mijn stelling is heb ik er ook een behoorlijk uitgebreide mening over. (cat)


    She's imperfect but she tries

    Salam schreef:
    (...)

    Levenslang is levenslang in België - na dertig jaar wordt er sowieso herbeoordeeld, maar het is niet dat iemand met levenslang sowieso na dertig jaar al vrijkomt. (Though, als die het zelf aanvraagt, kan hij of zij na vijftien jaar (of zoiets) al vrijkomen.)
    Betreffende de stelling: Het is een moeilijke, want langs de ene kant wil ik een Dutroux nooit meer terug zien en langs de andere kant zijn er mensen die er echt oprecht spijt van hebben en hun leven willen beteren.


    Ze gaan de criminelen na 30 jaar toch wel meer kans geven om vrij te gaan.


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    Constantinople schreef:
    Oneens, kindermishandelaars, pedofielen, seriemoordenaars en people like this. Ik zou ze niet terug willen zien, no thanks.

    Voiles schreef:
    Slachtoffers hebben toch ook levenslang? Nee levenslang vind ik een prima straf sommige griezels zou ik niet terug willen zien.

    Bovendien hebben de gevangene in nederland het soms nog beter dan mensen in vrijheid. Zo slecht zijn onze gevangenissen nog niet.

    [ bericht aangepast op 31 jan 2016 - 16:39 ]

    Niet mee eens. Misschien dat ze nog beter kunnen nagaan wie er al dan niet één krijgt, maar sommige individuen, zoals Dutroux, zijn gewoon een gevaar voor de samenleving, laat je beter achter slot en grendel.

    [ bericht aangepast op 1 feb 2016 - 16:43 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oneens. En ik stem daarnaast voor periodiek kielhalen van deze mensen, gewoon 1x per kwartaal ofzo.


    Sarah = ongewoon sexy

    Constantinople schreef:
    Oneens, kindermishandelaars, pedofielen, seriemoordenaars en people like this. Ik zou ze niet terug willen zien, no thanks.


    You dare to gaze upon me?

    Oneens. Levenslang is prima. Zulke mensen hoef ik niet meer tegen te komen. Levens lang is levens lang en er zijn heel veel mensen in de wereld die die straf verdienen!


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Constantinople schreef:
    Oneens, kindermishandelaars, pedofielen, seriemoordenaars en people like this. Ik zou ze niet terug willen zien, no thanks.


    Fus Ro Dah!

    Ik begrijp gewoon de naamskeuze niet. Noem het dan geen levenslang ais het geen levenslang is maar het aantal jaren dat je daadwerkelijk gevangen zit.

    [ bericht aangepast op 3 feb 2016 - 10:42 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Oneens om redenen die mensen voor mij al genoemd hebben. Als iemand echt gevaarlijk is voor de maatschappij, dan liever het zekere voor het onzekere.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder