• Hey mensen,
    na de krokusvakantie hebben we op school een debat dat we moeten doen tijdens de les Nederlands. We mochten zelf kiezen over wat het debat ging per groep, maar we mochten niet kiezen of we voor of tegen waren. Mijn groep heeft het onderwerp Een levenslange gevangenisstraf moet ook levenslang worden uitgezeten. Ik wou bij dit debat erg graag voor zijn, omdat ik daarbij echt wel een paar argumenten had, maar nu heeft de leerkracht mij natuurlijk bij de groep van tegen gezet. Nu is mijn vraag of jullie toevallig nog goede argumenten tegen kennen. Voor mag natuurlijk ook, dat is handig voor de andere helft van mijn groep. Ik doe zelf ook het nodige opzoekwerk, maar het is ook altijd interessant en handig om de argumenten van andere mensen te horen.


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Ik kan even niet op een paar standpunten komen, omdat ik moe ben, maar de stelling van deze week gaat over levenslange gevangenisstraf. Misschien staat daar nog een paar goede standpunten in c:.


    Seasons will change, but I shall remain

    Je kan bijvoorbeeld denken aan de familie van de gevangenen en is de gevangenen bereid om te veranderen? Want meestal als je levenslang krijgt heb je vaak niet de kans om jezelf te bewijzen en om te kunnen veranderen en heel misschien verandert de gevangenen tijdens zijn straf, is het dan nog wel waard om hem/haar levenslang in de cel te laten zitten terwijl die een andere kijk op de wereld heeft gekregen?


    When I'm with you I feel save, like I'm home.

    Bools schreef:
    Je kan bijvoorbeeld denken aan de familie van de gevangenen en is de gevangenen bereid om te veranderen? Want meestal als je levenslang krijgt heb je vaak niet de kans om jezelf te bewijzen en om te kunnen veranderen en heel misschien verandert de gevangenen tijdens zijn straf, is het dan nog wel waard om hem/haar levenslang in de cel te laten zitten terwijl die een andere kijk op de wereld heeft gekregen?


    (Argument over familie kan je als voorstander ontzettend snel onderuit halen, want emoties in een debat zijn vaak sneller onderuit te halen dan feiten)


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik heb dit zelf volledig moeten uitwerken.:W

    Tegen Argumenten:

    Als men mensen niet de kans geeft vervroegd vrij te komen zullen veel meer cipiers aangevallen worden, de gevangenen hebben namelijk niets te verliezen.

    Er is te weinig plaats in de gevangenissen.

    Als je wilt kan ik ook bronnen voor deze argumenten geven.^^

    [ bericht aangepast op 16 feb 2016 - 17:19 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Serenata schreef:
    Ik kan even niet op een paar standpunten komen, omdat ik moe ben, maar de stelling van deze week gaat over levenslange gevangenisstraf. Misschien staat daar nog een paar goede standpunten in c:.



    Thanks ik ben hem even gaan bekijken, jammer genoeg voor mijn schoolwerk zijn de meeste mensen, zoals ik, voor levenslange straffen


    Thanks aan de rest voor me te helpen :)


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Debbaut schreef:
    Ik heb dit zelf volledig moeten uitwerken.:W

    Tegen Argumenten:

    Als men mensen niet de kans geeft vervroegd vrij te komen zullen veel meer cipiers aangevallen worden, de gevangenen hebben namelijk niets te verliezen.

    Er is te weinig plaats in de gevangenissen.

    Als je wilt kan ik ook bronnen voor deze argumenten geven.^^


    Thanks en als dat nog gaat zou het heel erg aardig zijn, maar moest je ze niet meer vinden, maakt het echt niet uit :)


    Music is my escape from Bullshit in life <3

    Je kunt ook enigszins genuanceerd tegen zijn. Zoals de levenslange gevangenisstraf nu geregeld is, is het in strijd met de rechten van het EVRM. Weliswaar verandert dit als er een periodieke controle op komt, maar dat is er nu nog niet. Dit argument is niet zozeer gericht tegen het karakter van de levenslange gevangenisstraf zelf, maar wel tegen de manier waarop dit in praktijk wordt gebracht. Misschien dat je daar iets mee kunt, in het topic van de stelling van de week heb ik het nog wat uitgebreider geformuleerd. (:


    She's imperfect but she tries

    Hadetjeuhxx schreef:
    (...)


    Thanks ik ben hem even gaan bekijken, jammer genoeg voor mijn schoolwerk zijn de meeste mensen, zoals ik, voor levenslange straffen


    Thanks aan de rest voor me te helpen :)

    Bij een debat moet je je eigen mening even vergeten. Helemaal als je een andere toegewezen hebt gekregen dan waar je zelf achter staat. Het gaat tijdens een bedat namelijk niet over meningen, maar over feiten. Ik had vorige week mijn debat voor mijn examen en wij hadden de stelling of je terroristen mocht martelen. En ik vond dit ook niet fijn omdat omdat ik voor had gekregen. Helemaal omdat alles wat ik had bedacht, met wetten en feiten onderuit gehaald konden worden door mijn tegenstander. Maar je moet een zwak punt zien te vinden, waar je op door kunt gaan. En ik deed het samen met een vriendin dus we hadden zo geoefend dat we elkaar beide niet totaal zwart maakte en we allebei elkaar de ruimte gaven voor goede argumenten. Misschien dat je dat ook kunt afspreken met je tegenstander. En ik denk trouwens wel dat de stelling die je hebt gekregen al genoeg besproken word op internet. Dus ik zou gewoon even zoeken naar tegenargumenten die andere mensen al gegeven hebben.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    Wat flauw dat je niet mag kiezen aan welke kant je mag staan. Bij filosofie moet je zelf kiezen omdat het moeilijk is feiten op te dreunen waar je zelf niet achter staat.

    Ik heb ben ik bang ook geen tips, behalve dat je misschien tegen je docent moet zeggen dat en debat niet werkt als je zelf geen kant mag kiezen.


    obsessive rage

    Bij ons mocht je ook niet echt kiezen of je voor of tegen iets was. Wat vrij belachelijk is, aangezien je verder in je leven altijd mag debatteren aan de kant waar je zelf achter staat. :') Zo hoort een debat ook te werken.

    Gelukkig voor jou ben ik wel tegen de levenslange gevangenisstraffen. Ik vind daarvoor niet dat ze volledig moeten worden afgeschaft, maar ik vind dat een gevangenisstraf geen straf is die een goede werking heeft. Ik vind dat elke gevangene individueel begeleid zou moeten worden en een straf zou moeten krijgen die op hem of haar is afgestemd, iets waardoor zij echt moeten inzien dat wat zij doen schade berokkent aan mensen. Als je wordt afgezonderd van de wereld, leer je niet wat je fout hebt gedaan, of hoe je dit gedrag moet bijstellen.
    Natuurlijk pleit ik er niet voor om moordenaars en verkrachters vrij te laten en in een hospitaal te laten werken of zo, maar ik denk wel dat het systeem dat er nu is een hele hoop verbeteringen zou kunnen krijgen. Misschien eerder kijken naar wààrom mensen bepaalde dingen doen. En dan in het aller ergste geval, kan je misschien nog spreken van levenslange opsluiting, of eerder isolatie uit de gemeenschap. Maar alleen als er echt geen enkel ander alternatief is.

    Mensen zouden eerder om de zoveel tijd grondig geëvalueerd moeten worden. Volgens mij gebeurt dat al, maar dat moet je misschien zelf eens opzoeken. Mensen veranderen, worden beter van mentale ziekten of hebben een fout gemaakt. Daar moeten ze in mijn ogen niet hun hele leven voor boeten. Persoonlijk vind ik dat zelfs gemeen en wreed. Ik zou niet voor de komende zeventig jaar achter tralies willen zitten.


    What would Emma do?