• De stelling van deze week luidt:
    Er moet een verbod op vuurwerk komen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Hier heb ik al eens eerder over gediscussieerd met mensen. Het blijft een lastig onderwerp.

    Aan de ene kant vind ik het hypocriet dat het vuurwerk nu verboden moet gaan worden door een generatie die er vroeger wel van heeft mogen genieten (als in: kindertijd). Mijn broer en ik kregen elk jaar een zak vol met vuurwerk en daar konden we mee doen wat we maar wilden. Het was ook de normaalste zaak in de wereld, want iedereen had een zak(je) met vuurwerk. Natuurlijk experimenteerden wij ook wel met het kruid en maakten zo arena's (allemaal rotjes bij elkaar leggen), maar daar zit geen gevaar in zolang je gewoon afstand neemt. Wat wij uiteraard gewoon deden. Het enige wat misschien een gevaarpuntje zou zijn, waren de vuurpijltjes. Maar iedereen met een beetje verstand weet dat je die niet op mensen moet richten. Dat wisten wij ook wel toen we - wat zal het zijn, 11 jaar waren?

    En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uitzicht om 12 uur 's nachts. Dat is toch gewoon adembenemend? Zoiets is maar één keer per jaar. Daarom snap ik het argument van het hele dieren-gebeuren niet. Want het is letterlijk één dag in het jaar. Zorg dan dat zo'n beest afleiding heeft. Zet de radio aan, geef iets wat kalmerend werkt? Mijn hond schrok de eerste paar jaren ook wel, daarom deden we de radio aan en toen had ze er geen last meer van. Tegenwoordig is ze het vuurwerk al wel gewend.

    Het zou eeuwig zonde zijn, mocht er een vuurwerk verbod komen. Dan is er weer een traditie weg.

    Aan de andere kant heb je natuurlijk altijd de idioten die wel met vuurwerk spelen en daarmee een ander belasten. Ja, die mogen dan wel hard aangepakt worden. Dus meer politie op de straten zou geen slecht idee zijn. Al is dat natuurlijk lastig om allemaal te voorkomen. Het is natuurlijk ook een feit dat het vuurwerk steeds zwaarder wordt en mensen dit illegaal laten importeren. Misschien dat ze de grenzen nog beter moeten controleren, al heb ik geen idee tot in hoeverre ze dat al doen.

    Het idee van een gezamenlijke plek om vuurwerk af te steken klinkt heel leuk en mooi, maar uiteindelijk zul je daar niet veel mensen mee bereiken. Ik vier oud en nieuw het liefst gewoon bij iemand thuis (in de familie). Dan heb ik geen zin om ergens naartoe te gaan rijden om het vuurwerk te zien om vervolgens in de enorme drukte weer terug te rijden. Bovendien heb je ook mensen die dat helemaal niet kunnen, want ouderen kunnen vaak al helemaal geen kant op.

    Tl;dr
    Hoe je het ook wendt of keert, het zal nooit goed zijn. En daarom is mijn mening ook wel een beetje verdeeld. Aan de ene kant is het natuurlijk vreselijk dat er elk jaar mensen zijn die een hand verliezen o.i.d. maar aan de andere kant is het ook zonde om een traditie te verbreken. Een gezamenlijke plek klinkt als de beste optie, maar niet iedereen zal daar naartoe willen gaan. Dus blijft het een stille oud & nieuw.

    Deels, ik zou er een minimale leeftijd op zetten. Pubers ruimen het niet op, dus 18+ of zoiets.
    Jonger niet, die maken er misbruik van. (Brievenbussen, rotzooi, dieren.....)


    You dare to gaze upon me?

    Flowey schreef:
    (...)
    Dit. Ik heb begin januari met een paar mensen een discussie erover gevoerd via WhatsApp (liep uiteindelijk wel jammer genoeg uit de hand), en daardoor heb ik een aantal argumenten paraat.
    Ten eerste is vuurwerk natuurlijk gevaarlijk en schadelijk. Er vallen door vuurwerk niet alleen gewonden en zelfs enkele doden, de materiële schade is ieder jaar ook verschrikkelijk groot.
    Dan kom je meteen bij het volgende punt, namelijk geld. Het vuurwerk zelf kost al extreem veel (om na het schitteren waardeloos prul te zijn waar je niks meer mee kan), en de schade die ervan komt is ook belachelijk duur. Als je al dat particuliere vuurwerk afschaft, bespaar je een heleboel geld, waarvan een deel dus gewoon in vuurwerkshows gestoken kan worden.
    Als derde punt staat er natuurlijk de milieu-/straatvervuiling. Er komt een heleboel rotzooi op de straten te liggen, die mensen zouden moeten opruimen, maar dat doet lang niet iedereen. Dan kan je wel gaan zeuren van "maar wij doen dat wel in onze straat", ja sorry maar op de grote schaal doet niet iedereen dat en ja daar heb jij vervolgens problemen van als er daarom een verbod komt. Deal with it, zo werkt het leven sowieso wel.
    Door een verbod op al het particuliere vuurwerk te plaatsen, kan je makkelijker het illegale vuurwerk (want het is dan natuurlijk allemaal illegaal) opmerken, en dat probleem ook meteen voor een groot deel verhelpen.

    Misschien vind je de grote vuurwerkshows onzinnig, maar daarmee wordt wel de traditie een beetje houden en dat is wat een groot deel van Nederland wil.
    Verder vind ik zelf vuurwerk ook wel mooi en interessant als het er is, maar in plaats van te kiezen voor mijn eigen kleine stukje genot ervan en dat van veel andere burgers, kies ik veel liever voor the greater good. De nadelen zijn groter dan de voordelen.


    Precies.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    ligt eraan, ik vind het superleuk om wat af te steken, maar sommige mensen gaan te ver. Dat is gewoon zielig voor de dieren, als je sinds 4 uur 's middags tot 2 uur 's nachts gaat afsteken, en dan heel veel harde knallen, enzo. Dat moet verboden worden, maar klein vuurwerk, zoals grondbloemen ofzo, dat niet. Al denk ik wel dat als je het gaat verbieden dat België en Duitsland veel verkopen, en illegaal vuurwerk ook veel meer wordt, maar ja


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Oneens.
    Dat zou de pret verpesten, want veel mensen denken bij nieuwjaar ook aan vuurwerk.
    Eigenlijk zouden ze in elke gemeente een plek aanduiden waar ze vuurwerk mogen aanduiden, als je snapt wat ik bedoel.


    You are my piece of paradise.

    Ik gok zo maar eens dat zelfs als zo'n verbod er zou komen, er nog steeds zat illegaal geknalt gaat worden. Ik woon in een klein dorpje en hier begint het eind November al en zo af en toe is er buiten het seizoen (gisteravond nog) een of andere idioot die denkt dat het leuk is om even een half uur lang vuurwerk af te steken.
    Dat knalvuurwerk mag van mij wel weg, siervuurwerk is toch wel mooi en openbare shows worden vast alleen in grotere plaatsen gehouden, waardoor heel veel mensen er buiten gaan vallen.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Ewijn schreef:
    Ik ben half eens, half oneens. Dat knalvuurwerk mag van mij wel afgeschaft worden, ik wordt daar ook helemaal gek van. Maar dat siervuurwerk zou ik wel graag houden, ook particulier. Ik vind het een erg mooi gezicht als er overal om je heen om 12 uur vuurwerk wordt afgeschoten door de mensen in de buurt.
    Daarnaast zou ik voor geen goud bij zo'n vuurwerkshow aanwezig willen zijn om 12 uur 's nachts, ik zit dan veel liever gezellig thuis om dan daarna buiten even te gaan kijken.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ja! Weg met die rommel!

    Knalvuurwerk mag weg. Siervuurwerk mag, maar met strikte voorwaarden.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik vind het een lastig onderwerp maar ik ben toch oneens met de stelling. Ik heb alle agrumenten hier een doorgelezen en ik hoor het meeste over geld, veiligheid en het mileu. Als vervanging willen veel dat er een aantal vuurwerkshows komen verspreid over het land.

    Als eerste wil inhaken op het geld. Ja, vuurwerk is duur maar ik denk dat het niet jullie taak is om te bepalen waar mensen wel of niet hun geld aan uit geven. Als er mensen zijn die per jaar honderden euro's aan vuurwerk willen uitgeven, dan moeten zij dat zelf weten. Zij vinden blijkbaar het geld wel waard.
    Veiligheid vind ik persoonlijk ook gewoon eigen risico. Iedereen weet dat je niet te dicht bij vuurwerk moet staan en dat je het niet in je hand moet houden, enzovoorts. Natuurlijk gebeuren er ongelukken maar dat gebeurt bij bijna alles? Daarnaast gaat het met vuurwerk vaker wel goed dan niet goed.
    Over het mileu kan ik wel in komen. Natuurlijk is het slecht voor het mileu maar aan de andere kant heb ik weer zoiets van: is het echt zoveel slechter dan andere dingen? Auto rijden is ook nog steeds mileu onvriendelijk en daar stoppen we ook niet spontaan allemaal mee.

    Ik ben totaal geen voorstander van vuurwerkshows. Ik woon in een klein dorpje en de dichtsbijzijnde stad is een uur met de bus. Veel mensen willen drinken met oud en nieuw waardoor ze dus niet met de auto kunnen gaan. De bussen rijden tijdens oud en nieuw niet dus dat betekend dat mensen uit mijn dorp nooit meer vuurwerk kunnen zien met oud en nieuw.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Diplodocus schreef:
    Ik vind dat er een verbod op zou moeten komen. Zowel voor steden als voor particulieren. Vuurwerk zorgt voor een hele hoop stres bij dieren en het is echt totaal onnodig.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Eén dag in het jaar zie ik écht geen problemen van in.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Eén dag in het jaar zie ik écht geen problemen van in.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Hoewel ik eigenlijk wel tegen vuurwerk ben, wordt het illegale binnenbrengen van vuurwerk dan alleen maar erger, ben ik bang. Maar zelf ben ik voor om gewoon op bepaalde plekken vuurwerk toe te staan - dus dat mensen zich daar gaan verzamelen en daar legaal vuurwerk wordt afgeschoten. Dus geen stomme kinderen meer die rotjes op je gooien, of volwassen mannen die vuurwerk als speelgoed zien :3


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd helemaal geen problemen heb met siervuurwerk, maar dat knalvuurwerk mag van mij echt oprotten. Net als kabietschieten. Ik ben één keer in Kampen geweest en één keer in Exloo met Oud&Nieuw en ik vind dat echt het verschrikkelijkste wat er is. Je verschiet een halve meter opzij en je ziet níéts aan mooi beeld.


    Deep inside, I've never felt alive